Dansemester Morten Krag, Ødegaarden under Brekke i Sem

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Margaret Helen Strand
Innlegg: 150
Registrert: 1. juni 2005 kl. 15.11
Sted: MOSS

Dansemester Morten Krag, Ødegaarden under Brekke i Sem

Legg inn av Margaret Helen Strand » 29. november 2010 kl. 14.47

Hei! Dansemester Morten Krag ble viet i 1792 i Son, Vestby, Akershus, til Helvig Margrethe Didrichsdatter. De ble senere skilt, deres datter ble pleiebarn hos mormoren i Son, og Helvig giftet seg igjen i Moss i 1803 og fikk familie der.

Sem og Slagen - en bygdebok. Gårdshistorie, bind 1 . Tønsberg: Høgskolen i Vestfold, 2002.

"Ødegården. I 1795 blev det holdt skilsmisse-skifte på Øde Gaarden under Brekke i Sem mellem dansemester Morten Kragh og hustru Helvig Margrethe Didriksdatter. Boet var fallitt, men Kragh hadde selv anmeldt en fordring på ca. 10 rdl., så kreditorene fikk sitt tilgodehavende. Kragh hadde gitt informasjon i dans både på Saltverket og i Tønsberg, sies det i skiftet."

Finner ikke spor av Morten Krag i 1801-tellingen, så er takknemlig for hjelp med opplysninger om ham, hvor han kom fra og hvor han ble av.
MVH Margaret Strand

dn21993
Innlegg: 1933
Registrert: 17. november 2007 kl. 12.17
Sted: TOLVSRØD

Re: Dansemester Morten Krag, Ødegaarden under Brekke i Sem

Legg inn av dn21993 » 29. november 2010 kl. 18.42

Hei

Setter bare inn vielsen mellom Morten / Helvig: KB Vestby 1779-1796, nest nederst side 307 :Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-154

Finner ikke Morten i FT 1801 jeg heller. Har han emigrert tro ?




hilsen
Grethe Aud

Jon Erik Berg-Hansen
Innlegg: 2695
Registrert: 31. desember 2004 kl. 18.42
Sted: HORTEN

Re: Dansemester Morten Krag, Ødegaarden under Brekke i Sem

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 29. november 2010 kl. 23.35

Det er langt mellom dansemesterne i Norge i 1801 (4 stykker).
Er han død, eller kanskje i Danmark?

Margaret Helen Strand
Innlegg: 150
Registrert: 1. juni 2005 kl. 15.11
Sted: MOSS

Re: Dansemester Morten Krag, Ødegaarden under Brekke i Sem

Legg inn av Margaret Helen Strand » 30. november 2010 kl. 1.27

Hei og takk begge to for svar! Jeg hadde trolovelsen med Helvig, men hva står det der som hans oppholdssted- Mossund? menes det da Mossesund, eller har dere andre forslag til mulige gårder eller steder?

Jeg hadde lett i 1801-tellingen for Danmark på ddd.dda.dk uten hell, det var jo to med samme navn, men pga yrke og familieforhold så de lite sannsynlige ut.
Må visst bruke litt tid på å lete gjennom kirkebøker etter mulige dødsfall før 1801, er ikke min egen slekt med klarte å løse gåten med Morten Krags datter som en etterkommer ikke fant ut av. Problemet var at hun var satt bort hos bestemoren og sto som Maren Mortensdatter i 1801 og ikke Maren Christine Krag, som var hennes fulle navn.

Det ser ut til å ha vært Krag familier i Larvik, Skien og Kongsberg områdene, samt Aust-Agder, som han muligens kan stamme fra, men jeg ville tro slektsnavnet kom fra Danmark opprinnelig.
MVH Margaret Strand

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Dansemester Morten Krag, Ødegaarden under Brekke i Sem

Legg inn av Else Berit Rustad » 30. november 2010 kl. 9.17

I lenken som Grethe Aud la ut står det bare

Dantsemæster Morten Krag med Pigen Helvig Magrethe Didrichsdatter af sogn

- jeg kan ikke se det står noe om hans oppholdssted. Sogn er en annen skrivemåte for Son.


Mvh
Else B.

Jon Erik Berg-Hansen
Innlegg: 2695
Registrert: 31. desember 2004 kl. 18.42
Sted: HORTEN

Re: Dansemester Morten Krag, Ødegaarden under Brekke i Sem

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 30. november 2010 kl. 13.58

Hvis linken er OK, har du skiftet her:
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/2 ... ant&mode=0
Det er slett ikke sikkert at du finner noe som hjelper deg til å komme "nærmere" Morten!

Stein Andersen
Innlegg: 1
Registrert: 31. januar 2015 kl. 12.39
Sted: DUKEN

Re: Dansemester Morten Krag, Ødegaarden under Brekke i Sem

Legg inn av Stein Andersen » 31. januar 2015 kl. 12.42

I Nøtterøy kirkebok finner jeg følgende: Dansemester Krag død på Holtekjær 13. april 1822 og begravet 18. april samme år. Hva var hans fornavn og hvor kom han fra? Jeg får vel legge til at han var over 80 år da han døde.

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg-Sandefjord-distriktet - ukjent kommune»