Hjælp til at finde Knud Engelbret

Moderator: MOD_Akershus

Svar
gj16743
Innlegg: 10
Registrert: 8. august 2012 kl. 17.14
Sted: Danmark

Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av gj16743 » 8. august 2012 kl. 17.38

Hej Alle!
Kan nogen hjælpe mig, med at finde Knud Engelbret fødested og evt. han slægt i Norge? Jeg har ledt her i Danmark i to år og kan ikke komme videre! Knud skulle være født 1700 i
omegnen af Oslo, hvor ved jeg ikke! MEN han bliver adopteret af den Danske vicekonsul i
Oslo lige før krigen kommer, Baron Frederik Krag til godset Stensballegård ved Horsens by
i midtjylland. Knud var en dygtig dreng og han kommer i den sorte skole i Horsens by.
Resten om hele hans liv har jeg idet jeg er gift med hans første datters efterkommer .
Spørgsmål: Hvordan kunne man dengang adoptere et barn????
Hvem kan finde og dokumentere hans fødsel og evt. hans forældre- bedsteforældre og så
videre???
Skulle der være Norske aner der ligeledes søger oplysninger, kan de kontakte mig.
Venlig hilsen
Ernst Jørgensen
belll@webspeed.dk :D

Brukeravatar
dn28504
Innlegg: 693
Registrert: 18. juni 2012 kl. 11.29
Sted: OSLO

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av dn28504 » 9. august 2012 kl. 8.58

Hei!

Heter han Knud Engelbretsen eller er det bare fornavnet Knud Engelbret? I såfall, har du etternavnet? Vet du hvem han ble gift med? Det er lettere å hjelpe med litt mer basis-informasjon :)
Vennlig hilsen
Kristine R. Lazreg

gj16743
Innlegg: 10
Registrert: 8. august 2012 kl. 17.14
Sted: Danmark

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av gj16743 » 9. august 2012 kl. 14.30

Hey Osloven!
Tak for Din mail. Jo, du har ret navnet er Knud Engelbrectsen som du skriver. Han bliver ikke gift i Norge eftersom han som lille dreng kommer til Danmark adopteret af Baron
Frederk Krag i Horsens. Her skoles han og bor til Han i VÆR- kirke bliver gift med en stor
møllerslægts datter. Han får en vand mølle i gave og bliver Herredskriver i Hads-Herred.
Odder by syd for Århus. Han dør i 1767 og begraves i Odder-kirke, hvor han tit har spillet
på det store orgel. Hans første datter Johanne Knudsdatter bliver gift med en stor møller
nord for Horsens by og bliver her stam moder til min kone.
Jeg ville gerne vide hvor han er født hvem hans forældre var?
Hvor mange heder lige som ham og født i 1700??
Håber det kan hjælpe noget!
Venlig hilsen
Ernst Jørgensen
mail: belll@webspeed.dk :D

Brukeravatar
dn28504
Innlegg: 693
Registrert: 18. juni 2012 kl. 11.29
Sted: OSLO

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av dn28504 » 9. august 2012 kl. 15.52

Hei igjen!

Jeg har funnet en kandidat foreløpig:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Gjerdrum, Ministerialbok nr. 1 (1689-1736), Fødte og døpte 1700, side 21.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7627&idx_id=7627&uid=ny&idx_side=-24
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061102020081.jpg

Du burde legge den ovennevnte lenken under "Hjelp til tyding av kildemateriale" med tittel Ministerialbok, Akershus fylke, Gjerdrum 1700.

For meg ser det ut som at det er en Engelbret Knudsøn som får tvillingene Knud og Mari, men jeg kan ikke tyde alt (jeg vet ikke f.eks. om begge var levendefødte :-S)

Jeg skal fortsette å lete. Hvordan vet du at han ble født 1700?
Vennlig hilsen
Kristine R. Lazreg

gj16743
Innlegg: 10
Registrert: 8. august 2012 kl. 17.14
Sted: Danmark

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av gj16743 » 9. august 2012 kl. 19.28

