Røykås/Røgaas, Lørenskog

Moderator: MOD_Akershus

Svar
gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av gj15687 » 10. april 2012 kl. 15.38

Hei!

Jeg søker informasjon om slekten(e) på Røykås i Lørenskog ca. 1700.

I 1713 ble Ole Knudsen Skovholt, Fet/Rælingen og Anne Haraldsdatter Røgaas gift. Se vedlagte lenke, side 37, linje 7 under copulerede.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-36

Er dette samme Ole Knutsen som flyttet til Lindeberg Søndre i Aker?

Ellers, er det noen som kjenner mer til Ole Knutsen, hans familie/etterkommere?

Og Anne Haraldsdatter, hve, var hun? Var hun fra Røykås eller var hun gift til gården?

På forhånd takk for svar!


Mvh
Anne Grethe

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av Gunnar Østegården » 11. april 2012 kl. 8.08

Du finner antagelig Ole Knutsen (f. 1690) i bygdeboka for Rælingen på Skovholt.

- sønn til Knut Torstensen Årnes (død 1706) og Åse Helgesdatter (død 1733).

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 11. april 2012 kl. 12.05

Hei.
Iflg. Lørenskogs Gårdshistorie side 255. Røykås
Lars Andersen Rufserud som bygslet Røykås var gift med Anne Engelbrektsdatter.
Anne Engelbrektsdatter hadde tidligere vært gift med Harald Olsen Ellingsrud.
Barn av dette første ekteskapet var Johanne og Anne.
Derfor antar jeg at Anne og søsteren flytte til Røkaas fordi moren giftet seg på nytt.

Ellingsrud gård er i Aker så det kan godt stemme at Ole og Anne flyttet til Lindeberg som var en av nabogårdene til Ellingsrud.
At moren Anne giftet seg på nytt betyr jo at den første ektemannen Harald Olsen var død.
Kanskje det finnes ett skifte etter Harald hvor arvingene er nevnt.

Om Ole Knutsen fra Skogholt/Skovholt/Skoholt kan du lese om i Rælingen Bygdehistorie av Line Skovholt. s.301-302.
Det står blant annet at hans mor het Åse Helgesdatter (1648-1733) var fra Høland.
Men jeg synes du skal skaffe deg boken hvis du ikke har den for det står mye mere med grener til både Høland og Lørenskog.

Gunnar som har svart deg her før meg har en god del info om personer fra Aurskog-Høland.
Mvh
Leif B.

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av Kjell Halvorsen » 11. april 2012 kl. 17.53

Leif Bjørn viser til side 255 av ”Lørenskog – Gårdshistorien” av Olav Foss. I samme kapittel nevnes et skifte etter Lars Andersen Rufserud som ei tid bygslet Røykås. Han døde i 1710 og i skiftet i 1711 nevnes det at boets brutto var 146 – netto 73 dlr, men av gjelden var 57 dlr innestående farsarv til enken Annes døtre fra første ekteskap med Harald Olsen. Jeg har lest meg gjennom skiftet på sidene 267a-268b og et lite utdrag følger:
”Skifte efter Lars Andersen som boede og døde paa den gaard Røgaas imellom hans efterlatte Hustrue Erlige og Gudfrygtige qvinde Anne Engebretsdatter og deris tilsammen avlede børn nemlig Anders Larsen og Ingeborg Larsdaatter. Nærværende paa børnenes veigne deris Faderbroder Madz Robsrud- saa og var og her tilstæde paa enkens forrige Mand Harald Ollesens børns veigne deris Faderbroder Olle Oppen af Ullensager Sogn, samt bygdelændsmandens Olle Eriksen Løken”.

Senere opplyses at Johanne Haraldsdaatter og Anne Haraldsdaatter hver har krav på Fader Arv på 28.5 dlr, iflg et skiftebrev datert ”Arve tomten Ellingsrud 1 Februar 1695”.

Kan omtalte Anne Haraldsdatter være identisk med Anne fra Røgaas som ble gift med Ole Knudsen Skovholt i 1713 ?

