Teodor og Andre Motley til St. Petersburg i 1903

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Teodor og Andre Motley til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 1. august 2019 kl. 13.01

Hei

Jeg har fått en henvendelse til museet jeg jobber på fra noen som er fra Russland, men bor i New York. Mannen jeg har vært i kontakt med er på leting etter informasjon om hans oldefar og bestefar.

Han het etter hva jeg ble fortalt Theodor Motley og hadde en sønn som het Andre Motley. Vedkommende har blitt fortalt at Teodor og Andre kom fra Molde eller omegn, men jeg har ikke klart å finne ut noe om dem eller om de kom derfra.

Han hadde ikke så mye informasjon annet enn dette, der alt må tas med en klype salt:
Andre skal være født 7. desember 1894 (men, det kan være feil på dato pga. tidsjustering i Russland). Skal være født i Molde eller omegn.

Theodor skal ha vært ordfører eller hatt en høyere stilling i Norge født de reiste til Russland. Andre skal ha skrevet bøker som fortsatt brukes som pensum i Russland.

De skal ha reist til St. Petersburg i 1903.

- Navnet Motley må være gjort om. Kan det være midtli, motli, moldeli eller noe i den dur?
- Fornavnet til sønnen: Andre, kan gjerne være Andreas eller Anders.


Her er det ikke mye å gå etter, men det var all informasjon han jeg var i kontakt med hadde. Er det noen som kan hjelpe?

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Teodor og Andre Motley til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Astrid Mollan » 1. august 2019 kl. 18.58

Pussig sammentreff. På tirsdag la en moldemann ut spørsmål på facebook om en Anders Motley som dro fra moldeområdet i 1903 til Amerika. Han hadde møtt en amerikaner som fortalte dette. Jeg fant en på ancestry med navnet A. L. Motley som kunne passe. Kan Motley være Moldelid? Det var en Anders Larsen som fosterbarn på Moldelid.

Name: A L Motley
Gender: Male
Arrival Age: 23
Birth Year: abt 1880
Departure Port: Liverpool, England
Arrival Date: 13 Jun 1903
Arrival Port: Montreal, Quebec, Canada
Vessel: Kensington
Search Ship Database: Search for the Kensington in the 'Passenger Ships and Images' database
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Brukeravatar
gj14114
Innlegg: 1523
Registrert: 1. juni 2011 kl. 19.50
Sted: LARVIK

Re: Teodor og Andre Motley til St. Petersburg i 1903

Legg inn av gj14114 » 1. august 2019 kl. 20.15

Astrid skrev:Jeg fant en på ancestry med navnet A. L. Motley som kunne passe.

Name: A L Motley
Gender: Male
Arrival Age: 23
Birth Year: abt 1880
Departure Port: Liverpool, England
Arrival Date: 13 Jun 1903
Arrival Port: Montreal, Quebec, Canada
Vessel: Kensington
Search Ship Database: Search for the Kensington in the 'Passenger Ships and Images' database


Hvis du gransker originalen så står det ikke Motley - men Moklef og da var det vel denne karen, Aslak Larsen Moklev (som da har blitt til A L Moklef (Motley feiltranskr.) på pass. lista) - https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000356537
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh.
Egil J

Brukeravatar
gj14114
Innlegg: 1523
Registrert: 1. juni 2011 kl. 19.50
Sted: LARVIK

Re: Teodor og Andre Motley til St. Petersburg i 1903

Legg inn av gj14114 » 1. august 2019 kl. 20.32

Trådstarter bør forøvrig respondere i andre tråder han har startet - https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 659#781659

Se retningslinjer - https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 3116#53116

8. Velg Varsle svar på dette emnet når du poster
Da får du raskt beskjed (via e-post) når noen har svart deg. Og du kan følge opp før dine hjelpere har glemt saken.

9. Gi tilbakemelding i Slektsforum
Både de som har hjulpet deg og andre kan ha nytte av å vite om opplysningene du fikk var nyttige og riktige. Gi tilbakemelding i forumet - og ikke be om tilbakemelding via e-post.
Mvh.
Egil J

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Teodor og Andre Motley til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 2. august 2019 kl. 10.23

Hei,

I slike saker hvor det er mye usikkerhet kan det være hensiktsmessig og ta et skritt tilbake å starte med det man vet. I dette tilfellet kanskje starte med opplysningene han har om sin far.


