Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 8. januar 2006 kl. 21.11

Min farfar som jeg ikke vet mer om enn at han hadde et kortvarig forhold til min farmor som resulterte i min far. I kirkeboka for Brattvær kirke på Smøla er han innført i.f.m. min fars dåp som : Ole Olsen Egersund f. ca 1865 dagarbeider, bosatt i Kristiansund 1911. Far er født 26 nov 1911. Jeg har ikke selv sett i kirkeboka, så jeg vet ikke om Egersund er angitt som et slags etternavn, eller det er ment som fødested, men det er vel helst det siste.
Jeg mener å huske at far fortalte at han traff min bestefar noen ganger i Kristiansund, og muligens fikk noen klær til sin konfirmasjon, men jeg kan ikke si helt sikkert. I tilfelle så var han enten sjømann på kysten eller arbeidet i Kristiansund, helst som byggarbeider. Han var på Smøla som anleggsarbeider, det kan ha vært bygging av kai f.eks.
Jeg har gått igjennom alle mikrofilmer av kirkebøker for Egersund og alle omliggende kommuner, også mikrofilm av folketellingen 1875 for Egersund. Det ble ikke funnet mange kandidater, så det er ikke så mange å velge imellom, men det er jo like vanskelig for det.
Han er ikke meldt hverken innflyttet til eller utflyttet fra Smøla. I Kristiansund er det ikke noe dokumentasjon å få. Brente kirkebøker osv.
Jeg har et lite håp om folketellingen 1910 som blir tilgjengelig 2011 kan gi noe svar.
Det hadde vært veldig moro å finne ut om man har slekt i Rogaland. Vi antar at en av anene på denne grenen kan være en med annen hudfarge, fordi jeg har en yngre søster som er nesten brun i huden. Vet at sånne ting kan komme igjen mange ledd senere.
Ivar

gj00165
Innlegg: 221
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.15
Sted: OSLO

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av gj00165 » 16. januar 2006 kl. 0.29

Er din fars vaksinasjon, konfirmasjon og ekteskapsinngåelse brent opp? Hvis ikke:Finn dem! Dersom familien hadde peiling på hvem han var, blir det kanskje mer detaljert informasjon ettersom tiden går? Slikt varierer. Men det er ikke sikkert at denne nøtten er umulig. Du må imidlertid finne:

Din fars dåp, der faddrene KAN være viktige
Din fars vaksinasjon: En glemt kilde fra kirkebøkene, der det KAN være verdifull info
Din fars konfirmasjon: Hva står det om hans far der?
Din fars ekteskapsinngåelse -- hvem er oppgitt som hans far?

Om du ikke har alle disse kildene på plass, ville jeg ha konsentrert alle krefter om å finne dem. Det kan forbløffende mye informasjon i disse kildene.

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 16. januar 2006 kl. 8.56

Dette er faktisk ting som jeg ikke har tenkt på. Det kan ligge noe der, som ikke jeg har visst om. Jeg får prøve å få tak i det som det er mulig å få tak i, tror ikke at jeg har noen av disse papirene, og siden det er jeg som har fått papirene etter ham, så er dem ikke til lenger. Må vel henvende meg til Den Norske Kirke, eller er det mikrofilm av kirkebøker så sent som 1939, da far og mor giftet seg ?
Vaksinasjon, det var vel noe som stod i kirkebøkene det også ?
Mange takk for responsen !
Ivar

gj00165
Innlegg: 221
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.15
Sted: OSLO

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av gj00165 » 23. januar 2006 kl. 0.39

Hei Ivar,
Hvis din far vokste opp på Brattvær på Smøla, bør du sjekke om kirkebøkene som burde omfatte hans vaksinasjon og konfirmasjon er innsendt til Statsarkivet. Jeg tror det er Statsarkivet i Trondheim som tar imot disse, men det sjekker du enkelt med en telefon til Statsarkivet. Vaksinasjon (koppervaksine) sto i kirkebøkene, og skjedde stort sett i de tidlige leveårene. Og i alle fall før konfirmasjon!

Du vet kanskje hvor din far giftet seg? Da er du på sporet etter den kirkeboksinnførselen.

Selv om folketellingen for 1910 kanskje kan åpnes for deg, fordi du er din fars sønn, er det slett ikke sikkert at den gir noen fornuftig informasjon. Ole Olsen fra Egersund finner du nesten sikkert ikke - uten at du har noen flere holdepunkter for hvem han var. Om han da ikke er akkurat på Smøla eller i Kristiansund i 1910. Da blir det selvsagt noe annet.