Hei Osloven!
Tak for din mail. Du spørger om hvordan jeg ved Knuds fødselsdag. Jo, jeg har gennem 12 år forsket fra bunden, uden erfaring. Jeg lagde en plan for min kones faders linie i håbet
om en rimelig hurtig gang. Men nei,- ligesom min morfar som ingen havde seet, her havde jeg et par linier med navn og årstal. Ved kontakt til Island gik der et par måneder hvor jeg
en aften kom fra Odder arkivet og havde fået en masse om knud. En mail fra Island 81 sider om min slægt op til året 2006. Her får jeg en ny opgave for jeg skal finde min slægt
i Norge og vide hvornår de rejste til Island.--- Eller er det at finde en mand/kone som at
stå på hænder og spille violin. De fleste gange finder jeg manden gennnem vielser.Her kan man mange gange også se alderen og om de har været gift før. Efter 14 år konfirmeres børnene også her kan man se forældrenes status.
Fødselsåret finder jeg gennem deres død, her opgives alderen, ligeså med knud, men beviset mangler på Knud idet jeg ikke ved om der findes flere med navnet knud født på samme tid, ejheller et skifte efter faderen, det fortæller hvor mange børn der lever, alderen
samt hvor de bor. I kirkebogen for Gjerdrum under vielser står næstsidst i året 1695 den 5. oktober bliver Ingelbret Knudsen fra DØLI i HOLTEN sogn trolovet. Hvor ligger det?
Håber det kan hjælpe dig.
Venlig hilsen
Ernst Jørgensen :D :shock: :lol:

Brukeravatar
dn28504
Innlegg: 693
Registrert: 18. juni 2012 kl. 11.29
Sted: OSLO

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av dn28504 » 9. august 2012 kl. 20.28

Ok. Sikker på at du leser Holten? Holter sogn ligger så vidt jeg vet i Nannestad (eget forum under Akershus/Øvre Romerike/Nannestad.) Skikken var vel som regel at man giftet seg der bruden kom fra.

Jeg vet ikke hva du kan finne i danske kirkebøker så langt tilbake i tid, men i de norske får man mindre og mindre informasjon jo lenger bak i tid man kommer... Kan være vanskelig å komme noe særlig lengre enn 1750-tallet. Men man kan jo ha flaks!

Dessverre går ikke kirkebøkene for Gjerdrum lenger tilbake enn 1689, men kanskje evt. en bygdebok har mer informasjon?
Vennlig hilsen
Kristine R. Lazreg

gj16743
Innlegg: 10
Registrert: 8. august 2012 kl. 17.14
Sted: Danmark

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av gj16743 » 10. august 2012 kl. 11.37

Kære Osloven!
Tak for din mail.--- At forske i Norge eller Danmark er svært når man kommer ned i den årrække. På et tidspunkt må man sige stop når man kun kan kende navnet på forfaderen
og det ca. årstal de kan have været født , samt det område de kommer fra. På den anden side nævner du slægtsbøger og de må gå længere tilbage i tiden,- og her render jeg ind et problem. Under fødsler i 1700 kirkebogen for Gjerdrum optræder Navnet Forshaug eller Torhaug i kirkebogen? Kan det henføre til noget, samt tidlige Navnet Døli??? Jeg tror, at
Knuds far var en storbonde og selvejer og der med kan have kontakt til Baron Frederik
Krag og her bedt ham om, at tage Hans søn til sig, grundet de triste omstændiheder Norge
var I ???--- Af profesionel interesse må jeg spørge Dig på hvilken måde Du fandt lige det sogn og kirke hvor Knud evt. kommer fra??? Har I norge en bestemt søgemaskine ???
Med venlig hilsen
Ernst Jørgensen
mail: belll@webspeed.dk

nb: Mine Norske aner fra Island til Norge, hvor kan kan jeg søge på Dem????
Min moster Viola Jørgensen blev i sin tid gift med en Norsk maskinmester der boede I forstaden Lamberseter og fik et par børn. Jeg har besøgt dem.Det var ca.1957. Kan jeg søge på dem? Hvor.

