Får ikke logget meg ut av slektsforum

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Benedicte Hauge Kulø
Innlegg: 50
Registrert: 8. desember 2004 kl. 20.49
Sted: SÆTRE

Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Benedicte Hauge Kulø » 8. juni 2008 kl. 11.51

Jeg logger meg inn på slektsforum, og det går bra.
Etterat jeg har lest de meldingene jeg er interessert i prøver jeg å logge meg ut, men det går ikke. Hva er galt?

Jeg vil ikke være innlogget når det ikke er nødvendig, og selvom jeg legger ned hele Dis-siden er jeg fortsatt innlogget når jeg tar opp siden igjen etter flere timer?

Håper noen kan gi meg løsningen på dette problemet.

:D sommerhilsen Benedicte Kulø som vil ut i solen.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Else Berit Rustad » 8. juni 2008 kl. 12.47

Hvis det kan være noen trøst: Jeg har heller aldri kunnet logge meg ut. Hos meg må jeg lukke nettleseren for å komme ut av systemet. Vet ikke hvorfor, men av og til kan det virke litt irriterende!

Mvh
Else B.

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn10731 » 8. juni 2008 kl. 13.22

Samme "problem" her.
Derfor bruker jeg gå inn på hovedsiden, for så å logge meg ut derfra.
Er noe kronglete, men annen løsning har jeg ikke funnet.

Mvh Ellef Ellefsen.

Brukeravatar
Oddvar Munro-Jenssen
Innlegg: 456
Registrert: 9. august 2007 kl. 16.37
Sted: JAKOBSLI
Kontakt:

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Oddvar Munro-Jenssen » 8. juni 2008 kl. 15.15

Samme problem opplever jeg

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn04942 » 8. juni 2008 kl. 21.22

Såvidt jeg vet sker dette i enkelte nettlesere. Men kan ikke se at dette er et problem. Logger man av forsvinner kontakten

Brukeravatar
dn22258
Innlegg: 233
Registrert: 24. januar 2008 kl. 12.49
Sted: RØYKEN

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn22258 » 9. juni 2008 kl. 20.58

Hei Benedicte,

Utlogging fungerte bra tidligere, men for ca. 1,5 år siden ifm endring av DIS-nettsidene, oppsto problemet med utlogging fra Slektsforum.

Her er et svar vi fikk fra administrator den gang:

Skrevet: 25 Feb 2007 08:25:44 Tittel: Re: Arbeid pågår i Slektsforum - det meste er normalt igjen
--------------------------------------------------------------------------------
Det vil fortsatt bli arbeidet med samkjøring av påloggingsystemer for de forskjellige tjenestene en stund framover. Avlogging har så langt ikke vært prioritert da dette uansett kan gjøres ved å omstarte nettleseren.

Informasjon vil bli gitt her når det skjer nye, varige endringer med av- eller pålogging.
_____________
mvh Jan Eri
Administrator Slektsforum


Det har ikke skjedd noe siden, så du må stenge nettleseren (el. det vinduet du jobber i, hvis du har startet nettleseren flere ganger). Dette må du gjøre for å kunne benytte deg av f.eks. "Emner siden sist innlogget" el.lign., neste gang du besøker Slektsforumet.

Synd at "Logg Ut"-linken ikke er fjernet :?

M v h Dagfinn Hopen 8)

Benedicte Hauge Kulø
Innlegg: 50
Registrert: 8. desember 2004 kl. 20.49
Sted: SÆTRE

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Benedicte Hauge Kulø » 9. juni 2008 kl. 23.41

Hei til alle og takk for svar.

Selvom jeg stenger vinduet, og legger ned nettleseren blir jeg ikke logget ut. Når jeg så går inn igjen på Dis, står jeg fortsatt som innlogget. Jeg har ikke tatt tiden på dette, men det varer i alle fall i ganske mange timer. Dette er veldig irriterende når jeg prøver å følge med på det nye som har skjedd siden sist innlogget. Det er så mye enklere enn å holde rede på når jeg sist var inne. Håper at det retter seg etterhvert.

