Emigrasjon til USA

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Laila Kristiansen
Innlegg: 2
Registrert: 5. oktober 2021 kl. 19.05

Emigrasjon til USA

Legg inn av Laila Kristiansen » 23. januar 2022 kl. 16.27

Kan noen her inne hjelpe meg litt på veien til mer informasjon om min Oldefar?
Min Oldefar Nils Severinsen Nymoen emigrerte til USA i en alder av 31 år i år 1910. Den gjenlevende delen av familien vet dessverre lite hva han gjorde der borte, annet enn at han arbeidet innen skogbruket. 
Nils kom imidlertid tilbake til Norge allerede etter to år. Da han hadde kone og 6 barn hjemme. Jeg er likevel nysgjerrig på om det kan finnes opplysninger om hvor han bodde og hva han gjorde der de to årene han var der. 
Jeg har funnet navnet på båten (e) har reiste med over og passasjerlisten.. men derfra er det stopp. Han noen gode råd? Han også forsøkt å søke på Ancestry... men finner ingen ting. I reisedokumentene er navnet hans endret til Nils Sevriesen Nymolen... men heller ikke dette gav resultater???? 
Mvh Laila Kristiansen  :D
 

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Emigrasjon til USA

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 8. april 2022 kl. 11.09

85075 skrev: 23. januar 2022 kl. 16.27 Jeg har funnet navnet på båten (e) har reiste med over og passasjerlisten.. men derfra er det stopp. Han noen gode råd? Han også forsøkt å søke på Ancestry... men finner ingen ting. I reisedokumentene er navnet hans endret til Nils Sevriesen Nymolen


 
Hva er navnet på båten og lenke til passasjerlisten?
 
 
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Emigrasjon til USA

Legg inn av Astrid Mollan » 8. april 2022 kl. 15.44

Det er vel lite trolig at det finnes skannede, søkbare dokumenter om han i Amerika etter bare to år i landet. Han ankom sannsynligvis etter folketellingen 1910 og reiste før 1920. Om han hadde søkt om statsborgerskap kunne vi ha funnet noe. Vi vet heller ikke hvilket navn han brukte, Severinsen, Sever, Nymoen, Moen. Moe osv. 
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»