Gro Guttormsdatter f.ca 1628 Solberg/Ramnes

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
dn35625
Innlegg: 85
Registrert: 13. september 2016 kl. 8.59
Sted: Thailand

Gro Guttormsdatter f.ca 1628 Solberg/Ramnes

Legg inn av dn35625 » 8. februar 2019 kl. 5.31

Jeg har funnet Gro Guttormsdatter f. ca. 1628 i Ramnes bygdebok
https://www.nb.no/items/e6a344be5267a86 ... 20bygdebok

Hun var gift med Ole Kristofferssøn 1629-1701, Solberg.
Hans bakgrunn er godt kjent siden han er en av arvingene til godset fra
Viulsrød/Aasgarden/Grimsrød.

Men hvor kommer Gro fra? Hva er hennes bakgrunn.

Jon Erik Berg-Hansen
Innlegg: 2694
Registrert: 31. desember 2004 kl. 18.42
Sted: HORTEN

Re: Gro Guttormsdatter f.ca 1628 Solberg/Ramnes

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 9. februar 2019 kl. 15.40

Har dessverre ikke svar på ditt spørsmål, men hva er forbindelsen til Viulsrød/Åsgården?

Jon Erik

Brukeravatar
dn35625
Innlegg: 85
Registrert: 13. september 2016 kl. 8.59
Sted: Thailand

Re: Gro Guttormsdatter f.ca 1628 Solberg/Ramnes

Legg inn av dn35625 » 10. februar 2019 kl. 5.08

Ole Kristofferssøn Solbergs mor var Marte Olsdatter Sjue som var datter til Ole og Birgitte Viulsrød.

https://forum.arkivverket.no/topic/2091 ... ans-slekt/

Faren hans var Kristoffer Auensen Heum som var sønn av Auen Madsen Aasgarden og Anne Bentsdatter Grimsrød.

http://old.genealogi.no/medlemmer/genea ... tml#page39

Hilsen Jørn

Brukeravatar
8317
Innlegg: 358
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.49
Sted: PORSGRUNN

Re: Gro Guttormsdatter f.ca 1628 Solberg/Ramnes

Legg inn av 8317 » 10. februar 2019 kl. 8.52

Jørn skrev: Men hvor kommer Gro fra? Hva er hennes bakgrunn.


Jeg har registrert at Gro Guttormsdatter er datter til Guttorm Kristenson som døde på Myre i Sem ca 1631.
Mine kilder er Gjallarhorn 28/2001, Auen Madsson Åsgården og Anne Bentsdotters kjente og ukjente etterslekt i Vestfold av Torbjørn Steen Karlsen og Gjallarhorn 63/2018,Tveiten i Sem av Torbjørn Steen Karlsen.

Jeg har ikke artiklene her, men kan se på de når jeg kommer hjem slik at du kan få mer info.
Guttorm skal være sønn til Kristen Tveiten fra Barkåker. Her har jeg notert:
"Guttorm har overtatt Myre efter Alf i 1627. Han skulde ikke bli sittende lenge som bruker her. Omkring 1631 blev han slått ihjel av Oluf Eik i Lofts-Eik, Slagen. Oluf blev dømt til fred og å gi bøter til kgl. maj. halvannen manns bot: tre ganger 8 ørtuger og 13 m. sølv = 20 rdl. 1 m. Enken er bruker i 1631."

Mor var eier av Myre i 1631 og ble senere trolig gift andre gang med Halvor Håvardson Hesby.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Gro Guttormsdatter f.ca 1628 Solberg/Ramnes

Legg inn av gj00026 » 10. februar 2019 kl. 10.27

Jan skrev:
Jørn skrev: Men hvor kommer Gro fra? Hva er hennes bakgrunn.


Jeg har registrert at Gro Guttormsdatter er datter til Guttorm Kristenson som døde på Myre i Sem ca 1631.
Mine kilder er Gjallarhorn 28/2001, Auen Madsson Åsgården og Anne Bentsdotters kjente og ukjente etterslekt i Vestfold av Torbjørn Steen Karlsen og Gjallarhorn 63/2018,Tveiten i Sem av Torbjørn Steen Karlsen.


Det eneste som står i artikkelen, er at Ola Kristoffersen var "gift med Gro Guttormsdatter (trolig datter til Guttorm Myre i Sem)."

Det gis altså ingen begrunnelse, og jeg antar det er en gjetning basert på at Ola Kristoffersen eide 15 mrk smør i Myre. Når denne Guttorm bare er nevnt noen få år som bruker på Myre, så vidt jeg vet uten at det opplyses noe om eierskap i Myre for hans del, kan påstanden om at Gro Guttormsdatter var datter av Guttorm Myre, neppe karakteriseres som noe annet enn en gjetning.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
8317
Innlegg: 358
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.49
Sted: PORSGRUNN

Re: Gro Guttormsdatter f.ca 1628 Solberg/Ramnes

Legg inn av 8317 » 10. februar 2019 kl. 18.10

Kristian skrev:
Jan skrev:
Jørn skrev: Men hvor kommer Gro fra? Hva er hennes bakgrunn.


