Sjømann Hans Hansen

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Páll Árni Joensen
Innlegg: 6
Registrert: 18. mars 2021 kl. 0.50

Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Páll Árni Joensen » 20. mars 2021 kl. 14.42

Sjømann fra Haugesund efterlyses.Selv om jeg har søkt i digitalarkiverket og i andre forum, og alle gode kræfter har været på sagen, vil jeg nu forsøke denne vej i Slækt og data-Haugesund. Sjømann Hans Hansen f: 17-4-1900 skulle have været ombord i damperen D/S Ulv fra Haugesund, da den forliste ved Island i jan 1931. I listen over mandskabet på D/S Ulv er denne Hans ikke ombord. Dette har jeg set i Nasjonalbiblioteket (digitalaviserne) og i dødsraporterne ved retten. Kan denne Hans have været på et andet norsk skib, som er forlist? Måske ved Island?Hans har en datter som lever i dag, og datteren vil finde sine røtter i Haugesund/Norge.I kirkeboken her på Færøyerne står at læse om pappa til datteren: “Afdød norsk sjømann Hans Hansen født 17-4-1900.”  Moderen var færøysk. Hans og moderen var forlovede på Island omkr. 1928-1931. Historien, eller de opplysninger vi har er disse: Broderen hos Hans var læge i London, og Hans havde en søster som var lærer i (muligvis i Bergen). Denne Hans siges at skulle være en høj lys mand.Jeg ser dog at der er 2-3 som heter Hans Hansen (Hans Thedor Hansen) som bor i Haugesund (folketælling 1910). Kan en av disse Hans-er være den vi leter efter, da de er født samme år?Om der er nogen, der har et eller andet tips hører jeg gerne.

Med venlig hilsen: Páll Árni Joensen. Færøyene
 
Sist redigert av Páll Árni Joensen den 20. mars 2021 kl. 15.38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2373
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 20. mars 2021 kl. 15.32

Jeg har nå sjekket kirkebøkene i Haugesund (Haugesund sogn og Skåre sogn) for å se om fødselsdatoen var rett. Har ikke funnet noen Hans Hansen som passer ut i fra det du har oppgitt.

Ulf S

Páll Árni Joensen
Innlegg: 6
Registrert: 18. mars 2021 kl. 0.50

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Páll Árni Joensen » 20. mars 2021 kl. 16.23

Hei Ulf!.
Jeg har også set i kirkebøkerne som jeg kunne finde omk Haugesund. Jeg er ikke sikker på at dato 17-4-1900 er det riktige, men det er oplysninger vi har fra kirkebog her.

Vh:
PÀ.

Brukeravatar
Hans Gangstø
Innlegg: 90
Registrert: 4. desember 2004 kl. 18.24
Sted: HAUGESUND

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Hans Gangstø » 22. april 2021 kl. 19.57

Er det dette skipet du tror det gjelder?
https://www.sjohistorie.no/no/skip/31023/
Hva seilte denne karen som?
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Astrid Mollan » 22. april 2021 kl. 23.19

Her er en sjømann fra Haugesund.
Name: Hans Elias Hansen
Gender: Male
Nationality: USA
Arrival Age: 29
Birth Date: 1900
Birth Place: Haugesund, Norway
Last Residence: VA
Arrival Date: Nov 1929
Arrival Place: Seattle, Washington
Ship Name: Mishima Maru
Line Number: 3
Save
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Páll Árni Joensen
Innlegg: 6
Registrert: 18. mars 2021 kl. 0.50

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Páll Árni Joensen » 23. april 2021 kl. 0.28

Hans:   Ja, det skal være dette skib "Ulv" 

Astrid Mollan:   Kan vi finde denne Hans Elias født i Haugesund. evt fødedato og familje?

Takk for interesse.

Brukeravatar
Hans Gangstø
Innlegg: 90
Registrert: 4. desember 2004 kl. 18.24
Sted: HAUGESUND

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Hans Gangstø » 23. april 2021 kl. 10.28

På mannskapslisten er det en som er ført opp som ukjent, påmønstret som kokk. Vet du hva personen du søker var påmønstret som? Hva er kilden for at vedkommende var påmønstret båten?
Har det vært vurdert eller gjennomført DNA test?
 

