Begravelse sjikt og kostnad

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Tor Olafsen
Innlegg: 74
Registrert: 22. november 2014 kl. 16.33
Sted: Gressvik

Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Tor Olafsen » 30. november 2019 kl. 12.40

Den 3. aug. 1748 er det skifte etter Claus (Hansen) Holst i Fredrikstad, Fæstning og Kiøbstad
Friderichstad..
https://www.digitalarkivet.no/sk20081120320443

På side 435b står det følgende «Dend Sl: Mands begravelses beckostning 24 (rd)»

Betyr det at han må ha vært gravlagt ett eller annet sted? Eller kan denne kostnaden relatere andre utgifter uten at han har blitt begravet og/eller jordfestet?

Problemet er nemlig at jeg ikke finner han gravlagt i sognet (Glemminge/Glemmen), eller i nærliggende sogn der det er naturlig å lete.
Før jeg går videre i letingen, mottas alle innspill med stor takk. Tenker nemlig hvis begravelses-kostnadene er høyere enn normalt, ja da er han kanskje gravlagt et annet stad, f.eks. i føde -sognet hans. Hvis man tar etternavnet i betraktning, er han kanskje født i Tyskland.
Tillegg info:
Claus og hans familie (kone og eldste sønn) kom til Fredrikstad, Glemmen, Kråkerøy, Åsgårdstrand rund år 1726.
Hans 2. kone, Magnhild Halvorsdatter flyttet til Sandefjord etter hans død.
Hans eldste sønn Hans Clausen Holst f. ca. 1718 sted ??, overtok huset på Åsgårdstrand etter faren død, d. 1770 ss. (finner heller ikke han begravet i sognet)

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. november 2019 kl. 19.31

Tor skrev:På side 435b står det følgende «Dend Sl: Mands begravelses beckostning 24 (rd)»

Betyr det at han må ha vært gravlagt ett eller annet sted? Eller kan denne kostnaden relatere andre utgifter uten at han har blitt begravet og/eller jordfestet?
Jeg synes ikke at dette er for høyt. Kanskje litt lite for en mann i dette sjiktet.

Begravelsesomkostningene var alle utgifter i forbindelse med begravelsen. Presten skulle ha betalt for minnetale, det skulle betales for kista og slike ting. Masse utgifter som også eksisterer ved begravelser i dag.
Et sørgelag med mat og drikke. Kanskje ei avisannonse i både norske og utenlandske aviser? (Utenlandske hvis han drev med handel utenlands.)
Var det skikk og bruk at fattige skulle bespises også? Jeg kjenner til fra Kristiansund at fattige fikk middag ved store brylluper på 1800-tallet, men om det var skikk og bruk at fattige skulle få en skjerv, det kan varierere fra sted til sted og ulike tidsperioder. Hvis det var regelen (den sosiale regelen) i Fredrikstad på 1740-tallet, førte det til høyere begravelsesomkostninger.

Skifter i Kristiansund og på Nordmøre er det jeg kjenner best til.
Når en vanlig bonde på samme tid bruker minst 4-15 riksdaler, synes jeg ikke 24 riksdaler var så mye.
F.eks. dette skiftet hos en fattig bonde på folio 1041a i 1748 på Nordmøre. Begravelsesomkostningene var på 4 riksdaler og 2 ort, mens innboet bare var på 21-2-12. Nesten 20% av verdien av innboet gikk til begravelsen.

24 riksdaler høres vel greit ut for en mann i hans stand. Det kunne nok lett ha vært mer, og hvis enka var gjerrig, kunne det ha vært mindre.

Så du kan ikke bruke denne utgiften i skiftet som et bevis på at han ikke ble gravlagt lokalt.
:) Tore

Tor Olafsen
Innlegg: 74
Registrert: 22. november 2014 kl. 16.33
Sted: Gressvik

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Tor Olafsen » 1. desember 2019 kl. 16.22

Takk for interessante detaljerte opplysninger og sammenligninger. Hva de forskjellige utgiftspostene en begravelse kunne bestå av på denne tiden, var for meg ikke veldig klart.
Jeg skal lage en statistikk og sammenligne kostnader vs. innboets verdi for min slekt for å se om det kan gi noe mening.

