Karl M Johannessen

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Arvid Dale
Innlegg: 815
Registrert: 4. mars 2009 kl. 12.31
Sted: MJØNDALEN

Karl M Johannessen

Legg inn av Arvid Dale » 25. januar 2011 kl. 20.28

Karl Martin (Martinusssen) Johannessen var født 1 april 1850 i daværende Askøy kommune.
Han er videre konfirmert i Strusshavn kirke 1 oktober 1865. Deretter er han "borte". Senere folketellinger viser ham ikke.
Hans nevø sier at han har emigrert til Australia. I Australia hadde han en sønn Raymond (Ray)
Johannessen som var en kjent bokser.

Er det mulig å finne ut noe om ham?

Arvid D

Arvid Dale
Innlegg: 815
Registrert: 4. mars 2009 kl. 12.31
Sted: MJØNDALEN

Re: Karl M Johannessen

Legg inn av Arvid Dale » 17. juli 2011 kl. 13.46

Litt mere opplysninger.

FT 1900 viser ham som elektriker i Bruvik kommune - muligens på Vaksdal.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =1624#ovre

FT 1910 er han ikke på folketelling noen steder

I 1928 ville hans nevø Otto Dale til Australia - i første omgang til sin onkel og fetter. Han kom ikke så langt viser det seg senere
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... mn=EMIBERG

Hva jeg TROR er at Karl Martin Johannessen på en eller annen måte har dradd fra Vaksdal med båt muligens påmønstret som elektriker og tilslutt endt opp i Australia.

Som sagt - hans Nevø Otto - se over - ville til Sydney til sin onkel.
der finnes iflg telefonkatalogen for Australia - 3 stykk Johannessen i Sydney.

Som sagt - finnes der noe mulighet for å finne ut hvortid og hvor i Australia Karl M Johannessen kom til?

Arvid D

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Karl M Johannessen

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 17. juli 2011 kl. 14.34

Hei Arvid,

I det første innlegget er Karl oppgitt å være født i 1850. I lenken til 1900 tellingen refereres det til Karl født i 1882. Dette er vel neppe samme person eller er det en skrivefeil et sted?


mvh
Vidar

Arvid Dale
Innlegg: 815
Registrert: 4. mars 2009 kl. 12.31
Sted: MJØNDALEN

Re: Karl M Johannessen

Legg inn av Arvid Dale » 25. juli 2011 kl. 22.50

Hei Vidar

Både ja og nei. jeg begynne å lure på om der er noe mangler i egen informasjon.

Karl Martin Johannessen var født i 1850. Hans bror Anton Johannessen hadde en sønn Karl Martin Johannessen f 18 juli 1883 som var yrkesmessig elektriker på Vaksdal. Tilsynelatende var siste oppkalt etter sin onkel - men hvorfor.

Når så Otto Dale i 1928 hadde tenkt seg til Australia - skulle han ettersigende til sin onkel og eller onkel sin familie. (Han kom aldri dit) Onkel i denne sammenheng er Karl Martin Johannessen f 1850 som i 1928 ville vært 78 år gammel

Hvis derimot kilden min er feil at Otto Dale skulle til sin fetter så blir det Karl Martin f 1883.

Det eneste jeg vet er at EN Karl Martin Johannessen har emigrert men jeg lurer etterhvert på hvem av dem.

Hilsen Arvid D

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Karl M Johannessen

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 27. juli 2011 kl. 0.26

Jeg har vanskeligheter med å finne Karl Martin Johannessen i Australia uavhengig av fødselsår. Kanskje du bør kontakte de to Johannessen som er oppgitt i telefonkatalogen for Sydney selv om sjansen er relative liten for at det kan være etterkommere.

Når det gjelder Karl Martin Johannessen født 18.07.1883 så kan det se ut som om han dro til Amerika. En mulig kandidat finnes i FamilySearch: http://www.familysearch.org/eng/search/ ... rompage=99 Dersom dette er den rette karen kan vi konsentrere oss om Karl Martin født i 1850 dro til Australia.


mvh
Vidar

Arvid Dale
Innlegg: 815
Registrert: 4. mars 2009 kl. 12.31
Sted: MJØNDALEN

Re: Karl M Johannessen

Legg inn av Arvid Dale » 27. juli 2011 kl. 17.12

Hei Vidar

Takker for oppklaring. Ja det mest trolig rett det du sier. Dermed faller endel brikker i andre sammenheng på plass og vi kan forsåvidt gjelder Australia konsentrere oss om rett person

Hva som er grunn til at denne (amerikafareren)s far oppkaller sin sønn etter sin bror er uforståelig. Skal se litt på det du sier om Johannessen folkene i Sydney.

Arvid D

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Karl M Johannessen

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 6. august 2011 kl. 20.43

Hei Arvid,

På Ancestry finnes det en del opplysninger om Carl Martin Johannessen f. 18.07.1883. Han emigrerte til Amerika i 1901 og giftet seg i 1910 med Ragnhild Amalie Solheim, f. 1886, d. 1946. I 1920 og 1930 bodde de i Brooklyn, New York. Carl Martin døde ca. 1941. Det er også et bilde av paret og litt flere opplysninger. Send meg en PM dersom dette er av interesse.

Karl Martin f. 1850 som skulle ha reist til Australia finner jeg ingen opplysninger om.


mvh
Vidar Øverlie

Arvid Dale
Innlegg: 815
Registrert: 4. mars 2009 kl. 12.31
Sted: MJØNDALEN

Re: Karl M Johannessen

Legg inn av Arvid Dale » 7. august 2011 kl. 9.01

Hei Vidar

Ja takk jeg vil svært ha mere opplysninger om Amerikafarene. Ved å se litt nærmere på den linken du sendte meg - ser jeg at de hadde en datter som er gravlagt i California.

Da det gjelder PM så sliter jeg av en eller annen grunn. Har i andre sammenheng brukt det endel med godt resultat - men de to siste jeg har pøvd å sende har "havnet" i utboksen og jeg skjønner ikke hvordan jeg kan få dem videre - så hvis du kan sende meg en PM inkludert en email adresse så kan vi kanskje få kontakt den veien.

Da det gjelder Australia fareren må jeg si at jeg skjønner lite. Jeg skal gå i dybden for å finne ut om hva som er årsaken til at Anton - bror av Australia fareren oppkaller sin førstefødte sønn etter sin bror. Her er det noe som ikke stemmer.


Arvid D

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Karl M Johannessen

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 7. august 2011 kl. 10.11

Hei Arvid,

Jeg sender deg en PM. PM blir visst liggende i "Utboksen" helt til de blir åpnet av mottaker.

Kan det være at Karl Martin f. 1850 døde relativt tidlig og at broren derfor ga sønnen samme navn?
Vidar Øverlie

Arvid Dale
Innlegg: 815
Registrert: 4. mars 2009 kl. 12.31
Sted: MJØNDALEN

Re: Karl M Johannessen

Legg inn av Arvid Dale » 7. august 2011 kl. 10.20

Takker

Ja Vidar jeg har den samme teori. Men hvordan vet da hans nevø som er født i 1903 om en onkel i Australia? Venter til kontakten min på Statsarkivet i Bergen er tilbake fra ferie for å sjekke om der finnes sjøfartspapirer på ham fra senhøstes 1865

Arvid D

Svar

Gå tilbake til «Australia/NZ»