Skiftet etter Lars Andersen http://arkivverket.no/URN:sk_read/25573/276/

Kjell H.

gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av gj15687 » 12. april 2012 kl. 8.52

Hei!

Takk for mye interessant info, her er det mye å gå videre med.

Først en rettelse, Ole Knutsen Skovholt ble gift med Johanne Haraldsdatter, ikke Anne, se lenken på mitt første nnlegg. Hun het Haraldsdatter og var fra Røykås. Moren Anne Engelbrektsdatter var gift 2. gang med Lars Andersen som byglset Røykås, og sannsynligheten for at familien bodde på Røykås er stor. Ellers var vel også Røykås en av gårdene som eiere/brukere på Ellingsrud bygslet. Via googlesøk har jeg funnet at en Ole Paulsen på Ellingsrud bygslet bla Røykås, han er trolig faren til Harald Poulsen, faren til Johanne og Anne. Jeg har dessverre ikke funnet kilden, men fant opplysningene i det gamle forumet på Digitalarkivet.

Søsteren Anne må nok hun som ble nevnt gift 1722, se linken under, side 78, 3. nederste ektepar:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-77

Ellers er jeg veldig interessert i Ole Knutsen og hans etterkommer, på Røykås og Søndre Lindeberg i Aker.

Det jeg har funnet ut er at Ole Knutsen fikk en sønn Knut i 1714, kanskje den Knut som overtok Søndre Lindberg etter Ole? Dåp, se under, side 38, barnedåp 8.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37

Ellers har jeg funnet en Aase Olsdatter Linneberg, konfirmert 1737 i Aker, gift 1739 med Torsen Pedersen Stubberud, trolig en datter. Se side 57, andre paret.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-31

Og i tillegg en Maren Olsdatter Linnerud, konfirmert 1744.

Jeg har så langt ikke funnet ut når Ole Knutsen Lindberg døde, og hans skifte, ca. 1752. Ellers er det kanskje et dokument når Knut Olsen kjøpte ut sine søsken ca. 1756.

Her vil det forhåpentligvis stå oppført navn på barn, eventuelt svigerbarn.

Er det noen som kjenner til dette?


mvh
Anne Grethe

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 15. april 2012 kl. 14.33

Lars Andersen begraves 20 juli 1710 (Dom 5 tri) på venstre side.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 1 (1706-1715), Kronologisk liste 1710, side 24.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23

Nå må jeg få lov til å korrigere deg litt.
Det er nokså klart at faren til Johanna og Anne hete Harald Olsen Ellingsrud.
Det står det i Lørenskogboken og i skifte som Kjell har oversatt.
I skifte står det også at pikene hadde en onkel som var tilstede ved skifte, Olle Oppen af Ullensager Sogn.
Kanskje Harald oprinnelig var fra Ullensaker?

Iflg. Lørenskogboken hadde Anne Engelbrektsdatter tre ekteskap.

1. m/Harald Olsen Ellingsrud, barn Johanne og Anne
2. m/Lars Andresen Rufserud, barn Anders og Ingeborg
3. m/Ole ????? ( er nevnt som driver av gården i 1714 og sammen med Anders (sønnen til Anne og Lars?) i 1720)iflg. Lørenskogboken side 255.
Men det siste ektekapet er nok feil.
Det er antagelig Ole Knutsen som hjelper sin svigermor med gården og senere også sammen med Anders da han ble gammel nok.
Anne Engelbregtsdatter satt med gården til 1741 iflg. Lørenskogboken

Harald Olsen døde antagelig før 1698 da sønnen til Anne og Lars var 2 år ved tellingen i 1701 (nederst på venstre side.)

Kildeinformasjon: Moss, Onsøy, Tune og Veme fogderi, Nedre Romerike fogderi, Manntall 1 (RA/EA-4070/J/Jb/L0001), 1701-1701, oppb: Riksarkivet.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38448/82/
Mvh
Leif B.

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av Kjell Halvorsen » 15. april 2012 kl. 20.11

Siden det i skiftet etter Lars Andersen i 1711 er datofestet et skifte 1 februar 1695 hvor enkens døtre fra første ekteskap er oppgitt som arvinger, har jeg lett fram dette. Skiftet etter Harald Olsen Ellingsrud finnes i Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 4 , 1690-1699 sidene 143b-144b.