Uansett, jeg finner han ikke gravlagt, heller ikke hans sønn når det er skifte etter han 22 år senere. Så uansett hva grunnen til dette kan være, er det for meg fortsatt uklart :roll:

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Astrid Mollan » 1. desember 2019 kl. 21.51

Slettet. Det ble feil.
Sist redigert av Astrid Mollan den 1. desember 2019 kl. 22.30, redigert 3 ganger totalt.
Astrid M

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 1. desember 2019 kl. 22.01

En mulighet er også at han har druknet ved et forlis. Da blir det ingen begravelse.

Då skulle ein tru det ikkje vart så mykje kostnader heller...

Men familien kan be om likpreike og ringing med klokker etterpå,
og minnesamver var vel like aktuelt.

Ei anna mogeleg forklaring er at kyrkjeboka (eller føringa av henne) er ufullstendig.
Det var kanskje ikkje slike folk det var lettast å gløyme, men lell.

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av gj25675 » 1. desember 2019 kl. 22.37

Det ser ut til at det mangler kirkebøker for Fredrikstad by mellom 1731 og 1750

SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1717-1731
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061016020217

SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1750-1804
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061016020399

Glemmen dekker vel bare omlandet, og selv om Claus bodde på Kråkerøy ville han vel blitt begravet i byen, hvis han var borger der

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. desember 2019 kl. 23.05

Det forklarer vel at Claus Holst ikke står som begravd i Glemmen.

I Trøndersk personalhistorie av Joh. Brodahl, 1935, har han skrevet av kirkeregnskapene for de to bysognene i Trondhjem på 1600- og 1700-tallet.
I forordet forklarer han hva det ble betalt for.
Forordet starter her... men det er på de to neste sidene at mange av inntektene kirka hadde ved en begravelse står.

Jeg har lest denne boka en gang, men at kirkas lysestaker også ble leid ut, det hadde jeg helt glemt. Ringing med klokker, også i nabosognet, og betaling for vokslys, det var vanlig for folk med midler.

Begravelser kostet. Også for 300 år siden.
:) Tore

Tor Olafsen
Innlegg: 74
Registrert: 22. november 2014 kl. 16.33
Sted: Gressvik

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Tor Olafsen » 2. desember 2019 kl. 20.00

Hei Astrid,

Jeg så ingen feil i innlegget dit. Tvert i mot har jeg tenkt i samme baner.
Men, hvis han druknet tror jeg ikke det har vært i forbindelse med et forlis. Jakten hans kalt Allo, og som han mest sannsynlig var skipper på, ble solgt i forbindelse med arveoppgjøret. Uansett, han kan ha druknet ved båten, eller ved huset som lå nede ved elva Glomma, og forsvunnet med strømmen til havs. Da blir det som nevnt ingen begravelse.
Det er mange scenarier, men det handler om lete videre på det mest sannsynlige.

Tor Olafsen
Innlegg: 74
Registrert: 22. november 2014 kl. 16.33
Sted: Gressvik

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Tor Olafsen » 2. desember 2019 kl. 20.08

Hei,

Fredrikstad by var det vi i dag kaller gamlebyen. Han bodde på Kråkerøy -siden ved forstaden (dagens Fredrikstad) som den gang sognet til Glemmen. Uansett har jeg lett i alle nærliggende sogn uten treff. Tror jeg skal utvide søket med 5 år før det ble holdt skifte.

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av gj25675 » 2. desember 2019 kl. 22.20

Poenget er at dersom Claus er begravet i Fredrikstad litt før 1748, og sønnen Hans er begravet i Glemmen ca 1768 vil det ikke være mulig å finne noen av disse, ettersom kirkebøkene mangler for Fredrikstad sogn 1732-1749, og for Glemmen sogn 1760-1770.

