Cornelius Fredriksen

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Cornelius Fredriksen

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 11. juni 2013 kl. 22.18

Er på jakt etter informasjon om Cornelius Fredriksen født 19. juli 1853 på Sørhaaland i Skudensnes. Foreldre: Fredrik Danielsen og Elen Karine Andersdtr Haaland.

Den 22. september 1872 blir Cornelius far til uegtefødte Elen Johanne. Mora er Marte Serine Førland, født på Søndenå i Tysvær. Hun flytter til Hetland sokn dette året. Ref bygdebok og kirkebok for Tysvær.

Skulle gjerne visst litt mer om Martes og Cornelius' videre sjebner i livet, og hvor og når de døde.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Cornelius Fredriksen

Legg inn av Otto Jørgensen » 11. juni 2013 kl. 22.46


Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Cornelius Fredriksen

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 11. juni 2013 kl. 23.33

... dette var interessant, har tidligere hørt (muntlig trad....) at Cornelius kom bort på sjøen, men så gjorde han visst ikke det likevel, sier ryktet som legger til at han dro til USA.

Men i USA finner jeg ingen spor etter ham. Heller ikke andre steder. Så muligheten for at han omkom ved drukning er kanskje ikke usannsynlig.... .

Men da er det vel noen som vet når og hvor han druknet? Finnes det noen dokumentasjon på dette, f.eks en anmerkning i kirkeboken, eller i andre protokoller, om dødsfallet?

Ser også at en eldre bror omkom på sjøen......

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Cornelius Fredriksen

Legg inn av Otto Jørgensen » 11. juni 2013 kl. 23.44

Det gjør det mye lettere for de som skal hjelpe om du for alle antagelsene du har legger i tillegg Permanente sidelenker. Da vet en sikkert hva du har og hvor du har dette fra og hjelperne slipper å dokumentere det du allerede har funnet :?
Rart at folket ikke ser forskjell på Sidelenke og bildelenke. Bildelenke kan man få alle referanser til det som vises i tillegg til selve detaljerte opplysninger.
Bildelenke gir bare en bildefil (*.jpg)
Sist redigert av Otto Jørgensen den 12. juni 2013 kl. 8.28, redigert 1 gang totalt.

Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Cornelius Fredriksen

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 12. juni 2013 kl. 8.14

Det jeg har, finner du i mitt første innlegg. Her er lenker og annen dokumentasjon:
Fødsel (nr 109) : http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010367.jpg
Farskap (nr 43): http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020727.jpg + Tysvær Gard og ætt 1, s. 215
Martes flytting (nr 1, 1872): http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020834.jpg + Tysvær Gard og ætt 1, s. 215 og 233

Historien om drukning eller amerikaferd har jeg ikke sett dokumentert. Derfor vektla jeg det ikke i mitt første innlegg. Og i USA finner jeg ham ikke, i hvert fall ikke som K/Cornelius Fredriksen eller Haaland. Hvis han virkelig kom bort på sjøen, vil jeg anta at dette er registrert et eller annet sted, f.eks i en kirkebok, i en avis e.l..

Ser for øvrig at det er en liten feil i bygdeboka om Martes fødsel, hun er født i 1850, ikke 1845 som det står på s. 215, ref. s 233.

Svein Erik Tindeland
Innlegg: 31
Registrert: 21. januar 2007 kl. 18.17
Sted: SÆVELANDSVIK

Re: Cornelius Fredriksen

Legg inn av Svein Erik Tindeland » 20. desember 2013 kl. 9.45

Hei
Jeg har mye informasjon om familien til Kornelius Fredriksen, også hans datter Elen Johanne.
Jeg er blitt fortalt at Kornelius kom bort på sjøen i Amerika.
Er å treffe på: sveiert@online.no

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Cornelius Fredriksen

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 21. desember 2013 kl. 10.31

Jeg ser i bbok Tysvær bd.1 s.232 at en Marta Serine (uten etternavn) ble gift med enkemannen Iver Olsen på Søndenå bruk nr 4. Kan det være den samme Marte Serine som nevnes i post 1, som flyttet til Hetland prestegjeld i april 1872, men som må ha kommet tilbake til Tysvær i september samme år da hun fikk den "uekte" datteren Elen Johanne på Førland?
Det er ikke nevnt når Iver Olsens første kone døde.
Kanskje et skudd i blinde, men...
Mvh
Sigmund

Svar

Gå tilbake til «Karmøy»