Hvor ble det av Lisbet Paulsdatter Tveter?

Moderator: MOD_Akershus

Svar
gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Hvor ble det av Lisbet Paulsdatter Tveter?

Legg inn av gj15687 » 3. februar 2012 kl. 13.07

Hei!

Er det noen som vet hva som skjedde med Lisbet Paulsdatter fra Tveter i Rælingen da begge foreldrene døde i 1760?
Lisbet var født 1752. Foreldre var Paul Olsen og Kari Hansdatter.
To av brødrene kom til Tien i Fet, Hans ble senere gift til S. Berger i Fet og Christian til en av Tvetergårdene i Fet. Det var også en bror til, Ole.

Det finnes en Lisbet Paulsdatter på samme alder nevnt i kirkeboka for Fet/Rælingen i forbindelse med konfimasjon, men hun var fra Bjanes, Fet.

Kan Lisbet Paulsdatter Tveter være den Lisbet/Elisabet Paulsdatter som ble gift til Nes i Lørenskog? Begge er født 1752.

Dessverre så mangler deler av kirkebøkene for Skedsmo/Lørenskog i siste halvdel av 1700-tallet pga. brann.

Mvh
Anne Grethe

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Hvor ble det av Lisbet Paulsdatter Tveter?

Legg inn av Kjell Halvorsen » 3. februar 2012 kl. 18.56

Hei Anne Grethe og velkommen til Slektsforum :)

Ja, mangel på dåpsinformasjon fra 1759-1815 i Skedsmo gjør det ganske vanskelig med kilderef til primærkilder for denne perioden. Jeg har ikke noe konkret å bidra med mhp hvor Lisbet ble av, men jeg har kikket litt på skiftet etter Povel Olsen i 1760 for å se om det kunne være noen ledetråder om hvor Lisbet tok veien. Der omtales kun de 2 sønnene Hans og Christian i tillegg til Lisbet – ’Ældste Søn Hans Povelsøn’ og ’Anden Søn Christian Povelsøn’ arver hver ’en broderlod efter Faderen og Moderen’ mens ’Datteren Lisbet Povelsdatter arver en Søsterlod’. De fikk tilsammen noe over 378 rikdsdaler å dele. Sønnen Ole født 1756 iflg 'Bygdehistorie for Rælingen' av Lene Skovholt, side 220, har vel da ikke overlevd fram til 1760.

Det ble oppnevnt verge for barna og ’Dannemand Ole Ramstad’ ble verge for Lisbet og Christian, mens en Ole Halvorsen ble verge for Hans.

Denne Lisbet Paulsdatter som ble gift til Nes i Lørenskog var på Norli da hun ble gift med Syver Ottersen fra Næs i 1773. Når en leser om gården Nordli i ’Lørenskog – Gårdshistorien’ av Olav Foss, sidene 292-294, ser en at det har vært mye samkvem med gårder i Rælingen gjennom tidene. Så denne Lisbet kan jo være en god kandidat, men det var det der med å kunne verifisere det fra primærkilder da !

Mvh Kjell H.

gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Re: Hvor ble det av Lisbet Paulsdatter Tveter?

Legg inn av gj15687 » 6. februar 2012 kl. 14.55

Hei Kjell!

Takk for innspill, selv om det ikke løste den lille gåten. :)

Vergen til Lisbet og broren, Christian, må være Ole Hansen på Ramstad i Rælingen, onkel/moster til Lisbet.

Når det gjelder Lisbet/Elisabet Paulsdatter på Nes, Lørenskog, står hun oppført som Lisbet da hun bli gift i 1773. I forbindelse med folketellingen 1801 og da hun døde i 1820, står hun oppført med navnet Elisabet. I Gårdshistorier - Lørenskog står det at hun var født ca. 1763, men det kan ikke stemme. Hun giftet seg ikke som 10-åring i 1773. Ref. folketellingen 1801 stod det at hun var 49 år, og da hun døde i 1820 at hun var 68 år, dvs. født ca. 1752.

