DIS-Treff stenges?

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
8317
Innlegg: 358
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.49
Sted: PORSGRUNN

DIS-Treff stenges?

Legg inn av 8317 » 14. august 2018 kl. 10.38

Jeg registrer at det ikke lenger er mulig å sende inn bidrag til DIStreff.

Hvilke planer har Slekt og Data med DIStreff? Skal den avvikles?

Nytteverdien av dagens DIStreff reduseres sterkt når det ikke er mulig å sende inn nye bidrag.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: DIS-Treff stenges?

Legg inn av dn01013 » 14. august 2018 kl. 11.21

Inntil nye frivillige til å utvikle ny programvare for analysere Gedcom-filer basert på moderne teknologi vil nok det forbli historie.

Regner med at styret finner noen om det er av interesse.

Hilsen forhenværende medlem som nå konsentrerer meg om å være norsk fadder for Disgen.

Brukeravatar
8317
Innlegg: 358
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.49
Sted: PORSGRUNN

Re: DIS-Treff stenges?

Legg inn av 8317 » 14. august 2018 kl. 16.45

Takk Alf for ditt bidrag så langt.

Håper noen i Slekt og Data som sitter med ansvaret for produktet gir et svar.

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: DIS-Treff stenges?

Legg inn av dn04977 » 14. august 2018 kl. 19.50

Tviler på at det er så mange i styre og stell som leser denne debatten, eller andre ting her inne på slektsforumet... :roll:

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Egil Sundelius
Innlegg: 1301
Registrert: 20. januar 2005 kl. 22.50
Sted: STOKKE

Re: DIS-Treff stenges?

Legg inn av Egil Sundelius » 14. august 2018 kl. 20.45

[quote="Ingmar"]Tviler på at det er så mange i styre og stell som leser denne debatten, eller andre ting her inne på slektsforumet... :roll:

Hva..........!!!
eller
He !
Med hilsen
Egil Sundelius,
Stokke, Vestfold.

Brukeravatar
8317
Innlegg: 358
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.49
Sted: PORSGRUNN

Re: DIS-Treff stenges?

Legg inn av 8317 » 14. august 2018 kl. 21.09

Ingmar skrev:Tviler på at det er så mange i styre og stell som leser denne debatten, eller andre ting her inne på slektsforumet... :roll:

Mvh
Ingmar 8)


La oss håpe at du tar feil og at det kommer et eller annet svar.

Jeg venter tålmodig siden tråden ikke har ligget ute så lenge.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: DIS-Treff stenges?

Legg inn av Otto Jørgensen » 15. august 2018 kl. 17.03

De fleste oppslagsidene blir jo bort:

DIStreff
Gravminner er i to versjonen,
- en med bilder hvor linkene etter tid ikke stemmer.
- en i ny versjon uten bilder og gode linker

Da er det ikke mye igjen av det gamle DIS (Slekt og Data)

:( :( :( :roll:

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: DIS-Treff stenges?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. august 2018 kl. 22.45

Otto skrev:De fleste oppslagsidene blir jo bort:

DIStreff
Gravminner er i to versjonen,
- en med bilder hvor linkene etter tid ikke stemmer.
- en i ny versjon uten bilder og gode linker

Da er det ikke mye igjen av det gamle DIS (Slekt og Data)

:( :( :( :roll:


Litt usikker på hva du mener Otto, men du finner vel det meste her:
https://www.slektogdata.no/

Når det gjelder DIS-treff så er min mening at den har gått ut på dato. Min interesse for den forsvant den dagen jeg oppdaget at jeg (selv som medlem) ikke fikk full tilgang på grunn av for gamle bidrag. I dag har vi lignende kommersielle baser som har en mye bredere plattform. At de i likhet med DIS-treff har en mengde feil må vi nok bare leve med.
Når det gjelder Gravminner så er mitt inntrykk at dette er et satsingsfelt innen S & D og som snart vil komme i ny og bedre versjon.

Men som det er sagt ovenfor her. Det virker som om det er liten kommunikasjon og bruk av Slektsforum fra Styre og Administrasjon.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: DIS-Treff stenges?

Legg inn av dn01013 » 15. august 2018 kl. 23.38

Helge skrev:
Otto skrev:Min interesse for den forsvant den dagen jeg oppdaget at jeg (selv som medlem) ikke fikk full tilgang på grunn av for gamle bidrag.


Akkurat som aktiv slektsforsking ellers, data går fort ut på dato.

Derfor gikk også full adgang ut etter ett år, dvs, mulighet til å klatre i et 4 generasjoners kart.

Å kunne klatre gikk akdri ut på dato..

