Erik Tingberg

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
gj03323
Innlegg: 13
Registrert: 26. juni 2006 kl. 22.10
Sted: BERGEN

Erik Tingberg

Legg inn av gj03323 » 4. februar 2008 kl. 21.06

Jeg er kanskje på usikker grunn nå, men jeg forsøker allikevel…

Jeg har holdt på mange måneder med å finne ut hvor min tipp-tipp-oldefar Anders Eriksen kom fra. Jeg finner han første gang da han gifter seg i Eidskog i 1821. Han er ikke født i Vinger/Eidskog og konfirmasjonslistene for prestegjeldet mangler dessverre. Jeg finner heller ingen forlovere eller faddere som ser ut til å være fra Anders sin familie.

Jeg har gått grundig til verks – undersøkt mange av de Anders Eriksen (med navnevarianter) som er født rundt 1797 (ifølge Anders sin vielse og død) i Folketellingen 1801, men har ikke kommet videre. Jeg har også gått gjennom kirkebøker fra nærliggende prestegjeld.

Jeg sitter igjen med følgende mulighet: I 1796 fødes det en Anders Eriksen i Strøm i Sør-Odal med far Erik Tingberg som bor på Odals Verk (to ganger oppgis navnet til Tingberg, én gang til Tindber og én gang til Tindberg). To år etter får de også ei datter, Maria Catrine. Mors navn oppgis dessverre ikke, men blant fadderne er det også flere som ikke bruker patronymikon: Brunsel, Floberg og Walstad, alle på Odals Verk. De to første finner jeg som typiske smednavn ifl svenske internettsider, og jeg lurer på om Tingberg også er et smednavn. Det finnes én Tingberg i Folketellingen i 1801 og han oppgis å være smed. Jeg finner altså ikke Anders med familie i 1801 uansett hvordan jeg søker…

Men i tillegg ser jeg at Eilert Sundt oppgir Tingberg som en reisende slekt i sine oversikter fra midten av 1800-tallet. Og det gjør letingen enda mer spennende, for de eldste gjenlevende i slekta kan fortelle at foreldregenerasjonen deres (ca. 1930-tallet) snakket om at de hadde ”taterblod i årene”. Jeg har god oversikt over anene til denne generasjonen og har ikke funnet spor av reisende, bortsett fra at jeg altså ikke har funnet Anders sitt opphav. Så kanskje det er noe i de gamles påstand allikevel?!

Jeg har lett på nettet etter mulig informasjon om Tingbergslekt, men har bare funnet en svensk presteslekt fra Karlstad som vel neppe har noe med denne familien å gjøre? Så jeg er veldig spent: er det noen som kjenner til Tingbergslekta?

Mvh Eldar

Inger Vindal Kvennodd
Innlegg: 71
Registrert: 23. desember 2004 kl. 9.48
Sted: BREVIK

Re: Erik Tingberg

Legg inn av Inger Vindal Kvennodd » 6. februar 2008 kl. 15.48

Hei Eldar

Jeg har sett i databasen min etter en Anders Eriksen Tindberg/Tinberg men kan desverre ikke finne ham der. Det vil jo IKKE si at han ikke er av romanislekt/tater, men så langt har jeg ikke registrert Tindberg før 1850. (har vel 13.000 navn i databasen)

Skal være på utkikk etter slektsnavnet Tindebrg og tar også dette opp med de andre i slektsgruppen til LOR for å høre om de kan har noe registrert på dette slektsnavnet.

Ta gjerne kontakt på mail: v-kvenno at online.no så kanskje vi sammen kan finne ut av ditt "problem"

Ønsker deg lykke til videre i ditt arbeid med å finne dine røtter.

Mvh.
Inger Kvennodd

Jonny Mydland
Innlegg: 49
Registrert: 1. mai 2009 kl. 9.10
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Erik Tingberg

Legg inn av Jonny Mydland » 28. januar 2015 kl. 11.29

Hei, Eldar! Det er lenge siden du skrev, men kanskje du leter fortsatt? Jeg har forholdsvis god oversikt over den reisende slekten Tingberg, og der er ikke noen Erik der... Normalt sett er de reisende i kirkebøkene oppført med reisende yrker; blikkenslager, kobberslager, hesteskjærer, kammaker etc. Er noen av dine oppgitt med slike titler? Beste hilsener Jonny

Svar

Gå tilbake til «Reisende»