Vennlig hilsen
Vidar

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Teodor og Andre Motley til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 2. august 2019 kl. 12.26

Det er nok de samme folka som var innom meg på mitt kontor. Han nevnte noe om at det var sendt ut en forespørsel på Facebook.

I følge dem så dro Teodor og Andre til Russland fra Norge, og ikke til USA. Jeg har sendt en epost for å høre om mer informasjon.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Teodor og Andre Motley til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 2. august 2019 kl. 12.27

Til Egil: Beklager at jeg ikke har vært innom forumet på en stund og fått sjekket alle kommentarene skikkelig i min forrige tråd. Skal skjerpe meg.

Jeg har skrevet en mail for å høre om vedkommende vet mer om Teodor og Andre. Om mødre og søsken osv.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Teodor og Andre Motley til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 5. august 2019 kl. 8.38

Fikk svar fra personen jeg er i kontakt med. Han henviste meg til en russisk nettside som jeg har fått oversatt av Google:

"Andrei Fedorovich Mutli was born in 1894 in the small Norwegian city of Molde. At the beginning of the XX century. Mutli's family came to Russia to earn money (his father was an agronomist). In St. Petersburg A.F. Mutli studied at a music school at the conservatory. He went to concerts, opera premieres, where he saw N. A. Rimsky-Korsakov, who became his idol for life.

In 1912, the future author of the famous “Collection of Tasks for Harmony” took a trip to European countries.
In Kazan, where his father worked, A.F. Mutli received secondary education: he graduated from the Agricultural School and Grammar School as an external student, which enabled him to return to Petersburg to enter the University, then to the Conservatory.
Many events in the musical and scientific life of Moscow aroused the interest of A.F. Mutli: numerous concerts, scientific conferences, such as Pavlovsk readings. Acquaintance with the students of S. I. Taneev led him to transfer to the Moscow Conservatory in the class of R. M. Glier immediately after graduating from St. Petersburg University. The theoretical works of A. S. Arensky, “The mobile counterpoint of strict writing” by S. I. Taneev became his reference books. As a student, he assisted with R. M. Glier, and in 1921 he began his teaching career in Moscow musical educational institutions.

The second profession - physiology classes - brought A.F. Mutli to VIEM, to the laboratory of higher nervous activity, where he, engaged in conditioned and unconditioned reflexes, published several scientific articles. In the late 1930s. on the advice of N. I. Vavilov, he left the institute. Subsequently, he changed many jobs, non-Russian origin at that time was dangerous and could cause arrest.

The manual “Collection of Problems in Harmony” was prepared by A. F. Mutli at the insistent requests of his friend I. V. Methodin. Regularly, in preparation for the next lesson, “preparations” were made with students — A. F. Mutli wrote tasks. Over the years, much has been lost and a natural need has arisen to bring together and categorize into sections the many years of experience. The book was written in the summer at the cottage in the village of Dunino during the holidays.

For several years, A. F. Mutli wrote the work “Sound and Hearing,” a complete study of the physiologist and musician theorist at that time. He worked in the libraries and archives of Moscow and Leningrad. However, there was no defense of the dissertation, everything ended only with the submissions of reviewers: physiologists who recognized the validity and scientific literacy of the "physiological side" of the work, and music theorists who spoke in a similar way about its musical aspects. There was no one to write a general review.

The result of the activities of A. F. Mutli as a teacher and music theorist was the “Collection of Tasks for Harmony”, according to which many generations of professional musicians studied. In the good memory of numerous students, he forever remained a sensitive, attentive, professional teacher. "

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Teodor og Andre Motley til St. Petersburg i 1903

Legg inn av gj25675 » 5. august 2019 kl. 9.53

Andrej Mutli ble etterlyst i Romsdals budstikke 20. og 21.11.1992 av etterkommeren Anna Andejevna Mutli. Noen som vet om det kom noe ut av dette den gangen?

https://www.nb.no/search?q=mutli&mediat ... %20Romsdal:[Romsdals%20Budstikke]

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 5. august 2019 kl. 10.49

Her er Romsdals Budstikke 20. november og 21. november 1992.

