Ruben Rosenthal

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
gj14439
Innlegg: 61
Registrert: 22. oktober 2016 kl. 16.39
Sted: Hundhamaren

Ruben Rosenthal

Legg inn av gj14439 » 22. oktober 2016 kl. 17.42

Hei!
Vår familie prøver å finne ut hva som skjedde med min fars beste venn. Min far ble født i 1922 og vokste opp i Kragerø. Hans beste venn het Ruben - og vi mener etternavnet var Rosenthal. Etter fars utsagn så var dette en jødisk familie med fem barn som da bodde i Kragerø til krigen kom.
Min far har alltid lurt på hvilken skjebne denne familien fikk.
Takknemlig for svar hvis noen her kunne finne noe spor i saken.

gj14439
Innlegg: 61
Registrert: 22. oktober 2016 kl. 16.39
Sted: Hundhamaren

Re: Ruben Rosenthal

Legg inn av gj14439 » 22. oktober 2016 kl. 21.37

Jeg skjønner godt at det ikke er lett å finne noe ut fra mine spinkle opplysninger, men er det noen som kan tipse meg om hvor jeg kan lete for å finne jødiske familier som var bosatt i Telemark/Kragerø på 1920 og 30-tallet? Noen som vet hvor jødene døpte sine barn i mindre byer?

Mvh Gunn M Sivertsen

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ruben Rosenthal

Legg inn av Astrid Mollan » 23. oktober 2016 kl. 13.10

Astrid M

gj14439
Innlegg: 61
Registrert: 22. oktober 2016 kl. 16.39
Sted: Hundhamaren

Re: Ruben Rosenthal

Legg inn av gj14439 » 23. oktober 2016 kl. 20.46

Mange takk for svar. Jeg gikk inn på lenken du sendte, men fant dessverre ikke noe oversikt der over jøder i Telemark i mellomkrigstiden. Har snakket med en historiker fra Kragerø. Han hadde hørt at det skulle være en jødisk familie der på 20-30-tallet, men han har heller ikke funnet skriftlig dokumentasjon i saken. Han mener å ha hørt at dette var en svært musikalsk familie- hvor far var frisør. Han mener samtidig å ha hørt at etternavnet var Pheiffer.
Min far snakket også om at familien han kjente var svært musikalsk. Hans kamerat het Ruben,- det er vi sikre på, men vi kan ha husket feil hva etternavn gjelder.
Nå kan det synes som om det var svært få jøder i Telemark i mellomkrigstiden og jeg mottar gjerne alle tips som kan finnes om denne familien i Kragerø.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ruben Rosenthal

Legg inn av Astrid Mollan » 23. oktober 2016 kl. 21.01

Kanskje du skulle lagt emnet under Kragerø? Har du prøvd kommunen, evt museum. biblioteket? Var det en familie derifra som døde under krigen må det være kjent.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ruben Rosenthal

Legg inn av Astrid Mollan » 23. oktober 2016 kl. 21.15

Kanskje du skulle lagt emnet under Kragerø? Har du prøvd kommunen, evt museum. biblioteket? Var det en familie derifra som døde under krigen må det være kjent.
Astrid M

gj14439
Innlegg: 61
Registrert: 22. oktober 2016 kl. 16.39
Sted: Hundhamaren

Re: Ruben Rosenthal

Legg inn av gj14439 » 23. oktober 2016 kl. 21.53

Takker for tilbakemelding. Ja, jeg har ringt biblioteket, snakket med historielaget og Leif Køhler, en historiker fra Kragerø med spesialfelt på mellomkrigshistorien i Norge. Da jeg ringte han forleden og fortalte at min far hadde en jødisk god venn på 30-tallet i Kragerø, men samtidig sto fast ved å finne opplysninger om denne familien, - ja så fikk jeg til svar at de samme spørsmålene hadde også han lett etter svar på, - uten hell.

Det var Køhler som mente han hadde hørt at den jødiske familien i Kragerø kunne ha etternavnet Pheiffer, mens vi har i husk at min far sa at kameraten het Ruben Rosenthal.

