Tallak Gunnarsson (Bø-ætten)

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
gj12762
Innlegg: 110
Registrert: 4. februar 2011 kl. 18.15
Sted: Raufoss

Tallak Gunnarsson (Bø-ætten)

Legg inn av gj12762 » 12. januar 2014 kl. 0.39

Iflg. bygdeboka over Sandar s. 242 skriver L.Berg at Gudrun Borgarsdatter som levde til rundt 1455 ikke selv hadde barn og at arvingene er bl.a. Tallak Gunnarsson. Videre at han synes å være hovedarving og vel derfor får ættegarden Bø.

L.Berg forteller ikke om hvordan dette kan henge sammen og jeg har ikke andre kilder å støtte meg på.
Er det noen av dere som vet hvordan dette henger sammen.

PS - har dog googlet meg frem til at det foreligger en artikkel om denne Bø-ætten, men har ikke fått tak i denne.


Mvh
Roy O. L. Jakobsen

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Tallak Gunnarsson (Bø-ætten)

Legg inn av gj00026 » 12. januar 2014 kl. 1.24

Roy skrev:Iflg. bygdeboka over Sandar s. 242 skriver L.Berg at Gudrun Borgarsdatter som levde til rundt 1455 ikke selv hadde barn og at arvingene er bl.a. Tallak Gunnarsson. Videre at han synes å være hovedarving og vel derfor får ættegarden Bø.

L.Berg forteller ikke om hvordan dette kan henge sammen og jeg har ikke andre kilder å støtte meg på.
Er det noen av dere som vet hvordan dette henger sammen.


Det synes helt umulig å finne ut av, med de skriftlige kildene som er bevart fram til vår tid. Det bevarte kildematerialet fra denne tida er så oversiktlig (fordi det er så begrenset), at det vil være en stor overraskelse om det skulle dukke opp ukjente opplysninger som kan kaste lys over dette.

Meg bekjent er det heller ikke mulig å påvise nålevende etterkommere av Tallak Gunnarsson.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

gj12762
Innlegg: 110
Registrert: 4. februar 2011 kl. 18.15
Sted: Raufoss

Re: Tallak Gunnarsson (Bø-ætten)

Legg inn av gj12762 » 12. januar 2014 kl. 9.59

Hei igjen Kristian
Takker for svar ang. dette.

Jeg har brukt det som er å finne i bygdebøkene av L.Berg - der utgangspunktet er Kristen Guttormssøn Fekja, som driver 2.del av Fekja og gift med Anne Kristensdatter

Og det må legges til grunn at det ikke er brukt annen kilde enn L.Berg sine bygdebøker.

Mvh
Roy O. L. Jakobsen

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Tallak Gunnarsson (Bø-ætten)

Legg inn av gj00026 » 12. januar 2014 kl. 21.14

Roy skrev:Hei igjen Kristian
Jeg har brukt det som er å finne i bygdebøkene av L.Berg - der utgangspunktet er Kristen Guttormssøn Fekja, som driver 2.del av Fekja og gift med Anne Kristensdatter

Og det må legges til grunn at det ikke er brukt annen kilde enn L.Berg sine bygdebøker.


Lorens Berg skriver under Fekja: Guttorm opføres som ældste lagrettemand 1592 i et brev om Sørby; omtales ogsaa i et brev 1596 som angaar parter i Solberg [feil for Skjælberg] og Lundeby, hvorom det var blit tvist mellem Sandeherredspresten og arvingene efter Gunnar Tallakssøn paa Rørkoll, og blandt disse arvinger var Guttorm Fekja.

Nå trenger man for det første ikke være etterkommer for å være arving, da en barnløs arvelater ville bli arvet av utarvinger (søsken eller søskens etterkommere, eller fjernere slektninger).

Men for det andre mener jeg, etter å ha studert rettsdokumentene fra 1596-1597 i original, at Berg gjengir rettssaken feil og trekker konklusjoner som det ikke er grunnlag for. Det synes som om den Gunnar Tallaksson som levde 1456 og 1501 (ikke han som levde på Rørkoll som 80-åring i 1566), solgte jord i Skjælberg og Lundeby til Guttorm Fekjas forfedre. Det er ut fra dokumentene svært uklart om Guttorm Fekja var beslektet med Gunnar Tallaksson, mens det definitivt ser ut til at han ikke var beslektet med hustru Gudrum på Bø.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

gj12762
Innlegg: 110
Registrert: 4. februar 2011 kl. 18.15
Sted: Raufoss

Re: Tallak Gunnarsson (Bø-ætten)

Legg inn av gj12762 » 12. januar 2014 kl. 21.37

Igjen tusen takk Kristian
Da noteres det et stort spørsmålstegn ved Guttorm Fekja og grenen videre.
Tar av meg hatten for din viten om slektene i Vestfold :)


Mvh
Roy O. L. Jakobsen

Svar

Gå tilbake til «Vestfold - ukjent sted»