Wahlman

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
dn15809
Innlegg: 10
Registrert: 7. desember 2004 kl. 17.18
Sted: VÅLER

Wahlman

Legg inn av dn15809 » 7. desember 2004 kl. 17.54

En av mine formødre het Brita Kristina Johansdotter Wahlman. Hun var av Finsk sigøynerslekt. Brita døde ihvertfall etter 1813 da de fikk ett barn...

Brita var gift med Vilhelm Fredriksso Faltin Hartman Palm, født 1769 i Nykarleby (Uuisikaarlepyy) i Finland. (Jeg kan desverre ikke finne han døpt der!).

Kjenner dere / du til noen flere av denne slekten, f.eks foreldre av Brita Kristina ?

dn08928
Innlegg: 356
Registrert: 15. desember 2004 kl. 20.57
Sted: SKATVAL

Re: Wahlman

Legg inn av dn08928 » 18. februar 2005 kl. 14.53

Hei Kai Samuel.
Jeg vet ikke om dette er interessant. Men jeg har skifte etter en av mine forfedre. På slutten av denne kopien ser jeg at det starter skifteforretning etter Jens Peter Andersen Walmann. Skifte holdes 11.november 1817 og holdes i Schjøldagers bopel Kongshofmark i Alten. Det sies at Jens Peter bodde i Frakfjord i Loppens sogn.
Kopi av skiftet får du ved og henvende deg til Statsarkivet i Tromsø.
Mulig det står noe om hans slektninger i den delen jeg ikke har. Hans kone var Ingeborg Pedersdatter.
Lykke til
M.v.h.
Odd Annar Tangen :)

dn18553
Innlegg: 263
Registrert: 1. desember 2004 kl. 19.59
Sted: OSLO

Re: Wahlman

Legg inn av dn18553 » 19. februar 2005 kl. 12.35

Er du sikker på at hun var sigøyner (roma/sinti), og ikke tater (romani/reisende)?

dn19487
Innlegg: 4
Registrert: 1. desember 2005 kl. 17.38
Sted: ALTA

Re: Wahlman

Legg inn av dn19487 » 1. desember 2005 kl. 17.44

Hei, det er mulig Kai har rett. Maria Duner som bosetter seg i Loppa er registrert som sigøyner i Hiski, med far Eric Dunner.

Senere kommer det flere, og ved Peter Vilhelms giftemål er det anført overst i høyre hjørne på vielsesattesten: "Tilhører egentlig taterfolket". Spørsmålet blir da om skriveren / presten så på de reisende som to folk. :)

dn18553
Innlegg: 263
Registrert: 1. desember 2004 kl. 19.59
Sted: OSLO

Re: Wahlman

Legg inn av dn18553 » 1. desember 2005 kl. 18.35

Jeg tror kanskje begrepsbruken var litt annerledes i Finland. Gjorde et søk etter "zig*" under far yrke på Hiski, og fikk flere treff enn med "tat*", og jeg er fristet til å tro at det med "zigeuner" og lignende i de finske kirkebøkene menes de samme som kalles tatere i Norge. Men siden jeg ikke har nok kunnskaper om når sigøynere først kom til Finland, tar jeg et lite forbehold om at det faktisk kan være ment sigøynere, og lar innlegget foreløpig ligge under "Etniske minoriteter -> Sigøynere"
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding

dn19487
Innlegg: 4
Registrert: 1. desember 2005 kl. 17.38
Sted: ALTA

Re: Wahlman

Legg inn av dn19487 » 3. desember 2005 kl. 12.55

Jeg har vært så heldig å feire santhans i Finland, 3 dager til ende, sammen med den etniske gruppen sigøynere som holder til i Kemijärvi og Rovanniemi. De betegner seg selv som sigøynere. De var ei stor gruppe som har holdt til der i generasjoner. Det var litt spesielt at det var en kvinne på 23 år som var leder for denne gruppen. De holdt til i nordområdet vår / høst og sommer og reiste sørover om vinteren.
De fortalte litt om slektsforhold, fordi de var overbevist om at jeg tilhørte den etniske gruppen. Dette er 5 år siden og før jeg hadde kjenskap til egen slekt.
Denne gruppen hadde et horn i siden til StoreJohan Axelsen slekta. De fortalte at Axelsenslekta var utstøtt av de finske sigøynerne. Det kan være forklaringen på hvorfor de slo seg ned i Norge / Sverige. Opprinnelsen kommer fra Finnland. Også befolkningen i Kemijärvi brukte benevningen sigøynere når de omtalte denne gruppen. I nordområdet holdt grener av slektene Bodin, Roos, Flink og Lindstrøm til. Det område hvor de holdt til i sør er kommunene / fylkene rundt Helsinki.

Det jeg er usikker på er om disse sørområdene lå under Sverige en periode? I så fall vil detjo stå at de kom fra Sverige, ikke Finland.
Jeg ser at både Johan Linstrøm, Lebesby og Johan Bergman, Lebesby/Alta opprinnelig kom fra Nummes området.
En ting til jeg har merke meg er at hvis de vandret nordover, og stoppet f.eks i Kemi en periode (hos slekt), før de dro videre, vil attesten være fra Kemi, og dermed vil det stå Kemi i FT.

dn19487
Innlegg: 4
Registrert: 1. desember 2005 kl. 17.38
Sted: ALTA

Re: Wahlman

Legg inn av dn19487 » 3. desember 2005 kl. 13.31

Jeg har vært så heldig å feire santhans i Finland, 3 dager til ende, sammen med den etniske gruppen sigøynere som holder til i Kemijärvi og Rovanniemi. De betegner seg selv som sigøynere. De var ei stor gruppe som har holdt til der i generasjoner. Det var litt spesielt at det var en kvinne på 23 år som var leder for denne gruppen. De fleste bodde i nordområdet vår / høst og sommer og reiste sørover om vinteren.
De fortalte litt om slektsforhold, da de var overbevist om at jeg tilhørte den etniske gruppen. Dette er 5 år siden og før nysgjerrigheten til min egen slekts opprinnelse startet.

Denne gruppen hadde et horn i siden til StoreJohan Axelsen følget. De fortalte at Axelsenslekta ble utstøtt av de finske sigøynerne. Det kan være forklaringen på hvorfor de slo seg ned i Norge / Sverige. Opprinnelsen kommer fra Finnland.

Også befolkningen i Kemijärvi brukte benevningen sigøynere når de omtalte denne gruppen. I nordområdet holdt grener av slektene Bodin, Roos, Flink og Lindstrøm til. Ble de bofaste tok de gårdsnavn.

I sør holdt de til i kommunene / fylkene rundt Helsinki. I perioder benevner de seg med etternavn tilhørende gårdene de bor på, og de ble ofte ikke benevnt som Zig hvis de i perioder hadde jobb, f.eks militær, handverksarb. eller som drenger.

Det jeg er usikker på er om disse sørområdene lå under Sverige en periode? I så fall vil det stå at de kom fra Sverige, ikke Finland i FT.
Jeg ser at både Johan Linstrøm, Lebesby og Johan Bergman, Lebesby/Alta opprinnelig kom fra Nummes området.
En ting til jeg har merke meg er at hvis de vandret nordover, og stoppet f.eks i Kemi en periode (sannsynligvis hos slekt), før de dro videre, vil attesten være fra Kemi, og dermed vil det stå Kemi i FT.

Disse slektene er ikke grei å følge. De forandrer navn og boplasser ofte, det er som å lete etter nåla i høystakken.

Svar

Gå tilbake til «Sigøynere»