Får dere svar fra andre på forespørsel eller rettelse?

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Får dere svar fra andre på forespørsel eller rettelse?

Legg inn av dn18596 » 8. februar 2010 kl. 11.55

DIStreff skall jo brukes primært for å få kontakt med andre som forsker på samme familie. Det framgår tydelig på første siden når man går inn på tjenesten. Spørsmålet er derfor enkelt, fungerer det? Får dere svar på e-post når dere sender spørsmål eller forslag till rettelse av feil?

Min erfaring er både god og dårlig. Noen få har jeg fått god hjelp fra og kan utveksle data med, andre, det store flertal tror jeg ikke leser sin e-post, eller kanskje har de byttet adresse siden data sendes inn for xx år siden. For det kan vel ikke være slik att man er med i en forening, sender data for å få kontakt, men bare for sin egen nytte?

Hvilken erfaring har du?

Mvh
Niels

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Får dere svar fra andre på forespørsel eller rettelse?

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 8. februar 2010 kl. 13.59

Jeg har sendt fem spørsmål om slekt til personer som har lagt inn data i DIS-treff. Har fått ett svar.Det merkelige er at tre av spørsmålene har vært til sentrale personer i DIS/DIS-treff, ett spørsmål gjalt data til utgått medlem og skulle ettersom jeg har forstått vært besvart av de som administrerer DIS-treff. Hvis vedkommende som blir spurt ikke har noe mere data om personen er det helt greit å si "dessverre". Som sagt har jeg stort sett blitt møtt av den store tausheten.

Personlig setter jeg min ære i å svare enten det gjelder DIS-treff eller oppslag i bygdebøker. Synes det er en glede å hjelpe andre med den fantastiske hobbyen vi har.

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Får dere svar fra andre på forespørsel eller rettelse?

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 8. februar 2010 kl. 14.35

Jeg har selv ikke kontaktet noen, men derimot blitt kontaktet et par ganger. Begge gangene medførte det e-postkontakt og utveksling av slektsinformasjon. Altså slik det burde være, og jeg anser det som innertier når jeg får oversendt informasjon om personer jeg mangler i mine data, i tillegg til oppretting av feil hos begge parter.

dn21920
Innlegg: 1060
Registrert: 29. oktober 2007 kl. 1.02
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Får dere svar fra andre på forespørsel eller rettelse?

Legg inn av dn21920 » 8. februar 2010 kl. 15.25

Jeg håper ikke jeg kaster sten i et glasshus nå - i og med jeg har noen Hegge i slektstreet mitt, har du kontaktet meg har nok ikke meldingen kommet fram. :)

Jeg har blitt kontaktet av noen og utvekslet slektsdata på en fruktsom måte. En har fått svar og kontakten opphørte (trolig) - kanskje mest fordi jeg hadde lite opplysninger han var interessert i. Sånn kan det jo også gå.

Selv har jeg kontaktet noen og fått til et bra samarbeid, men jeg har også kontaktet andre og valgt å avslutte samarbeidet på en høffelig, men bestemt måte. Hvis et spørsmål om hvor opplysningene stammer fra blir besvart med xxxxx bygdebok - gårdshistorien har jeg lite utbytte i et eventuelt videre samarbeid. Jeg bor i Oslo og tilgang til bygdebøker både på Deichmanske bibliotek, Nasjonalbiblioteket, Riksarkivets leseal og NSF.

Jeg er alltid skeptisk ved et samarbeid om felles slekt, men litt mindre skeptisk til å bruke en linje nedad til den jeg samarbeider med - dette fordi de trolig er særdeles nøye på egen direkte anerekke. Jeg snakker igjen om slektsarbeide man lett kan kontrollere via primærkildene kirkebøker, pantebøker og skifter. Og alle opplysningene jeg mottar blir sjekket opp mot disse. Men jeg henger stadig etter med å få sjekket, men sånn er det jo gjerne?

Konklusjon: Erfaring - både óg.

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Får dere svar fra andre på forespørsel eller rettelse?

Legg inn av dn18596 » 8. februar 2010 kl. 16.00

Henning, du sitter nok ikke i glasshus når det gjeller mig :D , mine Hegge kjenner jeg bra til. Er dine etterkommere etter Thorber Hegge død 1688 så er de i slekt med meg. Men det er jo flere Hegge slekter i Norge.

