Ingebret Ingebretsen

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Ingebret Ingebretsen

Legg inn av Tom Kaasen » 28. november 2006 kl. 21.07

Født ca. 1836. Far til "uægte" Anna Knof Ingebretsdatter, f. 13.04.1875 i Vefsn. Mor er Petrine Maria Ingebretsdatter fra Vefsn, f. 1938.
Anna Knof Ingebretsdatter var min oldemor. Petrine Maria Ingebretsdatter giftet seg med Haldor Haldorsen i 1877 i Vefsn. Min gammeltante mener at Ingebret Ingebretsen var fra østfold, men på anleggsarbeid i Vefsn/Mosjøen/Halsøy-området.
Hjemsted/fødested for Ingebret Ingebretsen, i oppføringen av dåpen i kirkeboken, er vanskelig å tyde. Gårdsnavn kan synes som Hauen/Houen?, fødested som Lardalen/Lærdalen/Lordalen/Lerdalen, utsnitt av kirkeboksiden er vedlagt.
Jeg vil bli svært takknemlig dersom noen kan bidra til å kaste lys over en evt. Ingebret Ingebretsen.
Med hilsen
Tom Kaasen

Asle Olaf Tuft
Innlegg: 107
Registrert: 17. januar 2005 kl. 16.34
Sted: ASKER

Re: Ingebret Ingebretsen

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 2. desember 2006 kl. 22.44

Hei Tom

Vet ikke om det kan være til hjelp, men det med Østfold og nabofylket Vestfold kan jo bli forvekslet.

Kommunen nord for Larvik heter Lardal og ligger da i Vestfold.

Ser du er inne på Lærdal i Sogn osv. Derfor svaret.

Tror nok jeg hadde søkt i nærmeste omegn, da enten i Nordland eller i Østfolds eller den s nærhet siden familien insisterer på Østlandet.

Har du prøvd nettsøk på navn som ligner på det du kan tyde av kirkeboken? F.eks. med KVASIR eller Norgesglasset? Gir i hvert fall en del stedsmuligheter å lete i.

Her finner du Lærdalen på Kirkøy i Hvaler kommune. Og det er Østfold.
Også i Østfold er Lerdalen i Halden.

Ellers tror jeg nok den som førte kirkeboken i pennen i 1875 ville ha ført opp en bedre geografisk stedsangivelse såfremt barnefaren virkelig var fra Indre eller Ytre Smålendene.
Passer ikke de to stedene i Østfold er min gjetning er at du finner stedet i Nordland. Folk flyttet jo ikke så mye på seg i 1875.

Mvh Asle

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ingebret Ingebretsen

Legg inn av Tom Kaasen » 3. desember 2006 kl. 12.15

Takk for svar!. Grunnen til "søket" i Østfold er jo min gammeltantes opplysning om at han kom derfra. Jeg har søkt "globalt" i folktetellingene for 1865, 1875 og 1900 og forsøkt å følge Ingebret'er med noenlunde riktig alder i Lærdal/Lardal/Lerdal. Lærdalen på Kirkøy har jeg oversett. Takk for det tipset. Det er selvfølgelig begrenset hva en kan oppnå, ved bare å søke i kilder som er tilgjengelige på nettet. Slik sett er disse etterlysningsforumene spennende, fordi de bidrar til å "koble" personer ved bredere kunnskap om lokale forhold.

Vefsn Slektshistorielag har en egen etterlysningsside (og hjelpsomme medlemmer) på http://nettforlaget.net/cgi-bin/brukere/forum/etterlysning/1065126601/index.php, men det har ikke lyktes å finne noen sannsynlig Ingebret Ingebretsen i Vefsn-området.

Med hilsen
Tom Kaasen

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Ingebret Ingebretsen

Legg inn av dn20561 » 3. desember 2006 kl. 12.34

Hei,


her har du kartlenk til NORGESGLASET datakart fra STATENS KARTVERK denne er meget fin og bruke , det er og historisk kart her som er fint.

Her er linken:

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

mvh.
Helge

Beate Marina Melleby
Innlegg: 30
Registrert: 17. august 2006 kl. 15.02
Sted: GREÅKER

Re: Ingebret Ingebretsen

Legg inn av Beate Marina Melleby » 26. desember 2006 kl. 19.40

Hei.

Lærdal ligger i Sogn og Fjordane. Fant en Ingebrigt Ingebigts. 26 år i 1865 tellinga. Han var veiarbeider.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2841#ovre

Ingebrigt var et ganske vanlig navn på Vestlandet på denne tiden.

Jule hilsen fra Beate

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ingebret Ingebretsen

Legg inn av Tom Kaasen » 29. desember 2006 kl. 9.58

Takker for svar Beate. Jeg har en etterlysning i Sogn og Fjordane - Lærdal også. Jeg har tidlig sett den Ingebrigt du viser til, men han emigrerte til Canada i 1871, med familie.

Fortsatt god jul!

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Innlegg: 2603
Registrert: 31. juli 2012 kl. 10.30
Sted: Sverige

Re: Ingebret Ingebretsen

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 24. april 2013 kl. 21.19

Samme etterlysning her fra 2006 "Lärdal" : https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 998#573998
Mvh,Svehn

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ingebret Ingebretsen

Legg inn av Tom Kaasen » 24. april 2013 kl. 22.24

Hei

Jeg la ut etterlysningen flere steder, fordi jeg ikke forsto helt hvordan slektsforumet virket, den gangen jeg var helt fersk.
mvh
Tom Kaasen

Svar

Gå tilbake til «Østfold - ukjent sted»