Mvh Benedicte

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 10. juni 2008 kl. 22.40

Nå kan jeg ikke hjelpe dere med avlogging, men for meg er ikke dette noe problem da jeg benytter meg av andre måter å følge med i aktiviteten på Slektsforum. Personlig foretrekker jeg å abonnere på de fora som er av interesse slik at jeg får en epost når det kommer nye innlegg. Noen ganger velger jeg også å gjøre utdrag for den ønskede tidsperiode, for eksempel ved å velge ”Vis emner siste døgn”, i rullgardinen på Slektsforums hovedside. Slektsforum har mange muligheter!


mvh
Vidar

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 11. juni 2008 kl. 8.32

Har fått samme "problem" her. Ser ut til at "logg-ut knappen" har blitt borte i øverste rekke.
Var ikke slik for få dager siden.

Marit

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn10731 » 11. juni 2008 kl. 11.37

Hei. Jeg finner heller ingen "log-ut knapp" lengre. Samme kan det være, da den ikke fungerte for meg.

Jeg fortsetter derfor gå omveien om "Hovedsiden" for å logge meg ut.
Mvh Ellef.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Else Berit Rustad » 11. juni 2008 kl. 22.15

Hvis jeg er inne i "Etterlysninger"-Sør-Trøndelag, da er "logg-ut"-knappen der, men ikke ellers. Merkelig! (En annen ting er jo at utlogging ikke virker der heller...)
Ja, ja...
Mvh
Else B.

gj05848
Innlegg: 94
Registrert: 18. november 2007 kl. 18.09
Sted: ALTA

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av gj05848 » 12. juni 2008 kl. 20.13

Hvorfor finner jeg ikke DISchat- "knappen" lenger oppe på siden? :roll:

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 12. juni 2008 kl. 20.35

Du finner DISchat som en av knappene på http://www.disnorge.no , så du skal alltids klare å treffe oss på chatten Rita :)
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

dn21920
Innlegg: 1060
Registrert: 29. oktober 2007 kl. 1.02
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn21920 » 12. juni 2008 kl. 23.16

Nå er "Logg utknappen" borte...
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Else Berit Rustad » 8. juli 2009 kl. 21.13

Det er ikke mulig å logge ut fra Slektsforum nå. Før var det slik at jeg måtte lukke nettleseren for å bli logget ut (det finnes jo ingen logg-ut-knapp).

Nå hjelper det ikke å lukke nettleseren heller, så hva gjør jeg nå? Jeg ønsker IKKE å være innlogget til enhver tid.

Siden det kreves innlogging på Slektsforum bl.a. for å svare på innlegg, se vedlegg osv., så må det også være mulig å kunne logge seg ut av forumet. Det er beklagelig dersom det ikke blir mulig å logge ut. Et nettsted hvor dette er umulig, vil jeg for fremtiden ikke bruke mer.

Mvh
Else B.

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn23027 » 9. juli 2009 kl. 3.28

Snodig, for jeg ble utlogget straks jeg lukket nettleseren nå. Tok en test her (bruker Firefox, men vet ikke om det er noen forskjell på hvilken man anvender) Ble utlogget tidligere på kvelden også ( var vel helst natten det også) da jeg lukket nettleseren. Kanskje det bare "hengte seg opp" en periode?

Mvh
Linda W

Brukeravatar
dn22258
Innlegg: 233
Registrert: 24. januar 2008 kl. 12.49
Sted: RØYKEN

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn22258 » 9. juli 2009 kl. 10.14

Ettersom jeg var inne og kommenterte dette for nøyaktig 1 år siden i dag, ville jeg bare si at hos meg fungerer "utlogging" ved å stenge nettleser-vinduet, hvor jeg har Slektsforum åpnet.

Men savner fortsatt den normale utloggingen, som eksisterte for ca 2-2,5 år siden.

M v h Dagfinn H.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Paul Johan Hals » 9. juli 2009 kl. 11.39

Jeg eksperimenterte litt (Bruker Windows XP prof. med SP3 og Internet Explorer 8 (IE)).

Hvis jeg er pålogget og åpner et nytt vindu og så lukker vinduet med DIS-Norge blir jeg ikke logget av. Jeg kan da starte DIS-Norge fra ny fane i det vinduet jeg har åpent og vil fortsatt være pålogget. Hvis jeg derimot lukker alle vinduene med IE blir jeg logget ut.
Jeg anser det ikke som noe stort problem da jeg ikke bruker å ha flere vinduer åpne på en gang enn de jeg har behov for i øyeblikket, men det hadde selvsagt vært sikrere med muligheten for aktiv utlogging.
:roll:

Mvh Paul

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Else Berit Rustad » 9. juli 2009 kl. 20.30

Jeg har også drevet litt "testing" idag mht utlogging, og nå idag går det som før, dvs. at jeg må lukke nettleseren for å bli logget ut. Igår kveld gikk ikke det - jeg var stadig pålogget. (Jeg vet naturligvis ikke hvorfor!)

