Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Adelsslekter fra middelalderen til reformasjonstiden (inntil ca 1600)

Moderator: MOD_Slekter

Svar
John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 5. desember 2004 kl. 21.11

I følge hefte frå Aspa-seminaret fantes Teiste i Romsdalen tidlig på 1400 - tallet.

Her er nemnt søskena
Tore Teiste Olavsen
Jessa Olavsdatter og
Ragnhild Olavsdatter

Spørsmål 1: Er desse personane adelege (høgadelege)?
Spørsmål 2: Kvar i Romsdal levde desse personane?
Spørsmål 3: Kvar kan ein finne litteratur om slekta Teiste i Romsdalen?

Høyrde dei til Vestnes-godset t.d. Det ser ut som om få har teke fatt i dette godsets historie. Kanskje det er rett å seie at Romsdal står langt attende i høve til Nordmøre og Sunnmøre innan genealogien. Kanskje på tide å gjere noko med det?

Takknemleg for all informasjon.[/img]

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av dn03022 » 7. desember 2004 kl. 17.36

Jeg regner med at disse personene hoerer sammen med de andre personene som het Teiste i Norge paa 1400- og 1500-tallet, saa, ja, ihvertfall undertegnede regner dem som adelige. Men vaer oppmerksom paa at adel som ord foerst kommer som innlaan i det norske spraaket tidlig paa 1500-tallet.

Det har utkommet flere bygdeboeker i Romsdal de siste aarene, der det, etter hva jeg har faatt opplyst, er stoff om Teiste'ene i Romsdal, men om deres bosteder er avklart vet jeg ikke.

Hilsen Tore fra Rostock
Sist redigert av dn03022 den 10. desember 2004 kl. 8.02, redigert 1 gang totalt.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 8. desember 2004 kl. 17.41

Takk for respons.

Det var nytt for meg at ordet adel ikkje kom inn i det norske språk før på 1500-tallet.

Ellers ser eg i ei liste utarbeidd av Arne Kvitrud at Tore Teiste Olavsen er nemnt? 1447 til c. 1470 i Romsdal. Kan dette vere barn av Oluf Teiste, rådmann i Trondheim?

Ein annan ting eg har notert meg at i Gardssoga for Vestnes og Tresfjord av Olav Rekdal, blir det spekulert i "lågadelsnamnet Teiste finst so vidt enmnt som slektsnamn på gardbrukar både på Bjermeland og i Tomren, særleg har Olav Teiste i Tomren (frå slutten av 1500-talet) stor etterslekt iblandt oss." (s. 53)

Vidare s. 54:
"Og den mann som alle frå gamalt infødde Tresfjord-Vestnesingar stammar ned frå, både ein gong og gjerne fleire gonger, Nils Dall, stamfaren til den utan samanlikning mest utbreidde slekta i vårt prestegjeld, Nils-Dal-slekta frå Sør-Sylte, han var sikkert ein avleggar av den norske lågadelslekta Dahl (Dall). Dertil måtte Nils-Dal sonen lensmann Lars Nilsen Dall på Sør-Sylte vere nærslekta med Teistane, sidan han hadde ein teiste (fugl) i seglet sitt."

Lars Nilson Dall Sylte som er nemnt ovanfor levde etter Rekdal fra c. 1586 til 1662.

Rekdal har vidare dette oppsettet når det gjeld slektskapstilhøve:

Olav Erikson Sylte (ca. 1530 - 1602)
g. m. Elinne (Nilsd.).
Barn: Nils (c. 1560), Erik c. 65
Oluff Sylte sit i 1597 som brukar på Sør-Sylte, saman med Erich Lasen. Oluff Erichsens quinde står i 1603 skriven for garden - har også 8 vog odelsgods. I eit diplom 1575 er Sylte nemnt som Rike-Torsteins eigedom (meir eller mindre).

Nils Olafsen (c. 1560 - 1610) og Guri (Larsd.) er så foreldre til Lars Nilson som skal ha ført ein teiste i våpenet sitt.