Hvis du vet hvilket statsarkiv du skal henvende deg til kan du få hjelp med dine foreldres vielse i 1939 ved å sende et brev eller en e-post med nøyaktig vielsesdato og sted. Du trenger ikke bekymre deg for manglende mikrofilm hvis du har så presis informasjon. Et godt råd er da å være litt tålmodig og ikke vente deg svar med en gang!

GOD JAKT! Agnete

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 23. januar 2006 kl. 15.06

Akkurat for tiden venter jeg på en e-post fra en kontordame på Smøla kirkekontor som jeg snakket med på telefon (har forresten snakket med henne for noen år siden også og fått de få opplysningene som jeg nevnte i det første innlegget). Hun skulle se over dataene i fb.m. dåpen, finne min fars konfirmasjon og notere opplysningene som kunne være der. Vielsesdato og kirke vet jeg utifra mors notater som jeg har overtatt. Så det skulle være greitt å finne, men har enda ikke mottatt noen e-post, så det kan være at enten så har hun ikke fått tid til dette enda, arbeider bare 2 dager i uken, eller så kanskje hun har kommet over noe. Hun sa ingenting om at noen av kirkebøkene var innsendt.
Er det mulig å få innsyn i folketellingen for Kristiansund før 2010, og hvordan kan man gå fram for å få tilgang til den ?
Det er jo et håp om at han (Ole Olsen) kan være der (eller enda bedre på Smøla) i slutten av 1910, far er jo født i slutten av november 1911, og 9 mndr bakover er jo i begynnelsen av 1911. Jeg regner med at han ikke var i nærheten av bestemor da disse opplysningene blir skrevet inn i kirkeboka.
Vaksinasjonen nevnte jeg også, men fikk det svar at det hendte at det sto nevnt under konfirmasjonen om vedkommende var vaksineret, men ikke bestandig. Så det spørs om jeg må gå en runde til om vaksinasjonen.
Fant forresten fars vernepliktsbok der det sto at hans far var arbeider Ole Olsen, ikke noe mer der om ham.
Ivar

gj00165
Innlegg: 221
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.15
Sted: OSLO

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av gj00165 » 24. januar 2006 kl. 22.42

Heisan,
jeg vet ikke noe om hvor lett eller vanskelig det er å få innsyn i folketellingen for 1910, men jeg tror ikke det skulle være så vanskelig - og sælig ikke når det dreier seg om din farfar. Kontakt statsarkivet og spør! Som du ser av denne lenken, er det statsarkivet i Trondheim som dekker dine områder (Smøla og kristiansund): http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... msdal.html

Dette gjelder i alle fall kirkebøker, og dermed nesten helt sikkert folketellinger også!

Du kan også spørre på Statsarkivet om det finnes adressebøker for Kristiansund for denne tiden. Kanskje din farfar hadde fast adresse der? Adressebøkene var forløpere for telefonkatalogene - men mest for de store byene så vidt jeg vet. Ole Olsen er vel uansett ikke så lett å finne! Jeg ville nok ha satset på å vite mer om ham først... Som sagt: Finn de omtalte kirkeboksinnførslene, og se om du er heldig der!

Det høres ut som om du gjør alt riktig mht kirkekontoret. Hvis du har navnet på damen på Smøla kirkekontor, ville jeg ha sendt et hyggelig brev og minnet om henvendelsen. Eller sende brev uansett. Min erfaring er at det viktige er å ikke "kreve", men spørre pent, og ha forståelse for at det kan ta tid... Det finns mange hyggelige og hjelpsomme mennesker"der ute". Og noen få riktig vrange, men det høres ikke ut som om du har truffet på en av disse.

Lykke til igjen! Agnete

gj00165
Innlegg: 221
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.15
Sted: OSLO

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av gj00165 » 24. januar 2006 kl. 23.02

Heisan,
jeg vet ikke noe om hvor lett eller vanskelig det er å få innsyn i folketellingen for 1910, men jeg tror ikke det skulle være så vanskelig - og sælig ikke når det dreier seg om din farfar. Kontakt statsarkivet og spør! Som du ser av denne lenken, er det statsarkivet i Trondheim som dekker dine områder (Smøla og kristiansund): http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... msdal.html

Dette gjelder i alle fall kirkebøker, og dermed nesten helt sikkert folketellinger også!