Brukeravatar
Hans Gangstø
Innlegg: 90
Registrert: 4. desember 2004 kl. 18.24
Sted: HAUGESUND

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Hans Gangstø » 23. april 2021 kl. 10.38

Dette er muligens en god kandidat til den omtalte sjømannen ovenfor: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002658695
Halleraker er på Bremnes, Bømlo og en person derfra vil gjerne angi Haugesund som bosted.
 
 
 
Sist redigert av Hans Gangstø den 23. april 2021 kl. 10.44, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Hans Gangstø
Innlegg: 90
Registrert: 4. desember 2004 kl. 18.24
Sted: HAUGESUND

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Hans Gangstø » 23. april 2021 kl. 10.41

Se nummer 19 her: SAB, Finnås sokneprestembete, H/Ha/Haa/Haac/L0002: Ministerialbok nr. C 2, 1895-1904, s. 49
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060620060355
 
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Astrid Mollan » 23. april 2021 kl. 10.46

Name: Hans Hansen
Gender: Male
Race: White
Marital status: Single
Age: 35
Birth Date: 3 Apr 1900
Birth Place: Norway
Residence Street Address: 341 Sackett Street
Residence Place: New York
Years in US: 15 Years
Death Date: 18 Jul 1935
Death Street Address: Brielle Avenue, West New Brighton
Hospital: Sea View Hospital
Death Place: New York City, Richmond, New York, USA
Burial Date: 22 Jul 1935
Burial Place: Evergreens Cemetery
Occupation: Seaman Deck Hard
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Father: Hans Stiffensen
Mother: Larine Stiffensen
Executor: Karl Holm
Executor Relationship: City Missionary
Certificate Number: 1331
Save Can

Han døde på et sykehus for sjømenn.
 
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Astrid Mollan » 23. april 2021 kl. 10.48

Name: Hans Hanssen
Gender: Mann (Male)
Marital status: Ugift (Single)
Birth Date: 3 apr 1900
Birth Place: Finnaas
Residence Place: Finnås, Hordaland, Norge (Norway)
Relation to Head: Son
Settled or Nomadic: b
Counting District: Halleraaker
Counting District Number: 0070
Enumeration District: Meling
Enumeration District Number: 005
Household Members:
Name Relation to Head
Larine Rasmusdatter husmoder (Head)
Lisa Hansdatter Datter (Daughter)
Anna Hansdatter Datter (Daughter)
Hans Hanssen Son
Rasmus Hanssen Son
Steffen Hanssen Son
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Astrid Mollan » 23. april 2021 kl. 17.49

Hans. Finnes det et historielag eller Facebook-gruppe for det området vi har funnet en mulig kandidat fra som trådstarter kan få adresse  til? Hvis det stemmer at en bror er lege i England og en søster lærerinne så peker det mot øvre middelklasse. Da bør noen kjenne til dem. De ville også mest sannsynlig ha brukt etternavn, ikke et patronym. 
Spørsmålet er om hun virkelig visste at han var død, eller stakk han av og hun trodde han omkom ved forlis? 

Her er moren død. Noen klarer kanskje å finne ut om hva som står om Hans i papirene. https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000640431
 
Astrid M

Brukeravatar
Hans Gangstø
Innlegg: 90
Registrert: 4. desember 2004 kl. 18.24
Sted: HAUGESUND

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Hans Gangstø » 23. april 2021 kl. 18.03

Det er noe som kaller seg Moster Sogelag, men jeg kjenner ikke noe til hva de driver med.
https://www.bdb.no/bedriftsinfo/Moster_Sogelag
Det kan jo være en tanke å kontakte dem.
Jeg er usikker på mye av den framsatte informasjonen, som er vanskelig å verifisere.
Vi får avvente mer input fra trådstarter.

