Finneslekt Fallet og Ovlien i Aurskog

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
Jørn Lindstad
Innlegg: 16
Registrert: 28. april 2008 kl. 20.09
Sted: OSLO

Finneslekt Fallet og Ovlien i Aurskog

Legg inn av Jørn Lindstad » 21. juni 2011 kl. 23.43

Basert på Nes Gårdshistorie, b 4 s 458 om Skreksrud, Skytilen nr. 2 s 7, Ovlien og Fallet ryddes, Håvard Kongsrud, Aurskog og Blaker Bygdebok, s 16 av Eivind Lillevold, Finnemantallet 1886, Kristian Østberg Finnskogene s 77- 78, kan følgende settes sammen om en finnefamilie på Fallet og Ovlien, som flyttet til Nes, på Romerike.

Fallet Ovlinstorp var finneplass i 1660 årene og brukt av Mikkel Eskildsen Fallet. Mikkel "Afflin" betalte en daler i husmannsskatt. Han var 50 år i 1664. Mikkel og sønnen Hans Mikkelsen f. ca 1636 på Fallet, er registrert på Skreksrud i 1886 i Finnemantallet, og i gårdshistorien for Nes. Hans Mikkelsen oppgir i Finnemantallet å være født finsk (to finsktalende foreldre). Han fikk fire sønner født i Ovlien, som antas gift i Nes, hvorav Askild Hansen tilhører mine aner, gift med Anne Gudmundsdtr sannsynligvis fra Skreksrud. Navn på konene til Mikkel og Hans er ukjent.

Vet noen hvor famlien kom fra i Sverige, eller fra andre steder i Norge før Fallet?

Esklid synes å gå igjen i noen finnefamilier: En Eskild Mikkelsen rømte til N. i 1665 for å unngå miltærtjeneste. En Eskild Mikkelsen f. i "AufneWig" sogn (Arvika/Värmland) i 1640. En Marte Eskildsdtr f ca 1664 i Gunderschoug sogn i Sverige, bosatt Fensjøen finnetorp. Her hadde en Karen Sifredsdtr. 80 år en sønn Morten Eskildsen. En Kari Eskildsdtr er nevnt både på Fagernes i "Arfuig sogn i Värmland og på Brunskog på Løfthøyden ved Klanderud og Liøner. :wink: :wink: [/u]

dn23246
Innlegg: 157
Registrert: 20. november 2008 kl. 20.15
Sted: NORDBY

Re: Finneslekt Fallet og Ovlien i Aurskog

Legg inn av dn23246 » 30. juni 2011 kl. 23.14

Hei Jørn.

Dette er også min slekt. Den første jeg har notert meg er en Eskild Tarvainen, antakelig født noe før 1600 (Sverige eller Finland). Hans sønn var Mikkel Eskildsen Tarvainen. Min ane etter Hans Mikkelsen Tarvainen var hans sønn Anders Hansen f 1656 og død på Garsjøen ved søndre Mangen 24.5.1743.
Jeg fikk i mars 2003 informasjoner om finneplassen Fallet av Odd Ottesen i Digitalarkivets brukerforum, se http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
Du finner også dette på min myheritage side.

Mvh
Morten

dn23246
Innlegg: 157
Registrert: 20. november 2008 kl. 20.15
Sted: NORDBY

Re: Finneslekt Fallet og Ovlien i Aurskog

Legg inn av dn23246 » 30. juni 2011 kl. 23.24

Som en liten kuriositet kan nevnes at dette var noe av det første jeg prøvde meg på i forsking på slekta. Jeg trodde at dette var min morfars slekt, noe jeg ikke fikk noe belegg for den gangen og heller ikke senere (det viste seg senere at hans mors slekt var finner av Sigfridsen slekta), derimot flere år senere fant jeg ut at min farfars fars slekt stammet fra Tarvainen!

Mvh
Morten

dn23246
Innlegg: 157
Registrert: 20. november 2008 kl. 20.15
Sted: NORDBY

Re: Finneslekt Fallet og Ovlien i Aurskog

Legg inn av dn23246 » 1. juli 2011 kl. 14.04

De finnes også på Familysearch: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99

Mvh
Morten

Arne-Sten Christiansen
Innlegg: 49
Registrert: 22. juli 2012 kl. 23.59
Sted: ULSTEINVIK

Re: Finneslekt Fallet og Ovlien i Aurskog

Legg inn av Arne-Sten Christiansen » 31. mai 2021 kl. 11.10

Det har gått mange år siden denne diskusjonen, men jeg oppdaget den i dag da jeg søkte på Mikkel Eskildsen Fallet.

Jeg ser ut til å være etterkommer etter Anders Garsjøen. Men de siste par leddene fram dit baserer seg kun på sekundærkilder.

Det er først fram til Anders barnebarn Dorte Halvorsdatter (f. 1729) at jeg har primærkilder. Hun ble gift med Willum Christiansen. Det er teolovelsen deres som foreløpig er min siste sikre kilde.

Jeg vil gjerne ha kontakt med dere som er engasjert av samme slekt. Og jeg kommer til å jobbe mer med dette når det blir sesong for slektsgransking. Nå er det for fint vær og lange lyse kvelder.

Håper vi høres!






 
 

Svar

Gå tilbake til «Skogfinner»