Er det nokon som kan kommentere det Rekdal har skrive, evt. avkrefte, ha opplysningar som stør opp under dette ....?

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 9. desember 2004 kl. 3.52

Eg har fulgt rådet om å leite i bygdebøker for Romsdal, men det er mange att å leite i.

Den 30. juni 1355 ble det skrevet et brev i Loffteno i Testagaarde i Widøy. Det skal dreie seg om ein eiendomstransaksjon.

Britt Solli skriv i Veøy-boka si:
"På 1300-tallet hadde en betydningsfull adelsætt kalt Theiste godt fotfeste i Romsdal."

Eg veit ikkje kva kjelde ho nyttar, mogleg Olavsen sine to bøker om Veøy, men dei har eg diverre ikkje for handa no.

Ellers finn eg i Aslak Bolts Jordebok nemnt Thore Theiste frå Bylingsøy (Bolsøy) Attunge. Det er kanskje den samme som eg etterlyste i første innlegg, Tore Teiste Olavsen.

Hallvard Bjørkvik (Aschehougs Norgeshistorie bd. 4) nemner adelsslekten Theiste i samband med jordeiendommer på Nordvestlandet.

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av dn03022 » 10. desember 2004 kl. 7.59

Til senere lesere, så er førsteinnlegget i denne tråden opprinnelig lagt inn under spørsmålet "er dette en adeleslekt?". Jeg anbefaler at senere innlegg i denne tråden holder seg til Teiste i Romsdalen, og at det kan opprettes nye emner for diskusjoner om de andre som het Teiste (Trøndelag, Bergen, Nordlandene, Agdesiden, etc).
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 13. desember 2004 kl. 0.52

Diplomatarium Norvegicum (volumes I-XXI) Bd. II s. 584f - 29 Septbr. 1447. Sted: Romsdal.

Sammendrag: Sex Lagrettemænd i Romsdalen vidne, at Hustru Jessa Olafsdatter, Ragnild Olafsdatter og Thorer Theiste Olafssön vare ægte sambaarne Söskende, samt at Sigrid Arnesdatter var Datterdatter af Ragnild, der var Hustru Jessas Arving.


Det var visst ikkje mange arvingar?

Eg har lagt ut litt stoff som eg har funne om Teiste i Romsdal. Bla.a. fra 1300 tallet. Kor påliteleg informasjonen veit eg ikkje. Men dei 3 diplomane som gjeld Hjelvik er vel neppe forfalskingar.

http://home.online.no/~aaroenes/Slekt/theiste/teiste_i_romsdal.htm

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 23. desember 2004 kl. 1.12

I Midsund Gard og Slekt II har Johan Julnes tatt med litt om Teisteætta under Midsund gard.

Skattemantall 1520, Knut Misund 1/2 mark i skatt og Oluf Teiste 1/2 lodd sølv og 2 lodd sølv for jordegods han åtte.
Om Teisteslekta i distriktet, sitat:
"I 1335 finn vi Ludor Eriksen Teiste i Romsdal, og i 1400 er nemnd ein Tore Teiste. I 1447 (DNII nr 777) er nemnd hustru Jessa Olavsdotter (Teiste) og Ragnhild Olavsdotter og Tore Teiste Olavson er skilgetne samborne søsken; og er Sigrid Arnesdotter datterdatter til Ragnhild. Amund Bjørnson Teiste er nemnd i 1501, Oluf Teiste Midsund i 1520, Oluf Andersen Teiste Midsund i 1597-1618 og Oluf Olssen Teiste Midsund i 1618-33------(Sjå ellers Tore Vigerust sine oppteikningar om Teiste-ætta"). Sitat slutt.

Under ytre Midsund sier Julnes at på heile 1500-tallet sat teisteslekta som eigarar.
Brukarar:
Ole (Oluf) Teiste brukar 1520,
Anders (truleg Anders Teiste) nemnd som brukar 1548/49,
Ole (Oluf) Andersen Teiste nemnd som brukar 1597, har born Ole (Oluf) Olssen som neste brukar.
Enkja etter siste Olufen gift med Iver Knutsen måtte pantsette
2 pund av odelsgodset sitt i Midsundet til kongen. Dei blei da sitjende att med 2 1/2 pund odeljord. Dette fordi Iver hadde drepe 4 dyr i forbudstida.