Brukeravatar
dn28504
Innlegg: 693
Registrert: 18. juni 2012 kl. 11.29
Sted: OSLO

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av dn28504 » 10. august 2012 kl. 13.37

Jeg leser det som Foshoug (Foshaug)muligens, jeg kan prøve å finne fram til disse stedene i bygdebøkene på biblioteket. Jeg søkte på google, og fant Holten som flere steder i Sogn og Fjordane - langt fra Akershus fylke, men Holter er et sogn i Akershus - ikke langt fra Gjerdrum, så sannsynligheten ser jeg som større for å være Holter og ikke Holten (og det kan jo også se sånn ut på skriften, det er jo ikke stor forskjell på r og n)

Når det gjelder immigrasjon mellom Norge og Island på denne tiden, det vet jeg lite om. Kanskje noen andre kan noe om det? :?

Når det gjelder nålevende personer, så er ikke det noe man kan diskutere i dette forumet, men man kan jo finne dem i opplysningen. I Norge kan man bruke 1881.no f.eks.
Hvilken type informasjon er du ute etter når det gjelder Viola? Hvis hun ble født for over 80 år siden f.eks., kan du jo finne henne i kirkebøkene :)
Vennlig hilsen
Kristine R. Lazreg

Brukeravatar
dn28504
Innlegg: 693
Registrert: 18. juni 2012 kl. 11.29
Sted: OSLO

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av dn28504 » 10. august 2012 kl. 16.10

Hei!

Jeg har funnet stedene Døli i Holter sogn, og har lett etter aner til Knud Engelbret og foreldre, men ikke funnet dem omtalt i bygdebøkene for Gjerdrum og Nannestad.
Vennlig hilsen
Kristine R. Lazreg

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av dn23027 » 10. august 2012 kl. 16.50

Det ekteparet døper en sønn Knud 9 januar 1701 også, nede høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32


Mvh
Linda

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 10. august 2012 kl. 16.55

Tenker det sto Døli i Holter (annex til Nannestad)

Og - det står ves Toshaug i kirkeboka, det som senere er Torshaug/Torshov i Gjerdrum
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
dn28504
Innlegg: 693
Registrert: 18. juni 2012 kl. 11.29
Sted: OSLO

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av dn28504 » 10. august 2012 kl. 19.42

Takk for hjelpen, Laila! :) Jeg så det dessverre litt for seint, så jeg fikk ikke sett under Torshov/haug....
Vennlig hilsen
Kristine R. Lazreg

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av Gunnar Østegården » 11. august 2012 kl. 6.23

Dersom utgangspunket var en person som:
- heter Knut Engebretsen og som er født omkring år 1700
- og fødselsåret er beregnet ut fra personens alder ved hans død.
- og han er født i områdene i nærheten av Oslo.

Da høres det, for meg, ut som dette blir vel mye famling i blinde (?) :shock:
Jeg foreslår at man studerer de kildene man allerede har om Knud Engelbret - GRUNDIGERE, først! :wink:

Mvh Gunnar.

gj16743
Innlegg: 10
Registrert: 8. august 2012 kl. 17.14
Sted: Danmark

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av gj16743 » 11. august 2012 kl. 19.23

Hej Gunnar!
Tak for Din hjælp.
De eneste oplysninger jeg har , er dem jeg har givet. Jeg var selv meget skepsis om det kunne lykkes , at komme videre med sagen hos Jer. Jeg har gennemset fameli search, der var flere tusinde, men ingen der levede op til fakta. Jeg kan godt forstå Dine tvivl om det kan lykkes. Så hvis Knuds far fra Gjerdrum -Engelbret Knusen Torshaug efterlader sig et skifte, er muligheden der for nye oplysninger.
Mange tak for Din hjælp.
Med venlig hilsen
Ernst Jørgensen :D :D

gj16743
Innlegg: 10
Registrert: 8. august 2012 kl. 17.14
Sted: Danmark

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av gj16743 » 11. august 2012 kl. 19.26

Godaften Laile!
Tak for Dit indlæg. Jeg har taget det ad notm.
Med venlig hilsen
Ernst Jørgensen :D

gj16743
Innlegg: 10
Registrert: 8. august 2012 kl. 17.14
Sted: Danmark

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av gj16743 » 11. august 2012 kl. 19.34

God aften Kirstine!
Først en stor og varm tak for Din indsats. :D
Jeg har gennemlæst kirkebøgerne nøje og med lup, og har fundet to med samme navn blive viet i Gjerdrum kirke. Den første er fra Døli i Holten sogn i 1695 den næstsidste.
Den anden er i 1699, den sidste tror jeg mest på.
Her må jeg så finde udaf Knuds fars død og søge ud fra det.
Forelølig et kæmpeknud til Jer Alle.
Med venlig hilsen
Ernst Jørgensen :D :D :D

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av Gunnar Østegården » 12. august 2012 kl. 7.39

Engebret Knutsen fra Døli i Holter ble gift 1. g. m. enka på Torshov i Gjerdrum, Mari Børgersdatter Vang den 7/11/1695. Hun døde i 1699.
Engebret Knutsen giftet seg 2. g. m. Boel Syversdatter den 21/6/1699.

