Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjøme

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 166
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjøme

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 22. januar 2013 kl. 21.27

Hei!
Jeg søker etter anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje på Tjøme. I Lorens Bergs bygdebok om Sandeherred står det om ham under Natholmen på side 496: "Han var fra Tjømø og hadde 1813 egtet Kristine Marie Hansdatter. Ola kjøpte Natholmen av staten for 260 spd., men solgte det tre aar efter for samme pris og flyttet væk." Ola eide Natholmen i perioden 1825-1828.

Ola og Kristine Maries bosteder, barn og dødstidspunkt (d hhv 1833 og 1861) har jeg forholdsvis god oversikt over, men vet derimot ingen ting om Olas aner. Jeg har gjennomgått hele Lorens Bergs bygdebok om Tjøme, men ikke funnet spor av verken Ola Kristenssøn eller hans far Kristen rundt 1790.

Ekteskapet er nok registrert i ministerialbok nr 3 for Sandeherred, men prestens håndskrift er ikke leselig for meg. Er Olas far Kristen eventuelt nevnt her?:
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 3 (1789-1814), Ekteviede 1813, side 213.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-197


Jeg vet at Ola og Kristine Marie flyttet fra Natholmen til fastlandet i Sandeherred, og endte opp på Hjelmby. Jeg vet om åtte barn, hvorav de seks første er notert født på Natholmen mellom 1814 og 1825. Det yngste barnet, Nils Olssøn, ble født på Ormestad i 1829.

Er det noen som har opplysninger om anene til Ola Kristenssøn f cirka 1790, kanskje fra Tjøme?

På forhånd takk for svar!

Hilsen Per Jørgen

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av gj00026 » 22. januar 2013 kl. 22.16

Per skrev:Hei!
Jeg søker etter anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje på Tjøme. I Lorens Bergs bygdebok om Sandeherred står det om ham under Natholmen på side 496: "Han var fra Tjømø og hadde 1813 egtet Kristine Marie Hansdatter. Ola kjøpte Natholmen av staten for 260 spd., men solgte det tre aar efter for samme pris og flyttet væk." Ola eide Natholmen i perioden 1825-1828.

Ola og Kristine Maries bosteder, barn og dødstidspunkt (d hhv 1833 og 1861) har jeg forholdsvis god oversikt over, men vet derimot ingen ting om Olas aner. Jeg har gjennomgått hele Lorens Bergs bygdebok om Tjøme, men ikke funnet spor av verken Ola Kristenssøn eller hans far Kristen rundt 1790.


Tar med lenke til emnet der vi gjennomgikk neste generasjon, i tilfelle det kan være til nytte for noen.

Per skrev:Ekteskapet er nok registrert i ministerialbok nr 3 for Sandeherred, men prestens håndskrift er ikke leselig for meg. Er Olas far Kristen eventuelt nevnt her?:
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 3 (1789-1814), Ekteviede 1813, side 213.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-197


Trolovelsen er innført på høyre side, tredje nederst:

Den 14. Feb.
Enkem. Ole Kristesen fra Tromøens Annex
P: Kristine Marie Hansdtr Natholmen
Kaut:
Hans Jakobsen Natholmen
Anders Thorsen Aarøe


Høyre kolonne opplyser om vielsesdatoen:

Viede den 21 Septembr
Vidner
Søren Hansen Engøe
Hans Thorsen Aarøe
og hustruer


Her har vi to interessante forhold! Det ene at Ola Kristensen var enkemann da han ektet Kristine Marie Hansdatter. Det andre at han oppgis å være fra Tromøens Annex. Umiddelbart tenker jeg da på daværende Tromøy sogn i Austre Moland prestegjeld i nåværende Aust-Agder. Lorens Berg har likevel plassert ham på Tjøme; enten fordi han leste feil (Tromøen/Tiømøe), eller fordi det er feil i kirkeboka.

Uten andre holdepunkter vil jeg forholde meg til kirkeboka og tro at Ola var en enkemann fra Tromøy i nåværende Arendal kommune.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av gj00026 » 23. januar 2013 kl. 0.11

Kristian skrev:Her har vi to interessante forhold! Det ene at Ola Kristensen var enkemann da han ektet Kristine Marie Hansdatter. Det andre at han oppgis å være fra Tromøens Annex. Umiddelbart tenker jeg da på daværende Tromøy sogn i Austre Moland prestegjeld i nåværende Aust-Agder. Lorens Berg har likevel plassert ham på Tjøme; enten fordi han leste feil (Tromøen/Tiømøe), eller fordi det er feil i kirkeboka.

Uten andre holdepunkter vil jeg forholde meg til kirkeboka og tro at Ola var en enkemann fra Tromøy i nåværende Arendal kommune.