Brukeravatar
Hans Gangstø
Innlegg: 90
Registrert: 4. desember 2004 kl. 18.24
Sted: HAUGESUND

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Hans Gangstø » 23. april 2021 kl. 18.07

Hans Hansen med noen familiemedlemmer i 1900 folketellingen: 
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 7302003375

Brukeravatar
Hans Gangstø
Innlegg: 90
Registrert: 4. desember 2004 kl. 18.24
Sted: HAUGESUND

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Hans Gangstø » 23. april 2021 kl. 18.50

Det er mange usikkerhetsfaktorer knyttet til denne saken. For de meste er informasjonen knyttet til muntlige opplysninger, og det vil være enormt tidkrevende å følge et ubekreftet spor.
 Páll Árni Joensen - jeg tror at den beste og for så vidt den eneste forbare vei, er via DNA.
Jeg har en kontakt på Bømlo som har svært gode kunnskaper om vurdering og tolkning av DNA spor, som kanskje kan være veien å gå.
For noen år siden jobbet jeg med å finne norske etterkommere etter en norsk sjømann som hadde bodd i Florida og hvor den eneste tilknytning til Haugesund, Norge var muntlige overleveringer fra vedkommende om at han hadde rømt til sjøs som ganske ung etter at moren døde. På toppen av dette, var navnet et veldig vanlig navn, på lik linje med Hans Hansen. I militærrullen sto det anført at han hadde ukjent oppholdssted og antas omkommet, når han skulle inn til militærtjeneste.
Personen ovenfor bisto da med DNA tolkning og klarte å finne tilknytning til nålevende slektninger.
Hvis dette er aktuelt, kan jeg klarlegge om vedkommende vil ta på seg denne saken og formidle kontakt. Dekning av eventuelle kostnader må avtales med vedkommende og han må involveres ifb innsending av DNA.
 

Brukeravatar
Hans Gangstø
Innlegg: 90
Registrert: 4. desember 2004 kl. 18.24
Sted: HAUGESUND

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Hans Gangstø » 23. april 2021 kl. 19.02

Jeg ser nå at temaet har vært grundig omtalt i brukerforumet i 2020, uten at det den gangen kom til noen konklusjon. Her har også DNA vært foreslått som en vei videre, uten at det er opplyst om noe ble gjort og eventuelt med hvilket resultatl.
https://forum.arkivverket.no/topic/2453 ... haugesund/

Páll Árni Joensen
Innlegg: 6
Registrert: 18. mars 2021 kl. 0.50

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Páll Árni Joensen » 24. april 2021 kl. 1.45

Undskyld sent svar.
Jobbat intil nu.

Hans: Jeg har funnet kokken. Han påmønstrede i Nidaros og hed Alfred J, så det er ikke han. Jeg har endvidere checket, og funnit ut at ingen av mannskapet var født 17/4-1900. Jeg vet desverre ikke hvad Hans Hansen var påmønstret som.

Der har været gjemmenført DNA-test, som er blevet innlveret til Myherritage.com i april 2020. Det resulterede i nogle aner til Norge, men ingen af dem vi fik kontakt til vil vedkende noget familiebånd denne vejen. Den ene kontakten var til Tysvær og den anden til Nøtterøy (ved Tønsberg).

Astrid og Hans: Alt, hvad vi ved er det som moren har fortalt. Vi har ingen skriftlige kilder uden kirkebogen, da datteren blev døbt. Og da har de vel bare skrevet det som moderen fortalte. Om hun vidste eller troede at han var med Ulv, det ved vi ikke, men det ser ikke ud til at han var med da skibet forliste. Det er sandt at informationen er sparsom og usikker, men nu vi har DNA-testen tror vi på, at noget kan vise sig. Vi er bare ikke kjendte med, hvordan dette foregår. Derfor vil jeg gerne tage imot din hjelp, Hans, hvis du kan formidle kontakt til en som kann hjelpe med det. Kostnaderne tager vi op med vedkommende.
 

Brukeravatar
Hans Gangstø
Innlegg: 90
Registrert: 4. desember 2004 kl. 18.24
Sted: HAUGESUND

Re: Sjømann Hans Hansen

Legg inn av Hans Gangstø » 24. april 2021 kl. 9.05

Hei! Jeg ser på det tidligere innlegget ditt at Sigmund Steinsbø har vært med og foreslått DNA. Han er den som hjalp i den anledningen jeg nevner ovenfor og er kunnskapsrik om DNA. Jeg foreslår at du tar direkte kontakt med han. Lykke til.

Svar

Gå tilbake til «Haugesund»