Skatt på antatte intekter under krigen

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Oddvar Lundseng
Innlegg: 22
Registrert: 13. mai 2008 kl. 21.09
Sted: STEINKJER

Skatt på antatte intekter under krigen

Legg inn av Oddvar Lundseng » 17. mars 2019 kl. 16.09

Hei!

Jeg skriver slektshistorie og er på jakt etter hvordan antatte inntekter under krigen ble beskattet av norske kommuner og den norske stat da krigen var over.

Min morfar hadde etablert et mekanisk motorverksted med båtslipp i Leka kommune på 1920-tallet. Etter at krigen var slutt fikk han skattekrav både fra Leka kommune og fra Den Norske Stat for antatte inntekter under krigen. Økonomisk medførte dette en ganske brutal oppstart av virksomheten etter krigen, da man egentlig trengte oppstartkapital/kreditt for å komme i gang igjen. Dette ble et kraftig tilbakeslag fra myndighetenes side og det var så vidt man klarte å unngå konkurs. Det tok ca. 10 år før alle krav var innfridd.

Jeg regner med at dette ikke var noe enestående tilfelle og har derfor søkt på internett for å finne noe om hvordan dette ble behandlet av norske myndigheter og hvilke politiske vedtak eller forskrifter som ble gjort gjeldende. Så langt har mine søk vært forgjeves.

Det jeg lurer på er derfor om noen kjenner til noe av dette eller hvor jeg eventuelt kan finne aktuell info.

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Skatt på antatte intekter under krigen

Legg inn av dn23027 » 17. mars 2019 kl. 19.45

https://snl.no/Norge_i_etterkrigstiden

Det kan muligens ha noe med det såkalte Fellesprogrammet å gjøre, man skulle jo gjenreise landet i fellesskap etter krigen og bygge velferd. Det gjaldt nok å få halt inn så mye skatt man kunne til arbeidet.

Mvh
Linda

Oddvar Lundseng
Innlegg: 22
Registrert: 13. mai 2008 kl. 21.09
Sted: STEINKJER

Re: Skatt på antatte intekter under krigen

Legg inn av Oddvar Lundseng » 17. mars 2019 kl. 21.47

Hei, og tusen takk for tipset og ikke minst rask respons.

Denne artikkelen beskriver litt mer av det jeg allerede har funnet, og det meste går på skattepolitikken etter krigen.
Hvordan man etter krigen beskattet inntekter man hadde hatt i krigsårene, dvs. perioden 1940-44 (45) er det ingen som sier noe om. I følge brev jeg har funnet, så hadde min morfar oppgitt alle inntekter. Men etter krigen opplevde han at både inntekter og formue ble fastsatt ved skjønn til en mye høyere verdi og så beskattet.

Det er reglene for dette jeg er på jakt etter, for man må jo kunne tro at det gjaldt de samme regler over hele landet. Stat og kommune kunne vel ikke bare ta seg til rette?

Hvis noen vet noe om dette, så er jeg takknemlig for tips/svar.

Men takk for ditt svar i alle fall.

Oddvar L

Svar

Gå tilbake til «Generelt»