Helge

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 23. desember 2004 kl. 2.50

Takk for det Helge!

Her var mykje interessant stoff. Eg skjønar at Teiste ætta har vore meir utbreidd i Romsdal enn eg trudde. Har elles høyrt mykje positivt om Julnes sine Misundbøker. Skal tru om Julnes har noko i bygdeboka II frå Fræna? Men Teiste i Fræna heldt vel i tilfelle dei i det heile var der, til litt lenger sør?

Kvar finn ein Vigerust sine oppteikningar om Teiste? Eg har sett at han nemner Teiste som adel og nemner tilhaldet på Krogen, ellers har eg ikkje funne noko på Vigerust sine nettsider om Teiste.

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av dn03022 » 23. desember 2004 kl. 9.08

Manuskriptet er ennå upublisert. Hva angår Teiste i Romsdalen, vet jeg ikke mere enn det som allerede er fremkommet her i dette emnet. Jeg har selvsagt en del mer om Teiste, f eks i Andenes, Trøndelag, Bergen mv., men kan ikke knytte disse personene til Romsdalen. Jeg er også i tvil om det finnes tilstrekkelig med kilder til at vi klarer en slik sammenkobling. Kanskje eiendomsforhold, segl mv.?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 23. desember 2004 kl. 9.13

Hei

Nei Julnes har ikke mye om Fræna i Midsund II, men såg denne uka i avisa at han var engasjert av Fræna kommune til å skrive slektshistorie derifra, så da dukker det vel opp noe.

Ellers så er det vel slik at historikere ikke kan drive tekstreklame i dette forum. De har vel gitt ut en del verker som de skal leve av.
De finnes vel på bokhandel eller bibliotek.
Kontakt på oppgitt E-mail til TV er vel rette veien å gå.

Vennlig hilsen Helge

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 23. desember 2004 kl. 9.49

Takk til Tore Vigerust for avklaring.

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 23. desember 2004 kl. 9.55

Beklager at eg uttrykte meg uklart Helge B.!

Det eg lurte på var om det stod noe om Teiste i Julnes si nyss utkomne bygdebok for Fræna. Fræna starta med utgjeving av bygdebok II før nr. I har kome ut.

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av dn03022 » 23. desember 2004 kl. 10.58

Jeg kan tilføye at argumentet for at personene med navnet Teiste i Romsdalen skal regnes blant "adelen" i landet i middelalderen, ligger i at en av dem, Jessa Olavsdotter, Tore Teistes søster og Olav Teistes datter, tituleres "hustru" 1447 (DN nr. 777).

Det finnes flere nye bygdebøker fra Romsdalen som omhandler Teiste enn hva som er nevnt ovenfor. Såvidt jeg husker sendte jeg kopi av mitt upubliserte manus slik at en bygdebokforfatter fikk "stoff".
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 24. desember 2004 kl. 12.35

Lars Nielsen Dall skal etter bygdebok for Tresfjord ha brukt segla som er på lenka under.


http://home.online.no/~aaroenes/Slekt/theiste/lars_nielsen_dalls_segl.htm

Her ser ein jo at Lars Nielsen Dall skal ha brukt både Teiste og Dall merke (D = Dall?).

Eg ser det er nemnt ei Anne Dall av Reine som ifølgje "Trond Teistes ahner" skal vere Trond Teistes morfars mor. Kan det vere eit spor om ein skal prøve å finne eit evt. samband mellom Teistene i Romsdal og Teistene i andre landsdeler? Eller er dette berre ein fantasi og eit blindspor.

Ser at Anne Dall av Reine også av enkelte blir nevnt som 1/ gift med Trond Benkestok og som 2/ Anne Haar av Gjersvik.

