Tyding av skrift Lars Østensen

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Jon Ottersen
Innlegg: 35
Registrert: 27. oktober 2009 kl. 21.23
Sted: TRANBY

Tyding av skrift Lars Østensen

Legg inn av Jon Ottersen » 29. april 2022 kl. 15.07

En av mine tipptippoldefedre het Lars Østensen. I 1816 kom han til Sørkedalen hvor han slo seg ned , forpaktet Falla under Stubberud, giftet seg og fikk barn, blant annet min tippoldemor Karen Larsdatter. Vi har alltid lurt på hvor han kommer fra, og vår sterkeste hypotese er at haner født på Gran, Hadeland og at familien senere flyttet til Svelvik. 
I dag kom jeg over innflyttingsnotatet i kirkeboka for Aker. Han er ikke nevnt i klokkerboka, så dette må være prestens notater. Navnet står tydelig, men det er ikke lett å tyde det som er skrevet ut over det. Kan det stå noe der som kan hjelpe oss til å vite mer sikkert om vår hypotese er rett eller om vi er på villspor?
Notatet er datert 30. mars 1816, det står på arket til høyre nesten nederst.
Adressen er 
Kirkebøker: Aker prestekontor kirkebøker, SAO/A-10861/F/L0011: Ministerialbok nr. 11, 1810-1819, s. 132 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)
MVH
Jon Ottersen
 
 
 

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Tyding av skrift Lars Østensen

Legg inn av Paul Johan Hals » 29. april 2022 kl. 17.55

Vet ikke om det blir så mye hjelp. Det er et par ord jeg ikke får med meg  :?, men - - 
30. Ungka(r)l Lars Østensen 44 Aar | Sørkedalen. Attest fra Pater(?) ??????????? paa Toten d. 5 August 1815.

 Mvh Paul

Jon Ottersen
Innlegg: 35
Registrert: 27. oktober 2009 kl. 21.23
Sted: TRANBY

Re: Tyding av skrift Lars Østensen

Legg inn av Jon Ottersen » 30. april 2022 kl. 3.05

Tusen takk for raskt svar! Dette må jo bety at Lars har oppholdt seg på Toten en peride. Det var ny og interessant informasjon. 
Var det vanlig å ha med seg en slik attest. Det var kanskje en måte å komme inn i miljøet, bligodtatt på det nye stedet man kom til.
Da får jeg lete etter videre spor på Toten. Igjen tusen takk,
 

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Tyding av skrift Lars Østensen

Legg inn av Paul Johan Hals » 30. april 2022 kl. 7.07

Ja, han har nok oppholdt seg på Toten en tid. Prestene på den tiden hadde mange oppgaver. Blandt annet fungerte de som "Folkeregister". Man måtte melde flytting når man reiste fra prestegjeldet og når man flyttet inn. Så måtte man ha med attest fra presten i det pr.gjeldet man forlot. Denne/disse skulle vise hvor man var døpt, konfirmert, når man hadde vært til alters sist samt om man gift eller trolovet.
Litt enklere i dag  :lol:
 
Mvh Paul

Jon Ottersen
Innlegg: 35
Registrert: 27. oktober 2009 kl. 21.23
Sted: TRANBY

Re: Tyding av skrift Lars Østensen

Legg inn av Jon Ottersen » 30. april 2022 kl. 14.08

Takk for utfyllende informasjon, det var både hyggelig og nyttig!
Jeg skal se nærmere på dette når jeg kommer hjem til pc'en😊👍

Jon Ottersen
Innlegg: 35
Registrert: 27. oktober 2009 kl. 21.23
Sted: TRANBY

Re: Tyding av skrift Lars Østensen

Legg inn av Jon Ottersen » 11. mai 2022 kl. 14.25

I notatet er det oppført en liten familie rett over Lars Østensen. Det ser ut som de også har en attest fra Toten. Kan det være samme presten, og er navnet mer leselig der?
Ellers har jeg sett gjennom notater for inn- og utflyttede samt vielser mellom 1801 og 1816 i følgende prestegjeld uten positivt resultat: Toten, Land, Jevnaker inkl. Lunner, Gran inkl. Brandbu, Aurdal Nord og Sør, Slidre, Vang i Valdres, Biri, Hunn, Norderhov og Hurum. 
Er det noen som har andre ideer?

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»