Jeg har registrert at Gro Guttormsdatter er datter til Guttorm Kristenson som døde på Myre i Sem ca 1631.
Mine kilder er Gjallarhorn 28/2001, Auen Madsson Åsgården og Anne Bentsdotters kjente og ukjente etterslekt i Vestfold av Torbjørn Steen Karlsen og Gjallarhorn 63/2018,Tveiten i Sem av Torbjørn Steen Karlsen.


Det eneste som står i artikkelen, er at Ola Kristoffersen var "gift med Gro Guttormsdatter (trolig datter til Guttorm Myre i Sem)."

Det gis altså ingen begrunnelse, og jeg antar det er en gjetning basert på at Ola Kristoffersen eide 15 mrk smør i Myre. Når denne Guttorm bare er nevnt noen få år som bruker på Myre, så vidt jeg vet uten at det opplyses noe om eierskap i Myre for hans del, kan påstanden om at Gro Guttormsdatter var datter av Guttorm Myre, neppe karakteriseres som noe annet enn en gjetning.


Kristian har tatt med det som står i artikkelen i Gjallarhorn 28/2001, Auen Madsson Åsgården og Anne Bentsdotters kjente og ukjente etterslekt i Vestfold. Her er det tydelig at farskapet til Guttorm Myre er merket som trolig.

I artikkelen i Gjallarhorn 63/2018,Tveiten i Sem har ikke Torbjørn Steen Karlsen tatt dette forbeholdet.
Han skriver at Guttorm ”Kristensen” har to barn: datteren Gro gift med Ola Kristoffersen og datteren NN Kristoffersdatter gift med Gulbrand Andersen Skatvold i Andebu født ca 1624 og død ca 1694.
Torbjørns begrunnelse for at de er søsken nevnes i en fotnote ”At hun (Gro) er fra Myre kan en se ut fra følgende ”søskenbarn”: Kristen Gulbrandsen Myre i Sem(Han er sønn av Gulbrand Andersen Skatvold i Andebu og NN Kristoffersdatter Myre) ; Hans Olsen Eikenesi Hoff. (Sønn til Ola Rasmusen Sjue i Hoff og Siri Kristoffersdatter søster til Gro Guttormsdatters mann); Per Andersen Auen i Vassås (sønn til Anders Nirisen Nau, Vassås, Hoff og Johanne Halvorsdatter, halvsøster til Gro Guttormsdatter; Nils Kristoffersen Voll i Undrumsdal (sønn til Kristoffer Andersen Voll i Undrumsdal og Kari Halvorsdatter, halvsøster til Gro Guttormsdatter.) Ramnes bygdebok av Sigurd H. Unneberg, bind II første del, s 613-614. Ellers kilde til dette er ukjent”

https://www.nb.no/items/e6a344be5267a86 ... b%C3%B8ker

Dette bekrefter som Kristian sier ikke at Guttorm ”Kristensen” er far til Gro, men det sier mer om familiekretsen til Gro som også kan være av interesse.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Gro Guttormsdatter f.ca 1628 Solberg/Ramnes

Legg inn av gj00026 » 10. februar 2019 kl. 21.20

Jan skrev:Dette bekrefter som Kristian sier ikke at Guttorm ”Kristensen” er far til Gro, men det sier mer om familiekretsen til Gro som også kan være av interesse.


Jeg har visst ikke lest de seneste Gjallarhorn godt nok og var ikke oppmerksom på dette. Det beviser kanskje ikke sammenhengen, men det er sannelig heller ikke langt unna. Med disse søskenbarn-opplysningene på bordet ser det temmelig solid ut.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
8317
Innlegg: 358
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.49
Sted: PORSGRUNN

Re: Gro Guttormsdatter f.ca 1628 Solberg/Ramnes

Legg inn av 8317 » 11. februar 2019 kl. 0.00

Kristian skrev:Jeg har visst ikke lest de seneste Gjallarhorn godt nok og var ikke oppmerksom på dette. Det beviser kanskje ikke sammenhengen, men det er sannelig heller ikke langt unna. Med disse søskenbarn-opplysningene på bordet ser det temmelig solid ut.


Da er vi relativt trygge på at vi har et godt grunnlag til å utpeke far til Gro Guttormsdatter.

Det er Torbjørn Steen Karlsen som må berømmes for den innsatsen han legger ned med sine gode artikler i Gjallarhorn.

Brukeravatar
dn35625
Innlegg: 85
Registrert: 13. september 2016 kl. 8.59
Sted: Thailand

Re: Gro Guttormsdatter f.ca 1628 Solberg/Ramnes

Legg inn av dn35625 » 11. februar 2019 kl. 5.20

Takk for hjelpen begge to!

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg-Sandefjord-distriktet - ukjent kommune»