Du kan også spørre på Statsarkivet om det finnes adressebøker for Kristiansund for denne tiden. Kanskje din farfar hadde fast adresse der? Adressebøkene var forløpere for telefonkatalogene - men mest for de store byene så vidt jeg vet. Ole Olsen er vel uansett ikke så lett å finne! Jeg ville nok ha satset på å vite mer om ham først... Som sagt: Finn de omtalte kirkeboksinnførslene, og se om du er heldig der!

Det høres ut som om du gjør alt riktig mht kirkekontoret. Hvis du har navnet på damen på Smøla kirkekontor, ville jeg ha sendt et hyggelig brev og minnet om henvendelsen. Eller sende brev uansett. Min erfaring er at det viktige er å ikke "kreve", men spørre pent, og ha forståelse for at det kan ta tid... Det finns mange hyggelige og hjelpsomme mennesker"der ute". Og noen få riktig vrange, men det høres ikke ut som om du har truffet på en av disse.

Lykke til igjen! Agnete

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 26. februar 2006 kl. 22.46

Har nå fått svar på henvendelsen til Riksarkivet om innsyn i folketellingen 1910. Den er desverre sperret inntil 100 år, altså til 2010. Enkelt og greitt.
Med hensyn til de etterspurte opplysningene i kirkeboken for Brattvær, så kommer det på e-post, men det er travelt, så jeg må smøre meg med tålmodighet. :(

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 19. mai 2008 kl. 21.31

Jeg har nok ikke kommet lenger med min farfar, det er nå et par år siden jeg fikk svar fra Smøla kirkekontor med opplysningene fra fars dåpsattest. Det var ingenting nytt der.
Jeg har nå bare å vente et par år til på Ft 1910 for Kristiansund, håper at han dukker opp der.
Men er det noen bydebok for området Egersund og omegn?
Det er jo ikke så mange kandidater. tror det var bare ca 3-4 stk Ole Olsen f. 1865 pluss minus 2-3 år, så hvis det hadde vært en bygdebok, hadde det vært mulig å sile ut noen.

Her er dåpen på min far : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-16

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 1. desember 2010 kl. 16.55

I den ferske folketellingen fra 1910 i Kristiansund ser jeg at Ole Olsen er f. i Egersund 30.9.1859. Midlertid bosatt på Innlandet, sedvanlig bosted Bergsøya (like innenfor Kristiansund) Enslig, ugift, jordarbeider.
Har lagt inn en ny etterlysning her under Rogaland, ukjent kommune.
Har nå i dag brukt noen timer på å se igjennom de kirkebøker og folketellinger jeg kommmer på, og med nye øyne, men det ble ikke så enkelt allikevel, selv med fødselsdata.

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av dn09334 » 1. desember 2010 kl. 20.20

Hei.
Jeg ser jo i en annen tråd at det er mange feil i datoer i den nye tellingen. For moro skyld sjekket jeg et par av mine sikre fra ca 1870, og den ene har feil dato og den andre har 5 år feil. Så presisjonen ser ut til å være omtrent som de tidligere tellingene.
Mvh Wilfred

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 1. desember 2010 kl. 20.37

Ja, jeg kan jo ikke garantere noe her, men jeg regner jo med at da tellingen i 1910 ble foretatt var det ved intervju av de personene som ble telt. Og vedkommende burde da vel vite når han var født.

Den tellingen i 1865 som det ble henvist til i en annen tråd, en Ole Olsen 5 år, den tellingen er ikke bestandig helt til å stole på. Denne Ole er i virkeligheten bare 3 år.

Så har vi kirkeboka for Egersund som ikke har noen Ole Olsen f. 30.9.1859, og jeg har heller ikke klart å finne noen i omliggende sogn. Nå er imidlertid ikke jeg kjent i området.

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av 23856 » 1. desember 2010 kl. 21.19

Jeg prøvde også å lete og fant heller ingen Ole Olsen f. 30.09.1859. Men så ser jeg at det er noen "huller" i kirkebøkene her og der i Egersund av en eller annen grunn. Så kanskje har din Ole havnet i et av de hullene?

Jeg prøvde også å lete blant konfirmerte og vaksinerte men klarte ikke å finne noen kandidater der heller i farten. Men nå har jeg ikke lett så veldig nøye i absolutt alt heller da ...