Men fortsatt ønsker jeg meg en "utloggingsknapp". Er det ikke mulig å få til noe slikt på forumet?

Mvh
Else B.

dn21920
Innlegg: 1060
Registrert: 29. oktober 2007 kl. 1.02
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn21920 » 9. juli 2009 kl. 22.59

Det burde så avgjort være mulig, men det er forumadmin som må ta tak - ikke vi moderatorer.
Så oppfordringen blir at man ser på dette, og ja - jeg er enig at slik det funker nå ikke er særlig tilfredsstillende på sikt.

Kanskje mer irriterende for min måte å følge med på er at å markere alle emner som lest ikke får noen virkning på hva som kommer opp neste gang jeg går inn på forumet. Det eneste er som hjelper er å tømme nettleser for cookies og midlertidige filer. Da er det bare nye innlegg siden sist pålogget som vises. Jeg har mao funnet en løsning som funker, om enn noe tungvint.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Turid Grethe Thorkildsen
Innlegg: 220
Registrert: 15. august 2007 kl. 18.15
Sted: Svelvik

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Turid Grethe Thorkildsen » 12. juli 2009 kl. 9.51

Logger meg alltid ut ved å velge knappen: Hovedsiden.
Og der velger Log Out og da blir jeg logget ut av medlemssidene.
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Otto Jørgensen » 12. juli 2009 kl. 10.01

IKKE MULIG

Turid Grethe Thorkildsen
Innlegg: 220
Registrert: 15. august 2007 kl. 18.15
Sted: Svelvik

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Turid Grethe Thorkildsen » 12. juli 2009 kl. 10.17

Jo, det går bra! Dette er hva jeg kommer til når jeg velger: Hovedsiden, og kan jeg logge med ut:

Aktuelt

Ord fra leder

Om nettstedet

Konkurranse

Nyhetsarkiv




Fagstoff

Kilder

Foreningsstoff

Markedsplass



Kartinngang

Innlogget: Turid Grethe Thorkildsen (medlem)
Logg ut (info)


E-postvarsling
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. juli 2009 kl. 18.42

Det går ikke her, fordi jeg IKKE er innlogget på DIS-Hovedside, BARE på slektsforum.

Som nå f.eks., er jeg logget inn på Slektsforum. Her er ingen "logg ut-funksjon". Går jeg nå til Hovedsiden, er jeg IKKE innlogget der, og kan selvfølgelig heller ikke logge ut.

Derfor ønsker jeg meg en direkte logg-ut-knapp på Slektsforum.


Mvh
Else B.

Turid Grethe Thorkildsen
Innlegg: 220
Registrert: 15. august 2007 kl. 18.15
Sted: Svelvik

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Turid Grethe Thorkildsen » 12. juli 2009 kl. 18.58

Jeg logger meg aldri inn via Hovedsiden, kun direkte i Slektsforum.
Når jeg skal logge ut og velger Hovedsiden kan det noen ganger se ut som jeg ikke er logget inn.
Da klikker jeg på Log in og da kommer det opp at jeg ER innlogget og knappen for Log out
kommer opp.
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn06606 » 13. juli 2009 kl. 16.51

Hei,

inn- og utloggingsmekanismen i Slektsforum og de andre web-tjenestene hos DIS-Norge bærer preg av at helt adskilte tjenester er sydd sammen i et felles system basert på samme brukerregister. En del av tjenestene er i tillegg gamle, og derfor brukes fortsatt en gammel innloggingsmekanisme som i utgangspunktet ikke tillater fullstendig utlogging på enkel måte. Utlogging fungerer derfor fortsatt noe varierende avhengig av tjeneste og nettleser.

DIS-Norge er i gang med modernisering av sitt medlemsregister, og i den forbindelse vil også funksjonalitet for inn- og utlogging gradvis bli fornyet. Dette vil trolig bli påbegynt utpå høsten.