Her står det blant annet at Bestefaren til Anna het Fredrik Johann og var født ca 1868 og var utdannet agronom, og bestemora het Hilde og var født rundt 1870. Det står også at Fredrik og Hilde hadde flere barn og at de reiste tilbake til Norge etter en stund, det var kun Andrej som ble igjen i Russland.

I leserinnlegget 21. november er det en som spekulerer om Moltu er riktig navn og ikke Mutli.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 5. august 2019 kl. 13.56

Hei,

Denne saken var også omtalt i Aftenposten et par måneder senere.


Vennlig hilsen
Vidar
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 6. august 2019 kl. 9.52

Vidar skrev:Hei,

Denne saken var også omtalt i Aftenposten et par måneder senere.


Vennlig hilsen
Vidar


Takk for den artikkelen Vidar.

Så fremt navnene som blir oppgitt stemmer så må det vel være mulig å finne disse en gang. Det hele blir likevel litt russisk for meg, hehe.

Ingen hell i søkene mine enda.

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av gj25675 » 6. august 2019 kl. 11.31

Jeg kom over en familie som på mange vis passer med beskrivelsene, men også med en del avvik, så det blir et skudd i blinde.

Cand.philos Johan Fredrik Ambrosius Michelsen f.1860 fra Ålesund gifter seg med Alvilde Augusta Erica Sundwall f. 1866 fra Kristiania, den 19.10.1888 i Ålesund
https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000040765

Her er familien i Kristiania i 1891
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 2721094537

og 1900
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 7045143378

og 1910 (Uten Johan Fredrik og Nils)
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 6392061930

Johan Fredrik dør i 12.3.1904, i en jernbaneulykke,
SAO, Johannes prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1897-1917, s. 120
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060227020126
men det er jo tenkelig at han har vært i Russland omkring 1903

Kan det være Nils som kaller seg Andrej Fedorovich Mutli i Russland, et slags kunstnernavn?
Nils Sundsvall er født 20.4.1889 i Ålesund, nr 44
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 529/L0455: Ministerialbok nr. 529A05, 1885-1893, s. 71
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060925050662


At han er født i Ålesund og ikke Molde kan skyldes en senere misforståelse pga navnet Mutli og at han skulle være fra en by på Nordvestlandet. Moltustranda på Herøy ved Ålesund var nevnt i Romsdalsposten, så kanskje er det en forbindelse dit. Kanskje Johan Fredriks opphav kan gi flere spor.

Alvildes far er oppgitt å være instrumentmaker fra Kristiania, og Alvilde selv er pianistinne og musikklærer. Datteren Erica Johanne f.1891 blir senere operasangerinne, så det er sterke musikktradisjoner i familien, som kan være grunnlag for Andrejs harmonilæreinteresse. Kanskje var det morens musikkinteresse som brakte dem til St. Petersburg?

Mange spørsmål fortsatt, og det mangler sikre holdepunkter.

Hilsen
Matthias

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av gj25675 » 6. august 2019 kl. 12.19

Familien er samlet i Cort Adelers gate 34 i Kristiania 31.12.1903
OBA, Kommunal folketelling 1903 for Kristiania kjøpstad, 1903, s. 2831
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of20130423061669

men i 1905 i Maries gate 7B mangler Nils
OBA, Kommunal folketelling 1905 for Kristiania kjøpstad, 1905, s. 33037
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of20130903033152

Jeg har funnet skifteprotokollsiden for bestefaren, Nils Michelsen, som var garvermester i Ålesund.
Han dør i Østre Aker 23.5.1910, og her er Nils Michelsen d.y. (arving 5a) oppgitt å oppholde seg i Australien
SAO, Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, H/Hb/Hba/Hbaa/L0002: Dødsfallsprotokoll, 1907-1912, s. 219
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090519340610

Dette passer jo ikke veldig godt med plottet, men det er fortsatt tenkelig at han ender opp i Russland etter hvert.