Vigdis

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av dn09334 » 1. desember 2010 kl. 21.24

Ja man skulle jo tro det. Mine som jeg sjekket var omkring 40 år i 1910 og helt iorden i hodet er det blitt meg fortalt.
For din anes del må jo enten dato eller fødested være feil i folketellingen. Så da spørs det hva du har mulighet til å få fatt i av dokumenter, og det er vel ikke enkelt.

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 3. juli 2017 kl. 15.57

Det har gått noen år siden jeg var innpå denne tråden min. Og ft 1910 gav ikke svar som resulterte i noen funn i kirkebøker.
Det er vel ikke kommet noen databaser fra Egersund som har Ole Olsen, f.30.9.1859 ?

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Astrid Mollan » 3. juli 2017 kl. 16.38

Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Astrid Mollan » 3. juli 2017 kl. 21.41

Han bor på Bergsøya som nå er i Gjemnes kommune. Bergsøya har aldri tilhørt Kristiansund. Antar den tilhørte Øre rundt 1900. Han kan finnes i området i FT 1900.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Astrid Mollan » 3. juli 2017 kl. 23.58

Hjorten, Bergsøya
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Astrid Mollan » 4. juli 2017 kl. 0.46

En bitteliten mulighet.
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8195001854

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VW21-46N

En konfirmant
SAST, Egersund sokneprestkontor, Ministerialbok nr. A 13, 1866-1878, s. 367
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070102330155

Nr 17. En konfirmant Gjemnes. Hva er fødestedet?
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 584/L0966: Ministerialbok nr. 584A06, 1869-1878, s. 119
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070109310486
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Astrid Mollan » 5. juli 2017 kl. 15.41

Astrid M

Tor Bjørn Ueland
Innlegg: 55
Registrert: 31. desember 2016 kl. 16.18
Sted: Sandnes

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av Tor Bjørn Ueland » 21. august 2017 kl. 8.25

Det må vel være nr. 58 Ole f. 25 mars 1862 med far Matros Ole Olsen Lindøen og mor Maren Elisabeth Tønnesdatter Egersund? Sidelenke: https://media.digitalarkivet.no/view/8764/54

Og med ref. til FT 1875 i forrige innlegg; her er denne Ole og familien i Egersund ved FT 1865: https://digitalarkivet.no/census/person ... 8195001854

Mvh
TB

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1865

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 21. august 2017 kl. 21.05

Takker for all interesse, må si at mitt abonnement på denne gruppen må ha falt ut, da jeg ikke har fått noen melding om nye innlegg.
Spesielt med bildet av stedet min farfar bodde på, på Bergsøya. Det er utvilsomt rett sted.
Men kommer jeg noe videre uten en kirkebokinnførsel for dåp eller konfirmasjon som stemmer med hans egne (formodentlig da) opplysninger om sin fødsel i FT 1910?
For all del kan noen av disse være mer interessante enn andre.
Denne Ole Olsen i ft 1875 som er sønn av Ole og Maren er tydeligvis f. i mars 1862 så jeg burde vel avskrive ham.

Tusen takk for interessen!! Håper på at ft 1920 kan skaffe flere opplysninger.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. august 2017 kl. 21.51

Astrid skrev:Nr 17. En konfirmant Gjemnes. Hva er fødestedet?


Mykelbostad

Mvh
Else B.

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 21. august 2017 kl. 22.50

Else skrev:
Astrid skrev:Nr 17. En konfirmant Gjemnes. Hva er fødestedet?


Mykelbostad

Mvh
Else B.

Interessant med denne personen som i allefall muligens er f. i 1859 men når? Er det januar, blir det feil.
Men, Mykelbostad blir vel i Nesset kommune i M & R og det er langt ifra Egersund.

En interessant person her : http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... ostnr=4465

Og en Ole Olsen som jeg finner i FT 1965 i Egersund, men som er f. i Fredrikstad:
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... postnr=418

Tor Bjørn Ueland
Innlegg: 55
Registrert: 31. desember 2016 kl. 16.18
Sted: Sandnes

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Tor Bjørn Ueland » 22. august 2017 kl. 10.30

FT 1865 for Eigersund landsokn hadde en tellekrets kalt Midbrød og Møglebost, som ligger på Nordre Eigerøy. Den Ole T Olsen, 7 år, innført der som født i Fredrikstad, er ifølge kirkeboka for Glemmen sogn, Fredrikstad pr.gjeld, døpt Oluf Herman og født 24 juni 1859. Sidelenke: https://media.digitalarkivet.no/view/7457/51 (nr 69).
Ved broren Gustav Alfreds fødsel i Eigersund i 1863 (nr 167), https://media.digitalarkivet.no/view/1585/215, er faren Ole Johannessen Hammerstad oppgitt å være fra Hitteren Præstegjeld (Hitra). Kan farens fødested være et hint om hvorfor Ole Olsen (hvis det er rette Ole Olsen) har dratt nordover?

