Maria Mgdalena Mathiasdatter/Maihisdatter, født 1822 Pello

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
dn21262
Innlegg: 148
Registrert: 7. april 2007 kl. 15.01
Sted: KARLSØY

Maria Mgdalena Mathiasdatter/Maihisdatter, født 1822 Pello

Legg inn av dn21262 » 15. september 2020 kl. 22.19

:?: :? Hei. Min tippoldemor Maria Magdalena Mathiasdatter/Mathisdatter ble født i Pello på finsk side i 1821-22 utenfor ekteskap. Farens navn er da ikke oppgitt, men morens navn er Britha Kristine(kaisa) Johannesdatter Jeske. Av faddere er: Daniel Johannessen Jeske. Maria og moren kommer til Alta ca.1835, da Maria Magdalena konfirmeres i Alta under kvener i 1836. Hun gifter seg etterhvert med Junte Iversen Kolaris etterkommer Niels Andersen i indre Lokkarfjord. I konfirmasjonen blir hun kalt Eriksdatter. Hennes mor Britha Kaisa gifter seg senere med enkemannen Erik Nilsen på Elvebakken. Har diverse spesifikke opplysninger, men tar det ikke med her. Har bladd meg gjennom uendelige sider i kirkebøker for Pello, og vet at Britha Kaisas far ved hennes vielse med Erik Nilsen ble oppgitt å være Johannes Johannessen.
Hittil har det ikke lykkes meg å komme videre med Britha Kaisa familiebakgrunn, og hvem som er far til Maria Magdalena er et stort mysterium. Håper det er noen som kan hjelpe meg litt. Jeske er også skrevet som Jæske. Stor takk til den som kan gi meg litt hjelp videre. Hilsen Gullbjørg :shock:

Svar

Gå tilbake til «Kvener»