Familie etter Lars Engebretsen Ager Dilling i Råde

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn10146
Innlegg: 53
Registrert: 3. desember 2004 kl. 22.09
Sted: LARVIK

Familie etter Lars Engebretsen Ager Dilling i Råde

Legg inn av dn10146 » 15. januar 2007 kl. 19.30

Min familie på farssiden stammer fra Hobøl, Rygge, Råde i Østfold. Jeg heter Aker til etternavn og det stammer fra min tippoldefar som het Lars Engebretsen Ager Dilling, f. 18. desember 1787 på Huggenes, Rygge. Han flyttet etterhvert til gården Ager Store i Råde. der han og familien hans bodde i ca. 50 år. Derfra stammer altså mitt etternavn. To av sønnene hans flyttet til Vestfold (der også jeg bor - Larvik). Resten av søskna hans vet jeg lite om. Kan noen gi meg noen opplysninger om deres videre skjebne: Dety gjelder disse søskna av min oldefar Hans Larsen Aker: Engebret Larsen Aker, f. 9.6.1820, Nikoline Syrine Larsdatter Aker, f. 7.11.1822, Helene Larsdatter Aker, f. 27.2.1825, Ellen Olene Larsdatter Aker, f. 22.11.1827, Else Sofie Larsdatter Aker, f. 27.11.1833, Christoffer Larsen Aker, f. 5.3.1835, Lauritz Larsen Aker, 11.5.1838.
Jeg vet litt om noen av disse, men svært lite annet enn det jeg har kunnet lese meg til i Rådes bygdebok.
Hans Olav Aker olavaker@bluezone.no

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Familie etter Lars Engebretsen Ager Dilling i Råde

Legg inn av dn20561 » 1. februar 2007 kl. 22.20

Hei,

er imponert av det fine innelegget ditt, dette var meget fyldig skrevet .Bra med oppl. her.

Hva er status i dag på dette søket i dag, fått noe svar på noe av dette du søker etter på denne siden :?:

Har du kommet noe lengre i søket på din slekt?

Er det ikke flere bøker dere har i denne slekta/ i slekts/bygdebøker du ikke har sett??

Mulig det lokale slektshistoie laget har noen Dødsprotokoller fra Lensmannen , i dem så står set en god del oppl. du mulig kan få noe ut av.

Om du har døds året på deres foeldre så kan de slå opp på cd. og finne mye oppl.ARVINGENE/barna deres,etc.

Mvh.
Helge R.

dn10146
Innlegg: 53
Registrert: 3. desember 2004 kl. 22.09
Sted: LARVIK

Re: Familie etter Lars Engebretsen Ager Dilling i Råde

Legg inn av dn10146 » 2. februar 2007 kl. 17.11

Hei, takk for rosen jeg fikk av deg når det gjelder opplysninger osv. i innlegget mitt.

Jeg har ikke fått annet enn svaret fra deg.

Det er særlig videre opplysninger om Elen Olene, Kristoffer og Laurits jeg søker.

Elen vet jeg var gift og hadde flere barn. To av dem var bosatt en tid i Larvik (Helge og Lars

Svendsen). Hun var gift med en Svend Viladsen, som levde fra 1816-1867. De bodde på

Norumheia. Han døde mens barna var små.

Når Elen Olene Larsdatter døde, vet jeg ikke.

Lauritz og Kristoffer Larsen Aker vet jeg ble gift, men ikke noe særlig mer enn det.

Tror ikke Lauritz og Kristoffer fortsatte å bo Råde. Siden de giftet seg, kunne det vært moro å

vite hva de het og hvorde bosatte seg.

Elen Olen giftet seg altså med Svend Villadsen i 1856, Lauritz giftet seg med Berte Marie

Pedersdatter i 1866 og Kristoffer giftet seg med Mathea Larsdatter i 1863.

Jeg hadde håpet at evt. folk fra Øsrfold, kunne ha hjulpet meg, så hvis jeg ikke får

noe mer svar, så får jeg følge de råda du gav og kontakte noen lokale historielag.

Mvh Hans Olav Aker

gj06010
Innlegg: 30
Registrert: 27. desember 2007 kl. 21.27
Sted: LARKOLLEN

Re: Familie etter Lars Engebretsen Ager Dilling i Råde

Legg inn av gj06010 » 2. januar 2008 kl. 16.13

Hei!

Ett tips: ta kontakt med Rygge museum - de har en strålende leder som heter Helge Aker... Det er endel Aker'e i Rygge, og Helge vet helt sikkert mer enn meg om dette, men om jeg får tid skal jeg prøve å se etter i Rygge-bøkene, det er jo mulig jeg finner noe der også.

Mvh Birgitte

gj08176
Innlegg: 175
Registrert: 27. november 2008 kl. 15.07
Sted: GRESSVIK

Re: Familie etter Lars Engebretsen Ager Dilling i Råde

Legg inn av gj08176 » 2. februar 2009 kl. 12.31

Hei

Dette var interessant, for jeg mener vi har noe felles her....

Lars Engebretsen f. 1787-88 på Huggenes i Rygge g.m. Maren Nilsdatter f. 19.03.1797 på Røer vestre i Rygge. Disse er foreldre til min tipp-tipp ? oldermor - Helene Larsdatter
f. 1827 i Rygge og død 14.05. 1861 på Aker plass i Råde.
Datteren til Helene og Johannes Henriksen f. 1822 flytter til Gressvik/Onsø FT 1900
(Gift 1848)

Foreldrene til Lars er fra Dilling i Rygge, d.v.s. moren kommer fra Rygge. Faren er Engebret Helgesen f. 1755 og død 1789. Moren er Else Olsdatter, tror jeg. Engebret var gift tre - 3 ganger.
Alt dette og mer har jeg funnet i Bygdebok for Rygge + hissig bruk av Digitalarkivet.

P.s. Det er en Lars Aker i Fredrikstad Historielag og mange flere Aker her............

M.v.h.

John Erik M.

Svar

Gå tilbake til «Moss-distriktet - ukjent kommune»