Elisabet/Lisbet Paulsdatter og Syver Ottersen fikk 5 barn (som jeg kjenner til):
- Gunhild f. ca. 1774, g.m. Ole Christoffersen Kirkerud, på Lahaugmoen
- Otter, f. ca. 1778, g.m. enke Marie Knutsdatter Våler
- Kari, f. ca. 1782, g.m. enkemann Kristian Klausen Kjenn
- Anna, f. ca. 1787, g.m. Christoffer Nilsen Øvre Losby
- Paul, f. ca. 1789, g.m. Andrea Jensdatter Våler

Dersom en ser på navnene til barna til Elisabet og Syver, og hvordan mange kalte opp barna sine i gamle dager, er den eldste Gunhild oppkalt etter farmor, Otter oppkalt etter farfar, Kari oppkalt etter mormor (Lisbet Paulsdatters mor het Kari - ikke et uvanlig navn), Anna (muligens oppkalt etter Elisabet/Lisbets farmor) og Paul oppkalt etter morfar.

Det er mange ting som kan tyde på at Elisabet Paulsdatter Nes er den samme som Lisbet Paulsdatter Tveter. Men som du også nevnte, det mangler en del info fra primærkildene. Men det er den Lisbet/Elisabet som jeg så langt har fått til den beste koblingen med Elisabet Paulsdatter på Nes i Lørenskog. Faren er at en kan se seg litt blind på det.

Mvh
Anne Grethe

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Hvor ble det av Lisbet Paulsdatter Tveter?

Legg inn av Kjell Halvorsen » 7. februar 2012 kl. 10.53

Hei igjen,

En metode for ytterligere å sannsynliggjøre at du har satset på rett Lisbet/Elisabet, er å foreta en grundig gjennomgang av kirkebøkene for Fet med Rælingen og Skedsmo med Lørenskog for den aktuelle tidsperioden, eventuelt utvidet til andre prestegjeld på Nedre Romerike. Ut fra hva du nevnte innledningsvis har du kanskje allerede gjort dette, men ved å lete etter en Lisbet Povelsdatter (med varianter) enten konfirmert, gift eller død kan det være mulig å eliminere antallet kandidater til et minimum.

Selv om FT 1801 ikke var fullstendig, var det kun en håndfull aktuelle kandidater i Østlandsområdet hvis en benytter søkeparametre ’Fornavn inneholder bet’, ’Etternavn begynner på Po’ og ’Alder er lik 40-55’, se vedlegg.

Den Lisbet i aktuell alder som du pekte på som konfirmert i Fet bosatt gard Bjanes kan du nok se bort fra. Iflg ’Bygdehistorie for Fet’ bind IV side 136 var Poul Nilsen og Kirsti Pedersdatter bosatt på gard Bjanes fra 1748. Fortsatt iflg bygdebokforfatteren ble deres datter Lisbet gift med Torer Baardsen Vilberg i 1778 og flyttet dit. En sjekk av aktuelle kirkebøker bekreftet dette.

Militærarkivene gir en større mulighet til å finne spor etter mannlige aner enn kvinnelige i områder hvor kirkebøker mangler. Navneskikk og oppkallingspraksis i tidligere tider er også en ting å vektlegge, for dette var nesten regelbunden blant gårdbrukere. I skifter kan en også være så heldig å få oppgitt navn på avdødes voksne døtre med angivelse av hvem de var gift med og hvor de var bosatt. Din opplisting av barn etter Syver og Lisbet og deres besteforeldres navn synes jeg er en sterk indikasjon på at Lisbet fra Norli (da hun ble gift) er samme person som Lisbet fra Tveter.

Kjell H.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Re: Hvor ble det av Lisbet Paulsdatter Tveter?

Legg inn av gj15687 » 9. februar 2012 kl. 8.57

Hei!

