Vedr. Berthe Andersdatter Gran

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Brukeravatar
Liv Eftestøl
Innlegg: 18
Registrert: 19. februar 2005 kl. 20.24
Sted: BERGEN

Vedr. Berthe Andersdatter Gran

Legg inn av Liv Eftestøl » 25. mars 2012 kl. 12.30

Vedr. Berthe Andersdatter Gran:

Min oldefar Anders Andersen f. 1835, fra Bjerke i Frogner, Sørum kommune, giftet seg med Petra Monsdatter Bogstad Ødegården fra Ullensaker.
Hans foreldre var Anders Jenssen Bjerke f. 1791og Berthe Andersdatter Gran,
g 20. juli 1823

Mitt spørsmål er om noen kan gi opplysninger om hvem Berthe Andersdatter Gran var?
Jeg har foretatt noen søk, men har ikke havnet på noe sikkert. Her er hva jeg har funnet ut så langt:

Kilde: Sørum 1759-1814, 1799 s.202 - Berthe døpt 13.januar. Foreldre Anders Christensen Revsom og Lisbet Larsdtr.

- den eneste Berte Andersdtr. jeg finner i folketellingen for Sørum i 1801. Kan det være at familien har flyttet til Store Gran senere eller at Berthe hadde tjeneste på Store Gran da hun giftet seg?

Revsom må være en skrivemåte for Refsum hvor Anders Christensen og Lisbet Larsdtr. var husmannsfolk (Anders Christensen Husmand med jord)

Høybråten under Refsum:
Lars Helgesen Søndre Egner ca 1734-1786 g 1762 m Lisbet Olsd Nordre Ussi 1728-1786.
Barn: Lisbet 1763, overtok Høybråten, g 1783 m Anders Kristensen Skjelle u Refsum ca 1753-1837.
Barn nr. 5: Berte 1798, konf. 1811.
Berte g.m. Anders Jenssen Bjerke Frogner?

Samme personer begge steder.

Noe nærmere ser jeg ikke ut til å komme. Er det noen som har mer utfyllende opplysninger om hvem Berthe Andersdatter var, ville det være flott.

Mvh
Liv Mørdre Eftestøl

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Vedr. Berthe Andersdatter Gran

Legg inn av Gunnar Østegården » 26. mars 2012 kl. 7.19

Jeg kan anbefale et søk i bygdebøkene for Sørum.
Familien står grundig omtalt der.

Dog:
Berte Andersdatters herkomst er visst litt usikker (der også). Men det antydes den samme koblingen til Høybråten under Refsum som du er inne på.

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Liv Eftestøl
Innlegg: 18
Registrert: 19. februar 2005 kl. 20.24
Sted: BERGEN

Re: Vedr. Berthe Andersdatter Gran

Legg inn av Liv Eftestøl » 26. mars 2012 kl. 11.18

Hei.

Takk for svar og råd. Faktisk var jeg på Universitetsbiblioteket her i Bergen i forrige uke og lette i Bind 4 for Sørum som visst bare finnes der. Det er litt krunglete å komme dit fra hvor jeg bor, så det er ikke bare bare. Men kanskje vil det være en mulighet til å finne noe mer der etter hvert. Får la det bero litt, kanskje kommer det flere svar.
Kjenner du til Refsum i Sørum. Mine foreldre kjente godt en lagdommer Refsum i Gulating som kom fra Sørum. Han var meget interessert i språk og dialekter tror jeg det var, og skrev en liten bok om emnet.

Jeg har flere ubesvarte spørsmål i forbindelse med Sørum.
En tippoldemor på min mors side kom fra Sørum, Enken Ingeborg Tronsdatter g 20.12.1819 m Johannes Johansen Wiger, fra Viger i Brandval i Solør. Ved ekteskapsinngåelsen var Johannes husmann på Kverner og enken Ingeborg Tronsdatter også på Kverner. Han 22 år, hun 26. Vielsen foregikk i Aker. Ingeborg skal være født i 1792, og det eneste jeg finner av interesse i kirkeboken fra Sørum er nederst på side 173 2.kolonne, K 12 Ingebor F. 1.Maj(?) D. 4.Maj, uægte barn av Kari Larsdatter og Tron Engebretsen (følgende om ham uleselig). Jeg vet ingenting om hvor Kari Larsdatter eller Tron Engebretsen kom fra. Du skulle ha noen formening om dette?

Johannes Johansen Wiger var bror av Anne Johansdatter Wiger 1793-1851, også kalt Mor Sæther. Hun var en urtekyndig kvinne som hadde fått følge med i medisinundervisningen på Rikshospitalet i Oslo. Som kvinne var hun nektet adgang til universitetet og kunne derfor ikke ta medisinsk eksamen. Hun behandlet pasienter fra alle samfunnslag. Ja, det fortelles at hun helbredet pasienter som var oppgitt av leger på Rikshospitalet, noe disse selvfølgelig ikke likte. Det ble i hvert fall to ganger med ca. 10 års mellomrom reist tiltale mot henne for kvakksalveri. Hun fikk begge gangene en meget mild dom - hun ble forsvart av rike samfunnsborgere som hun hadde hjulpet. Blant hennes pasienter var Henrik Wergeland som skrev et dikt om henne:

MULIG FORVEXLING (Mor Sæther) av Henrik Wergeland
Beholder Maanen, Poeter!
Dens Væsen er mig for flaut.
Min Maane er gamle Moer Sæther
i hendes snehvide Skaut.

