Bøe (Romsdalen på 1800-tallet)

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj05820
Innlegg: 2
Registrert: 12. november 2007 kl. 8.25
Sted: FLATÅSEN

Bøe (Romsdalen på 1800-tallet)

Legg inn av gj05820 » 12. november 2007 kl. 8.35

Jeg søker etter min oldemors forfedre som kom fra Romsdalen. Min oldemors navn var Johanne Iversdatter, om hun het Bøe er jeg usikker på. Noen i familien sier hun het det, andre er mer usikre. Familienavnet (gårdsnavnet?) var iallfall Bøe såvidt jeg vet. Hun skal visstnok være født i 1887, men det er jeg heller ikke helt sikker på. Hun giftet seg med min oldefar som het Albert Bernhard Jakobsen Skjærvø. Han var født 26.07.1886, og sammen fikk de 7 barn; Lilly, Gudrun, Signe, Ruth, Arvid Johannes (døde 7 år gammel), Ivar og Roald. De bodde i Trondheim, men Johanne var altså opprinnelig fra Romsdalen (Innfjorden?). Tror hun var født der, men er ikke sikker. Når hun kom til Trondheim vet jeg heller ikke.

Håper noen kan hjelpe meg å finne mer ut om hvem hun var, hvor hun kom fra og hvem hun stammet fra.

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Bøe (Romsdalen på 1800-tallet)

Legg inn av dn03022 » 12. november 2007 kl. 11.49

Hei Lene, ut i fra de opplysningene du gir, regner jeg med at spørsmålet ditt er feilplassert her under "Slekter". Jeg kommer til å flytte emnet til Romsdal, der det blir lettere å få hjelp.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

gj05820
Innlegg: 2
Registrert: 12. november 2007 kl. 8.25
Sted: FLATÅSEN

Re: Bøe (Romsdalen på 1800-tallet)

Legg inn av gj05820 » 14. november 2007 kl. 16.34

Det er helt i orden, ja... Er litt ny på dette, så vet ikke alltid hvor jeg skal poste ting.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Bøe (Romsdalen på 1800-tallet)

Legg inn av Osvald Rydjord » 14. november 2007 kl. 20.48

Jeg har sett gjennom Bø-gardene i bygdebok for Voll, men kan ikke se henne. Det er Iver-brukere der, men de passer ikke helt som brukere som får barn i 1887. Har du funnet henne i FT 1900?

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Bøe (Romsdalen på 1800-tallet)

Legg inn av Tore Kristiansen » 14. november 2007 kl. 22.39

Hei, har du funnet vielsen hennes? Der vil det nok stå hvem faren var, og hvor hun var født. Det kan gi deg opplysninger for å finne ut hvor hun kom i fra.

Vet du ikke når hun ble gift, vet du kanskje når barna hennes ble født? Da kan du sjekke årene rundt de eldste barna, og se om de blir gift da.
:) Tore

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Bøe (Romsdalen på 1800-tallet)

Legg inn av 6722 » 15. november 2007 kl. 0.45

Kan ikke se noen Johanne Iversdtr. som er født på Bø i Innfjorden i 1887. Det er ei Johanne Iversdtr. Samset f. 1884. Samset er i nabobygda Måndalen, samme kirkesokn. Faren var lærer, og familien flytta kanskje litt rundt i daværende Voll kommune før de slo seg ned på Samset hvor faren hadde gard å ta over. Grunnen til at jeg stopper opp ved denne, er at hun hadde faddere fra Bø. Så dette bør kanskje undersøkes mer.

Se dåpen her:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-88

I 1900 bodde familien på Samset i Måndalen hvor faren var gardbruker og lærer.
Jeg vet ikke om dette fører til noe, men det er et tips siden det ikke passer med noen på Bø.

Er enig i at det bør sjekkes når hun gifta seg, se om faren var Iver/Ivar Knutson.
Lykke til!

Hilsen Randi Ingunn Selnes

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Bøe (Romsdalen på 1800-tallet)

Legg inn av Erling Myrbostad » 15. november 2007 kl. 18.39

Hei Lene,

Johanne Iversdatter var født 6. juni 1887 i ei stue under garden Myrbostad i Fræna i Romsdal, og var yngst av en søskenflokk på 6. Foreldra var Iver Justsen Bø, f. 19. oktober 1833 på plassen Bøgeilen under Øver-Bø i Innfjorden og kona Marta Engebretsdatter Storhaugen, f. 28. april 1846 på en plass oppi Storhaugen i Fåvang i Gudbrandsdalen (ved Kvitfjell-bakken).

Det var 2 sønner og 4 døtre, eldstemann Jon var gift og bodde i Loppa i Finnmark, ingen etterkommere, nr. 2 var Anton, som er min bestefar, og som endte opp i Surnadal. Han hadde 9 barn. Så er det Anna Iversen, gift på Frøya, 4 barn. Ingeborg var gift i Trondheim, 4 barn. Og Inga var den eneste som ble i Fræna, hun var gift og hadde 5 barn. Så du har masse slekt rundt omkring.

Ta gjerne kontakt direkte, kanskje vi kan utveksle endel informasjon. Kan nås på erl-myrb og så alfakrøll og online.no.

mvh Erling

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Bøe (Romsdalen på 1800-tallet)

Legg inn av Osvald Rydjord » 16. november 2007 kl. 15.49

Ivar Justsen, f 1833, er omtalt i bygdebok for Voll s 115. Det blir opplyst at han ble gift med Marta fra Vågå. "Dei busette seg i Fræna, men han var ofte å sjå inne i bygdene. Han dreiv litt tuskhandel. Heime laga han einebærolje som han selde, kjøpte opp gammalost og eple til øyværingane. Ofte stod han i kyrkjegardsporten og selde eple medan preika varde. Presten gav han påtale, men det mona lite. Han gikk under namnet Jeil-Iva."

Ivar hadde en søster, Brit, født 1830, som ble gift med Erik Knutsen Skare.

Foreldra var Just Iversen Bø, 1809-1875 og Anne Olsdatter Venås. Du vil finne mer om anene deres ved å låne inn Olav Søvik sin "Bygdaboka for Voll II. Gards- og ættesoge."

Mvh
Osvald

Svar

Gå tilbake til «Romsdal - ukjent kommune»