Storbonde Jon Raunes, Vats, ca 1600 (?) og Malene

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Storbonde Jon Raunes, Vats, ca 1600 (?) og Malene

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 9. april 2009 kl. 16.22

Ifølge bygdebok for Bokn skal min 6 x tippoldemor Malene Jonsdtr (d.1688), g.m. Daniel Rasmussen Fosen, Avaldsnes, født i Rennesøy, være datter av en "storbonde" Jon Raunes i Vats og hustru Malene.
Er det noen som vet noe mer om Jon og Malene? Og evt om når datteren Malene ble født.
Siden Jon omtales som storbonde vil han vel være omtalt i eventuelle bygdebøker?
Takknemlig for ethvert svar.
Mvh
Sigmund

Ruth Marie Bendiksen
Innlegg: 58
Registrert: 15. oktober 2007 kl. 14.26
Sted: HAUGESUND

Re: Storbonde Jon Raunes, Vats, ca 1600 (?) og Malene

Legg inn av Ruth Marie Bendiksen » 9. april 2009 kl. 18.13

Hei! Jeg har Vats boka også. Står litt mye her. Kan scanne det til deg. Min emailadresse: rbendiksenatstart.no
Mvh Ruth

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Storbonde Jon Raunes, Vats, ca 1600 (?) og Malene

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 9. april 2009 kl. 18.53

Så fint. Jeg melder meg pr e-post.
(Og da kan andre vente med å svare til jeg evt kommer med tilleggsspørsmål.)
Mvh
Sigmund

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: Storbonde Jon Raunes, Vats, ca 1600 (?) og Malene

Legg inn av 23856 » 16. mai 2009 kl. 2.02

Sigmund Jakobsen skrev:Ifølge bygdebok for Bokn skal min 6 x tippoldemor Malene Jonsdtr (d.1688), g.m. Daniel Rasmussen Fosen, Avaldsnes, født i Rennesøy, være datter av en "storbonde" Jon Raunes i Vats og hustru Malene.
Er det noen som vet noe mer om Jon og Malene? Og evt om når datteren Malene ble født.
Siden Jon omtales som storbonde vil han vel være omtalt i eventuelle bygdebøker?
Takknemlig for ethvert svar.
Mvh
Sigmund



Jeg lurer på om Daniel Rasmussen også er min ane. Dersom han fikk en sønn Jon Danielsen Hapnes f. 1658 og datter Borghild Danielsdatter f. 1661, kan det være samme person jeg også er på jakt etter. Dersom det er riktig, er det ganske mye "rot" med giftermål innad i den slekten. Jon Danielsen er ane til både min mor og far, og Borghild kommer inn på min mors side. Daniel Rasmussen skal være min 7-tippoldefar på min mors side og 9-toppoldefar på min fars side.

Mvh
Vigdis
Sist redigert av 23856 den 27. april 2011 kl. 21.21, redigert 1 gang totalt.

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Storbonde Jon Raunes, Vats, ca 1600 (?) og Malene

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 16. mai 2009 kl. 15.48

Ja, det stemmer nok, Vigdis. Vi er i slekt.
Jeg har funnet en del stoff om denne familien på internett etter at Ruth Marie Bendiksen (se tidligere innlegg) hjalp meg med å få bekreftet at Jon Raunes er den samme som Jon Villumsen f.ca 1590.
Hvis du sender meg en PM med din epostadresse, kan jeg sende deg det jeg har.

Ditt etternavn (Jøsang) tyder på at du kanskje har aner i Bokn, og det er i mitt arbeid med slekten til min farfar, som er født i Bokn, at jeg har kommet borti den omtalte familien. Daniel Rasmussens sønn Daniel Danielsen finner vi nemlig på Trosnavåg, Bokn, med etterkommere bl.a. på Vatnaland, der min farfar kommer fra.

Mvh
Sigmund

Svar

Gå tilbake til «Vindafjord»