Buttel (sjøsamisk slekt på 1700-1800 tallet)

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
gj09308
Innlegg: 60
Registrert: 24. april 2009 kl. 21.51
Sted: HAMMERFEST

Buttel (sjøsamisk slekt på 1700-1800 tallet)

Legg inn av gj09308 » 12. mai 2009 kl. 2.34

La inn en etterlysning på "Slekter" forumet og prøver også på dette underforumet.:

Er interessert i å finne ut hvor "Buttel" slekta fra Kvalsund kom i fra.
Dette er en sjøsamisk slekt og min tipp oldefar Mathis Nilsen Buttel født 28 mar 1834 Skjåholmen/Kvalsund-Finnmark brukte nok dette navnet på sine barn, men det forsvant, og såvidt jeg vet har ikke min bestefar dette navnet.

Faren til Mathis Buttel het Nils Buttel Olsen født 14 jun 1795 i Repparfjord/Kvalsund.
Lengere aner enn dette har jeg ikke i Buttel slekta, men på Familysearch står det at faren til Nils Buttel var Ole Mortensen fra Kvalsund. ingen Buttel var det der.

Så er spørsmålet hvor dette navnet Buttel kommer i fra og hvordan det ble uttalt ?


Bjørn Haaland fant ut for meg at : "Hvis du går inn på den skannede kirkeboken for Hammerfest 1751 - 1821 blad 136 finner du fødselen til Nils (nr 4 på venstre side)

Der står det at faren er Ole Mortensen, og at moren er Botel Nils....

Jeg antar derfor at Buttelnavnet kommer fra moren. "

------------------------

Ved å gå på Familysearch fant jeg ut at :

BOTEL_ NILSDR gifter seg med MATIAS IVERSEN Family
Marriage: 27 NOV 1797 Hammerfest, Finnmark, Norway .

finner også en:

BOTTEL NILSEN Male som , ; Christening: 13 AUG 1747 Hammerfest, Finnmark, Norway
Far, Nils Nilsen

Brukeravatar
Bjørn Haaland
Innlegg: 90
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.03
Sted: OSLO

Re: Buttel (sjøsamisk slekt på 1700-1800 tallet)

Legg inn av Bjørn Haaland » 13. mai 2009 kl. 22.24

Dersom du går inn på folketellingene finner du:

Folketellingen for 1801 i Hammerfest viser:
Gard: Ganvig
Botel Nilsd
Hs kone
Alder 50
Gift 3die gang

Det står at hun er gift for tredje gang, men hun har tydeligvis barn med 4 menn. Jeg har da gått ut fra at hun har vært gift med dem hun har to barn med, og den hun er gift med ved tellingen, og dette gir at hun ikke har vært gift med Ole Mortensen, kun hatt et forhold.

Hennes sønn er da Nils Olsen, som jeg antar er Nils Bottel Olsen, oppkalt etter sin mor.

Mvh

Bjørn Haaland

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Buttel (sjøsamisk slekt på 1700-1800 tallet)

Legg inn av dn23027 » 14. mai 2009 kl. 3.56

Hei :)

Jeg tror ikke navnet er mer merkelig enn at det er en variant av dagens Bodil, for det ble skrevet på utallige måter av prestene før i tiden. Og guttenavnet Bottel er sannsynligvis en variant av Bottolf- Bottolv- Bottulv - Buttolf (og enda flere varianter). Så er det plutselig blitt skrevet Buttel,- kanskje noen tok det som et etternavn en periode, eller kanskje det ble skrevet feil i kirkeboken fordi presten har stokket rundt og trodd Buttel var et slektsnavn, jfr Mathis Nilsen Buttel.

FT1801 inneholder utrolig mange stavemåter av disse navna. Søkeord fornavn som begynner på Bot eller Bod viser det.

Mvh
Linda W

gj09308
Innlegg: 60
Registrert: 24. april 2009 kl. 21.51
Sted: HAMMERFEST

Re: Buttel (sjøsamisk slekt på 1700-1800 tallet)

Legg inn av gj09308 » 14. mai 2009 kl. 17.41

ok, takk .

men det er mest sannsynlig et slektsnavn da på folkeopptellinga i 1865

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 6&merk=146

så er barna også telt som etternavn med Buttel .

Og ifølge Kvalsund kommune (Bygdebok for Kvalsund) er landejorda Nils Olsen Buttel kjøpte på Skjåholmen/Grøtnes i Kvalsund kallt for Nils Buttel sletten :)


her er forresten giftemålet til denne botel Nilsdtr og Matias Iversen nr 4 på venstre side:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 158#bunnen


Noen som klarer å tyde dette ? står muligens foreldre til Botel Nilsdatter der ..

Svar

Gå tilbake til «Samer»