innlogging DIS og Slektsforum

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Brukeravatar
dn29246
Innlegg: 126
Registrert: 15. januar 2013 kl. 20.46
Sted: OSLO

innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn29246 » 19. januar 2013 kl. 18.07

Når jeg logger meg inn på hovedsiden til DIS. og så klikker meg over til Slektsforumet,må jeg
logge meg på igjen.Det er jo greit,men det som er rart er at jeg får kun opp min gjeste login ,IKKE min nye dn29246 sak.

Er det noe jeg har gjort feil,eller er det en feil et annet sted

Synes det er rart at jeg ikke får slektforumssiden til å huske mitt nye nr + pass.

På forhånd takk!

dn29269
Innlegg: 37
Registrert: 18. januar 2013 kl. 12.34
Sted: Moelv

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn29269 » 19. januar 2013 kl. 20.08

Helt enig i dette. Og jeg synes det tillike er ganske irriterende å måtte logge inn en gang til. Særlig når man ikke selv kan velge brukernavn og passord, men må ta til takke med noe som er umulig å huske. Og man kan HELLER ikke be forumet om å huske dette for framtidige pålogginger. Unødvendig tungvint i våre dager? Det er vel ikke SÅ mange som sniker seg inn her mer onde hensikter?

Brukeravatar
dn29246
Innlegg: 126
Registrert: 15. januar 2013 kl. 20.46
Sted: OSLO

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn29246 » 19. januar 2013 kl. 20.14

hehe godt jeg ikke er alene.

Jeg får logget meg inn med både gjestekonto (den huskes visst automatisk) og den nye Dn.kontoen

Nå skulle jeg ønske jeg kun skulle bruke DN kontoen,men jeg har ikke sjangs til å huske pass/login for begge da jeg sliter veldig med hukommelsen.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av Paul Johan Hals » 19. januar 2013 kl. 20.53

Det er en prioritert tråd "Fra Gjest til Medlem" i dette forumet. Hvis du legger inn forespørsel der om å få flyttet gjesteinnleggene dine til dn-kontoen, vil administrator ordne det. Se på tidligere innlegg i den tråden så finner du hva han trenger av info. Tror han bare trenger begge nummerne, men er ikke helt sikker på det.

Mvh Paul

Brukeravatar
dn29246
Innlegg: 126
Registrert: 15. januar 2013 kl. 20.46
Sted: OSLO

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn29246 » 19. januar 2013 kl. 20.55

Paul skrev:Det er en prioritert tråd "Fra Gjest til Medlem" i dette forumet. Hvis du legger inn forespørsel der om å få flyttet gjesteinnleggene dine til dn-kontoen, vil administrator ordne det. Se på tidligere innlegg i den tråden så finner du hva han trenger av info. Tror han bare trenger begge nummerne, men er ikke helt sikker på det.

Mvh Paul


Heisann Paul

Det har jeg gjort alt ;)

Men det ser ikke ut som innlogging på slektsforumet vil godta at jeg har betalt? :P


https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 688#549688

dn22702
Innlegg: 214
Registrert: 18. april 2008 kl. 12.39
Sted: HOF

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn22702 » 19. januar 2013 kl. 22.32

At man må logge inn i slektsforum og DIS-treff er noe som begynte da DIS fikk ny hjemmside.
Det ble lovet en løsning i nærmeste fremtid når det gjaldt Slektsforum i mai 2010, se debatten fra dengang slektsforum.
Mvh
Knut Frode

dn29269
Innlegg: 37
Registrert: 18. januar 2013 kl. 12.34
Sted: Moelv

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn29269 » 19. januar 2013 kl. 23.34

Jeg har aldri vært gjest...

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av Else Berit Rustad » 19. januar 2013 kl. 23.49

Selv går jeg alltid direkte til Slektsforum (aldri til hovedsiden først, altså) og logger meg inn der.

Greit nok - men det jeg savner, er en knapp hvor man også kunne logge seg av Slektsforum! Sånn som det er nå, må jeg lukke nettleseren for å komme "ut", og det synes jeg er litt brysomt.

Men man venner seg jo til det også... :?

Mvh
Else B.

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3243
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 20. januar 2013 kl. 1.24

Jeg logger meg også rett inn på Slektsforum, og har fått lagret brukernavn og passord. Syns ellers at brukernavn og passord godt kan stå på bladene som er utgitt, og jeg har et gammelt nummer av "Slekt og Data" i bokhylle i nærheten hvor dette står. Hender jo at man må logge seg inn pånytt igjen om det skjer noe med pc-en, og da er det ganske tungvint å måtte lete etter gamle blader for å få det til. Hvorfor står ikke dette på bladene lengre?

