Staur, Adelus Jørgensdatter Staur sin mor ??

Adelsslekter fra middelalderen til reformasjonstiden (inntil ca 1600)

Moderator: MOD_Slekter

Svar
gj11829
Innlegg: 58
Registrert: 9. desember 2010 kl. 4.13
Sted: MINNESUND

Staur, Adelus Jørgensdatter Staur sin mor ??

Legg inn av gj11829 » 9. desember 2010 kl. 4.54

Adelus Jørgensdatter Staur f. ca.1620, gift med Adrian Jacobssøn Falch ,har jeg oppdaget står benevnt med to forskjellige mødre. Hennes far Jørgen Henrikssøn Staur f.ca.1580 giftet seg to ganger. Første ekteskap var med Øllegård Hansdatter Rød, og andre ekteskap var med Karen Pedersdatter Schønnebøl. Dette andre ekteskapet ble inngått 1619 iflg.opplysninger jeg har funnet på nettet. I og med at fødselsdatoen til Adelus er satt til ca 1620,.vil det vel kanskje være nærliggende å tro at Karen Pedersdtr. Schønnebøl er hennes mor siden ekteskapet ble inngått i 1619. Men har jo sett at Øllegård Hansdtr.Rød har blitt oppgitt som mor i flere andre slektstre på nettet. Hvem er så hennes korrekte mor ??
Adelus er i mitt slektstre, så vil gjerne ha det riktig satt opp med hennes mors side.
Noen som kan hjelpe her ???

Brukeravatar
dn24241
Innlegg: 414
Registrert: 22. oktober 2009 kl. 21.23
Sted: TROMSDALEN

Re: Adelus Jørgensdatter Staur sin mor ??

Legg inn av dn24241 » 9. desember 2010 kl. 9.05

Hei

Har også Jørgen Henriksen Staur og hans datter Adelus i min slekt.

De opplysninger jeg har er:
Jørgens første kone Øllegaard Hansdtr Rød-Lunov dør i 1616. Jeg har ingen fødselsår på Adelus. Men for opplyst på nett av Terje Sørensen at Adelus er datter av Øllegaard og Jørgen.

Når vi ser på barn av Adrian Jacobson Falch og Adelus Jørgensdtr. kan man kanskje finne ut hvor gammel Adelus var når hun fødte barna, og finne hennes fødselsår.

Deres første sønn, Jørgen Adriansen Falch ble født i 1656. Etter normal beregning av f.år ville Adelus vært ca. 36 år om hun var født 1620 og 40 år om hun ble født i 1616 som siste barn av Øllegaard og Jørgen.

Deres andre sønn, Jacob Adrianson Falch ble født i 1658. Adelus ville da vært 38 med f.år 1620 og 42 med f.år 1616.

Deres datter Mille Adrianson Falch var født i 1663. Adelus ville da vært 41 med f.år 1620 og 45 med f.år 1616.

Helt normal alder uansett hvilket av disse fødselsårene man beregner ut fra.

En annen indikasjon på hvem som er Adelus mor, kan være å se nærmere på navnene på hennes barn.
Her ser vi at de har en datter med navn Mille. Dette kan være en oppkalling etter Øllegaards mulige søster Mille Hansdtr. Rød-Lunov.

PS.: Denne Mille kan være identisk med Mille Hansdtr. Rød-Lunov som ble gift i 1650 med Adrian Jacobsen Falch f.1597. Adrians første ekteskap. Andre gang i 1655 med Adelus Jørgensdtr. Staur.

Håper dette var til litt hjelp.

gj11829
Innlegg: 58
Registrert: 9. desember 2010 kl. 4.13
Sted: MINNESUND

Re: Adelus Jørgensdatter Staur sin mor ??

Legg inn av gj11829 » 9. desember 2010 kl. 17.26

Hei Mette

Tusen takk for svar!

Så morsomt at vi da har samme aner ;-)
Min mor var fra Tromsøysund, så kanskje vi har enda nærmere slekt også for alt man vet ??

Du kommer med fornuftige resonnementer her . Du nevner en Trygve Sørensen ,det jeg lurer på er om hva han bygger sin påstand om at Øllegaard er Adelus sin mor ?? Vet du noe om det??
Har han brukt samme resonnement som deg ??

Jeg stiller meg åpen for begge som mulige mødre, inntil så mye som mulig info er hentet inn. Hvis det er andre som har mening/synspunkt eller info om denne saken så hadde det vært flott å få flere innspill her :-)

F.eks om det er noen som har info som underbygger Karen Schønnebøl som mulig mor??

Finnes det noe nedskrevet fra gammelt av som kan utdype saken mer ??

gj11829
Innlegg: 58
Registrert: 9. desember 2010 kl. 4.13
Sted: MINNESUND

Re: Adelus Jørgensdatter Staur sin mor ??

Legg inn av gj11829 » 9. desember 2010 kl. 17.52

Må korrigere meg selv her,...mente selvfølgelig Terje Sørensen , ikke Trygve.

Svar

Gå tilbake til «Adelsslekter fra middelalderen til ca 1600»