Paa selve Rigshospitalet
jeg saae hende hver en Nat.
Hun kom igjennem Portalet
i Skikkelse af en Kat.

Den Portner sig klø'de bag Øre:
"Det var da en underlig Puus."
Man Væsen af Katte bør gjøre
i Bygninger fulde af Muus.

Men under mit Vindu kommen,
flux skiftede Katten Ham.
Der stod i Skaut og i Kaabe
en pyntelig gammel Madam.

Ad Vinduets Glar hun længe
som Maanen stirred ind,
saa Begge jeg forvexlet
har vist i Febersind.

Hun nærmer sig, Hun nærmer sig
som Maaneskinnet stilt.
Hvem sidder der? Nu kan jeg kun
fortælle Resten vildt.

Saa skinner ei Aftenstjernen,
ei Mars'es Karneol,
som Lægedraaberne funkled
i Tryllerskens Phiol.

Der sad Hun som af Fosfor,
i Natdragt hvid som Sne;
dog lyste mod den Phiolen
som Ild mod Lysetræ.

Der sad Hun som Lapmarks-Uglen,
den hvide med guldguult Blik;
dog lyste mod det Phiolen,
ja med et Iisblinks Stik.

Jeg tømmer et Primulabæger,
en Aurikel med Nektarsaft
til Ære for gamle Moer Sæther
og hendes Phioles Kraft.

Ellers drev hun et pensjonat sammen med sin 2. mann, Lars Bastian Nielsen i Vinkelgaten.
"Kameratene Henrik Ibsen og Ole Carelius Schulerud 1827-1859 hadde hybel på kvisten i et losjihus i Vika. Huset lå omtrent hvor østre tårn av Rådhuset står i dag. De leide hos en "klok kone" Anne Sæthren, eller Moer Sæther. Folk kom fra fjern og nær for å bli helbredet for forskjellige sykdommer. Det må ha vært en ny erfaring for apotekmedhjelperen Ibsen, som dessuten planla å studere medisin ved universitetet, å være vitne til utøvelsen av alternativ medisin. Kvaksalversken var vant til å få betalt i gaver og personlige motytelser fra ubemidlede pasienter, og vertinnen lot Ibsen i blant få gjøre opp for husleien gjennom å lese lekser med barna hennes".

Min notat: Dette siste vet jeg ikke medfører riktighet da hun bare hadde en datter med sin første ektemann Peder Pedersen Sæther, hun var ikke gift med Sæthren som nevnes ovenfor var en helt annen person. Her foreligger en forveksling. Det har vært mange uklarheter omkring Mor Sæther og hennes familieforhold. Men med litt hjelp fra min side har Solør Slektshistorielag funnet ut av Anne Johansdatter Sæthers historie.
"Moer Sæther var trolig en av de mest berømte, selvlærte folkelige behandlerne i sin samtid. Nå som også kvinner har adgang til medisinstudiet, hadde hun nok blitt en dyktig lege - kanskje med naturmedisin i tillegg". Hadde hun levet hundre år tidligere, ville hun mest sannsynlig blitt brent som heks.
Anne Johansdatter Sæther var en av datidens mest berømte kvinneskikkelser, og jeg er stolt over å ha henne i slekten min. Jeg har også funnet ut at planteinteressen må ligge i genene i familien.
Nå har jeg beveget meg langt vekk fra Berthe Andersdatter Gran. Du får bære over med meg, men det er en spennende historie.

Mvh
Liv

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Vedr. Berthe Andersdatter Gran

Legg inn av Gunnar Østegården » 27. mars 2012 kl. 6.39

En meget interessant historie du har her!

Nei, jeg har ikke særlig (lokal-)kjenskap til Sørum. Det jeg har, er fra bygdebøkene - og stort sett bare fra tiden før 1850.

Når det gjelder Trond Engebretsen har han (minst) 3 ulike barn 'på bygda'. Den første med Kari Larsdatter Yssieie, (som forøvrig er ukjent, men trolig tjener hun på Yssi i Sørum).
Ellers er Trond fra Ulverud i Sørum f. 1769 - sønn til Engebret Trondsen f.omk.1737 (sønn til Trond Kristensen Vilbergeie og Eli Larsdatter Myrer) og Anne Oudensdatter f.omk.1740 antagelig datter til Ouden Hansen fra Merli i Sørum.

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Liv Eftestøl
Innlegg: 18
Registrert: 19. februar 2005 kl. 20.24
Sted: BERGEN

Re: Vedr. Berthe Andersdatter Gran

Legg inn av Liv Eftestøl » 27. mars 2012 kl. 10.27

Hei Gunnar.

Jeg må igjen takke for din utmerkede hjelp. Jeg har mottatt ditt svar om min oldefar lærer og kirkesanger Anders Andersen Bjerke. Det var en riktig gavepakke, hjertelig takk.
Jeg har skrevet et svar til deg der, men kan ikke se om du har mottatt det. Jeg ville være glad for en tilbakemelding. Det er mulig jeg ikke har gjort rett ved sendingen av meldingen.

Mvh
Liv

Svar

Gå tilbake til «Sørum»