Karen Nilsdatter f.ca 1798 Aker

Oslo by, Christiania by og Aker herred/prestegjeld inntil 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Marit Myhrebakken Sørlie
Innlegg: 56
Registrert: 6. februar 2010 kl. 21.36
Sted: JAREN

Karen Nilsdatter f.ca 1798 Aker

Legg inn av Marit Myhrebakken Sørlie » 11. april 2012 kl. 20.16

Maridalsregisteret gifte i 1818:
Ole Olsen (23) fra Gåslungen, husmann, og Karen Nilsdtr. (19) fra Skjerven, datter av N. Skjerven (Nils) Gift 11.10.

De bodde på Gåslungen i Nordmarka og fikk 8 barn. Ole død 15.12.1839.

FT 1865 V. Aker, Sandungen:
Karen Nilsdtr. e. 67 f. Aker,
bor hos sønnen Nils Ols. og hans familie.

Men hvor kom Karen fra, hvem var hennes foreldre? Finner henne ikke født,dpt eller død.

Ifølge boka "Nordmarksfolk", skal hun være fra Sittpå i Maridalen og hete Karen Kjerstine. I kirkebøkene er bare Karen brukt.
Boka forteller også at Ole Olsens gardsgutt tok over forpaktningen på plassen-og giftet seg med Oles enke.
Dette lurer jeg også litt på ?...Iver Pedersen (som drengen het) fra Elgstøa var gift med en annen, de finnes i FT 1865 V.Aker,på Gåslungen.

Noen som kjenner til denne familien ?

Mvh. Marit.

Brukeravatar
Ingar Finstad
Innlegg: 95
Registrert: 21. november 2004 kl. 17.15
Sted: SON

Re: Karen Nilsdatter f.ca 1798 Aker

Legg inn av Ingar Finstad » 14. april 2012 kl. 18.25

Hei Marit.

Karen Nilksdatter er inngiftet i min slekt. Ifølge mine notater ble hun gift 11. ikt. 1818 gift i Aker med Ole Olsen Gåslungen. De ser ut til å ha bodd der. Jeg har navn og en del data påderes 8 barn og deres etterkommere. Ifølge mine notater var Karen fra Skjerven i Maridalen og født 1799.

Folketellingen for 1801 for Maridalen savnes. Jeg fant immidlertid en god kandidat. Det er Karen, døpt 9. juni 1799 i Aker. Forelderne var Nils Svendsen og Kari Pedersdatter på Kirkebyeie. Da Skjerven ike ligger så langt fra Kirkeby, kan dette godt være Skjerven.

Jeg kan ikke finne giftemålet i Aker med henvisning til Maridalsgårdene, men en eller begge kan jo være født utenfor Maridalen.

Håper dette hjelper deg videre.

Hilsen Ingar
Med vennlig hilsen

Ingar Finstad

Son

ingar.finstad@outlook.com

Brukeravatar
Ingar Finstad
Innlegg: 95
Registrert: 21. november 2004 kl. 17.15
Sted: SON

Re: Karen Nilsdatter f.ca 1798 Aker

Legg inn av Ingar Finstad » 14. april 2012 kl. 18.42

Hei Igjen.

Tror jeg fant noe mer.

Død 20.4.1834, begr, 26.4. : Nils Svendsen Skjerven. 78 år. Kone Kari Pedersdatter.

Død 12.1.1848, begr. 20.1. : Enke Karen Pedersdatter Skjerven. 87 år. Enke etter Nils Larsen. Ifølge lokslhistoriker er dette antagelig en feilskrift for Nils Svendsen. Det høres veldig fornuftig ut.