Brukeravatar
gj14114
Innlegg: 1523
Registrert: 1. juni 2011 kl. 19.50
Sted: LARVIK

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av gj14114 » 6. august 2019 kl. 12.53

Matthias skrev:Jeg har funnet skifteprotokollsiden for bestefaren, Nils Michelsen, som var garvermester i Ålesund.
Han dør i Østre Aker 23.5.1910, og her er Nils Michelsen d.y. (arving 5a) oppgitt å oppholde seg i Australien
SAO, Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, H/Hb/Hba/Hbaa/L0002: Dødsfallsprotokoll, 1907-1912, s. 219
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090519340610

Dette passer jo ikke veldig godt med plottet, men det er fortsatt tenkelig at han ender opp i Russland etter hvert.



Fremdeles i Australia i 1911 (og "service record" går frem til 1914)

The Western Australia, Railway Records, 1879-1986
Name: Niles Sundwall Michelsen
Age: 21
Birth Date: 20 Apr 1889
Event Date: 22 Feb 1911
Event Place: Western Australia, Australia

The Australia, Electoral Rolls, 1903-1980
Name: Neil Sundwall Michelson
Gender: Male
Electoral Year: 1943
Subdistrict: Fremantle
State: Western Australia
District: Fremantle
Country: Australia

Iht. Ancestry medlem døde han 1950 i Australia.

The Australia, Death Index, 1787-1985
Name: Neil S Michelson
Death Place: Western Australia
Registration Year: 1950
Registration Place: Fremantle, Western Australia
Registration Number: 93
Title: Record of Service
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh.
Egil J

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av gj25675 » 6. august 2019 kl. 13.12

Hm. da bør vi nok se bort fra denne familien likevel.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 7. august 2019 kl. 0.06

Hei,

Her er det trolig mye som er usikkert og det hadde vært fint om man hadde noe som var mer sikkert å gå ut ifra. Det kan se ut som om Andre er den samme som Andrey Fedorovich Mutli som skrev boken "Collection of Problems in Harmony" utgitt i 1948. I følge nettsiden gjengitt nedenfor ( https://dic.academic.ru/dic.nsf/enc_bio ... 0%BB%D0%B8 ) døde han 21.09.1954 i Moskva. Her er det opplyst samme fødselsdato som tidligere, men fødested har blitt til byen Mols nær Bergen. Kanskje hans dødsattest kan ha noen bedre opplyninger om hans opprinnelse.


Vennlig hilsen
Vidar
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 9. august 2019 kl. 8.04

Vidar skrev:Hei,

Her er det trolig mye som er usikkert og det hadde vært fint om man hadde noe som var mer sikkert å gå ut ifra. Det kan se ut som om Andre er den samme som Andrey Fedorovich Mutli som skrev boken "Collection of Problems in Harmony" utgitt i 1948. I følge nettsiden gjengitt nedenfor ( https://dic.academic.ru/dic.nsf/enc_bio ... 0%BB%D0%B8 ) døde han 21.09.1954 i Moskva. Her er det opplyst samme fødselsdato som tidligere, men fødested har blitt til byen Mols nær Bergen. Kanskje hans dødsattest kan ha noen bedre opplyninger om hans opprinnelse.


Vennlig hilsen
Vidar


Hei. Jeg har nå fått tilsendt dødsattesten til vedkommende, men jeg kan ikke russisk. Er det noen her som kan oversette denne? Legges som vedlegg til denne posten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 11. august 2019 kl. 9.58

Hei,

Jeg har fått litt hjelp til oversettelse på Facebook gruppen "Vi som driver slektsforskning" hvor aktiviteten er en del strørre enn her på Slektsforum. Dødsattesten innholder ikke opplysninger om fødested eller tidspunkt, men at han var 59 år da han døde 21.09.1954 i Moskva. Denne opplysningen kan stemme med at han var født 07.12.1894. Kontoret hvor dødsattesten er registrerte var i Krasnopresnenskij området av Moskva hvor han trolig bodde.

Siden dødsattesten ikke var til mye hjelp må man finne andre kilder. Finnes det noen vielsesattest med opplysninger for Andre som trolig var gift da han hadde barn?

En autosomal DNA test av en av hans etterkommere vil trolig være til hjelp for å finne hans opprinnelse. Kanskje du kan få mannen du har vært i kontakt med til å ta en slik test hos MyHeritage eller FamilyTreeDNA som er de mest aktuelle for slektsforskning i Norge.