Her følger et lite utdrag – med forbehold om mindre tydefeil - som jeg mener kan være av betydning for å kildebelegge familieforholdene nevnt tidligere.

Sorenskriveren og 2 edsvorne lagrettemenn var ’forsambled paa Dend gaard Ellingsrud her udi Aggers Herred beliggende, Der Sammesteds Ett Skriftelig og Rettferdelig Arvfe skifte at Forreta efter Dend Dannemand Harald Olsen, som bode og Døde paa bemeldte gaard, Imellem hans efterladte Hustrue, Anna Ingebretsdaatter, og deris tilsammen avflede børn, Johanne Haraldsdaatter 3 Aar, og Anne Haraldsdaatter 1 Aar gammel .-.-.-.-.-.’
I tillegg til sorenskriveren og lagrettemennene var også tilstede ’Lendsmanden Hans Bastiansen og Børnenis fader broder Olle Olsen boende paa Open i Ullensager Sogen’

Boets netto på litt over 113 dlr fordeles med halvparten til enken og resten på deling mellom ’Sl Mands efterladte børn som gaar lige i lod med huer andre’.

Til slutt er oppgitt at det fra boet deponeres hos moren for ’De tvende umyndige Pigebørnens forinden tilfaldne Arvfeloder, Saa forblifer Dend hos Deris Moder, .-.-.-.- indtill De Opnaaer den alder at De Self Deris Klæde og føde Kand fortiene. Imidlertid er her af skifteretten anordnet bemelte børnens fader broder Olle Oppen af Ullenssager Sogen, at vere bemelte børnens formyndere og Verge’ hvor det listes opp et utvidet ansvar for at broderbarna får en skikkelig oppdragelse og underhold til ’De dend efter laugen Kand Betroes (sin farsarv).

Skifteretten sier helt avslutningsvis at ’Dette skifte er kommen til Sin endskab og Fuldkommen Rigtighed’. skiftet

gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av gj15687 » 17. april 2012 kl. 11.22

Når det gjelder Ole Oppen, onkel/farbror til Johanne og Anne Haraldsdøtre har jeg funnet følgende i Ullensaker bygdebok:
Oppen Søndre, bruk 2: Det finnes en Ole (Oluf) Olsen, d. ca. 1730. Han bygslet svigerforeldrenes (Svend Kristoffersen og Mari Nilsdatter) bruk fra 1688 fra til ca. 1720, da sønnen Kristoffer overtok en del av bruket. Gift med Dorte Olsdatter. Også ref. Ullensaker bygdebok - det er ukjent hvor Ole Olsen kom fra. Det samme gjaldt sigerfaren, Svend Kristoffersen. Ellers kom Svends kone, Mari Nilsdatteret trolig fra bruk 1, Søndre Oppen.

Så når det gjelder Ole Olsen Oppen og broren Harald Olsen er de nødvendigvis ikke fra Ullensaker, - men det kan være det også. For meg så langt helt åpent.

Ellers kommer jeg tilbake til Ole Knutsen Røykås, Lindeberg og hans etterkommere. Hvor kan jeg finne eventuelt dokumentet som viser at sønnen, Knut Olsen (som tok over på Søndre Lindberg) fikk skjøte av medarvingene på gården, ca. 1752? Kan det finnes på nettet, eller eventuelt Riksarkivet? Veldig nysjerrig på hvem hans medarvinger var.

Mvh
Anne Grethe

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 17. april 2012 kl. 12.38

Hei.

Hvis sønnen tok over Lindeberg ca. 1752 som arv må det kanskje finnes ett skifte etter Knut.
Der står som regel arvingene hvis det er middler i boet.
Knut ble født ca 1690 det vil si at ham var antagelig over 60 da han døde.
Finn ut hvor og når han døde.

Her kan du lete etter skifte.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/searc ... 1750&navn=

Desverre har jeg litt problemer med skriften i slike skifter.
Mvh
Leif B.

