Sandberg / Sandenbergh i Sør-Afrika og Botswana (Maun)

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
8341
Innlegg: 16
Registrert: 4. desember 2004 kl. 19.00
Sted: BALLANGEN

Sandberg / Sandenbergh i Sør-Afrika og Botswana (Maun)

Legg inn av 8341 » 9. januar 2012 kl. 21.38

Hercules Sandberg / Sandenbergh skal ha reist til Cape Town i 1714, og giftet seg der i 1724 med Geertruyd Christina Nissen og har en etterslekt som bruker navnet Sandenbergh også i dag. Jeg finner en Hercules Sandberg, sønn av fenrik Erich Johansen Sandberg ig Margrethe Gjertsdatter Lindbom på Hitra som døde før 1665. Hercules skal ha reist til Cape Town og jobbet som apoteker for det Hollandske Ost-India kompaniet der. Jeg er på ingen måte sikker på at jeg har riktig Hercules i Norge, og vet alt for lite om slekta. Har sett at det finnes litt informasjon på forumet fra ca 2000, men håper at det er noen som vet mer om opphavet til Hercules.
Min interesse for dette er å bidra til at Sandenbergh-familien i Maun, Botswana skal få bedre kjennskap til sine norske aner...

mvh
paul

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Sandberg / Sandenbergh i Sør-Afrika og Botswana (Maun)

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 23. januar 2013 kl. 15.15

Hei,

I databasen til Ancestry.com finnes det opplysninger som kan tyde på at din person på Hitra er den rette. På bildet nedenfor står det at Cornelia Agatha giftet seg i 1798 i Cape Town og at hun var datter av Hercules Strandenbergh fra Drontheim, Norway. Drontheim er nok i dette tilfelle det samme som Trondheim. Basert på årstallene ser det ut som om denne Hercules Strandenberg er sønnesønn av din Hercules Strandenberg. Det finnes en del opplysninger på FamilySearch om Strandenbergh i Sør Afrika, men du har kanskje andre opplysninger om denne familien som er mer pålitelig.

På MyHeritage.no finnes det opplysninger om at Hercules Sandenbergh var født 1680 i Trondheim og død i 1730. Dette er opplysninger som bør sjekkes ut da det ofte er mye rart som legges ut på MyHeritage.


mvh
Vidar
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Sandberg / Sandenbergh i Sør-Afrika og Botswana (Maun)

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 23. januar 2013 kl. 16.41

Hei,

Et søk i National Archives of South Africa (NASA) database: Cape Town Archives Repository, viser at Hercules Sandberg skrev et "testament" i 1724 samme år som han giftet seg. Kanskje dette dokumentet kan gi noen opplysninger om hvor han kom fra?

http://www.national.archsrch.gov.za/sm3 ... N=00000048


mvh
Vidar

Svar

Gå tilbake til «Afrika»