Diverre har eg alt for lite kunnskap til å vurdere kva som er relevant når det gjeld personar som levde så langt attende i tid, men eg er villeg til å lære berre eg finn ut korleis. :D

No lærte eg meg jammen det å leggje inn smil også - kanskje det er håp for optimistar.

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av dn03022 » 25. desember 2004 kl. 23.15

Har denne Lars Nielssen Dall noe med slekten Teiste i Romsdal å gjøre?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 26. desember 2004 kl. 1.11

Eg veit nok ikkje meir om Lars Nielsen Dall og hans eventuelle forhold til Teistene i Romsdal enn kva eg refererte i innlegg 3 ovafor. Det er henta frå Rekdal si Gards- og slektsbok for Tresfjord I.

Eg veit alt for lite diverre om Teiste. Når eg stiller spørsmål her, er det i eit håp om å lære/få vite meir om desse folka.

Og eg synes eg har fått mykje nyttig informasjon om Teistene i Romsdal - og det set eg stor pris på. Spesiell takk til deg Helge.

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 26. desember 2004 kl. 11.30

I Diplomatarium Norvegicum (volumes I-XXI) b.I s.723 Dato: 15 Februar 1501. Sted: Vinje. [Snaasen]. finn ein følgjande ammendrag:

Anund Björnssön Teiste sælger 2 Öres Leie i vestre Dal paa Snaas i Sparbo- Fylke til Einar Anfinnssön for 22 norröne Mark.


Kan dette vere den same som er nemnd i Midsund Gard og Slekt II - Om Teisteslekta i distriktet?

Ellers blir jo Tore(r) Teiste Olafson knytt til Bolsøy gård i følgje Aslak Bolts Jordebok. En av den tids største gårder i distriktet ifølge Bolsøyboka.

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av dn03022 » 26. desember 2004 kl. 12.02

Lars Nielssen Dall Sylte skal ha ført en teiste i sitt segl og levde tio 1662, hvis en bygger påå opplysningene i innlegg 3. Neste skritt burde være å bekrefte eller avkrefte disse opplysningene, særlig hva angår seglinnholdet. Har noen sett seglet?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 26. desember 2004 kl. 14.46

Eg har diverre berre sett segla/bumerka avbilda i Rekdal si bok om Tresfjord s. 764ff. Det er dei eg har laga ei lenke til i innlegg nr.Kor originalane er veit eg ikkje. Det er eit museum i Vestnes kommune. Kanskje dei veit ?


Bilde

Der fekk eg sanneleg til å leggje inn bilete også. Ein vert stadig overraska over teknikkens viderverdigheter.
Sist redigert av John Harry Aarønes den 3. juli 2005 kl. 20.59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 27. desember 2004 kl. 22.54

Hei John og god jul.

Om museumet eller folka omkring har noe å tilføye vet jeg ikke,
men en kan jo prøve her:

http://www.vestnes.kommune.no/kultur/museum/museum.htm

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av dn03022 » 27. desember 2004 kl. 22.59

Det er jo en gående fugl i det første seglet, men hvilken, kan ihvertfall ikke jeg avgjøre.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 28. desember 2004 kl. 10.33

Nei, når eg ser seglet ville ikkje første fuglen eg ville tenke på vere teiste. Men så har eg ikkje sett andre segl som Teiste-slekta har hatt heller.

Har sendt førspurnad til Vestnes om dei har meir materiale om seglet.

Takk for julehelsing - vonar dykk hadde ei fredeleg høgtid.

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av dn03022 » 28. desember 2004 kl. 13.45

Det ligner vel mest på ei and.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 3. juli 2005 kl. 15.17