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av Kjell Halvorsen » 18. april 2012 kl. 8.42

Hei Anne Grethe,

Etter å ha lett gjennom dødsfall i Aker og Skedsmo for årene 1749-1755 har jeg ikke funnet Ole Knudsen som død og begravet. Iflg dine utsagn skal Ole Knudsen være død/skifte etter ham være avholdt ca 1752. Har lest innleggene dine flere ganger uten å se at du har angitt noen kilde for denne info, noe som kunne vært nyttig å vite i videre søk.

Kjell H.

gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av gj15687 » 19. april 2012 kl. 13.34

Hei!

Jeg også lett, både i kirkebøkene for Aker og Skedsmo, etter når Ole Knutsen døde. Ikke funnet noe så langt.

Når det gjelder info om eventuelt skifte/død er dette hva jeg har funnet ved søk på nettet/Google: tidligere tråder i Digitalarkivet, 23345, innlegg 8 og 62237, side 2, siste innlegget.

Der står det, 23645, utdrag:
..... Han solgte den til Ole Knudssøn Røkaas (i Skedsmo) (...) 1726. Eften dennes død blev gården på skifte sluttet (...) 1752 delt mellem arvingene, av hvilke den ene Knud Olssøn, fikk skjøte av medarvingene på disses parter (...) 1754.......

Jeg har dessverre ikke kildene til disse opplysningene. Prøvd å lete i skiftene fra Aker, ikke tydelige registrte. Jeg sliter dessverre med skriften.

Det tyder på at Ole Knutsen døde ca. 1752. Han står også nevnt som Ole Knutsen
[/b]Røkaas, hadde han flyttet tilbake til Røykås? Kunne et skife tas før han var død?

Anne Grethe

gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av gj15687 » 20. april 2012 kl. 8.43

Har funnet følgende:
... Skjøte kjøp Lindeberg Søndre 28. oktober 1726, fra Rasmus Christensen til Ole Knudssøn Røkaas (i Skedsmo). Etter dennes død ble gården på skifte sluttet 28. september 1752 delt mellom arvingene, av hvilket den ene Knud Olssøn, fikk skjøte av medarvingene på disse parter av 4. november 1754.....

Kilde: Akersgårder av Henning Sollied.


mvh
Anne Grethe

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av Kjell Halvorsen » 20. april 2012 kl. 19.57

Fint at du er god til å lete opp nettbasert tilleggsinfo, Anne Grethe ! Det hjelper når en kan tidsbegrense søkene litt :D

Skanna tinglysingsdokumenter, Aker sorenskriveri - pantebok I 3, side 197a (midt på siden) datert 4 nov 1754, innledes slik:

’Vi Undertegnede Sødskende og Svogre, nemlig Jeg Lars Olsen, boende paa gaarden Uldholt, Peder Olsen Hougenstuen, Tosten Pedersøn Stubberud, paa min husture Aase Olsdaatters vegne, Jens Haagensen Østensøe, paa min hustrue Anne Olsdaatters vegne, alle i Aggers herred boende og Anders Christiansen, boende paa gaarden Nordre Houger i Schedsmoe Sogn og Løhrensckougens annex, paa min hustrue Maren Olsdaatters vegne,???? og hermed Vitterlig giør, at som vores Kiære Førældre Ole Knudsen og Johanne Haraldsdaatter i ?ds?relde ????, mellom os, som deres fælles børn og arvinger, haver opgivet til skifte og dele deres eiende midler, efter det derom oprettede Document dat: 25de Septb 1752, til Tinge Publicieret den 12 Novbr 1753’

Litt lenger ut fortsettes det med
’vores Kiære Broder og Svoger Knud Olsen Linneberg til ?rnsrve och os betalt den andpart er efter samme dele Forretning udi Odelsgodset gaarden Linneberg for Fædrene og Mødrene arv er tilfalden efter bemt: Førretnings formeld, nemlig til mig Lars Olsen Ulvholt for een broderlod 160 Rd, til mig Peder Olsen ligesaa 160 Rd, til mig Tosten Stubberud paa Hustrues vegne 80 Rd, mig Jens Østensøe paa Hustrues vegne 80 Rd og meg Anders Christiansen Houger paa Hustrues vegne 80 Rd, tilsammen den til og for gaarden Linneberg tillagde og betalte Summa 560 Rd, Skriver Femhundre og treedsende Rigsdl Courant Klingende Myndt, med ????? betaling, ??? for Fædrene og Mødrenes arv udi gaarden Linneberg’

