Kan gentester brukes for å antyde slekt? og Sjø/Bygdesamer?

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
gj26171
Innlegg: 22
Registrert: 10. april 2017 kl. 8.52
Sted: Meråker

Kan gentester brukes for å antyde slekt? og Sjø/Bygdesamer?

Legg inn av gj26171 » 29. april 2017 kl. 14.52

Har ett spørsmål, fikk ett veldig interessant svar på myheritage gentest som antydet FINNSK slekt, og siden jeg har fått opp et autosomalt treff på en slektning, ser det ut som bygdebøker og folketellinger gir korrekte svar for meg, angående registrerte navn.
myheritage svarte 7.5% finnsk, 1.1% amerikansk urfolk. Som betyr finnsk med sibirsk dna. På gedmatch MDLP K23b fikk jeg best match med 40%ish+ "svensk same", broren min 67%. Nå finnes det jo ingenting som beviser etnisitet i dna, bare indikasjoner. Men alle kalkulatorene på Gedmatch ned østlige folk relatert til finnsk ugriske folkeslag, gir forslag som 5% nenets, eller chukchi, russisk, finnsk, etc.
Så:
Jeg tror, om "Myheritage" resultatene er rett, er det gjemt enten en same, eller skogfinne en plass i slektstreet. All slekt jeg vet om er fra Meråker, Tydal, Selbu, Snåsa og Stangvik området+. Det var jo sørsamer og muligens "kystsamer"/bondesamer som drev med sau omtrent alle plassene, og jeg vet om folk med samme etternavn, med mulige aner fra Finland, jeg ikke er i slekt med (slekta mi bodde i nabolaget til de, muligens samme gård, ulik tidsperiode). Jeg er veldig sikker jeg IKKE nedstammer fra de spesifikke skogfinnene.

Jeg har ikke funnet noe som kan forklare Gedmatch og myheritage estimatet, og antar enten testens estimat er feil, eller noen registrert som "norsk" egentlig var samisk, finnsk, eller begge deler.
Noen gode måter å finne eventuelle "usynlige" samiske slektninger, som antagelig var sauebønder, med skogbruk, jakt og fiske og norske vaner? Forstår jeg rett, så kan noen folketellingers etnisitet markører ikke ha blitt digitalisert, og den samiske særtellingen har blitt blandet inn i den norske. Så siden "bygdesamer" er tradisjonellt en usynlig gruppe, som antagelig er lik nordnorske sjøsamer, og ansett for å være "fornorsket", hvordan finner man de om ingen i slekta vet om noen samiske aner?

Lina Sjølie
Innlegg: 104
Registrert: 11. mai 2015 kl. 0.05
Sted: MOSS

Re: Kan gentester brukes for å antyde slekt? og Sjø/Bygdesam

Legg inn av Lina Sjølie » 10. november 2017 kl. 1.28

Hei Kim Gisle, det er en stund siden du skrev innlegget, men jeg er i samme båt og kan godt dele mine erfaringer:
Først og fremst - ikke heng deg for mye opp i etnisitetskalkulatorene. Sjekk de treffene/ matchene du har og grav deg frem til hvem som kan ha finsk/samisk/skogfinsk opphav. Sjekk hvem dere har som felles matcher, lag deg hypoteser, prøv å sirkle inn hvilken gren dette kan være på. Ett tips: om du laster opp resultatene (gratis) til Family Tree DNA vil du få mange flere treff å jobbe med.
Du kommer heller ikke utenom de tradisjonelle kildene. Les masse lokalhistorie, kartlegg slekta di så langt du kommer, legg spesielt merke til steder som kan ha samisk/ finsk tilknytning. Vurder også om du kan ha s.k. «Non-paternal events» noe sted i treet.
For meg har dette tatt veldig mange timer siden februar i år, men jeg tror nå at jeg har kommet på sporet av den «usynlige» samiske befolkninga i Lofoten, og har klart å knytte oldemor mi til ei slekt som drev med reinsdyr på Vestvågøy så sent som i 1808. Jeg gikk «andre» veien med å starte med de få som faktisk er kjente samer i området, og jobbet meg tilbake til mitt slektstre. Og så har jeg lært enormt masse om den samiske historien i Nordland på veien, så det har virkelig vært verdt innsatsen.

Svar

Gå tilbake til «Samer»