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 22. august 2017 kl. 11.52

Tor skrev:FT 1865 for Eigersund landsokn hadde en tellekrets kalt Midbrød og Møglebost, som ligger på Nordre Eigerøy. Den Ole T Olsen, 7 år, innført der som født i Fredrikstad, er ifølge kirkeboka for Glemmen sogn, Fredrikstad pr.gjeld, døpt Oluf Herman og født 24 juni 1859. Sidelenke: https://media.digitalarkivet.no/view/7457/51 (nr 69).
Ved broren Gustav Alfreds fødsel i Eigersund i 1863 (nr 167), https://media.digitalarkivet.no/view/1585/215, er faren Ole Johannessen Hammerstad oppgitt å være fra Hitteren Præstegjeld (Hitra). Kan farens fødested være et hint om hvorfor Ole Olsen (hvis det er rette Ole Olsen) har dratt nordover?


Interessant dette, og jeg har selv spekulert om dette allerede for flere år siden. Synd at ikke fødselsdatoen stemmer. Ole Olsen som telles i 1910 på Innlandet i Kristiansund kan være uvitende om eller har glemt at han ikke er født i Egersund. Han har sikkert vokst opp i Egersund og har kanskje ikke hatt dåpsattest for hånden.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Astrid Mollan » 22. august 2017 kl. 18.13

Astrid M

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 22. august 2017 kl. 19.30

Har gått igjennom Hitra Bygdebok b. 2, og gården Hammerstad. Ikke noe å finne der.

Tor Bjørn Ueland
Innlegg: 55
Registrert: 31. desember 2016 kl. 16.18
Sted: Sandnes

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Tor Bjørn Ueland » 23. august 2017 kl. 9.55

Også ved vielsen 13 mars 1850 i Glemmen sogn er ungkarl og baadsmand Ole Johannesen Hammerstad oppgitt å være fra Hitteren Præstegjeld. Sidelenke: https://media.digitalarkivet.no/view/375/154 (nr 9).
Og her på Hitra en Ole født 24 juli 1817 https://media.digitalarkivet.no/view/16151/178 med far inderst Johanes Olsen. Fødsel stemmer da med oppgitt alder (33) ved vielsen.

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 23. august 2017 kl. 10.24

Så bra! Måtte det bare være rett spor. Hadde jeg nå funnet familien som Ole Olsen bodde hos på Bergsøya i Gjemnes. Om det kunne være ledetråder der. Jeg får ikke fanget ham inn på FT 1900.

Men, for å spinne videre, så har jeg funnet Johannes Olsen Herøen, f. 1796 i "Hitterslekt" som da må være far til Ole Johannesen Hammerstad, f.1817. (hvordan Hammerstad er kommet inn er kommet inn i bildet, er ukjent) Og Johannes Olsen sin far Ole Gulbrandsen f.1745 kom fra Nordmøre der flere søsken av Johannes var født. Bygslet Herøen 1878. http://www.hitterslekt.no/getperson.php ... 012&tree=1

Dessverre er det ikke lagt inn etterkommere av Ole J. Hammerstad i Hitterslekt.

Tor Bjørn Ueland
Innlegg: 55
Registrert: 31. desember 2016 kl. 16.18
Sted: Sandnes

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Tor Bjørn Ueland » 23. august 2017 kl. 12.13

Her tror jeg vi har rette Ole Hammerstad f. 1817 ved FT 1900 i Bergen:
https://digitalarkivet.no/census/person ... 7335034117
Begrunnelse: "fattigunderstøttelse fra Egersund"
Sist redigert av Tor Bjørn Ueland den 24. august 2017 kl. 7.14, redigert 1 gang totalt.

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 23. august 2017 kl. 13.01

Astrid: Hvor kan jeg finne "Hjorten" i bygdeboka for Gjemnes? Har gått gjennom begge bind.