Ved behov for fullstendig utlogging fra Slektsforum er inntil videre det beste å avslutte nettleseren (Firefox, Opera, Internet Explorer el.l.)
mvh Jan

gj17779
Innlegg: 129
Registrert: 25. januar 2013 kl. 10.38
Sted: NESODDTANGEN

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av gj17779 » 1. mars 2013 kl. 15.47

Dette er en gammel tråd, men den er fortsatt aktuell. Jeg leste nettopp i en eldre tråd at mange var irritert over at navnet i innleggene deres kom fram på Google. I senere svar forsikret moderatoren at dette var det gjort noe med ved at den som ikke var innlogget ville få skjult navn i Google. Jeg tenkte å prøve, men finner ingen Logg ut-knapp. Å slå at PC'en hjelper ikke, for det har jeg gjort mange ganger siden jeg logget meg inn, og jeg er alltid innlogget.

For å teste om det blir Skjult navn i innleggene på Google trenger jeg altså å vite hvordan jeg skal logge meg ut.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. mars 2013 kl. 18.58

Her hos meg er det slik at jeg må lukke nettleseren for å bli logget ut av slektsforum. Bare å slå av PC'en hjelper ikke, dersom ikke nettleseren er lukket først.

Hvis man ikke er logget inn, vil alle deltakerne hete "Navn skjult". Det du nevner av navn i selve innlegget ditt (f.eks. Vennlig hilsen Inga), vil derimot være synlig.

Mvh
Else B.

PS Du har forresten fått flere svar på innlegget ditt om tyding, men det har du kanskje ikke sett?

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=114428

Brukeravatar
dn22258
Innlegg: 233
Registrert: 24. januar 2008 kl. 12.49
Sted: RØYKEN

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn22258 » 1. mars 2013 kl. 19.21

Når jeg er ferdig i slektsforum, lukker jeg browservinduet jeg har benyttet.
Det er ikke nødv. å lukke alle vinduer, eller slå av PC'n.

M v h Dagfinn Hopen

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Paul Johan Hals » 1. mars 2013 kl. 20.04

Dagfinn skrev:Når jeg er ferdig i slektsforum, lukker jeg browservinduet jeg har benyttet.
Det er ikke nødv. å lukke alle vinduer, eller slå av PC'n.

Det har du rett i, men om du har flere faner åpne, holder det ikke med å lukke fanen hvor du hadde DIS-Norge. Du må lukke selve browseren. Har noen ganger lukket browseren uten å lukke den aktuelle fanen først. Når jeg da starter den igjen ser det tilsynelatende ut som om jeg er innlogget, men om jeg f.eks. oppdaterer siden viser det seg at jeg er utlogget.
Jeg synes det fungerer greitt.

La meg tilføye at jeg bruker Opera. Om man bruker f.ks. IE får man opp spørsmål når man lukker, om man vil lukke alle fanene (hvis man har flere åpne).

Mvh Paul

gj17779
Innlegg: 129
Registrert: 25. januar 2013 kl. 10.38
Sted: NESODDTANGEN

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av gj17779 » 5. mars 2013 kl. 10.57

Jeg bruker Mozilla Firefox. Når jeg tenker meg om, blir jeg faktisk utlogget automatisk hver gang jeg går ut av DIS, og jeg må logge meg på igjen om jeg vil skrive innlegg eller lese svar på dem. Er det derfor innlegget med fullt navn kommer opp på Google?
Hovedproblemet mitt er at navnet kommer opp på Google i stedet for Skjult navn. Det liker jeg ikke. I tråden ovenfor sies det at DIS har ordnet det slik at det blir Skjult navn på Google, og det er et par år siden. Men det fungerer ikke lenger, ser det ut for. For å skrive innlegg må en jo være innlogget, men da skulle likevel ikke navnet komme fram på Google.
Kan det gjøres noe med dette?

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn09334 » 5. mars 2013 kl. 11.51

Jeg forsøkte nå å Google Ingas fulle navn og fant ikke annet under DIS enn et treff i slektsforskerbasen. Ellers ingenting som hadde med slekt å gjøre. Så jeg skjønner ikke problemet. Er jeg for lite flink med søk eller..........

gj17779
Innlegg: 129
Registrert: 25. januar 2013 kl. 10.38
Sted: NESODDTANGEN

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av gj17779 » 5. mars 2013 kl. 14.03

Når jeg googler på Ingeborg Knutsdatter og Johan Martin Knutsen, kommer mitt innlegg øverst med fullt navn. Kommer navnet kanskje ikke opp når det er andre enn jeg som googler på samme emne?