Avslutningsvis oppgis at de ovennevnte søsken og svogre solgte og skjøtet til ’vores Kiære Broder og Svoger Knud Olsen, hands hustrue og arvinger’ gården Linneberg ’skyldende Eet Skippund Tunge med bøxel og tilliggende herligheder, huuser og bygninger, Agger og Eng, Skov og Mark’

Denne transkriberingen er sikkert ikke feilfri, men i grove trekk får du i hvert fall arvingers navn og bosted pr november 1754. Det opprinnelige skiftet fra 1752 som ble tinglyst 12 nov 1753 har jeg ikke søkt opp ennå. Det kan kanskje inneholde noe om når Ole Knudsen døde.

Side 197 http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-199

Kjell H.

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av Kjell Halvorsen » 21. april 2012 kl. 11.45

Jeg fant omsider det omtalte skiftebrevet i Skanna tinglysinger, Aker Sorenskriveri, Protokoll I 3 side 163b. Det viste seg å være slik jeg hadde mistanke om – Ole Knudsen og kona valgte å gjøre et frivillig skifte mens de ennå levde. Slik jeg tolker teksten, ble de boende på Søndre Lindeberg og eldste sønn Knud Olsen ble pålagt å sørge for dem til de døde http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-166

Legger ved litt transkribering, noe ufullstendig riktignok:

Da jeg underskrevne Ole Knudsen Søndre Linneberg tillige med min Kiære Hustrue Johanna Haraldsdaatter, begge ere arfvealder, Saa have vi i Den Hellig Treefoldigheds namn, med velberaad hue, villie og samtykke, bestemttet, til vores fælles børn og arvinger, som alle ere fuldmyndige, udi begges vores herende live at udskiftte vore Eyende midler, til hvilken ende er i Dag Den 25de Septbr 1752, her været forsamlede paa gaarden Søndre Linneberg tillige med alle vore Børn og Sviger Sønner, nemlig ældste Søn Knud Olsen Linneberg 38 aar gammel, 2den Søn Lars Olsen Ulsholt 36 aar gl:, 3die Søn Peder Olsen Hougenstuen 33aar gammel, ældste Daatter Aase Olsdaatter 30 aar gammel tillige med hendes mand Tosten Pedersen Stubberud, 2den Daatter Anna Olsdaatter 27 aar gammel tillige hendes mand Jens Haagensen Østensøe og 3die Daatter Maria Olsdaatter 21 aar gammel tillige med hendes mand Anders Christiansen Nordre Houger, og blev da i overværelse av de 2de Vitterligheds Mænd Sergeant Christen Trulsen HovieEjer og Søren Gundersen Høybraate, saaledes beregnet boets ?orn???, næmlig: = 1te = ????egodset: = Odelsgaarden Søndre Linneberg beliggende i Aggers Præstegield, Skyldende med bøxel og herlighed Eet Skippund tunge, andsat for den Summa 850 Rds, hvorfra andragen 100 Rds som ældste Søn Knud Olsen er eyende i gaarden, til vederlaug og æquieualens imod de 100 Rds som eenhver av de øvrige børn udi Contante ’hærn?gdt i ?rø??e g?jte’, Ligesaa ærgaaer og derfra 30 Rds, som ældste Søn der eijder, imod at hand forska?er os som hands gamle Forældre ald nødvendig forplejning og ?eværtning til vores Dødsdag, saa at der altsaa allerede bleven Erhold ?? gaardens verdge til deling imellom børnene den Summa 720 Rds.
Herav tilfalder ældste Søn Knud Olsen 160 Rds
2den Søn Lars Olsen 160
3die Søn Peder Olsen 160
Ældste Daatter Aase Olsdaatter 80
2den Daatter Anna Olsdaatter 80
og 3die Daatter Marie Olsdaatter 80
Som tilsamen udgiør Arfvegodsets Erholdne Beløb 720 Rds
Dog bliver gaarden ikke overdraget nogen ’avss???nen a til fuldig??dom’ førend eftter begges vores dødelige avgang, da ældste Søn Knud Olsen ’kr??? A vden’ nu imellem det oprettede Delings Førretning tiltræder gaarden som hands odel og aasæde og staar det samme hvert for enten imidlertid ???? og efter den tid at udløse de andre børns lod og andpant i gaarden, ligesom det efter saalede kand blive hands ?eglighet da
(her følger fordelingsnøkkel iht den enkeltes arvepart i gården – deretter følger listing av løsøre, tilsammen 78 Rds til deling med 16 Rds til sønner og 10 Rds til døtre).
Som udgiør tilsammen den Summa 798 Rds