Til John,

Lars Nielson Dall Sør-Sylte f. ca 1586. var lensmann i Vestnes. Lokalhistoriker Olav Rekdal mener han var av adelsslekta Dall gjennom mora, men at han gjennom faren var av Teiste-ætt. Dette med den tynne begrunnelse at han har en ”teiste” i seglet.
Ivar Brovoll som ga ut ”Vestnæs Prestegjeld” i 1901, har en nedtegnelse av Niels Dahl slekten, og i den bygger han på sagnet om at brødrene Lars og Niels Dahl var ”forløbne Studenter og Sønner av en Jydsk præst”.
Det ene kan vel være like riktig som det andre, eller skal vi helst si uriktig.
At det er adelsslekt inne i bildet er nok ikke umulig, og da kanskje gjennom Lars sin kone Kristi som Rekdal mener er datter til fut Anders Iversen som hadde giftet seg til Vestnesgården med å ekte Inger, ”datter til lagmann, tidligere fut på Vestnes, dansken Jacob Pedersen. Det var denne ”Anders Iversen og Hustru Inger” som i 1627 fikk ”kongeleg livsbrev”.
Indisier her er at han kalla to av sønnene for Anders.
Men kan opphavet til Lars Dahl, hans navn og segl være mye enklere. Kanskje har noen sett seg forblindet på at denne slekten med mange lensmenn og klokkere, med stortingsmann Walter Scott Dahl osv. måtte ha et ”betydningsfullt” opphav.
Vi vet at fra Sylte går dalen fremover, og igjen etter Rekdal kan vi sitere: Øvstedalen er tydeligvis utgått fra den truleg minst 1000 år eldre garden på Rypdal eller ”Dale” -------- Bygdafolket seier vanleg berre på Dala og opp på Dal`n.”
Så kan vi fremsette følgende påstand: Lars var fra Dala og etter studering i København kom han hjem og kalla seg Dahl/Dall/Dale som naturlig var. Han gifta seg med enka på Sylte på nabogarden.
På Rypdal har vi Lars Rypdal som er skreven for odelsgods 1597, han kan vel være av samme familie. Ellers så går Lars mye igjen som navn på bruka på Rypdal og Øvstedal.
At det er velstand i dalen og at de har råd til å sende sønner til København for å studere kan dette være et bevis på, sitert fra OR: ”----- eller kanskje son til ”rike-Knut” på Rypdal i 1520: Knudh Ryffdall cum matre 11 lod sølf sat” . Dette skal visst være tegn på stor rikdom, da de andre i ottingen for det meste betalte ½ til 3-4 lodd.
Så var det teisten ? i seglet. Kan dette likeså godt være en rype. Både av segn og tradisjon så meiner folket i området at navnet på garden Rypdal kommer av fuglenavnet rype. Om Lars Dall (Dahl) så var fra Rypdal var det kanskje ikke unaturlig at han bruker en rype i seglet sitt.
Og vi må vel medgi at forma på fuglen i seglet mye mer kan assosieres med en rype enn en teiste.

Med vennlig hilsen Helge.

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 3. juli 2005 kl. 20.53

Hei Helge!

Rype og Rypdal - det var jo ein interessant tanke. Ellers har eg merkt meg at seglet med en gående fugl kan minne om et av Harnikt Henriksens segl. Også der er det vanskeleg å seie kva slags fugl som er avbilda.

med "sommarhelsing"

John

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av dn03022 » 3. juli 2005 kl. 22.47

Harnikts far eller mor må ha tilhørt slekten Rømer. Harnikt var muligens Aslak Bolts farbrorsønn eller farsøstersønn. Aslak Bolt var dessuten en slektning av Henrik Jensson, stamfaren for slekten Gyldenløve. Før Henrik Jensson tok seg løven i våpnet, første han en gående fugl, muligens en struts. Henrik Jensson var muligens far til den norske studenten Harnikt Henriksson som ble immatrikulert i Rostock på 1460-tallet. Jeg antar derfor at Henrik Jensson også var slektning av Harnikt Henriksson. Disse to personenes våpenbilde kan derfor vise den samme fuglen. Men jeg tror ikke det var en teiste.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 4. juli 2005 kl. 1.10

På s. 324 i Norsk Slektshistorisk tidsskrift bind XIV (1954) hefte 4 står avbildet nemnte sigill. Artikkelen er skriven av ingeniør Engebret Hougen og har tittelen "Slekten Gyldenløve til Austråt". (s. 321- 344).

