GEDtreff nybegynnermøter?

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
21663
Innlegg: 108
Registrert: 7. september 2007 kl. 15.09
Sted: MOSS
Kontakt:

GEDtreff nybegynnermøter?

Legg inn av 21663 » 11. februar 2009 kl. 15.43

Jeg har nå for litt siden innstallert og testet ut programmet GEDtreff for at jeg skal kunne sende inn data selv når jeg måtte ha store (eller mindre) endringer i slektsdatabasen min. Forsøkte så godt jeg kunne å følge artiklene i Slekt & Data 4-2008, men fikk små og store problemer her og der. Blandt annet klarte jeg ikke å gjøre noe med alle stedsnavnene som kom opp som feil. Jeg anser meg som forholdsvis god til å tilegne meg ny software (har vært nødt til det gjennom jobb), men må innrømme at jeg sliter en del med GEDtreff. Artiklene i S&D var nyttige nok, men når man stopper opp og ikke finner svaret der, kan det være kjekt å ha noen å spørre...

Hadde det derfor vært en idé å arrangere nybegynnermøter for GEDtreff nesten slik som vi har brukergruppemøter for de forskjellige slektsprogrammene? Hvor de oppmøtte kan ha med PC med GEDtreff på og lære å bruke det. Slike møter trenger jo sikkert ikke å arrangeres hver måned, men det vil sikkert fra tid til annet være en del GEDtreff-nybegynnere som meg som ønsker noe slikt...
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg
http://slekt.jenseg.net
http://www.jenseg.net

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: GEDtreff nybegynnermøter?

Legg inn av dn01013 » 11. februar 2009 kl. 16.17

Thomas Alexander Jenseg skrev:Hadde det derfor vært en idé å arrangere nybegynnermøter for GEDtreff nesten slik som vi har brukergruppemøter for de forskjellige slektsprogrammene? Hvor de oppmøtte kan ha med PC med GEDtreff på og lære å bruke det. Slike møter trenger jo sikkert ikke å arrangeres hver måned, men det vil sikkert fra tid til annet være en del GEDtreff-nybegynnere som meg som ønsker noe slikt...


Som GEDtreff-utvikler og DIStreff-koordinator har tanken nok streifet meg flere ganger. Om det er interesse for egne grupper for DIStreff/GEDtreff utenom brukergrupper for programmer så burde det bare være å ta kontakt med det enkelte lokallags styre for å få en formell tillatelse til det og så varsler lokallaget DISadmin utvikler som er tilfeldigvis samme som utvikler GEDtreff og ber om å få laget en side i systemet i DISadmin for en slik gruppe. (PGa. et par ting i skjemaet som lager gruppene ennå ikke fungerer helt optimalt ser jeg helst at DISadmin utvikler oppretter slike grupper da det er ting som også må rettes direkte i datatabellen.)

Og så er det bare å ta kontakt med lokal distreffbidragskjører for å få litt kursing som faddere og så kan dere som er lokale faddere sette i gang med kursing av medlemmene i lokallaget.

Som ansvarlig for en slik gruppe får du i DISadmin opp noen nye menyer for bl.a. å kunne redigere de møter dere planlegger å arrangere lokalt. Disse møtene vil bli vist både på lokallagets møteportal og evt. også komme med i møteoversikten i Slekt og Data.

Om dere planlegger å lage en web-side med nyheter kan dette opprettes som en avis i gruppa og lenk vil da bli vist til ressursen i oversikten over gruppa i DISadmin-systemet.

Kjell Arild Olaussen
Innlegg: 303
Registrert: 2. desember 2008 kl. 10.18
Sted: SANDE I VESTFOLD

Re: GEDtreff nybegynnermøter?

Legg inn av Kjell Arild Olaussen » 12. februar 2009 kl. 0.05

Jeg begynte å bruke GEDtreff i november 2008. Jeg regner meg heller ikke som en novise i bruk av data, men dette var ikke noen udelt positiv opplevelse. Bruken av programmet skiller seg ganske mye fra hva vi har blitt vant til i dagens "Microsoft -verden". Det var ikke selvinstruerende eller logisk. Begrepene var mange og uvante, og bruksanvisningene besvarte ikke alltid mine spørsmål.

Frustrasjon og plunder ble imidlertid rettferdiggjort i mangfold da jeg fikk resulatet fra DIStreff tilbake. Det er noe helt annet å drive slektsforskning i samarbeid med andre. Og etter DIStreff er det ikke bare hobbyen, men også familien man deler! Slikt spriter opp en ellers grå og kjedelig hverdag hos nedstøvete kirkebokvrengere........

Derfor vil jeg støtte tanken om å avholde faste kurs/veiledninger i bruken av GEDtreff. Kanskje kan det gjøres hvert halvår? kanskje bør flere lokallag slå seg sammen? Med økt kunnskap kommer økt bruk. Alle er tjent med det.

