pantebok 35 Toten?

Inklusiv Biri, Snertingdal, Redalen (i Ringsaker prgj. til 1821), Vardal

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

pantebok 35 Toten?

Legg inn av Erik Hov » 26. november 2015 kl. 17.02

Driver å skriver av litt panteobligasjoner fra panteboka ,og fant bl a nr 106 på venstre side her
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-471

Ifølge denne står visst det henvist til "ptb nr 35 fol 78". Det burde vel være pantebok 35 folio 78 ,men hvor finner jeg den? ,er den kanskje ikke lagt ut? eller leter jeg på feil sted?

mvh Erik

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: pantebok 35 Toten?

Legg inn av Else Berit Rustad » 26. november 2015 kl. 18.41

Nei, du leter på riktig sted!

Teksten til disse obligasjonene er gjengitt i forkortet utgave, siden mange hadde et standardskjema som utgangspunkt. Det som er utelatt i denne obligasjonen, finnes altså innført i sin helhet i pantebok 35 fol. 78.

Akkurat denne panteboka er ikke skannet og lagt ut, så da må du nok henvende deg til Statsarkivet i Hamar og be dem om å sende deg kopi av det som mangler. Du kan jo også spørre samtidig hvorfor denne boka ikke er skannet. Mulig det er fordi den bare inneholder standardskjemaer, men disse er jo helt nødvendige for å få fullstendig tekst!

Mvh
Else B.

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: pantebok 35 Toten?

Legg inn av Erik Hov » 26. november 2015 kl. 19.13

Da har jeg sendt en mail til statsarkivet og spurt dem om hvorfor den ikke er lagt ut. Er sikker en grunn til det. Har notert meg at det finnes masse sånne obligasjoner der det bare er henvist til pantebok og folio etc. Men 35 fol 78 kunne jo også være nr 35 på side 78 i samme panteboka jeg så i ,men det ser jo ut som det står "ptb" og det må jo bety at det er en annen pantebok.

Dette ordner seg nok!.
Erik

Svar

Gå tilbake til «Gjøvik»