Tvillingene Knut og Mari ble døpt 28/12/1699.
En sønn Knut ble døpt 9/1/1701.
En datter Mari ble døpt 6/5/1703.
En sønn Siver døpt 8/11/1705.
Tvillingene Michel og Marie døpt 9/2/1708.
Tvillingene Siver og Anna døpt 6/1/1710.
En datter Berte døpt 26/12/1711.

Dette er kontrollert v.h.a. Familysearch! :twisted: (OBS: det kan finnes mange Knut Engebretsen, som er født i "nærheten av Oslo" og som ikke finnes hverken i kirkebok eller i Familysearch!!) 8)

Familien er også nevnt i bygdeboka for Gjerdrum. (Som jeg dessverre ikke har tilgang på her jeg sitter nå.) Men (jeg tror) - der nevnes bare sønnen Knut f. 1701 og datteren Berte f. 1711, hvilket kan tyde på at det bare var disse to som overlevde barneårene.

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 12. august 2012 kl. 9.47

Her er Engebret i bygdeboka, på bruk 2 under Østre Toshov (Søgarn) Gnr. 10
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 12. august 2012 kl. 9.48

Du må ære logget inn for å se kopiene fra bygdeboka, klikk på dem så blir de lesbare :)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

gj16743
Innlegg: 10
Registrert: 8. august 2012 kl. 17.14
Sted: Danmark

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av gj16743 » 16. august 2012 kl. 19.55

God aften Laila!
Endnu et stort kram , som tak for en stor hjælp jeg har fået. De to sider har jeg printet ud.
Her undres jeg over navnet Embret Knutsen, er det det samme som Engelbret??
Jeg har gennemgået kirkebogen og finder i 1711 under døde- Engelbret Knudsen , soldat,
han døde ved Flatner området,-- det må være Knuds far, her er drengen 11 år og kan derfor være sendt til Danmark.-- Beviset må ligge i et skifte, her det normalt anført hvor børnene er! En enkelt linie kan være beviset!
Engelbret Knudsens far overleverdem og dør først i 1726- 84 år gl. opslag 136 i kirkebogen.
Hvis der er et sted, hvor jeg kan søge på skifterne( hvis de eksistere) kan jeg finde afslutningen?
På forhånd tak
Ernst Jørgensen :D :roll:

Brukeravatar
dn28504
Innlegg: 693
Registrert: 18. juni 2012 kl. 11.29
Sted: OSLO

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av dn28504 » 17. august 2012 kl. 0.04

Hei igjen, Ernst!

Her kan du søke i skiftemateriale:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/
Vennlig hilsen
Kristine R. Lazreg

gj16743
Innlegg: 10
Registrert: 8. august 2012 kl. 17.14
Sted: Danmark

Re: Hjælp til at finde Knud Engelbret

Legg inn av gj16743 » 20. august 2012 kl. 17.02

Hej Osloven!
Tak for Din mail. Jeg har gennemlæst skifterne nøje, men finder ikke noget, der kan afklare sagen. Jeg har søgt under lensmanden for Gjerdrum sogn.
Jeg har en stærk fornemmelse, at det er i året 1711, Moderen - Boel Siversdatter afhænder sin søn Knud? Hvad med hende?? hun er enke og skal have arbejde, mon hun bliver i sognet??Jeg har ledt fra 1711 til 1715 i kirkebogen under vielser, men hun er ikke der. Nu ved jeg intet om hendes alder og familie, hun kan være rimelig ung og bo hos familie til
hun dør??
Hendes mand dør i 1711, er der militærskifter fra den tid?
På forhånd tak
Med velig hilsen
Ernst Jørgensen :D :lol:

Svar

Gå tilbake til «Gjerdrum»