Leter etter Gustav Ludvig Iversen Elveslet, f. 15.11.1870 i Onsøy

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Julie Iversen
Innlegg: 2
Registrert: 22. juni 2021 kl. 1.54

Leter etter Gustav Ludvig Iversen Elveslet, f. 15.11.1870 i Onsøy

Legg inn av Julie Iversen » 23. juni 2021 kl. 18.19

Hei alle sammen!

Jeg er ny her på Slektsforum og har ikke holdt på med slektsgranskning så lenge. Dersom jeg gjør noe feil, er det bare å gi meg beskjed. 

Jeg har en liten stund nå lett etter min oldefars bror, Gustav Ludvig Iversen Elveslet. Jeg vil gjerne vite mer om hans liv etter han forlot Norge, hvor han bodde, om han etterlot seg noen slektninger, og når han døde, men har dessverre ikke klart å finne ham etter han utvandret. 

Gustav Ludvig Iversen Elveslet ble født 15. november 1870 i Onsøy. Han ble døpt 22. januar 1871, samme sted. (Side 172, linje 8: https://media.digitalarkivet.no/view/6221/179)
Hans foreldre var Iver Jensen Elveslet, f. 23.8.1831 og Berthe/Berte Marie Olsdatter/Olsen f. 8.4.1837. De var bosatt på Elveslet i Onsøy. 
Gustavs søsken var Josefine, Mina, Julie, Nils og Lauritz. Lauritz er min oldefar. 

Jeg har dessverre ikke noen informasjon om når Gustav utvandret. Jeg har funnet Gustav i folketellingen fra 1891. Her er han oppført med yrket "sjømand". (Side 4367: https://media.digitalarkivet.no/view/52689/4367). Jeg har funnet gården og familien i folketellingen for 1900, men da bor ikke Gustav der lenger. 

Med litt hjelp fra arkivverkets forum har jeg også funnet disse registreringene av Gustav som sjømann: nr. 3327 her:SAO, Fredrikstad mønstringskontor, F/Fc/Fca/L0006: Annotasjonsrulle, 1889-1903, s. 91
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090408630091
 nr. 3203 herSAO, Fredrikstad mønstringskontor, F/Fc/Fcb/L0012: Hovedrulle, 1889-1892, s. 164
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090414650409

Gustav står også oppført i denne boken, som er en oversikt over slekten. Her står det bare at han utvandret til USA. (Side 23, løpenummer 1864 8-3: https://www.nb.no/items/267b72784b6b15f ... ef?page=23

Familien har lite informasjon annet enn at de vet han reiste til USA. Noen av de eldre medlemmene i familien mener å huske noe om at Gustav startet eller drev en paraplyfabrikk eller paraplybutikk, men dette kan jeg ikke bekrefte. 
Min oldefar, Lauritz Wilhelm Iversen Elveslet (f. 21.11.1879), var også sjømann, og reiste mye i USA under annen verdenskrig. Det har vært noen teorier i familien om at Lauritz besøkte Gustav i USA under krigen, men dette har jeg ikke klart å bekrefte noe sted. Jeg ville imidlertid ikke blitt overrasket om dette viste seg å stemme, ettersom min farfar også het Gustav Ludvig. Jeg har tenkt lenge på at jeg syns det er merkelig av Lauritz å kalle opp sønnen sin etter sin bror, men ikke ha kontakt med ham fra han utvandrer til Lauritz' død i 1964. Likevel forteller de eldste i familien på at Gustav ikke hadde kontakt med noen i Norge som de vet om. 
Jeg har forsøkt å finne ut når Gustav emigrerte, uten hell. Jeg har lett etter ham i prestegjeldets kirkebøker med oversikt over utflyttede i perioden mellom 1890 og 1900, men finner ikke navnet hans noen steder. Jeg har også søkt etter ham i Ellis Island-registrene, men har ikke hatt hell der heller. Det er mulig han har reist ut fra Kristiania og finnes i en emigrantprotokoll der, men det er ekstremt mye informasjon å lete gjennom uten å vite når eller hvor han dro. Jeg har selvsagt forsøkt å søke på ulike varianter av navnet hans, men det har heller ikke gitt noen treff. Jeg har også søkt på findagrave.com, til ingen nytte. 

Jeg håper det er noen kyndige granskere der ute som kan hjelpe meg med å løse gåten Gustav! 
Med vennlig hilsen Julie

 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Leter etter Gustav Ludvig Iversen Elveslet, f. 15.11.1870 i Onsøy

Legg inn av Astrid Mollan » 25. juni 2021 kl. 12.44

Jeg ser på FT 1891 at han er sjømann. Det er ikke sikkert at han var hjemme på tellingstidspunktet. Han mønstret av i Moss i 1894. Om han hadde mønstret på en ny båt ville det ha stått. Om han emigrerte til Amerika med emigrantskip burde det være mulig å finne ham. Lauritz finnes det mange oppføringer av på ancestry.com, men Gustav har jeg ikke funnet ennå. Lauritz brukte ikke gårdsnavnet Elveslet. Spørsmålet er om Gustav brukte farens etternavn Jensen. Vi nærmer oss 1900 hvor dette ble mer vanlig. Vi får lete videre!
Astrid M

Julie Iversen
Innlegg: 2
Registrert: 22. juni 2021 kl. 1.54

Re: Leter etter Gustav Ludvig Iversen Elveslet, f. 15.11.1870 i Onsøy

Legg inn av Julie Iversen » 1. juli 2021 kl. 23.40

Hei Astrid! 

Takk for at du leter med meg. Avmønstringen i Moss er vel det siste jeg har av dokumentasjon på han. Som du sier, om han reiste med emigrantskip burde det være mulig å finne ham, men det er utfordrende å ikke vite når han dro (eller destinasjonen hans..). Jeg har tenkt at siden han var fra Onsøy (Østfold) kan det jo også være at han kanskje reiste ut fra Gøteborg eller et annet sted i Sverige, men jeg er litt usikker på hvordan jeg eventuelt kan lete opp den informasjonen. Har faktisk ikke tenkt på at han kan ha brukt Jensen, for ingen av søsknene hans gjorde det, men det kan jo også være. Har imidlertid tenkt at sjansen er stor for at han kan ha endret navn da han ankom USA. Gustav kan ha blitt Gus, Ludvig kan ha blitt Louis, osv. 

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»