Jeg har MYE igjen å lære om GEDtreff, og hiver meg på så raskt det er mulig!

Kjell

dn04076
Innlegg: 13
Registrert: 12. januar 2005 kl. 23.49
Sted: SYVDE

Re: GEDtreff nybegynnermøter?

Legg inn av dn04076 » 17. april 2010 kl. 13.34

Hei Alf.
Tror jeg har et lite problem med Gedtreff 2009. Hadde fra før av levert inn Gedcom fil. Slettet denne og leverte inn - siste ukene - en ny oppdatert gedcom fil. Har mottatt resultat fra deg. Takker.

Tidligere har jeg vært vant med at jeg kunne se egne innlegg (lettere å sammenligne mot andre). Er dette utelatt i den nye versjonen av GT ? Eller er det jeg som er for utålmodig med å vente til dataene mine blir lagt inn i basen :)

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: GEDtreff nybegynnermøter?

Legg inn av dn01013 » 17. april 2010 kl. 13.55

Jan Adrian Wik skrev:Hei Alf.
Tror jeg har et lite problem med Gedtreff 2009. Hadde fra før av levert inn Gedcom fil. Slettet denne og leverte inn - siste ukene - en ny oppdatert gedcom fil. Har mottatt resultat fra deg. Takker.

Tidligere har jeg vært vant med at jeg kunne se egne innlegg (lettere å sammenligne mot andre). Er dette utelatt i den nye versjonen av GT ? Eller er det jeg som er for utålmodig med å vente til dataene mine blir lagt inn i basen :)


Litt usikker på hva du mener med å se egne innlegg her (innlegg er vel noe man skriver i Slektsforum) men antar at du mener egne bidrag.

Når du sletter gamle bidrag blir det slettet, og er det det eneste bidraget, så blir du satt tilbake som om du ikke har bidratt noen gang, samt at når basen oppdateres og nytt bidrag ikke er lagt inn eller bidragskjører ikke rakk å sende inn til samkjøring før tidsfristen kl 12 på lørdager, så forsvinner ditt gamle bidrag helt fra basen.

Stryking er noe man kun gjør om man ikke vil lenger dele sine data med andre.

Dine gamle data blir overskrevet når du oppdaterer og det er derfor unødvendig og forstyrrende for egen del å slette gammelt bidrag.

(Det er forsøkt beskrevet sammen med sletteknappen at den kun skal brukes på bidrag som for alltid skal fjernes og ikke erstattes med annet)

Annet aktuelt tilfelle er når man til å begynne med har levert flere databaser eller forskjellige delmengder av basen under <mnr>, <mnr>A, <mnr>B, f.eks. 1001, 1001A og 1001B om medlemsnr er 1001 og så går over til å bare ha ett bidrag <mnr>. så bruker man slettefunksjonen til å slette <mnr>A og <mnr>B fordi de da gir dubletterte opplysninger og kanskje etterhvert feilaktige data.

Håper dette var svar på det du lurte på.

dn04076
Innlegg: 13
Registrert: 12. januar 2005 kl. 23.49
Sted: SYVDE

Re: GEDtreff nybegynnermøter?

Legg inn av dn04076 » 17. april 2010 kl. 17.58

OK. Fadesen fra min side har skjedd og nytt oppdatert bidrag ble levert. Som nevnt har jeg mottatt resultatfil fra deg for siste bidrag. Når jeg går inn på GEDTREFF så finner jeg ikke noe av mitt siste bidrag. Var sikker på at jeg skulle kunne se mitt eget bidrag, men finner ingenting ?

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: GEDtreff nybegynnermøter?

Legg inn av dn01013 » 17. april 2010 kl. 19.08

Pga masse arbeide på jobb og andre aktiviteter på ettermiddagen ble det ikke tid til å laste opp ny base forrige arbeidsuke.

Håper å kunne legge ut ny base til uka.
(Det tar snart 14 timer å laste opp fra hjemmemaskin, så det er uaktuelt)

dn04076
Innlegg: 13
Registrert: 12. januar 2005 kl. 23.49
Sted: SYVDE

Re: GEDtreff nybegynnermøter?

Legg inn av dn04076 » 25. september 2010 kl. 22.43

Hei Alf.

Ikke for å mase unødvendig, men fortsatt kan jeg ikke se at mitt GED bidrag har kommet med i basen til DIStreff. Har du anledning til å sjekke om mitt dn04076 medlemsnummer i det hele tatt finnes i basen. Dersom det ikke skulle eksistere - kan du da ta deg anledning til å informere meg slik at jeg kan få rettet opp mitt eget bidrag.

Tusen takk for hjelpen så langt. Jeg kan fortsatt vente noen uker til på svar. Ingen hast...

mvh Jan

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»