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn20182 » 5. mars 2013 kl. 16.37

Inga skrev:Når jeg googler på Ingeborg Knutsdatter og Johan Martin Knutsen, kommer mitt innlegg øverst med fullt navn. Kommer navnet kanskje ikke opp når det er andre enn jeg som googler på samme emne?


Kanskje du var innlogget på Disnorge da du googlet? Jeg prøvde nå å google "Ingeborg Knutsdatter og Johan Martin Knutsen". Da jeg gjorde det som innlogget på DIS, kom innlegget ditt opp som første valg. Da jeg gjorde det utlogget, kom ikke dette opp. Deretter googlet jeg ditt navn som utlogget, og heller ikke da kom innlegget i Slektsforum opp (bare mye annet om deg, selvsagt.....)
Venleg helsing Kjetil

gj17779
Innlegg: 129
Registrert: 25. januar 2013 kl. 10.38
Sted: NESODDTANGEN

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av gj17779 » 6. mars 2013 kl. 10.45

Jeg vet ikke om det betyr at jeg logges ut automatisk hver gang jeg går ut av DIS og inn på Google, men jeg må jo logge meg inn for å komme inn på mine innlegg igjen. Det må vel bety at jeg har blitt utlogget?

I alle fall liker jeg ikke at mitt navn står i Google i stedet for Skjult navn. Går man inn på innlegget, vises profilen. Gå inn på profilen, så vises passordet. Jeg fant også en knapp om endring i profilen, men den virket ikke.

Mitt innlegg i Arkivverket står som nr.2 på Google. Arkivverket tillater å bruke nick, og det kreves ikke fulle personopplysninger. Viktigst er det at passordet ikke vises.

Jeg får kanskje gå over til å bruke Arkivverket til etterlysninger, melde meg ut av DIS og bare lese andres innlegg en gang iblant.

Kan noen gå inn på innlegget mitt på Google om Ingeborg Knutsen og Johan Martin Nilsen og verifisere at passordet vises i profilen?

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. mars 2013 kl. 10.59

Jeg må tilstå at jeg ikke helt skjønner dette som du sier:

"Gå inn på profilen, så vises passordet"

Dette har jeg ALDRI sett på noen av de profilene jeg har besøkt opp gjennom årene :!: Heller ikke på din profil, Inga Marie. Det er brukernavn som kommer opp om man ser på folks profiler, ikke passordet!!

Endringer i profilen kan bare gjøres fra hovedsiden til DIS. Det står det også melding om, dersom du prøver å foreta endringer.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. mars 2013 kl. 11.51

Inga skrev:Når jeg googler på Ingeborg Knutsdatter og Johan Martin Knutsen, kommer mitt innlegg øverst med fullt navn. Kommer navnet kanskje ikke opp når det er andre enn jeg som googler på samme emne?


Jeg gjorde et forsøk nå nettopp, og googlet teksten "Ingeborg Knutsdatter og Johan Martin Knutsen" to ganger:
Første gang var jeg selv innlogget på slektsforumet, og innlegget ditt kom opp som førstevalg på Google. Der sto ditt fulle navn. På profilen din kom også fullt navn fram, samt brukernavnet, men ikke noe passord selvfølgelig.

Andre gangen hadde jeg først lukket nettleseren, slik at jeg ikke var innlogget. Samme søk ble utført på Google, og ditt innlegg kom opp som førstevalg nå også. Men nå bare med Navn skjult. På profilen kom heller ikke navnet fram, og ikke noe passord, men brukernavnet sto der. (Brukernavnet er jo heller ikke ditt eget navn, men en bokstav- og tallkombinasjon som du har fått av DIS da du ble registrert).

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. mars 2013 kl. 13.03

Inga skrev:Arkivverket tillater å bruke nick, og det kreves ikke fulle personopplysninger.


Hentet fra retningslinjene for Arkivverkets brukerforum:

"Vi er opptatt av at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Alias eller kun et av navnene dine er ikke godt nok".

Mvh
Else B.

gj17779
Innlegg: 129
Registrert: 25. januar 2013 kl. 10.38
Sted: NESODDTANGEN

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av gj17779 » 6. mars 2013 kl. 13.39

Beklager, etterpå så jeg det var brukernavnet det gjaldt, ikke passordet.

