Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Bente Berg
Innlegg: 149
Registrert: 26. januar 2012 kl. 20.37
Sted: OSLO

Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

Legg inn av Bente Berg » 10. februar 2012 kl. 15.41

Hei.
Understående er utdrag av en avhandling av Eilert Sundt.

Ved Slutningen af 1855 blev en fremmed og hjælpeløs Gut opfanget af Politiet i Fredrikshald og overgivet til Fattig-væsnets Forsørgelse. Han saa ud til at være 11-12 Aar gammel.

Et andet Træk: For Politiet opgav Gutten, at han nogen Tid havde opholdt sig paa en navngiven Gaard i Tune Præstegjeld, og ved Efterspørgsel gjennem Lensmanden erfaredes, at dette var sandt nok.

i Foraaret 1858, gik han til Bekjendelse om, at han dog kjendte sine Forældre: de skulde være svensk Smed Andreas Hagelind og Hustru; da de for flere Aar siden paa kort Tid opholdt sig i Rokke Sogn nær Fredrikshald, var han gaaet fra dem, og siden havde han ikke seet dem. Ved Efterspørgsel blev det ogsaa oplyst, at der virkelig havde været en Familie af det Navn i Rokke, og at et Barn da var gaaet fra Forældrene.

Denne gruppen har jeg i det alt vesentlige sortert, med untak av Johan Albert`s søster Christina Elisabet. Hun er ikke å finne i fødsel\dåpsbøker, men i husførhør fra Långserud, Bjönseby er hun oppgitt å være født 28\7 1846. Hun er heller ikke å finne i dødsreg i Sverige.

Foreldrenes navn var Anders Gustav Hagelin (1818) og Sara Lovisa Falkorsdotter (1824). Guttens navn var Johan Albert (Johannes Albirt, f Svanskog 1844). De fikk en ny sønn, Emil Julius, i januar i Borre, Vestfold og var bosatte i Kristiania i FT-65.

Men - Christina Elisabet er borte. Kan hun ha blitt igjen i Østfold som tjenestepike? Finnes det noen myter om en liten, svensk pike alene på vandring? Eller noen forslag til hvordan jeg kan gripe dette an?


mvh

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

Legg inn av dn18527 » 10. februar 2012 kl. 17.33

For ordens skyld FT 1865;
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 37372#ovre

Kandidat til Christina;
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =3631#ovre

Eller?
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=517#ovre

Eller?
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... amn=f60128

Ved å lete etter en eventuell vielse og se hvem som da står som far,
kan du vel finne ut om noen av disse er din Christina.
Vennlig hilsen Tove

Bente Berg
Innlegg: 149
Registrert: 26. januar 2012 kl. 20.37
Sted: OSLO

Re: Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

Legg inn av Bente Berg » 10. februar 2012 kl. 19.26

Hei.
Din første link er til riktig familie.
Flotte forslag. Å lete etter giftemål er nok en god innfallsvinkel. Prøver den. :D
Takk.

mvh

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

Legg inn av dn18527 » 10. februar 2012 kl. 21.01

Forsøket verdt ihvertfall. Er dette bom, får vi prøve å tenke på andre løsninger.
Hun kan jo være andre steder og. (Vestfold, Oslo?)
Krysser fingre. :wink:
Vennlig hilsen Tove

Bente Berg
Innlegg: 149
Registrert: 26. januar 2012 kl. 20.37
Sted: OSLO

Re: Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

Legg inn av Bente Berg » 10. februar 2012 kl. 21.31

Jeg har lett etter beste evne - uten hell.
Vestfold var lenge ett tema. Jeg fant en Christina fra Sverige som var interessant, med riktig fødselsår - men gal fødselsdato.
I Oslo tror jeg ikke hun bodde. Det var en stor familiegruppe der, med tanter , onkler og en mormor. Jeg tror hun ville blitt synlig .
Johan endte som omstreifer på vestlandet. Carl-Fredrik satt fengslet tre ganger før han emigrerte, Tibert døde som 10- åring og min oldermor Elvedia levde ett strevsomt liv.

