Gunild Halvorsdtr fra Tingstad, f. 1733

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Brukeravatar
dn13654
Innlegg: 142
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.32
Sted: FYLLINGSDALEN

Gunild Halvorsdtr fra Tingstad, f. 1733

Legg inn av dn13654 » 14. mars 2013 kl. 0.08

Ole Halvorsen (fra Li under prestegården i Enebakk) giftet seg 13. sep. 1758 med Gunild Halvorsdtr som da bor på Linshus under prestegården. Hvor kom hun fra? Jeg har noen synspunkter på det som jeg gjerne vil ha kommentarer til.

Gunild dør 3. mars 1816; hun bodde på Lennestad under prestegarden, og det oppgis at hun var 81 år gammel. Den eneste Gunild Halvorsdtr jeg finner født i Enebakk rundt 1735 er datter av Halvor Tingstad, døpt 8. nov. 1733.

Halvor Olsen bodde på Tingstad under Ringstad på Enebakkneset med sin kone Mari Hansdtr. De dør begge i 1751; de bor da på Hølestad under Torshov i Enebakk. Det er skifte etter Mari 13. juni og etter Halvor 7. des. I det første skiftet omtales barna Berte, Mari, Kari, Hans, Gunild og Ole. Dessuten er det en sønn Anders som dør tidligere i 1751. Bygdeboka nevner også en datter Johanne. Hans er ikke med i det andre skiftet.

Berte giftet seg med Jon Halvorsen 13. feb 1748, og skiftene i 1751 viser at de bodde på en plass under Skøyen i Enebakk. Skiftet etter Jon 9. mai 1787 viser at plassens navn var Fløtten.
Kari giftet seg 1. april 1750 med Nils Jonsen og de bosetter seg på en plass under Krossbøl i Enebakk. Det er skifte etter en Kari Halvorsdtr med enkemann Nils Jonsen på Linshus under prestegarden 16. sep. 1765.

Da Ole Halvorsen og Gunild Halvorsdtr giftet seg, var forloverne Niels Linshuus og Joen Fløtten. Så langt virker det temmelig sikkert at den Gunild som gifter seg med Ole Halvorsen, er datter at Halvor Tingstad.

Men så dukker det opp et problem. Er den Kari Halvorsdtr som bor på Linshus datter av Halvor Olsen fra Tingstad? Jeg tror jo hun må være det, og at det bare er ett ektepar med navn Nils Jonsen og Kari Halvorsdtr, men bygdebøkene for Enebakk tyder på noe annet. Ifølge skiftene etter Halvor Olsen og Mari Hansdtr bodde Nils og Kari på Krossbøleier. Og bygdebøkene opererer med én familie der foreldrene heter Nils Jonsen og Kari Halvorsdtr på Linshus, og en annen familie på Logn under Krossbøl (begge ekteparene skal være gift i 1750, men det er bare ett ektepar med disse navnene som gifter seg dette året).

Ifølge bygdebøkene har Nils og Kari på Linshus barna Rønnaug (1751-1752), Hans (f. ca 1751), Nils (f. 1753), Jon (f. ca 1756) og Svein (f. ca 1758), mens Nils og Kari på Logn har barna Jon (f. og d. 1751), Maria (f. 1752) og Hans (f. 1757).

Ser vi nærmere etter, finner vi noen av disse fødslene i kirkeboka: Niels Jonsen Krosbølejers sønn Jon døpes 17. jan 1751, begraves 14. feb. Niels Linshuses datter Rønnov døpes 21. nov 1751, begraves 18. mars 1752. Niels Linshuus’ sønn Niels døpes 23. juni 1753. Dessuten finner vi at Niels Skredders datter Maria døpes 27. des 1752. Vi finner også at et dødfødt barn av Niels Linshus begraves 9. aug 1750. Dessverre mangler dåpsregister for 1756, 1757 og de meste av 1758-1760. 19. mars 1752 døpes Niels Hougens sønn Hans, med faddere fra Krosbøl og Fløtten. Ifølge bygdeboka er denne Hans sønn av Nils Olsen Haugen under Krossbøl, men det at fadrene bl.a. kommer fra Fløtten, kan tyde på at det er Nils Jonsen som nå er på Haugen.

I skiftet etter Kari Halvorsdtr på Linshus i 1765 nevnes barna Hans, 14 år, Jon, 9 år og Svend 7 år.

Det hører også med til bildet at det var to bruk på Linshus, øvre og nedre. Og det bodde en Nils på begge brukene; på nedre Linshus bodde Nils Kolbjørnsen. Bygdeboka angir den Nils Nilsen som er født i 1753 som sønn både av Nils Jonsen og Nils Kolbjørnsen! Jeg regner med at det dødfødte barnet i 1750 er Nils Kolbjørnsens barn – og kanskje det også gjelder Rønnaug?

Den Maria som er født i 1752 er altså datter av en Nils Skredder. Fadderne er fra Laang, Krogsbøl og Lie. Jeg kan ikke se at det er noe grunnlag for å si at Nils Skredder er den samme som Nils Jonsen. Jeg vet ikke hva som er grunnlaget for å si at Nils Jonsen på Logn har en sønn Hans født i 1757.

Så min teori er at Nils Jonsen og Kari Halvorsdtr bor på Logn u. Krossbøl når de får sitt første barn Jon i 1751, på Haugen u. Krossbøl når de får sitt andre barn Hans i 1752, og at de trolig har flyttet til Linshus u. prestegarden når de får sitt tredje og fjerde barn Jon rundt 1756 og Svend rundt 1758. Gunild er da hos søsteren og svogeren på Linshus da hun giftet seg i 1758, og det er hennes to svogre som er forlovere for henne og Nils.

Rønnaug og Nils er barn av Nils Kolbjørnsen, Maria er datter av en annen Nils som kalles Niels Skredder, og Hans fra 1757 vet jeg ikke mer om.

La meg ta med en sak til: På en webside har jeg sett Gunild angitt som datter av Halvor Sveinungsen Linshus, og Halvor igjen sønn av Sveinung Sebjørnsen Linshus, men det tror jeg bare er en konstruksjon basert på at Sveinung Sebjørnsen ifølge bygdeboka er på Linshus fra slutten av 1600-tallet, og at han har en sønn ved navn Halvor, f. ca 1681.

Kommentarer?

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Gunild Halvorsdtr fra Tingstad, f. 1733

Legg inn av Gunnar Østegården » 14. mars 2013 kl. 9.53

Jeg har lest ditt innlegg med interesse :D
- og jeg tror du har rett!

Jeg kan tilføye at den Nils Jonsen som ble enkemann på Linshus i 1765, vel er fra Dæli i Enebakk, født 1725. Han giftet seg trolig på nytt i 1766 med Anne Johannesdatter fra Stallerud i Ski og døde på Bru i Ski i 1804. (kilde: bygdeboka for Kråkstad)

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
dn13654
Innlegg: 142
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.32
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Gunild Halvorsdtr fra Tingstad, f. 1733

Legg inn av dn13654 » 14. mars 2013 kl. 15.51

Takk for respons! Det er veldig greit å få litt synspunkter og innspill fra andre i jakten på forbindelser. Det er ikke alltid lett å ha oversikt over husmanns- og plassfolk i Enebakk, for det synes å være mye flytting. Og Kirkeby (bygdebokforfatteren) har slett ikke oversikt bestandig!

Svar

Gå tilbake til «Enebakk»