"Hand brugte spill til hans brøllup"

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Knut Totland
Innlegg: 53
Registrert: 3. mai 2017 kl. 9.49
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

"Hand brugte spill til hans brøllup"

Legg inn av Knut Totland » 12. juli 2020 kl. 13.22

I fogderegnskapet for Nordmøre 1648-1649, fant jeg denne under sakefall:

"Thørris Innder Reite aff soennit for hand brugte spill til hans brøllup, Imod Øffrighedens forbud. gaff epter hans formue, Penge iij Rdr."


Deretter ser vi at Thoris Meegaard og Oluff Thachnes måtte bøte for samme forseelse.

Hva slags spill er det man mener her, og hvilket forbud er det snakk om? Er det et musikkinstrument det siktes til? Noen som har vært borti dette før?

Original her (øverst på venstre side):
https://media.digitalarkivet.no/view/77045/99

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: "Hand brugte spill til hans brøllup"

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. juli 2020 kl. 14.15

Jeg mener det var forbudt å bruke "spillemenn" ved brylluper på den tiden, men noen kilde har jeg ikke... :oops:

Mvh
Else B.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: "Hand brugte spill til hans brøllup"

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 12. juli 2020 kl. 14.30

Det var forordningar mot luksus/overdådig feiringar, m.a. bryllaup. Dei som kom seinare på 1600-talet og 1700-talet er lettare å finne, men er ikkje aktuelle i 1648/49.
Det skal ha vore fleire på 1500-talet og tidleg på 1600-talet. Kristian III ga ein "resess" i 1558 ("Koldingske reces"), som galdt både byar og landsbygda.
Ei meir utførleg forordning kom i 1624, men berre for byane.
Eg har ikkje greidd å finne teksten til desse, eller om det kom fleire innimellom.

Knut Totland
Innlegg: 53
Registrert: 3. mai 2017 kl. 9.49
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

Re: "Hand brugte spill til hans brøllup"

Legg inn av Knut Totland » 12. juli 2020 kl. 23.11

Ivar skrev:Det var forordningar mot luksus/overdådig feiringar, m.a. bryllaup. Dei som kom seinare på 1600-talet og 1700-talet er lettare å finne, men er ikkje aktuelle i 1648/49.
Det skal ha vore fleire på 1500-talet og tidleg på 1600-talet. Kristian III ga ein "resess" i 1558 ("Koldingske reces"), som galdt både byar og landsbygda.
Ei meir utførleg forordning kom i 1624, men berre for byane.
Eg har ikkje greidd å finne teksten til desse, eller om det kom fleire innimellom.


Takk for info!

Det kan se ut som om det var endringer på gang rundt denne tiden, for i fogderegnskapet for 1649-1650 fant jeg denne:

"Olle Jacobsenn Salterøe affsoennit for hand aff Misforstand Imod den gunstige Øffrighedts forbud brugte speell til hans brøllup forledenn aar før tiden var forløbenn. Bøtte epter formue. Penge ij Rdr."

Ordlyden "før tiden var forløbenn" kan kanskje kanskje tyde på at det nettopp hadde blitt lempet på denne forordningen, men at Ole Jacobsen sitt bryllup sto på en dato da forordningen fremdeles gjaldt?

Svar

Gå tilbake til «Generelt»