Jeg tror jeg forstår sammenhengen nå. Heretter skal jeg dobbeltforsikre meg at jeg er logget ut av DIS før jeg googler.om

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn01013 » 7. mars 2013 kl. 9.22

Husk at Windows også har en funksjon med å huske at du er pålogget en webside. Det medfører at selv om man ikke har disnorges sider åpne, så vil man fortsatt være pålogget for browserens del (gjelder IE)

Om man åpner derimot en annen browser og søker i google og man ikke har vært pålogget DIS-Norge og hukket av for å spare passord, så vil google ikke vise brukernavn på innlegg.

Dessverre anses det som ufint av programmører å slå av slik funksjonalitet på en browser, men det er faktisk det som enkelte her tydeligvis ønsker.

Det er ditt valg om du ønsker å spare passord i browser og dermed automatisk bli pålogget når dere går inn på websidene til DIS-Norge eller droppe det.

En annen bieffekt er om man har vært gjest og melder seg inn så husker browseren gjestekontoen og lar deg ikke komme inn med ny identitet sånn uten videre.

Man må da i oppsettet under Internett-oppsett gå inn og slå av det å huske passord, logge seg på med nytt brukernavn og passord 3 ganger før man slipper gjennom.

Da kan man evt. slå på igjen funksjonaliteten med å huske passord og annet.

dn24975
Innlegg: 265
Registrert: 21. februar 2010 kl. 21.50
Sted: OSLO

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn24975 » 7. mars 2013 kl. 17.34

Alf skrev:.
Det er ditt valg om du ønsker å spare passord i browser og dermed automatisk bli pålogget når dere går inn på websidene til DIS-Norge eller droppe det.


Det er ikke mulig å bli automatisk pålogget på DIS-forum såvidt jeg vet? Alle nettlesere kan lagre brukernavn og passord, men dette innebærer ikke automatisk pålogging.

Min største irritasjon med DIS-forum er nettopp det at jeg må logge meg inn manuelt for hvert besøk. Dette kan jeg ikke huske å ha vært borti på noe annet forum, så hvorfor her? Jan Eri gir en slags forklaring over, med at dette er forårsaket av at samme brukerregister benyttes på flere uavhengige tjenester. Altså en datateknisk begrunnelse.

Jeg synes prinsipielt man bør prioritere brukeropplevelsen fremfor hva som er mest praktisk fra et datateknisk synspunkt. Jeg synes ikke DIS-forum har valgt en optimal løsning i så måte.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn01013 » 7. mars 2013 kl. 20.51

Når jeg logger meg på DISforum hos foreningen DIS kommer jeg rett inn uten å få opp noe spørsmål om pålogging fordi jeg har angitt å spare brukernavn og passord.
Så ja, det går.

ulempen er at det er ikke alltid gitt at man får logget seg av igjen for å logge seg på med annen brukerprofil hvis man autentiserer med Apache sin metode. Med en gang man kommer tilbake vil automatikken innebygget i Apache logge en på.

dn24975
Innlegg: 265
Registrert: 21. februar 2010 kl. 21.50
Sted: OSLO

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn24975 » 7. mars 2013 kl. 21.03

Alf skrev:Når jeg logger meg på DISforum hos foreningen DIS kommer jeg rett inn uten å få opp noe spørsmål om pålogging fordi jeg har angitt å spare brukernavn og passord.
Så ja, det går.


Da må du ha noe funksjonalitet som jeg ikke har i nettleseren. Jeg slipper ikke unna å logge på for hvert besøk på forumet.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn01013 » 7. mars 2013 kl. 21.06

Asbjørn skrev:Da må du ha noe funksjonalitet som jeg ikke har i nettleseren. Jeg slipper ikke unna å logge på for hvert besøk på forumet.


Bruker helt standard Firefox

gj17779
Innlegg: 129
Registrert: 25. januar 2013 kl. 10.38
Sted: NESODDTANGEN

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av gj17779 » 8. mars 2013 kl. 10.07

Jeg bruker også standard Firefox. Da jeg logget meg inn første gang, kom det opp et spørsmål om jeg ville at Firefox skulle huske passordet. Det var en rute for Ja og en for Nei. Dessverre klikket jeg på Ja i dette tilfellet. Jeg tror det er derfor jeg aldri blir logget ut av serveren selv om jeg får logget meg ut fra nettleseren. Hjelper det om jeg deinstallerer Firefox? Riktignok mister jeg da alle passord og må registrere meg på nytt.