Det er interessant å se att det er så stor forskjell på de som har svart så langt. Håper det blir flere som kan bidra så vi får ett bra bilde på hvordan det fungerer.

Brukeravatar
dn18211
Innlegg: 117
Registrert: 17. mai 2005 kl. 19.42
Sted: NORDRE FROGN

Re: Får dere svar fra andre på forespørsel eller rettelse?

Legg inn av dn18211 » 8. februar 2010 kl. 18.15

Ja jeg har fått svært nyttige svar på 4 forespørsler fra meg. :D
Jeg har svart på 6 forespørsler selv og kan ikke utale meg om
nytteverdien av det. 8)

Svarene har gjort at jeg har kommet videre der jeg sto fast.
Jeg har også blitt oppmerksom på kilder jeg ikke kjente til før kontakten.

Alle jeg har forespurt har svart. Også der hvor jeg bommet på personer.

Takker til alle som har svart meg . :D
Håper samtidig at forespørsler til meg er besvart av meg.

Mvh. Ronny Hansen.

dn22204
Innlegg: 563
Registrert: 14. januar 2008 kl. 10.30
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Får dere svar fra andre på forespørsel eller rettelse?

Legg inn av dn22204 » 8. februar 2010 kl. 18.39

Jeg har både sendt rettinger som har blitt mottatt positivt, og kontaktet personer med felles slekt, også med positivt resultat.

Mvh
Petter Stene

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Får dere svar fra andre på forespørsel eller rettelse?

Legg inn av Kjell Halvorsen » 8. februar 2010 kl. 21.04

Min erfaring med DIStreff har vært generell positiv. Har gjort en håndfull henvendelser som har ført til positive tilbakemeldinger med dokumenterbar info, noe som igjen har satt meg i stand til å komme videre. Dette gjaldt personer som levde medio 17-tallet og framover i tid. De to henvendelsene som ikke førte til noe, gjaldt personer som levde ca 1550-1630: En bidragsyter forklarte enkelt at hans informasjoner stammet fra bygdebok for området, mens den andre har jeg aldri hørt noe fra – noe jeg finner merkelig fordi vedkommende har flere verv innenfor slektsgranskningsmiljø.

Brukeravatar
Rolf B. Holte
Innlegg: 247
Registrert: 14. november 2004 kl. 20.48
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Får dere svar fra andre på forespørsel eller rettelse?

Legg inn av Rolf B. Holte » 9. februar 2010 kl. 1.40

Hvorfor noen ikke svarer på en henvendelse kan variere. Har ihvertfall lagd ett nytt opplegg for å bedre kunne følge opp denne første kontakten. (tilbake)meldingsystemmet

Jeg vet at jeg noen ganger har lest en melding, men lagt den bort til senere. Noen ganger har senere blitt til uker. Skal aldri se bort ifra at jeg har glemt av noen. Har dog skjerpet meg svarer ihvertfall nå umiddelbart at jeg skal se nærmere på det... og at folk må jeg mase om jeg glemmer det av. Jeg antar at jerg hverken er bedre eller verre enn andre i så måte.

Jeg deler ihvertfall villig med de som har spurt siste årene. For å være helt ærlig så har jeg ikke prioritert eget slektsarbeid siste årene. Jobber såpass mye med DIStreff at det å følge opp egen slekt ikke er lett. Av 4 henvendelser jeg har gjort siste år, har 2 unnlatt å svare meg.

Man må huske at noen kan ha prestasjonsangst i forhold til egen slekt og egne registreringer.

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Får dere svar fra andre på forespørsel eller rettelse?

Legg inn av dn04977 » 9. februar 2010 kl. 12.56

Eg er aktiv med hensyn til å sende inn nye bidrag, men er ikkje så aktiv med bruken av distreff. :oops:

Har aldri tatt kontakt med nokon den veien, men har fått diverse forespørsler gjennom åra med folk som har funnet noko felles og som ønsket kontakt eller utveksling av info.

Håper og trur at eg har fått svart på ein eller annan måte alle som har tatt kontakt med meg via distreff, men sidan eg kan være borte opptil 3 mnd i slengen utan tilgang til min private E-Mail så er det ikkje usannsynligt at eg har kunna mista nokon, isåfall så beklager eg det.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»