Dødstidspunkt for Helene Kristiansdtr. eller Kristiansen

Moderator: MOD_Akershus

Svar
John Ivar Leveraas
Innlegg: 67
Registrert: 10. oktober 2009 kl. 23.39
Sted: OSLO

Dødstidspunkt for Helene Kristiansdtr. eller Kristiansen

Legg inn av John Ivar Leveraas » 30. juni 2018 kl. 14.45

Helene ble født 23.6.1854 i Skedsmo. Hun ble gift med steinhugger Bernt Otto Olsen f. 16.11.1873 i Østre Aker. Paret fik minst fire barn. Bernt Otto døde i Skedsmo 18.1.1894. Ved folketellingen i 1900 for Skedsmo, bodde Helene, sammen med to av barna på Flidsteinsløkken (også oppført som Fletstein). I denne folketellingen var hun oppført som Hellene Kristeansdatter, men begge disse navnene er feilskrivinger. Da den yngste datteren ble født i 1888 var morens navn oppført som Helene Kristiansen. Intet tyder på at hun tok mannens etternavn.

Jeg har ikke funnet Helene i folketellingen for 1910, og har antatt at hun da muligens var død. Dette vet jeg imidlertid ikke noe om. Hun hadde en datter, Hilde Constance f. i 1874 - og som jeg heller ikke finner i FT 1910. Kanskje er det en sammenheng?

Jeg har lett etter Helene i dødsregistre både for Skedsmo, Østre Aker og Nittedal, men foreløpig, uten resultat. Er det noen som har informasjoner som kan bringe meg videre?

Hilsen
Ivar Leveraas
Oslo
Sist redigert av John Ivar Leveraas den 1. juli 2018 kl. 14.46, redigert 1 gang totalt.

Geir Andreas Lysholm Dybvig
Innlegg: 1719
Registrert: 6. desember 2004 kl. 6.48
Sted: KONGSVINGER

Re: Dødstidspunkt for Helene Kristiansdtr. g. Olsen

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 30. juni 2018 kl. 15.50

Husk også å ta med lenker til informasjon du har funnet på Internett, som for eksempel til folketelling i Digitalarkivet.

Jeg tror jeg fant hene til slutt i FT 1900, MEN navnet er skrevet helt forskjellig fra det du oppgir. https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 7036001461
Her fremgår det ikke at hun benyttet Olsen som etternavn slik du gir inntrykk av. Hun er også ført som Hellene med 2 l'er og Kristeansdatter, ikke Kristiansdatter.

Bosted er skrevet som Flidsteinsløkken og ikke Flidensteinsløkken.

Alt dette er detaljer som kan ha betydning, så derfor: Lenker! Det gjør det så mye enklere for oss som vil hjelpe.

John Ivar Leveraas
Innlegg: 67
Registrert: 10. oktober 2009 kl. 23.39
Sted: OSLO

Re: Dødstidspunkt for Helene Kristiansdtr. g. Olsen

Legg inn av John Ivar Leveraas » 30. juni 2018 kl. 17.42

Hei
Takk for svaret. Jeg har merket meg din kommentar. Feilen i stedsnavnet var ene og alenie mitt ansvar.

Registreringen av hennes dåp er tydelig på at hun het Helene, ikke Hellene og på at faren het Christian. Jeg så jo at begge navnene var skrevet annerledes ved folketellingen i 1900, men visste at ingen av de navnene var korrekte. Derfor valgte jeg som jeg gjorde. Og, hun var gift med Olsen, men jeg skrev ikke at hun brukte det navnet - det vet jeg ikke noe om.

Vennlig hilsen
Ivar

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Dødstidspunkt for Helene Kristiansdtr. g. Olsen

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 30. juni 2018 kl. 19.46

Fletstein (Flidenstein) gård (G.62 B.1) er nabo til Lahaugmoen (også kalt Fletsteinmoen) og grenser til Nittedal.
En plass ved navn Fletsteinløkken eller Løkken er ikke nevnt i bygdeboken.
Men det kan være litt uklart om husmannsplassen tilhørte Fletstein eller Lahaug.
Under Lahaug lå det en plass som het Steinløkka.
Steinløkka var en hvilplass på den gamle veien til Aker og Oslo som gikk forbi både Fletstein og Lahaug.

Har du søkt i Nittedal?
Det er faktisk kortere til Nittedal kirke (gravplass) enn til Skedsmo kirke.
Mvh
Leif B.

John Ivar Leveraas
Innlegg: 67
Registrert: 10. oktober 2009 kl. 23.39
Sted: OSLO

Re: Dødstidspunkt for Helene Kristiansdtr. g. Olsen

Legg inn av John Ivar Leveraas » 1. juli 2018 kl. 9.40

Hei
Tusen takk for tipset. Jeg er i gang med oppfølgingen.
vennlig hilsen
Ivar Leveraas

Svar

Gå tilbake til «Skedsmo»