Her står mellom anna om dette sigill:

Hva slags fugl det skal være lar seg vanskelig si bestemt, da de seglavtrykk som finnes røper nokså primitivt seglstikkerarbeid. En struts ligner det ikke, da mer en ravn, hvis man ikke skal nøye seg med å fastslå at er "en mot (heraldisk) høyre gående fugl.


Bakgrunnen for at struts og ravn er nemnt går eg ut i frå skuldast at i Christopher Gayes stamtavle fra 1640 er nemnt Frue Gyrete Raffnn og Ingeborrig Struss blant slektens inngiftede kvinner.(S. 323)

Men eg kan vanskeleg sjå noko samband til slekta Dall på Sør-Sylte i Vestnes. Til meir eg ser på dette, jo mindre samanheng ser eg mellom Teiste og nemnte Dall-slekt. Så Dall-slekta legg eg no vekk frå dette temaet.

Så no står eg førebels fast og veit ikkje heilt kvar eg skal leite etter meir informasjon om Teiste (Romsdal).

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av dn03022 » 4. juli 2005 kl. 3.08

Det kan kanskje være verd å undersøke forholdene rundt Hans Teiste og Gaute Teiste m fl.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 4. juli 2005 kl. 19.25

Eg ser av Helge sitt inlegg som refererer til Johan Julnes si bok Midsund Gard og Slekt II at Teiste-slekt sat med yter Midsund gard gjennom heile 1500 - talet.

I 1661 står Auden Aagesen med odel 1 pd. i Yter Missund. Dei andre eigarane var Obrist von Houen og brukaren sjølv ser det ut som, nemleg Iffuer Knudsen. Som Helge nemner var ein Iver Knutsen gift med enkja etter Ole Olssen, son av Ole Andersen Teiste.

Audun Aagesen var truleg 1. gong gift med ei av slekta etter Peder Andersen, sogneprest til Agerø. I allefall overtok Audun Aagesen mykje jord (og sager) som Anders Pedersen til Thingvoll og Erik Pedersen Juel eigde(soner av nemnte Peder A.), både i Romsdal, på Nordmøre og i Nordland.

Korleis Audun har fått odel på 1 pd. i Yter Misund veit eg ikkje, men kan det vere eit samband mellom Anders (Teiste?) som var nemnd som brukar i 1548/49 på Yter Midsund og Peder Andersen til Agerø? Elles er det jo påfallande at Audun også hadde odel i følgjande gårder i Sundtz otting: Horrem (3 wog), Gjendem (2 1/2 p), Eikrem (1 1/2 w 21 mrkl.)

Også etter mor si, Synnøve Audunsdatter på Lyngvær, arva Audun ein del jordegods. Alt ho sto oppført med i jordeboka 1647 ser ut til å ha hamna hos Audun Aagesen. Ein må difor gå ut frå at han gjennom mora er av den kjende Aspe-ætta. Namnet på farfaren var Hans. Hans opphav er ukjent.


Hans og Gaute Teiste er vel også, i allefall i rapporten frå Aspa-seminaret, nemnt i ei tavle skjematisk antyder eit slektskap mellom Aspa-ættaen og Teiste (tavle 3. s. 14). Eg går ut frå at det er desse TV viser til i sitt siste innlegg.

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 7. juli 2005 kl. 16.03

Yter Misund var altså ifølge Johan Julnes si bok Midsund Gard og Slekt II eigd av Teiste. Ein part av Yter Midsund kom som nemnt i Audun Aagesen på Reknes si eige.


Anna jordegods som Audun Aagesen fekk hand om var mellom anna ein del jord i Nordland:

Skattematrikkelen for Nordland 1647 viser:

Odelsskatt:

Anammit odelsschatten aff epterschreffne som iche self besidder alt oddell

Ouden Aagesen paa Molt i Romsdalen eiger i Schar 3 1/2 pd
Staffnes 4 pd
Røeberg, Raens soegen 2 pd
Løcheberg, Raens soegen 2 pd
Steennes, Raens soegen 1/2 W.