Saa u?jde Christianiæ Stiftts Tughuus ’akrav’ 1 proc, som er tilsammen 8 Rds

(Skiftebrevet blir tilslutt av sorenskriveren påført alle omtalte navn, datert 25 Septbr 1752).

Dato for død og begravelse for Ole Knudsen og Johanne vil en dermed mest sannsynlig finne i kirkebok for Aker en gang etter 25 sept 1752.

Kjell H

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av Kjell Halvorsen » 21. april 2012 kl. 16.44

Ole Knudsen Linneberg ble begravet fra Aker kirke 9 januar 1760, knappe 72 år gammel link og Johanne Haraldsdtr Linneberg ble begravet 14 juni 1762 fra samme kirke, 76 år gammel link

gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av gj15687 » 23. april 2012 kl. 9.28

Hei!

Tusen takk Kjell, dette er til stor hjelp! :D Har bla fått den endelige bekreftelsen på at Marie Olsdatter, gift med Anders Christiansen Nordre Hauger, Lørenskog, var Maren Olsdatter fra Søndre Lindeberg, datter til Ole Knutsen. Røkaas/Lindberg.

Mye er i ferd med å falle på plass når det gjelder Røykaas tidlig på 1700-tallet. Etterkommere og aner.
Den neste utfordringen nå er foreldrene til Johanne Haraldsdatter, Anne Engelbrektsdatter og Harald Olsen. Det jeg så langt vet om Harald Olsen er at han døde før 1695, skifte nevnt ovenfor, var 01.02.1695.

Kan Harald Olsen være sønn til Ole/Oluf Poulsen, nevnt på Ellingsrud 1705 og død før 1718, skifte 18.03.1718? Og da sønnesønn til Poul/Paul Torstensen Arneberg som kjøpte Ellingsrud ved kgl, skjøte av 16.04.1663?

mvh
Anne Grethe

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av Kjell Halvorsen » 24. april 2012 kl. 19.45

Hei igjen Anne Grethe,

Jeg har foreløpig ikke noe å bidra med når det gjelder de nye spørsmålene du stiller. Siden gårdene Lindeberg og Ellingsrud lå/ligger i Aker, foreslår jeg imidlertid at du poster en ny etterlysning om disse personene under Oslo, Christiania og Aker inntil 1814 hvor du inkluderer det du har av info til nå. Det kan jo tenkes at lesere av forum Aker ikke følger så godt med her i Lørenskog !

I den evt nye etterlysningen kan det være nyttig å peke på dette temaet.

Kjell H.

gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Re: Røykås/Røgaas, Lørenskog

Legg inn av gj15687 » 25. april 2012 kl. 16.16

Hei!

Ja jeg tenkte det samme når jeg skrev innlegget. Deler videre spørsmål i to, Ellingsrud, Aker og Rælingen eller Høland når det gjelder Åse Helgesdatter Skovholt.

Men når det gjelder Lindeberg fikk jeg en oppklaring via Røykås/Lørenskog, ikke ved å poste det under Aker.

Takk for all hjelp og bidrag!


Mvh
Anne Grethe

Svar

Gå tilbake til «Lørenskog»