Vennlig hilsen
Vidar

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Astrid Mollan » 11. august 2019 kl. 10.17

Måtte de ikke ha pass for å reise ut av landet?
Astrid M

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 13. august 2019 kl. 8.39

Vidar skrev:Hei,

Jeg har fått litt hjelp til oversettelse på Facebook gruppen "Vi som driver slektsforskning" hvor aktiviteten er en del strørre enn her på Slektsforum. Dødsattesten innholder ikke opplysninger om fødested eller tidspunkt, men at han var 59 år da han døde 21.09.1954 i Moskva. Denne opplysningen kan stemme med at han var født 07.12.1894. Kontoret hvor dødsattesten er registrerte var i Krasnopresnenskij området av Moskva hvor han trolig bodde.

Siden dødsattesten ikke var til mye hjelp må man finne andre kilder. Finnes det noen vielsesattest med opplysninger for Andre som trolig var gift da han hadde barn?

En autosomal DNA test av en av hans etterkommere vil trolig være til hjelp for å finne hans opprinnelse. Kanskje du kan få mannen du har vært i kontakt med til å ta en slik test hos MyHeritage eller FamilyTreeDNA som er de mest aktuelle for slektsforskning i Norge.


Vennlig hilsen
Vidar



Takk for oversettelsen. Jeg skal viderebringe tipsene og spørre vedkommende om vielsesattest og eventuell annen dokumentasjon som familien har.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 14. august 2019 kl. 13.03

Ny opplysning jeg fikk på epost i dag:

Andrej skal visstnok i 1923 da han skulle ha seg pass sagt at hans norske navn var:
Andreas Knut. Dette har blitt til Andrej i Russland.

Det er dattera som kom med denne opplysningen via sønnen hennes som jeg er i kontakt med.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Astrid Mollan » 14. august 2019 kl. 19.51

Kan dette være faren? (har ikke sjekket noe nærmere).
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8277000312
Astrid M

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1357
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 14. august 2019 kl. 21.58

Hei,

Den Fredrik Theodor Nannestad som Astrid viser til er vel den samme Fredrik Theodor Nannestad som i 1900 bor i Oslo. Siden Andre var født i ca. 1894 ville de ha vært naturlig at han bodde hos foreldrene i 1900, men ingen barn er nevnt.

SAO, Folketelling 1900 for 0301 Kristiania kjøpstad, 1900, s. 85978
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090902020475

Den samme Fredrik dør i Oslo i 1933.
https://www.begravdeioslo.no/resultat/n ... rt_order/1


Vennlig hilsen
Vidar

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Teodor og Andre Motley (Mutli) til St. Petersburg i 1903

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 26. august 2019 kl. 10.13

Vidar skrev:Hei,

Den Fredrik Theodor Nannestad som Astrid viser til er vel den samme Fredrik Theodor Nannestad som i 1900 bor i Oslo. Siden Andre var født i ca. 1894 ville de ha vært naturlig at han bodde hos foreldrene i 1900, men ingen barn er nevnt.

SAO, Folketelling 1900 for 0301 Kristiania kjøpstad, 1900, s. 85978
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090902020475

Den samme Fredrik dør i Oslo i 1933.
https://www.begravdeioslo.no/resultat/n ... rt_order/1


Vennlig hilsen
Vidar


Jeg tror ikke det er denne Fredrik Theodor Nannestad som kan ha tilknytning til Andrej Mutli. Nannestad er dokumentert i slektsbøker om Nannestad-ætten.

Andrej sin far skal ha hatt flere barn, og Andrej skal ha vært med sin far til St. Petersburg. Etter at Andrej ble voksen så skal foreldrene hans og hans søsken ha dratt tilbake til Norge.

Bare en liten oppsummering når det gjelder navn:

Foreldre:
Theodor, Fredrik, Fredrik Johann (skal være født på 1860-tallet)
Hilde (skal være født ca. 1870)

Andrej sitt navn er blitt nevnt som:
Andreas Knut (skal født i desember 1894)

De få opplysningene vi har sier at familien kom fra Molde, men der har jeg ikke funnet noe som passer i kirkebøkene eller folketellingene.

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»