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Innlegg: 129
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.49
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 8. mars 2013 kl. 10.47

Inga skrev:Jeg bruker også standard Firefox. Da jeg logget meg inn første gang, kom det opp et spørsmål om jeg ville at Firefox skulle huske passordet. Det var en rute for Ja og en for Nei. Dessverre klikket jeg på Ja i dette tilfellet. Jeg tror det er derfor jeg aldri blir logget ut av serveren selv om jeg får logget meg ut fra nettleseren. Hjelper det om jeg deinstallerer Firefox? Riktignok mister jeg da alle passord og må registrere meg på nytt.


Jeg forstår egentlig ikke hva problemet er? Ja, det er forsåvidt bakvendt at man ikke får logget seg ut uten å lukke nettleseren, og derved er det vanskeligere å få benyttet seg av hjelpemidler som "nye emner siden sist" og slikt. Men dette har da ingenting med sikkerhet ellers å gjøre? Som mange andre har sagt: Det er kun du selv og andre innloggede som ser ditt eget navn her på forumet. Google har det ikke, med mindre det det er nevnt i selve innlegget. Det hadde vært en helt annen sak hvis tilfeldige besøkende på Google (som ikke er innlogget på dette forum) kunne se ditt fulle brukernavn, men slik er det altså ikke.
Vennlig hilsen
Inger Karin Haarbye f. Solberg

Bjørg Lunde
Innlegg: 560
Registrert: 29. desember 2004 kl. 17.09
Sted: KONGSBERG

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av Bjørg Lunde » 8. mars 2013 kl. 12.54

Inga skrev:Jeg bruker også standard Firefox. Da jeg logget meg inn første gang, kom det opp et spørsmål om jeg ville at Firefox skulle huske passordet. Det var en rute for Ja og en for Nei. Dessverre klikket jeg på Ja i dette tilfellet. Jeg tror det er derfor jeg aldri blir logget ut av serveren selv om jeg får logget meg ut fra nettleseren. Hjelper det om jeg deinstallerer Firefox? Riktignok mister jeg da alle passord og må registrere meg på nytt.

Inga, dette er ikke noe problem. La din Firefox installasjon være i fred, du :)

Selv om DU er logget inn og får se ditt navn når du søker f.eks. "Ingeborg Knutsdatter og Johan Martin Knutsen" med Google, så er det jo ikke noen andre som kan se det ved tilsvarende søk - så lenge ikke DE OGSÅ er logget inn.

En person som er logget inn i Slektsforumet og som går inn på temaet (fra Google eller ikke) vil alltid kunne se ditt navn uansett om du er logget på eller ikke.

mvh Bjørg

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn01013 » 8. mars 2013 kl. 13.18

Det er ikke nødvendig å avinstallere Firefox og ikke nødvendig å slette alle passord.


Det er et valg for å slette passord for Slektsforum.

Det du gjør er å gå inn på oppsettet og på Security (Sikkerhet??) (jeg bruker engelsk versjon)

Deretter går du inn på Exceptions (unntak) for sjekkboksen med Remember password for sites (som jeg har krysset av). I listen som dukker opp legger du inn de domene og sider du ønsker ikke skal ta vare på passordet.

Deretter går du inn nederst på listen over sparte passord og sletter de passordene du vil ha vekk.

(En annen ting er som også andre nevner, hvorfor gjøre det tungvindt for en selv??)

(Jeg må ha det slik fordi jeg skal kunne gå inn og teste webserver med andres identitet når kode som jeg utvikler på web (distreff) virker ok for meg, men ikke for andre, for å sjekke om det er noe som virker bare med min identitet pga. bug/feature i koden, eller om det er feil i vedkommenes oppsett.)

gj17779
Innlegg: 129
Registrert: 25. januar 2013 kl. 10.38
Sted: NESODDTANGEN

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av gj17779 » 8. mars 2013 kl. 16.50

Takk for denne forklaringen, Alf. Den virker grei. Takk til dere andre også som forsøkte å rettlede meg i mine manglende datakunnskaper.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Får ikke logget meg ut av slektsforum

Legg inn av dn01013 » 8. mars 2013 kl. 17.30

Kanskje forklaringen burde være tatt med i hjelpen fordi det er måten man enkelt kvitter seg med sitt gjestebrukernavn når man melder seg inn i foreninge.

Dvs. det siste leddet omå slette lagret passord

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»