Leylendingschatt MELØE FIERING Staffnes 4 pd
Christopher 2 pd 2 dr
Enchenn 2 p
Øuden Aagesen i Rumsdal bygger.

Schar 3 1/2 pd
Olluff 3 1/2 pd 3 1/2 ort
Øuden Aagesen i Rumsdal bygger.

RAENS FIERRINGH
Røeberg 2 pd
Daniel 2 pd 1/2 dr.
Ouden Aagesen i Rumsdal bygger.

Løcheberg 2 pd
Olluff 2 pd 1/2 dr.
Ouden Aagesen i Rumsdal bygger.

Steene 1/2 w.
Olluff 1/2 w. 1 1/2 ort
Øuden Aagesen i Rumsdal bygger.

Bygdeboka for Rana skriv m.a.

Om eigarane før 1623 veit vi ingenting. Frå 1623 til etter 1900 har L(øcheberg). same eigarhistorie som gnr. 137 Raudberg og til 7 1780 dessuten som gnr 135 Steinneset. Eigar i 1623 var herr Anders Pedersen, sokneprest i Kvernes, 1625-26 herr Arne, sokneprest på Sunndmøre,1645 herr Anders Pedersen, sokneprest i Tingvoll i Romsdalen (oml. 1622-55 f på Aukra 1585, d 1655, prost 1623)


Den første herr Anders Pedersen til Kvernes kan eg ikkje finne nokon stad i prestelistene. Her Arne har eg trudd var Hr. Arne Evensen Frostensius til Norddal, men ein annan kandidat kan vere Arne Olufsen Teiste til Herø (til 1642).

Dersom eigarrekkja er hr. Arne Olufsen Teiste, Anders Pedersen til Tingvoll (født i Akerø, son av Peder Andersen til Akerø) og vidare til Audun Aagesen på Reknes kan det jo vere eit slektstilhøve mellom desse personane på eit eller anna vis???

I tilfelle skulle det kanskje vere mogleg å starte på 1600-talet og leite seg attende i tid?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. mai 2011 kl. 14.07

John H. Aarønes

Ein annan ting eg har notert meg at i Gardssoga for Vestnes og Tresfjord av Olav Rekdal, blir det spekulert i "lågadelsnamnet Teiste finst so vidt enmnt som slektsnamn på gardbrukar både på Bjermeland og i Tomren, særleg har Olav Teiste i Tomren (frå slutten av 1500-talet) stor etterslekt iblandt oss." (s. 53)


I den nye bygdeboka for Skorgen, Vestnes nevnes <<Olaf Iverson Teiste Bjermeland (ca 1580-før 1659.>>

Denne Olaf Iverson må da ha forbindelse til Tore Teiste som John nevner på sidene han linker til ovenfor:

<<lak Bolts jordebok - utgitt av Jon Gunnar Jørgensen s. 127 - Bolsøy åtting
Av Bolsøya, 1/" markebol som Tore Teiste eide, bygslet for 1/2 mark, det ligger eit selveide til [garden]. Vi fikk også 1 markebol av Sakse Gunnarsson i den samme jordeiendommen, bygslet for 7 1/2 øre, og vi gav ham 9 |- marka -| øresbol i Setre for 1/2 mark, og lot ham leie Bjermeland under Setre og 1/2 tveite smør. Øde>>

Det er også oppgitt barn til Olav Iverson som kanskje sammen med eiendomsbesittelse kan ha betydning for slektsrelasjoner.

Iver kom til Geitnes der faren var eier av 3 1/2 vog. Iver var bruker i 1650.
Anne gift med Lasse Knutson Vike.
Hans er nevnt i 1664 som soldat, kan også være son til Olaf på det andre bruket.
Lars vart neste bruker.

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Teiste (Romsdal 1400-tallet)

Legg inn av John Harry Aarønes » 8. juni 2011 kl. 20.37

Ja - Vestnes har ei spennande historie - med eit interessant persongalleri.

Svar

Gå tilbake til «Adelsslekter fra middelalderen til ca 1600»