Tanker om DIS-treff og opphvsrett

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Arild Landrø
Innlegg: 135
Registrert: 5. desember 2004 kl. 18.13
Sted: MELHUS

Tanker om DIS-treff og opphvsrett

Legg inn av Arild Landrø » 25. januar 2010 kl. 17.02

I den siste tiden har det vært en debatt om DIS-treff og klatring i slektstrær. Per dags dato så har jeg ikke gjort meg opp noen klar mening om hva som er best, men jeg har noen kritiske spørsmål:

1. Hvem har opphavsretten til innsendte bidrag til DIS-treff, er det foreningen generelt eller det medlemmet som har sendt inn bidraget?

2. Har informasjonen om at man måtte fornye bidrag i DIS-treff basen innen 180 dager vært ute på høring blant medlemmene? Har det blitt informert om denne tidsfristen på mail og i medlemsblad?

3. Jeg er også i tvil om DIS-treff går rett vei ved å legge inn "sperrefrist" på materialet. Jeg er redd at vi da lett kan bli oppfattet som en "sær" forening som driver med en hobby for "sære" folk. Og en slik utvikling vil vel være stikk motsatt av den veien vi ønsker.

Jeg tror at det beste vil være mest mulig åpenhet, og så får vi prøve å arbeide med bl.a. medlemsfordeler og gjøre tilbudet best mulig, slik at flere melder seg inn i DIS.

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Tanker om DIS-treff og opphvsrett

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 25. januar 2010 kl. 17.14

Til 1.
Jeg mener det er hvert enkelt medlem som har opphavsretten, og selv styrer om dataene skal være tilgjengelig eller ikke. Det er slike valg her for oss som har bidratt: http://www.disnorge.no/distreff/ft-bidrag-minstatus.php

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Tanker om DIS-treff og opphvsrett

Legg inn av dn01013 » 25. januar 2010 kl. 18.16

Arild Landrø skrev:I den siste tiden har det vært en debatt om DIS-treff og klatring i slektstrær. Per dags dato så har jeg ikke gjort meg opp noen klar mening om hva som er best, men jeg har noen kritiske spørsmål:

1. Hvem har opphavsretten til innsendte bidrag til DIS-treff, er det foreningen generelt eller det medlemmet som har sendt inn bidraget?


Det enkelte medlem har rettighetene til sine data.
Foreningen har rettighetene til sammenstillingene og metodene for søking og sammenlikning av data på nettet. Undertegnede har rettighetene til GEDtreff, spesielt rapportene og analysene. Föreningen DIS har rettigheten til KMQ-fil generatoren i GEDtreff.

Arild Landrø skrev:2. Har informasjonen om at man måtte fornye bidrag i DIS-treff basen innen 180 dager vært ute på høring blant medlemmene? Har det blitt informert om denne tidsfristen på mail og i medlemsblad?


Vi har informert mange ganger pr mail og også gjennom bladet og gjennom denne kanalen om bonusen til de som oppdaterer at I TILLEGG TIL Å KlATRE I SLEKTSTRÆRNE får man de første 180 dager etter bidrag, OGSÅ MULIGHET TIL Å SE besteforeldre og oldeforeldre og kunne også klikke på disse.

Arild Landrø skrev:3. Jeg er også i tvil om DIS-treff går rett vei ved å legge inn "sperrefrist" på materialet. Jeg er redd at vi da lett kan bli oppfattet som en "sær" forening som driver med en hobby for "sære" folk. Og en slik utvikling vil vel være stikk motsatt av den veien vi ønsker.


Hvor finner du dokumentert fra DIStreffsgjengen en slik sperrefrist om at man ikke får klatre i slektstrær etter 180 dager ??

Problemet her er at en debattant FEILINFORMERTE uten å sjekke fakta på noen som helst måte om det man i beste mening skriver, er korrekt.

Tingen er at eneste kriterie for å kunne klatre er at man

Har levert bidrag som inneholder informasjon om ekteskap og foreldre, såkalt koplet format.
Dette formatet ble innført medio 2000, jfr artikkel "DIStreff i ny og bedre utgave" her: http://www.disnorge.no/arkiweb/filer_login/medlem/slekt_og_data/Slekt_og_Data_2000_2.pdf

Vær dog klar over at bidrag levert inn før dette formatet selvsagt ikke lar seg klatre i den dag i dag da bidragene ikke er oppdatert.
I skrivende stund gjelder dette bidrag fra i overkant 57 bidragsytere.

Og disse bidragsytere kan selvsagt av samme grunn ikke klatre i andres slektstrær, kort og godt av den grunn at de aldri har hatt slik rettighet i og med deres data fortsatt er uoppdatert og krav er at man bidrar med data på formatet innfødt i 2000.

For å ta en analogi
En person med en 16-bits Windows 3.1 PC kan ikke forvente eller forlange overfor Microsoft å få samme funksjonalitet på sin PC som det som kom med Windows 7. Man må oppgradere.

Arild Landrø skrev:Jeg tror at det beste vil være mest mulig åpenhet, og så får vi prøve å arbeide med bl.a. medlemsfordeler og gjøre tilbudet best mulig, slik at flere melder seg inn i DIS.