Etter litt mer søk har jeg funnet ut følgende:

Nordli i Lørenskog var på 1700-tallet, og er fortsatt i dag, delt i to bruk/gårder. På den ene gården bodde og drev Peder Olsen (ca. 1730 - 1810), g. 1758 m. Anne Hansdatter Hektner, Rælingen. (Ref. bla. Fet kirkebok, bygdebøkene/gårdshistorien Fet og hefte utgitt av Knut Østbye - "Rettelser og tillegg til gårdshistorien i Lørenskog Bygdebok for brukere og husmenn"). I gårdshistorien for Lørenskog stod det at han var gift med Helene Tollefsdatter, men det stemmer ikke. Anne Hansdatter var født 1739 på Ramstad i Fet, familien flyttet til Hektner etter 1742 og hun bodde på Tien i Fet da hun giftet seg. Anne hadde blant mange søsken søsteren Kari som ble gift med Paul Olsen - foreldrene til Lisbet Paulsdatter, og broren Ole som kom til Ramstad i Rælingen og som var verge for Lisbet etter foreldrenes død i 1760.

Ut i fra dette tolker jeg at Lisbet flyttet før konfirmasjonsalder til Nordli i Lørenskog og vokste opp der hos sin tane/moster Anne og hennes familie, og brødrene kom til Tien i Fet hvor familien også hadde tilknytning/slekt.

Når det gjelder Lisbet/Elisabet Paulsdatters og Syver Ottersens 3. datter, Anne, må hun være oppkalt etter "tante Anne" som Lisbet/Elisabet vokste opp hos.

Slik jeg tolker dette er Lisbet Paulsdatter Tveter, Rælingen samme person som Elisabet Paulsdatter gift med Syver Ottersen på Nes i Lørenskog.

Mvh
Anne Grethe

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Hvor ble det av Lisbet Paulsdatter Tveter?

Legg inn av Kjell Halvorsen » 9. februar 2012 kl. 20.37

Hei igjen,

Mine ’bidrag’ til å løse problemet ditt har jo beklageligvis kun vært av generell karakter og et forsøk på å eliminere antallet aktuelle kandidater. Basert på dine betraktninger ovenfor må jeg si at dette var en velfundert og godt dokumentert gjennomgang av tilgjengelig info med en konklusjon som jeg tror svært få kan klare å motsi.

Jeg er gammel Lillestrømling med røtter fra Vålergårda i Lørenskog og Åmotgårda i Rælingen. I et forsøk på å skaffe meg bedre oversikt over folka som var bosatt i området har jeg laget meg et navneregister med link til aktuell bildelenke i skanna kirkbokside for kirkelige handlinger i Skedsmo/Lørenskog - inkludert Nittedal til 1775 – for perioden 1706-1930, noe som har blitt en ganske omfattende database. Hvis du i framtida skulle få behov for et navnesøk fra dette eller andre områder kan jeg anbefale dette nettstedet http://navneregister.com/index.php?do=infonavneregister. Det kan gjøre framfinning av info litt mindre arbeidskrevende :wink:

Kjell

gj15687
Innlegg: 122
Registrert: 3. februar 2012 kl. 12.53
Sted: LILLESTRØM

Re: Hvor ble det av Lisbet Paulsdatter Tveter?

Legg inn av gj15687 » 10. februar 2012 kl. 12.21

Hei Kjell!

Selv om jeg ikke fikk et fasits-svar, hjalp betrakningene dine. :) Det løsnet da jeg sjekket ut besteforeldrene til Lisbet og deres barn, og fant at hun faktisk hadde en tante gift til Nordli, Lørenskog, ref. Ramstad i Fet og kirkeboka i Fet/Rælingen. Da "gravde" jeg fram heftet med rettelser til gårdshistoiene i Lørenskog av Knut Østbye og fikk det også bekreftet der.

Ellers takk for linken. Har ellers også hatt god nytte av registeringene du har gjort av Skedsmo kirkebok i "Navnregisteret til skannede kirkebøker i Norge". Navnet er det samme så jeg regner med at det er deg. :)

Mvh
Anne Grethe

Svar

Gå tilbake til «Rælingen»