;<men, lastet du ned GEDtreff så tokk det deg bare noen minutter å lage ny Gedcom-eksport med mase nye registreringer og masse rettede data siden forrige opplasting, og i ett år kunne du så lage nye midlertidige Gedom-eksporter basert på f.eks. sokn eller fylke eller hva som helst ellers og kjøre full analyse 8uten laste opp på nettet) og bruke de enkelte rapportene (som var fullt ut konfigurerbare om hva du ville ha av rapporter) og så gå gjennom og rette opp de feil i registreringer som programmet lagde.

Men i stedet insiserte folk på å beholde sine feil got å registrere flere aner uendelig langt tilbake i tid.

Mens feil av type som f.eks. "Arendal, Vest-Agder" og "Kristiansand, Aust-Agder" gang på gang ble avviste ved ny innsending :-(

Da foteller dette meg at medlemmene gir f. i kvalitet på sine registreringer i jhakta på å knytte lenke til Harald Hårgfagre og Karl den Store.

(Forhåpentligvis ikke noen av debattantene her)

Rekorden var det et medlem som sendte inn et bidrag med over 1 million aner hvorav 60000 ble akseptert of resten avvist av ulike årsaker. Mesteparten fordi det kun var navn uten hverken sted eller dato for noen som helst begivenhet.

Morten Aimma Thorvaldsen
Innlegg: 80
Registrert: 4. mai 2008 kl. 9.53
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: DIS-Treff stenges?

Legg inn av Morten Aimma Thorvaldsen » 24. september 2018 kl. 12.07

Selv har jeg i all min tid benyttet DISTreff som et supplement i egen slektsforskning og GEDTreff har vært et verktøy som jeg har benyttet for å rette feil i egne registreringer.

De som har jobbet med DISTreff har gjort en utmerket jobb opp gjennom årene.

Per i dag kan Slekt og Data dessverre ikke ta imot nye bidrag, hverken ved hjelp av programvaren Gedtreff eller innsending av gedcomfiler, for innlegging i DISTreff-tjenesten. Søketjenesten er fortsatt tilgjengelig.

Slekt og Data vil sammen med Föreningen DIS og Danske Slægtsforskere vurdere hvordan arbeidet med DISByt/DISTreff-tjenesten kan videreføres. Første anledning for å drøfte dette blir nå til helgen under Funktionärsträffet i Föreningen DIS.

Når vi vet mer om dette så vil det bli gitt informasjon her.

Med vennlig hilsen

Morten Thorvaldsen
Slekt og Data



Alf skrev:
Helge skrev:
Otto skrev:Min interesse for den forsvant den dagen jeg oppdaget at jeg (selv som medlem) ikke fikk full tilgang på grunn av for gamle bidrag.


Akkurat som aktiv slektsforsking ellers, data går fort ut på dato.

Derfor gikk også full adgang ut etter ett år, dvs, mulighet til å klatre i et 4 generasjoners kart.

Å kunne klatre gikk akdri ut på dato..

;<men, lastet du ned GEDtreff så tokk det deg bare noen minutter å lage ny Gedcom-eksport med mase nye registreringer og masse rettede data siden forrige opplasting, og i ett år kunne du så lage nye midlertidige Gedom-eksporter basert på f.eks. sokn eller fylke eller hva som helst ellers og kjøre full analyse 8uten laste opp på nettet) og bruke de enkelte rapportene (som var fullt ut konfigurerbare om hva du ville ha av rapporter) og så gå gjennom og rette opp de feil i registreringer som programmet lagde.

Men i stedet insiserte folk på å beholde sine feil got å registrere flere aner uendelig langt tilbake i tid.

Mens feil av type som f.eks. "Arendal, Vest-Agder" og "Kristiansand, Aust-Agder" gang på gang ble avviste ved ny innsending :-(

Da foteller dette meg at medlemmene gir f. i kvalitet på sine registreringer i jhakta på å knytte lenke til Harald Hårgfagre og Karl den Store.

(Forhåpentligvis ikke noen av debattantene her)

Rekorden var det et medlem som sendte inn et bidrag med over 1 million aner hvorav 60000 ble akseptert of resten avvist av ulike årsaker. Mesteparten fordi det kun var navn uten hverken sted eller dato for noen som helst begivenhet.

Brukeravatar
8317
Innlegg: 358
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.49
Sted: PORSGRUNN

Re: DIS-Treff stenges?

Legg inn av 8317 » 24. september 2018 kl. 13.31

Takk for et greit svar på mitt spørsmål.

Håper dere finner en gunstig løsning for framtidig bruk.

Jeg har hatt mye glede av DIS-treff i flere år.

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»