Det er en gåte for oss at en familie med fem barn skulle kunne forsvinne uten at det var etterlatt noen form for spor.

Vi er svært takknemlige for alle tilbakemeldinger.

gj14439
Innlegg: 61
Registrert: 22. oktober 2016 kl. 16.39
Sted: Hundhamaren

Re: Ruben Rosenthal

Legg inn av gj14439 » 23. oktober 2016 kl. 22.16

Har glemt å spørre om en ting. Jeg har drevet slektsgranskning i mange år. På digitalarkivet finner jeg dåp, konfirmasjon mv. i våre digitale kirkebøker. Finnes noe tilsvarende register for jøder i Norge? Finnes det register hvor man kan finne jødiske barns dåp og konfirmasjon i Norge på 20-30-tallet?

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Ruben Rosenthal

Legg inn av dn01013 » 25. oktober 2016 kl. 11.16

har du sjekket emigrasjonsregistere på Statsarkivene om de emigrerte til USA eller andre ikke-Europeiske land.
Jødeforfølgelser begynte også i Norge før 9. april, men i liten skala.
Mange fulgte nok også med i avisene og trakk egne konklusjoner av det og sørget for å komme seg vekk i tide.

dn24354
Innlegg: 2453
Registrert: 3. november 2009 kl. 19.50
Sted: ÅSVANG

Re: Ruben Rosenthal

Legg inn av dn24354 » 9. november 2016 kl. 20.49

Hei

Jødiske barn blir ikke døpt. Jesus er ikke en del av trosbildet. Jødiske barn blir heller ikke konfirmert. Konfirmasjonen er en bekreftelse av dåpen. Men jødiske barn får også navn og dette må registreres hos norske myndigheter. De ulike dissentersamfunnene (herunder frikirker) førte lister over sine medlemmer, de fødte, de døde og de viede. Disse er innlevert til myndighetene, for eksempel Oslo byarkiv. Her kan det være mulig å finne de du søker dersom de var medlemmer.

Ellers kan man finne opplysninger om deporterte jøder her: http://www.snublestein.no/

Det finnes flere Rosenthal-er med jødiske navn i Sveriges dødbok 1901-2009, men ingen ved navn Ruben. De kan jo ha reist dit og blitt der.

Var Ruben en klassekamerat av din far? Kjenner du navnet på skolen? De burde begge være registrert i skoleprotokollene. Ofte er det de lokale bibliotekene som har disse protokollene. Alternativt kan de befinne seg hos Statsarkivet.

Mvh Kjersti

gj24111
Innlegg: 80
Registrert: 29. mai 2015 kl. 13.04
Sted: Kongsvinger

Re: Ruben Rosenthal

Legg inn av gj24111 » 5. januar 2018 kl. 20.55

Hei prøver å komme videre med denne. Som vist til tidligere er det en Pfeiffer familie i Kragerø i folketellingen både i 1900 og 1910. Det er litt motstridende opplysninger om faren Johannes født 1876 om han er født i Kragerø eller Tyskland. Hvis han er født i Tyskland er det en større sjanse for at han er jøde. Men ifølge gravminner døde han i 1946 i nettopp Kragerø og da er han nok neppe jøde. Men det kan tenkes at noen av barna hans har giftet seg med en jøde og fått sønnen Ruben.

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=90972

http://www.disnorge.no/gravminner/global1.php

gj24111
Innlegg: 80
Registrert: 29. mai 2015 kl. 13.04
Sted: Kongsvinger

Re: Ruben Rosenthal

Legg inn av gj24111 » 6. januar 2018 kl. 21.36

Hei, det er også en annen etterlysning på Dis Norge om denne Pfeifer familien. En av sønnene født i 1911 fikk navnet Ritter, men av en eller annen grunn fikk han etternavnet Ribo. Han døde i 1962 mao overlevde krigen så da er han neppe jøde?

https://www.disnorge.no/slektsforum/vie ... highlight=

Svar

Gå tilbake til «Jøder»