Hans Clausen Holst døde sannsynligvis i 1768, da hans enke solgte galeasen «Birgitta Cathrine» i følge bygdebok for Kråkerøy, jf side 175-176.
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_d ... 7?page=187
Skiftet var 1770

Se også folketellingen 1769, Skipper Hans Clausens enke Bodil Svendsdatter Aasgaard 54 år, side 54-55
https://www.nb.no/items/43e37f8f83f1f64 ... b7?page=57

Tor Olafsen
Innlegg: 74
Registrert: 22. november 2014 kl. 16.33
Sted: Gressvik

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Tor Olafsen » 2. desember 2019 kl. 22.46

Jeg innser endelig poenget dit Matthias :roll:
Takk for opplysningene du viser til. Det hjalp betraktelig.

Erlend Eriksen Mæhlum
Innlegg: 175
Registrert: 22. september 2009 kl. 20.10
Sted: VETTRE

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Erlend Eriksen Mæhlum » 26. desember 2019 kl. 20.02

Legger ved bilde av side for kirkeregnskapet til Fredrikstad for 1748. Der finner du Claus Holst nevnt ang. betaling for begravelse, klokkerens regning og likbåren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tor Olafsen
Innlegg: 74
Registrert: 22. november 2014 kl. 16.33
Sted: Gressvik

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Tor Olafsen » 27. desember 2019 kl. 9.35

Helt fantastisk!!
Takk for dit engasjement Erlend. Dette var helt utrolig morsomt.
Uansett, dette er en kilde jeg ikke var klar over, og sånn umiddelbart dukker det opp noen spørsmål ang. vedlagt bilde-fil du kanskje har svar på.
Hvor kan jeg finne denne informasjonen?
Jeg går ut i fra at det er den dødes navn som er oppført i kilden, og ikke betalerens navn?
Er oppført dato begravelses datoen?
Igjen, takk for opplysningen du deler :D :D

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av gj25675 » 27. desember 2019 kl. 12.38

Datoen er 5. august.

Det står Claus Holstes ditto som viser til Liig et par linjer ovenfor

Hilsen
Matthias

Erlend Eriksen Mæhlum
Innlegg: 175
Registrert: 22. september 2009 kl. 20.10
Sted: VETTRE

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Erlend Eriksen Mæhlum » 27. desember 2019 kl. 20.41

Arkivreferanse er A-2013 Fredrikstad prestearkiv. Rb L0001.
Link til arkivportalen https://www.arkivportalen.no/entity/no- ... 49?ins=SAO

Det er avdødes navn som er innskrevet. Om datoen er begravelsesdatoen er jeg litt usikker på. Men når jeg sammenlikner regnskapet for 1753 med kirkeboken, så er datoene med noen unntak like.

Tor Olafsen
Innlegg: 74
Registrert: 22. november 2014 kl. 16.33
Sted: Gressvik

Re: Begravelse sjikt og kostnad

Legg inn av Tor Olafsen » 29. desember 2019 kl. 12.02

Takk for utfyllende svar til begge for ovennevnte spørsmål.

Mange for meg nye og spennende kilder på Arkiv Portalen jeg ikke var klar over. Med kirkeregnskap som kilde regner jeg med å få tettet flere hull i familietreet mitt ang. døde/begravde personer i Glemmen som har vært utilgjengelige pga. ødelagte kirkebøker. Helt utrolig morsomt.

Erland: Transkriberer du «eldre» tekster? En kar fra Trondheim gjort et stykke strålende arbeid for meg, men jeg tror han syntes det ble for krevende i forhold til håndskrift, rettskrivning, stedsnavn etc.

Et eksempel, Hans Clausen Holst: https://www.digitalarkivet.no/sk20081120330368

Jeg har for lite erfaring til å klare slike tekster nå. Hvis det skulle være interessant, kan pris avtales på forhånd.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»