Jeg vil svært gjerne løse dette. Christina Elisabet er den siste brikken i min fars tre.

Jeg skal prøve ut forslagene dine i morgen. Kan du titte innom denne siden, for flere råd, hvis jeg feiler?

mvh
Bente

Bente Berg
Innlegg: 149
Registrert: 26. januar 2012 kl. 20.37
Sted: OSLO

Re: Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

Legg inn av Bente Berg » 10. februar 2012 kl. 21.34

Jeg har lett etter beste evne - uten hell.
Vestfold var lenge ett tema. Jeg fant en Christina fra Sverige som var interessant, med riktig fødselsår - men gal fødselsdato.
I Oslo tror jeg ikke hun bodde. Det var en stor familiegruppe der, med tanter , onkler og en mormor. Jeg tror hun ville blitt synlig .
Johan endte som omstreifer på vestlandet. Carl-Fredrik satt fengslet tre ganger før han emigrerte, Tibert døde som 10- åring og min oldermor Elvedia levde ett strevsomt liv.

Jeg vil svært gjerne løse dette. Christina Elisabet er den siste brikken i min fars tre.

Jeg skal prøve ut forslagene dine i morgen. Kan du titte innom denne siden, for flere råd, hvis jeg feiler?

mvh
Bente

Bente Berg
Innlegg: 149
Registrert: 26. januar 2012 kl. 20.37
Sted: OSLO

Re: Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

Legg inn av Bente Berg » 10. februar 2012 kl. 21.37

Beklager - der skjedde det som ikke skulle ha skjedd - dobbelt innlegg :oops:

Bente Berg
Innlegg: 149
Registrert: 26. januar 2012 kl. 20.37
Sted: OSLO

Re: Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

Legg inn av Bente Berg » 10. februar 2012 kl. 21.43

Beklager - der skjedde det som ikke skulle ha skjedd - dobbelt innlegg :oops:

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

Legg inn av dn18527 » 10. februar 2012 kl. 22.27

Prøv å gå inn på et av de dobble, ( du fikk to ) klikk på krysset i øverste høyre hjørne, og da håper jeg du kan fjerne det som står. :)
Vennlig hilsen Tove

gj10198
Innlegg: 3524
Registrert: 22. oktober 2009 kl. 21.57
Sted: PORSGRUNN

Re: Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

Legg inn av gj10198 » 11. februar 2012 kl. 0.12

Hei!

Jeg fant Christina Elisabeth i fødsel/dåpsbok i Långserud:

født 28/7 1846, døpt 2/8 hemma i Svanskog,
Christina Elisabeth, uekte
pigan Sara Falks barn, Bjørsebyn.
Barnefader smeden Hagelin,ibidem.

Hilsen Kari

Bente Berg
Innlegg: 149
Registrert: 26. januar 2012 kl. 20.37
Sted: OSLO

Re: Christina Elisabet ( Andersdatter?) Hagelin

Legg inn av Bente Berg » 11. februar 2012 kl. 12.27

Hei.
Med ref til mine gjentatte innlegg i går kveld: Det er nå bevist at multi-tasking på en fredagskveld ikke er lurt. Beklager :?

Så flott at du fant henne. Vi er flere som leter etter denne fam, understående er så langt vi har funnet bekreftleser m.h.t. Christina Elisabeth liv. Fødslesdato stemmer.
" Christina Elisabet har jag inte funnit i födelse och dopbok. I husförhörslängden Långserud under Björsebyn står antecknat att hon var född den 28 juli 1846".

Så langt har vi trodd at de to eldste barna ble igjen i Sverige. Det er nå motbevist, så får vi se hva kirkebøkene bringer.

Tusen takk

ps. prøvde å slette det - uten hell som du ser

mvh

Svar

Gå tilbake til «Halden-distriktet - ukjent kommune»