Ingar
Med vennlig hilsen

Ingar Finstad

Son

ingar.finstad@outlook.com

Marit Myhrebakken Sørlie
Innlegg: 56
Registrert: 6. februar 2010 kl. 21.36
Sted: JAREN

Re: Karen Nilsdatter f.ca 1798 Aker

Legg inn av Marit Myhrebakken Sørlie » 14. april 2012 kl. 19.30

Hei Ingar.
Takk for svaret :)
Hvis dette er rett Karen, og rette foreldre, hadde hun en bror Hans f. 1794. Han ble født Jar i Bærum. Ble gift 1821 i Nittedal med Kari Ols. (hun f. 1788 Hølum,Nittedal) Han er også med på slektstavla jeg holder på med.Har ikke funnet flere søsken der enda, men har "haket av" dette foreldreparet som mulige kandidater.
Denne Karen er min kusines 3 tipp. Karen og Oles sønn Nils f. 1821, er hennes linje nedover.
De andre 7 søsknene har jeg bare fødselsdata på.
Mvh. Marit.

Brukeravatar
Ingar Finstad
Innlegg: 95
Registrert: 21. november 2004 kl. 17.15
Sted: SON

Re: Karen Nilsdatter f.ca 1798 Aker

Legg inn av Ingar Finstad » 14. april 2012 kl. 20.00

Hei igjen.

Det er veldig sansynlig at dette er riktig foreldrepar. Jeg finner ingen andre som kan passe i hele Aker og det stemmer veldig bra med det jeg har fra flere andre kilder.

Når det gjelder boken Nordmarksfolk er det nok mye feil der. Den er nok mer bassert på gamle fols minne, enn på data fra kilder. jeg har sett mye som må være feil der.

Ingar
Med vennlig hilsen

Ingar Finstad

Son

ingar.finstad@outlook.com

Marit Myhrebakken Sørlie
Innlegg: 56
Registrert: 6. februar 2010 kl. 21.36
Sted: JAREN

Re: Karen Nilsdatter f.ca 1798 Aker

Legg inn av Marit Myhrebakken Sørlie » 14. april 2012 kl. 21.41

Hei igjen.
Ja jeg har funnet mer i boka som viser seg ikke å stemme,-noen er døde på feil måte og feil år bl.a , men det er jo en grei bok å begynne å lete etter forfedre i. Gir ihvertfall en pekepinn på hvor folka hørte til. Alt må jo sjekkes opp nærmere i tilgjengelige kilder, uansett. Skal lete mer etter Nils Svendsens barn,- Hans`dåp fant jeg i kirkebok fra Asker, så ved nærmere gransking finner jeg kanskje flerer opplysninger der. Takk for hjelpa :)
Mvh. Marit.

Tove Dahl Johansen
Innlegg: 5117
Registrert: 26. september 2005 kl. 16.00
Sted: OSLO

Re: Karen Nilsdatter f.ca 1798 Aker

Legg inn av Tove Dahl Johansen » 3. juni 2018 kl. 15.39

Ja, det er mye feil i boka Nordmarksfolk.

Nils og Kari på Skjerven er mine forfedre. De flyttet fra Bærum til Maridalen ca1797.
I skiftet etter Niels Svendsen 1834 nevnes følgende barn:

Svend - død, men etterlater seg sønnene Christen Svendsen 22 år, Niels Svendsen 20 år, Arne Svendsen 18 år

Hans - død, men etterlater seg sønnen Niels Hansen 12 år, døtrene Inger Marie 10 år og Andrine 9 år

Niels Nielsen 37 år

Christen Nielsen 30 år

Petronelle - gift med Halvor Borgersen på Kamphaug i Maridalen

Karen - gift med Ole Olsen Gåslungen i Nordmarka

Sørine - gift med Christen Sørensen på Maridalshammeren

Niels Svendsen var født 6.august 1758. Foreldrene var Svend Nielsen Helset og Karen (Kari) Hansdatter som ble gift i Tanum kirke 9.januar 1750.
Svend Nielsen Helset døde 9. februar 1764, 39 år gammel.Det er skifte etter ham.
Enken Kari Hansdatter Helset og Christopher Rolfsen ble gift 1. november 1769. De fikk en sønn - Svend Christophersen - født 1770 på Helset.
Denne Svend Christophersen ble senere bestyrer for den nye stangjernshammeren i Maridalen, en stilling han hadde i mange år.
Niels Svendsen på Skjerven og Svend Christophersen var altså halvbrødre (samme mor).

Tove DJ

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Christiania og Aker inntil 1814»