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 23. august 2017 kl. 13.14

Tor skrev:Her tror jeg vi har rette Ole Hammerstad f. 1917 ved FT 1900 i Bergen:
https://digitalarkivet.no/census/person ... 7335034117
Begrunnelse: "fattigunderstøttelse fra Egersund"



Hva du finner! Dette har jeg vel vært innom en gang i tiden, men har glemt det. Det var nok noe jeg vurderte som nytteløst å lagre lenker til. Men om det viser seg å være oldefar min så er det noe mer viktig :)
Han levde lenge da, oppattgift også.

Tor Bjørn Ueland
Innlegg: 55
Registrert: 31. desember 2016 kl. 16.18
Sted: Sandnes

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Tor Bjørn Ueland » 24. august 2017 kl. 7.13

Konfirmasjonen i Egersund 5 oktober 1873 (nr 57): https://media.digitalarkivet.no/view/6257/321 , bosted Møglebost (skrivemåte nå er Myklebust)
Sist redigert av Tor Bjørn Ueland den 24. august 2017 kl. 11.42, redigert 1 gang totalt.

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 24. august 2017 kl. 9.49

Tor skrev:Konfirmasjonen i Egersund 5 oktober 1873 (nr 57): https://media.digitalarkivet.no/view/6257/321, bosted Møglebost (skrivemåte nå er Myklebust)


Linken virker direkte fra e-post men ikke her fra Forum. Må fjerne kommaet etter lenken ser jeg.

Tusen takk for hjelp med å finne konfirmasjonen! Ikke lett når fornavn ikke stemmer med folketellings-navn.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Astrid Mollan » 24. august 2017 kl. 11.08

Jeg har spurt bygdebokforfatteren om Hjorten.
Astrid M

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 24. august 2017 kl. 16.06

I FT for 1875 er Olaf Herman Olsen bosatt i Bergen og er repslagerlærling som 16-åring og bor sammen med sine foreldre og 2 brødre.
https://digitalarkivet.no/census/person ... 2295040055

Men, er dette den Ole Olsen som er i Kristiansund 1910 ????????

Tor Bjørn Ueland
Innlegg: 55
Registrert: 31. desember 2016 kl. 16.18
Sted: Sandnes

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Tor Bjørn Ueland » 24. august 2017 kl. 19.29

Ser ut til at det med følgende link kan avskrives at Olaf Herman Olsen er den farfaren du er på leting etter.
https://forum.arkivverket.no/topic/1863 ... erkommere/

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 24. august 2017 kl. 20.47

OK! Synd det da, men det lå vel i kortene, det ble litt for avvikende navn og data. Kommer vel ikke i mål med min farfar så lett.
Veldig takk for hjelpen!!

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Astrid Mollan » 24. august 2017 kl. 21.36

Hjorten. bind 8. i gards og ættesoge for gjemnes. nils tore leivdal

Jeg vet ikke om den er skannet. Fjernlånes via ditt bibliotek.
Astrid M

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 24. august 2017 kl. 21.57

Takk, Astrid :)

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 25. februar 2018 kl. 17.42

Astrid skrev:Hjorten. bind 8. i gards og ættesoge for gjemnes. nils tore leivdal

Jeg vet ikke om den er skannet. Fjernlånes via ditt bibliotek.


Det er nå gått en tid igjen. En venn lånte angjeldende BB for Gjemnes og skannet de aktuelle sidene for eiendommen Hjorten. Ingen spor etter min farfar der.

Har sendt en forespørsel til et interkommunalt arkiv om det kunne være noen skattekister i arkivene. Ingen svar.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Else Berit Rustad » 25. februar 2018 kl. 19.40

Astrid skrev:Nr 17. En konfirmant Gjemnes. Hva er fødestedet?


Fødestedet: Mykelbostad

Mvh
Else B.

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olsen Egersund f. ca 1859

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 25. februar 2018 kl. 20.16

Else skrev:
Astrid skrev:Nr 17. En konfirmant Gjemnes. Hva er fødestedet?


Fødestedet: Mykelbostad

Mvh
Else B.


Jeg forstår hvor du vil hen, men denne Ole Olsen finner jeg som døpt i Tingvoll (Øre), og f. 29.jan. 1860. Passer ikke med å være f. 30.9.1859.

Svar

Gå tilbake til «Eigersund»