Munk (Ludvig L. Munk til Nørlund)

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn10058
Innlegg: 260
Registrert: 6. desember 2004 kl. 9.50
Sted: LARVIK

Munk (Ludvig L. Munk til Nørlund)

Legg inn av dn10058 » 7. januar 2005 kl. 11.25

Det må kunne sies å være sannsynliggjort at en god del trøndere o.a. nedstammer fra lensherre i Trøndelag, stattholder i Norge mm, Ludvig Ludvigsen Munk til Nørlund - via ei frilledatter. Se bl.a. debatten i Digitalarkivets debattforum her .

I Dansk biografisk Leksikon 1938, står at nevnte Ludvig Munk tilhørte den slekten Munk som førte tre roser i rødt felt i skjoldet. Er det noen som har sett dokumenter eller annet der det framgår at han førte dette merket?

På hjelmen skal "Munk tre roser" ha hatt tretten faner, vekselvis røde og hvite.

Jeg har notert følgende aner for Ludvig Ludvigsen Munk (starter med far og mor):

1. Ludvig Munk til Palsgård, d. 1537 og Kirsten Pedersdatter Lykke

2. Mogens Munk til Palsgaard, d. 1558 og Karen Ludvigsdatter Rosenkrantz

3. Oluf Munk til Krogsgård og Kleistrup nevnt 1447/93 og Ida Iversdatter Juel.

Men så blir det litt vanskelig. Er det noen som har foreldre til Oluf Munk til Krogsgaard og Kleistrup? Dersom jeg tolker ovennevnte biografiske leksikon riktig, så skal han ha vært sønn av ridder Stig Munk (med bjelken) til Nørgård.

På ei hjemmeside (internet) står foreldrene til Oluf Munk oppført som Mogens Munk til Boller og Holbækgård, d. 12.08.1410 og Kirstine Pedersdatter Thott.

På samme side er far til denne siste Mogens oppført som Peder Munk til Holbækgård, d. 1377.

gj00111
Innlegg: 8
Registrert: 6. desember 2004 kl. 19.15
Sted: OSLO

Re: Munk (Ludvig L. Munk til Nørlund)

Legg inn av gj00111 » 7. januar 2005 kl. 18.43

Hei Arnstein!

Det er da vel ingen tvil om at Ludvig Munk var av Lange Munk med tre roser. Både Dansk adels aarbok, Dansk bigrafisk leksikon, han selv når han betaler sine bøter. Det siste har jeg selv sett. At noen spekulerer i hvem som er far til Oluf Munk og hans brødre får stå for deres egen regning. Jeg hadde si sin tid mange møter med Danmarks kjente adelsekspert Knut Prange. Ingen av Munk brødrene bruker pronymikon. Dermed blir alt spekulasjon, men Mogens Munk er de i alle fall ikke sønner til. I de diplomer brødrene er nevnt nevnes de i samband med Lange Munk. De navnene som figurerer på de forskjellige lister på internett om Olufs Munks opphav er å betrakte som regelrett spekulasjoner. Sånt oppstår når man istedet for å forholde seg til virkeligheten spekulerer i tekstene og legger sin egen personlige mening i dem. Da de konsekvent ikke bruker farsnavnet er det nærliggende å tro at det skal sjules. Nærmest Munk brødrene står jo to geistlige. Dernest har adelsårboken bundet brødrene til Lange slekten med et oppkonstruert navn en bror av disse geistlige Malte hvis navn ikke kjennes senere. og ikke kan dokumenteres i samtiden. Nå selv ikke Knut Prange kunne svare tror jeg neppe det er noen her på denne siden som har opplysninger om faren. Det vi vel med sikkkerhet vet er at de har en klar tilknyning til Lange slekten.



MVH

Liv Birgit

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Munk (Ludvig L. Munk til Nørlund)

Legg inn av dn03022 » 7. januar 2005 kl. 21.05

Liv Birgit, jeg forstår ikke hvorfor du skriver Lange Munk. Deler av slekten het Lange og deler het Munk, men ikke begge navn på en gang. Vi kan sette "Lange (Munk)(Lykke)" eller "Munk (Lange)" osv.

Jeg tviler heller ikke på at lensherren Ludvig Munk hørte til denne slekten med tro røde roser. Men jeg har som svar til Arnstein et annet sted her i Slektsforum, skrevet at jeg selv ikke har sett kilden for det. Når du, Liv Birgit, skriver at han med sikkerhet tilhørte denne slekten, fordi du selv har sett det, synes jeg i steden at du forteller *hvor* du har sett det, dvs i hvilken kilde og på grunnlag av hvilke formuleringer eller innhold i denne / de kildene. Danmarks adels aarbogs opplysninger er ikke *kilde* i denne sammenhengen, men kun en litterær oppfatning fra tidlig på 1900-tallet.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

gj00111
Innlegg: 8
Registrert: 6. desember 2004 kl. 19.15
Sted: OSLO

Re: Munk (Ludvig L. Munk til Nørlund)

Legg inn av gj00111 » 7. januar 2005 kl. 22.08

Hei Tore og Arnstein!

Jeg har vært på Nørlund slott og sett hans våpen de tre røde roser over ildstedet (orginalt fra tiden)i riddersalen i andre etasje. Også andre steder på slottet finnes hans våpen. Inngangsdøren til hallen er original fra 1595 og som består av praktfulle utskjæringer inne i selve døren. På hver side av døren to utskjærte riddere i full harnisk over disse Munks våpen de tre røde roser. Det håper jeg er tilstrekkelig svar på om Ludvig Munk førte tre roser i våpenet

MVH

Liv Birgit :lol:

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Munk (Ludvig L. Munk til Nørlund)

Legg inn av dn03022 » 8. januar 2005 kl. 0.17

Det er tilfredstillende. Takk skal du ha.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

dn10058
Innlegg: 260
Registrert: 6. desember 2004 kl. 9.50
Sted: LARVIK

Re: Munk (Ludvig L. Munk til Nørlund)

Legg inn av dn10058 » 19. januar 2005 kl. 11.27

Jeg har lagt inn på min hjemmeside våpen og slott .

dn18553
Innlegg: 263
Registrert: 1. desember 2004 kl. 19.59
Sted: OSLO

Re: Munk (Ludvig L. Munk til Nørlund)

Legg inn av dn18553 » 19. januar 2005 kl. 15.09

Flott side, Arnstein! Jeg har imidlertid problemer med å navigere fra menyen til venstre - jeg havner på sida om Ludvig Munk uansett hva jeg trykker på.

dn10058
Innlegg: 260
Registrert: 6. desember 2004 kl. 9.50
Sted: LARVIK

Re: Munk (Ludvig L. Munk til Nørlund)

Legg inn av dn10058 » 19. januar 2005 kl. 15.27

Det var rart - det samme skjer for meg.

Men dersom du går ned til min "WWW" (under her), så vil du kunne "navigere" via menyen til venstre.

Mh
Arnstein

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Munk (Ludvig L. Munk til Nørlund)

Legg inn av dn06606 » 19. januar 2005 kl. 20.00

Lenken du hadde lagt inn i ditt innlegg av 19 Jan 2005 11:27:46 inneholdt en forstyrrende "/" til slutt. Jeg har nå fjernet denne slik at lenken virker normalt.
mvh Jan

Svar

Gå tilbake til «Adel i dansketiden fra reformasjonstiden til 1800-tallet»