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn01013 » 20. januar 2013 kl. 10.42

Problemet ligger dessverre ikke hos Slektsforum, men en kombinasjon av din browser og webserver som husker deg, og om du forsøker å logge deg ut (vi har gjort mange forsøk på å programmere en slik funksjon som tilsynelatende virker, men når man vender tilbake, vips, du var husket)

Nåvel, for å skifte brukernavn må slå av i browser at du skal huske brukernavn og passord for en bestemt side. Hyggelig funksjon i utgangspunktete, men håpløs slike tilfeller som dette.

Hvordan du slår av sparig av passord er browserversjonsavhengig
For Internet Explorer 8 går du inn på Verktøy, Innhold, Autosparing (??) og oppsettknappen der (Autocomplete i engelsk versjon som jeg bruker) og fjerner krysset i hovedboksene for adresselinjen, Forms og brukernavn og passord.

Deretter kan du trykke du knappen for å fjerne hele historien. Du skal bare slette alle passordene.
(Dette har mange bieffekter, så tenk deg om før du gjør det.)

Etter å ha slått av sparing av passord og automatisk ifylling, så logger du deg på med nytt brukernavn
TRE GANGER og så burde du komme inn. De to første gangene får du feilmelding.

[/b]

Brukeravatar
dn29246
Innlegg: 126
Registrert: 15. januar 2013 kl. 20.46
Sted: OSLO

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn29246 » 20. januar 2013 kl. 14.48

Alf skrev:Problemet ligger dessverre ikke hos Slektsforum, men en kombinasjon av din browser og webserver som husker deg, og om du forsøker å logge deg ut (vi har gjort mange forsøk på å programmere en slik funksjon som tilsynelatende virker, men når man vender tilbake, vips, du var husket)

Nåvel, for å skifte brukernavn må slå av i browser at du skal huske brukernavn og passord for en bestemt side. Hyggelig funksjon i utgangspunktete, men håpløs slike tilfeller som dette.

Hvordan du slår av sparig av passord er browserversjonsavhengig
For Internet Explorer 8 går du inn på Verktøy, Innhold, Autosparing (??) og oppsettknappen der (Autocomplete i engelsk versjon som jeg bruker) og fjerner krysset i hovedboksene for adresselinjen, Forms og brukernavn og passord.

Deretter kan du trykke du knappen for å fjerne hele historien. Du skal bare slette alle passordene.
(Dette har mange bieffekter, så tenk deg om før du gjør det.)

Etter å ha slått av sparing av passord og automatisk ifylling, så logger du deg på med nytt brukernavn
TRE GANGER og så burde du komme inn. De to første gangene får du feilmelding.

[/b]



WoW for en oppskrift. Eh Takk for svaret ;)

Men av sikkerhetsgrunner bruker jeg kun Firefox. Den skal huske mine passord da min egen hjerne ikke klarer slikt.

Jeg skal sjekke litt før jeg gjør /sier noe mer.

Brukeravatar
dn29246
Innlegg: 126
Registrert: 15. januar 2013 kl. 20.46
Sted: OSLO

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn29246 » 20. januar 2013 kl. 14.52

Ok fant ut av det

I firefox, gikk jeg til verktøy og passord som er lagret

Jeg fjernet gjestepass/ log in (tok vare på det i notepad)

Og så restartet jeg Firexfox.

Og den husker nå kun min nye fine betalte id ;)

Saken er da løst :)

Tror nok dette kan gjøres i IE, bare pass på at du tar vare på den gjeste log in /pass. i tilfelle

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn01013 » 21. januar 2013 kl. 1.19

Bruker selv også Firefox, men menigmann bruker for det meste IE (og Lockout :-) )

dn24975
Innlegg: 265
Registrert: 21. februar 2010 kl. 21.50
Sted: OSLO

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn24975 » 21. januar 2013 kl. 20.00

Lockout???

Den mest brukte nettleseren er hverken IE eller Firefox, men Google Chrome:
http://gs.statcounter.com/#browser-NO-m ... 201301-bar

dn22702
Innlegg: 214
Registrert: 18. april 2008 kl. 12.39
Sted: HOF

Re: innlogging DIS og Slektsforum

Legg inn av dn22702 » 21. januar 2013 kl. 20.24

Jeg har brukt IE og Chrome, og bruker "husk meg". Min erfaring er at på Slektsforum blir jeg, hvis jeg har vært logget inn, automatisk logget ut når jeg ikke har brukt funksjonen på en halvtimes tid. Glemmer jeg det på Hovedsiden blir jeg der til jeg selv husker å logge ut. Så at vi som bruker disse "ikke proff"-progrämmene har større problemer enn de som bruker Firefox kan jeg ikke forstå. Jeg har det ikke, men lever godt med IE. Chrome og Firefox har jeg droppet, fordi de ikke ville gå med på at jeg hadde siste versjon av Java.

Det er klart at det kan virke unødvendig å måtte logge seg inn på hovedsiden og så på slektsforum, men som oftest så går jeg rett til slektsforum. Som andre syntes jeg til å begynne med at det hadde vært greitt med en logg ut- unksjon, men nå tenker jeg ikke på det lenger.
Mvh
Knut Frode

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»