Undersøkelsen vanskeliggjøres av at Ola Kristensens alder ikke er oppgitt ved begravelsen 1833. Dermed har vi ikke noe sikkert anslag på når han var født, hvilket igjen gjør det vanskelig å lete i FT1801.

Det var imidlertid kun to ved navn Ola Kristensen på Tromøy i FT1801. Vi kan strengt tatt ikke være sikre på at din Ola Kristensen bodde på Tromøy i 1801, selv om han skrives derfra i 1813, men én av de to er tross alt svært interessant.

Stuenes Nedre finnes en Ola Kristensen, 43 år, husmann uten jord og matros. Han var i første ekteskap med Gunhild Andersdatter. Husk da at det første barnet til Ola Kristensen på Natholmen fikk navnet Gunhild Marie - det kan være oppkalling.

I første omgang ville jeg forsøkt å finne ut om Gunhild Andersdatter døde før 1813. Levde hun forbi 1813, kan naturligvis ikke Ola Kristensen på Stuenes og Ola Kristensen på Natholmen være samme mann.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 166
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 23. januar 2013 kl. 9.40

Takk for gode ledetråder!

I utgangspunktet er jeg litt vegrende mot å bygge en ane-hypotese på referansen "fra Tromøens Annex", når annet ikke peker i denne retningen. På den andre siden ser jeg jo med din hjelp at presten slett ikke har skrevet "Tjømø" som brudgommens opphav, men derimot "Tromøens" (jeg antar at "annex" er et synonym for "sokn").

Jeg har gjort et lite søk etter Olas mulige første ektefelle, Gunild Andersdatter, blant døde og begravede bakover fra 1813 i Ministerialbok nr. A 3 for Austre Moland (1808-1815), men foreløpig uten treff:
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland, Ministerialbok nr. A 3 (1808-1815), Døde og begravede 1813, side 146.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-131


En annen ledetråd kan være "kausjonistene" ved Ola og Kristine Maries vielse, som jeg antar vanligvis var brudeparets fedre. Kristine Maries far Hans Jakobsen Natholmen var den ene av kausjonistene, mens Anders Thorsen Aarøe neppe var Olas far. Fraværet av Olas far kan være et indisium på at far enten var død eller var forhindret pga lang reisevei. Personer i nær omgangskrets kan være et alternativ. Ved vielsen var Hans Thorsen Aarøe "vitne" (forlover?), som kan indikere en relasjon til kausjonist Anders Thorsen Aarøe.

Et søk i FT 1801 Sandeherred på "Aarøe" gir nettopp et treff der matrosene Hans Thorsen og Anders Thorsen inngår med hver sin husholdning:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... r=39#nedre

Den Ola vi finner på Natholmen fram til 1828 og den Ola/Ole vi finner på Tromøy var jo også matros.

En arbeidshypotese kan være:
a) Ola/ Ole Kristenssøns (f ca 1758) første hustru Gunild Andersdatter døde i Austre Moland noen år før 1813, for eksempel en gang i perioden 1808-1812.
b) Ola seilte sammen med Hans Torssøn fra Aarøe (f ca 1765), og flyttet som enkemann til Aarøe eller nær Aarøe en gang i perioden ca 1808-1812.
c) Ola traff Kristine Marie fra Natholmen ... og resten er dokumentert, blant annet ekteskap 1813 og første barn 1814.

Ellers ser jeg at det finnes ei bygdebok for Austre Moland, utgitt i 1959. Forsøker å finne ut om husmann og matros Ola/ Ole og hustru Gunild er omtalt der.

Hilsen Per Jørgen

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av gj00026 » 23. januar 2013 kl. 12.14

Per skrev:I utgangspunktet er jeg litt vegrende mot å bygge en ane-hypotese på referansen "fra Tromøens Annex", når annet ikke peker i denne retningen. På den andre siden ser jeg jo med din hjelp at presten slett ikke har skrevet "Tjømø" som brudgommens opphav, men derimot "Tromøens" (jeg antar at "annex" er et synonym for "sokn").


Hvis du ikke vil bygge på "fra Tromøens Annex", så har du ingenting å bygge på. Det er din eneste kildeopplysning. Rett nok har du Lorens Bergs påstand om at Ola var fra Tjøme, men for meg er det overveiende sannsynlig at Berg bygger på trolovelsen, og at han har lest feil.

Ordet anneks brukes i dag oftest om en sidebygning. Et annekssogn er et "sidesogn", i den forstand at sognepresten residerte i hovedsognet. I Austre Moland prestegjeld var Austre Moland hovedsogn og Tromøy annekssogn.