Det hjelper tydeligvis lite med åpenhet når vi hele tiden blir tillagt meninger etc. som vi ikke har.


Det som dog er virkelig positivt med de siste dagers skriverier er at antall bidrag sendt inn før 2000 har begynt å minskes i basen fordi de nå blir erstattet av nye data.

Og mange medlemmer har oppdatert sine bidrag. Siden sist fredag har 66 bidrag blitt sendt inn som oppdatering.


Ved neste korsvei hvor Distreff får oppmerksomhet håper jeg at vi kan si samme om ant. NYE bidragsytere :-)
(Det kommer nye bidragsytere hele tiden, men, sett i forhold til medlemsantallutviklingen blir prosentandelen lavere og lavere for hver uke, ant. fordi vi er for lite flinke i foreningen til å få folk til å bli oppmerksomme på tjenesten.

Alle lokallag har her en oppgave, kort og godt ved å påminne folk om eksistensenm og f.eks. vise tjenesten i forbindelse med f.eks. anebyttedager.
Hvorfor?

DIStreff er nettopp en ANEBYTTETJENESTE som alle kan benytte til alle døgnets tider, alle dager i uken alle dager i året med unntak av de ganger det måtte være vedlikehold på maskinen.

Ved søk etter tråder, ikke glem det nærmeste verktøyet du har i slektsforskerverktøykassa di.

Forsøk å gi forskjellige stavevarianter og bruk jokertegn ved behov i tilfelle det første forsøk feiler.


Lykke til videre

Arild Landrø
Innlegg: 135
Registrert: 5. desember 2004 kl. 18.13
Sted: MELHUS

Re: Tanker om DIS-treff og opphvsrett

Legg inn av Arild Landrø » 25. januar 2010 kl. 19.02

[Alf Christoffersen skrev : "Hvor finner du dokumentert fra DIStreffsgjengen en slik sperrefrist om at man ikke får klatre i slektstrær etter 180 dager ?? "

Jeg var inne på DIS-treff i helgen, og det eneste jeg fikk opp da var navn på personer og fødselsår og evt. dødsår. Og etter det jeg kunne se var det ingen mulighet for meg å klatre i slektstrær, før jeg evt. leverte et nytt bidrag. Og når man da ikke får til/ikke har mulighet til å klatre i slektstrær er det lett å anta at dette skyldes at man ikke har levert bidrag i løpet av de siste 180 dagene.

Og jeg kan ikke se at det kan skyldes min datamskin da den er knapt ett år gammel, og kjører på Windows Vista.

Jeg kan også nevne at jeg har bidratt med opplysninger til DIStreff, og således selv er en av DIStreffgjengen.

Brukeravatar
Bjørn Haaland
Innlegg: 90
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.03
Sted: OSLO

Re: Tanker om DIS-treff og opphvsrett

Legg inn av Bjørn Haaland » 25. januar 2010 kl. 19.22

Hei!

Jeg prøvde også, og ble ganske forvirret da jeg fikk opp samme liste som deg, selv om jeg nylig hadde levert data.

Det jeg etter en tid fant ut, var at jeg skulle klikke på den store blå "I" i enden av linjen for å komme vidre.

Litt uklart, og vel endret fra tidligere.

mvh

Bjørn Haaland

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Tanker om DIS-treff og opphvsrett

Legg inn av dn01013 » 25. januar 2010 kl. 20.08

Arild Landrø skrev:Jeg kan også nevne at jeg har bidratt med opplysninger til DIStreff, og således selv er en av DIStreffgjengen.


Så vidt jeg kan se av logg er du bidragsyter i dag.

Det tar litt tid fra vi kjører ditt bidrag til vi godkjenner på web når vi kjører bidraget for deg. Dette er for å spare tid ved at vi gjør slik oppdatering en gang i uka, vi er tross alt frivillige medarbeidere og vil gjerne bruke tiden også til annet (selv om koordinering/utvikling gir lite tid til annet)

De som lager bidragene selv får derimot umiddelbar adgang til å se besteforeldre og oldeforeldre, og, hvis førstegangsbidragsyter eller oppdaterer et bidrag levert inn før år 2000 eller har levert tidligere et bidrag uten familierelasjoner, også får klatremuligheter i slektstreet.

Med klatring menes både å kunne aktivere barn som proband og aktivere foreldre som proband eller ektefelle.

Denne rettigheten skal alle ha som har bidratt med familierelasjoner (sjekk *.kmq som er utgagspunktet for det hele)

Men, klatremuligheten gjelder selvsagt kun mot materiale som har familierelasjoner.

Ingen av oss, av naturlige årsaker, kan klatre i datasett uten familierelasjoner, dvs. bidratt før ca. august 2000

Arild Landrø
Innlegg: 135
Registrert: 5. desember 2004 kl. 18.13
Sted: MELHUS

Re: Tanker om DIS-treff og opphvsrett

Legg inn av Arild Landrø » 26. januar 2010 kl. 20.51

Alf Christoffersen skrev: "Så vidt jeg kan se av logg er du bidragsyter i dag. "

Jeg sendte inn nytt bidrag/retting av gammelt bidrag i går (25,jan 2010), men det var første gang sendt inn i 2007 som en saksopplysning.

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»