Har informasjon/kilder som kanskje en familie vil ha

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
gj26038
Innlegg: 82
Registrert: 3. februar 2017 kl. 14.45
Sted: RØDØY

Har informasjon/kilder som kanskje en familie vil ha

Legg inn av gj26038 » 17. februar 2017 kl. 20.20

Hei.

Jeg har et spørsmål.

Jeg har blitt gitt to bøker av mamma, som hun har fått av sin mor, som har fått de av sin mor igjen. I den ene boken er det nedksrevet hvem som har arvet den. Den andre boken har flere siden i starten av boken som inneholder personlige nedskrevne lister om et ektepar og deres barn.
Fødselslister for alle barna, noen konfirmasjoner, og dødsfall.

Jeg kan tenke meg at familien skulle likt å se disse. Det er også uklart hva linken var mellom min oldemor og familien som gav bøkene til vår familie.

Familien det er snakk om heter Askim til etternavn.

Har noen tips til hvor jeg kan laste opp bilder av denne informasjonen eller hva jeg kan gjøre med bøkene slik at de kan blir gitt videre til interesserte?

Og eventuelt hvor jeg kan poste det for å se om noen vet noe mer om linken mellom de to familiene?

MEd vennlig hilsen HLin☺♥

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Har informasjon/kilder som kanskje en familie vil ha

Legg inn av gj12185 » 18. februar 2017 kl. 4.36

Dette er jo gull verd for de som leter etter slekta si, særlig hvis de er fra distrikter hvor det mangler kirkebøker og/eller andre kilder. Spesielt gamle bibler inneholdt ofte flere generasjoner med slektninger. Jeg husker at jeg så i en slik i familien da jeg var ung (og enda dummere enn nå), men hvor det ble av den vet jeg ikke, sannsynligvis gikk den i søpla... :( Jeg kopierte en hilsen som sto i boka, fra Marie Hafslund til søsteren Julie. Det tok over 20 år før jeg fant ut at de faktisk var slektninger; en av mine oldemødre hadde 14 barn som forsvant til alle kanter, og disse jentene var barnebarn. Kanskje du har hittil ukjente sidegrener i slekta som heter Askim?
Med mindre det er nålevende personer, så foreslår jeg at du legger ut noen av de eldste navnene med datoer her i forumet, og ser om du får napp, det er jo det forumet er til for. Jeg tror også at du bør begynne med et søk på navn i dette forumet, i digitalarkivets brukerforum, og på google.
Hvis du kan legge ut fotograferte sider som vedlegg her, så sjekk størrelsen på dem først. Du kan dele det opp på flere innlegg hvis bildene er store. Bruk stativ og godt lys.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

gj26038
Innlegg: 82
Registrert: 3. februar 2017 kl. 14.45
Sted: RØDØY

Re: Har informasjon/kilder som kanskje en familie vil ha

Legg inn av gj26038 » 18. februar 2017 kl. 12.42

Tusen takk for svar Olaf.
Bør jeg fortsette denne tråden, eller legge inn informasjonen et annet sted?

Ja jeg har funnet familien Askim i folketellingen både i 1965, Trøkstad og i Folketellingen for 1975 og 1985 i Fredrikstad, og så i Oslo i 1900.

Den ene boken er av Askim er undertegnet den 12. Januar 1998 i Kristiania.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Har informasjon/kilder som kanskje en familie vil ha

Legg inn av gj12185 » 18. februar 2017 kl. 18.27

Hei Eva, jeg ser at du har svart på spørsmålet ditt sjøl, og laget separate tråder. Det tror jeg er lurt, det kan ofte bli for mange å holde rede på i én tråd. Bra jobba! :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

gj26038
Innlegg: 82
Registrert: 3. februar 2017 kl. 14.45
Sted: RØDØY

Re: Har informasjon/kilder som kanskje en familie vil ha

Legg inn av gj26038 » 18. februar 2017 kl. 22.08

:D

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»