Per skrev:En annen ledetråd kan være "kausjonistene" ved Ola og Kristine Maries vielse, som jeg antar vanligvis var brudeparets fedre. Kristine Maries far Hans Jakobsen Natholmen var den ene av kausjonistene, mens Anders Thorsen Aarøe neppe var Olas far. Fraværet av Olas far kan være et indisium på at far enten var død eller var forhindret pga lang reisevei. Personer i nær omgangskrets kan være et alternativ. Ved vielsen var Hans Thorsen Aarøe "vitne" (forlover?), som kan indikere en relasjon til kausjonist Anders Thorsen Aarøe.


Kausjonistene, dvs. de som kausjonerte eller gikk god for at intet var til hinder for at paret kunne troloves og giftes, kunne være fedrene, men etter min erfaring var det som oftest andre slektninger eller svogere, verger eller naboer. For soldater kunne det være offiserer som kausjonerte, for håndverkssvenner kunne mesterne kausjonere osv.

Ola Kristensens far må ha vært en Kristen, så vi kan trygt slå fast at Olas far ikke var kausjonist. At han ikke var kausjonist, kan selvsagt skyldes at han var død eller bosatt langt unna, men det er ikke tilrådelig å trekke en slik slutning.

Årø og Natholmen var nabogårder, så her trenger ikke relasjonen være annet enn naboskap. Vitnene er i denne sammenheng nettopp vitner. Det er kausjonistene som i praksis tilsvarer vår tids forlovere.

Per skrev:Den Ola vi finner på Natholmen fram til 1828 og den Ola/Ole vi finner på Tromøy var jo også matros.

En arbeidshypotese kan være:
a) Ola/ Ole Kristenssøns (f ca 1758) første hustru Gunild Andersdatter døde i Austre Moland noen år før 1813, for eksempel en gang i perioden 1808-1812.
b) Ola seilte sammen med Hans Torssøn fra Aarøe (f ca 1765), og flyttet som enkemann til Aarøe eller nær Aarøe en gang i perioden ca 1808-1812.
c) Ola traff Kristine Marie fra Natholmen ... og resten er dokumentert, blant annet ekteskap 1813 og første barn 1814.


Ja, omtrent slik kan det ha foregått. Langs kysten var det mange som seilte, og det må ha vært en god del kontakt nedover mot Agder.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 166
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 24. januar 2013 kl. 16.28

For å finne noe mer dokumentasjon om Ole/ Ola (f ca 1758) har jeg gjennomgått de mest sannsynlige ministerialbøkene, på søk etter konfirmerte (f 1758 + 15 år) i perioden 1768-1781:

1) Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Konfirmerte 1768-1783, side 178-179.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95

2) Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Tromøy i Tromøy, Ministerialbok nr. A 1 (1747-1793), Konfirmerte 1768-1774, side 8-9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-120


I disse to bøkene fant jeg "heldigvis" kun én Ole Christensen, nemlig som konfirmert nr 421 i Austre Moland 10.10.1773 (bosted "Sambøe"; usikker tolkning av stedsnavn). Det pussige er at jeg på samme side også fant en "Gunnild Andersdatter, Raunaasen" som konfirmant nr 409 den 19.2.1773. Dersom dette er Ola/ Oles hustru i FT 1801, er vel alderen oppgitt feil i FT.

Jeg har ikke funnet noen "Gunnild Andersdatter" (f ca 1764) i de to ministerialbøkene for Austre Moland og Tromøy, med antatt konfirmasjonsår 1764+15=1779 +/- 1 år. Det nærmeste jeg kom er:

a) "Gunnild Marie Aaniesdatter, Holmen" (usikker tolkning av patronym) konfirmant nr 506 den 14.2.1779:
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Konfirmerte 1768-1783, side 179.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95


b) "Gunnild Aamunsdatter, Torgidsholmen" (usikker tolkning av stedsnavn) konfirmant nr 1576 den 9.4.1780:
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Tromøy i Tromøy, Ministerialbok nr. A 1 (1747-1793), Konfirmerte 1774-1781, side 11.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-121


Antar at jeg nå har funnet Ola/ Ole som konfirmant i Austre Moland kirke 10.10.1773, mens det er større usikkerhet om Gunnild.

PS. Kanskje bør dette emnet flyttes til Aust-Agder > Arendal nå?

Hilsen Per Jørgen

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av gj00026 » 24. januar 2013 kl. 17.07

Per skrev:Antar at jeg nå har funnet Ola/ Ole som konfirmant i Austre Moland kirke 10.10.1773, mens det er større usikkerhet om Gunnild.


Er ikke det en vel rask slutning? Ola kan ha vært innflytter til Austre Moland og Tromøy, akkurat som han siden ble innflytter til Sandar.

Du bør finne vielsen mellom Ola og Gunhild, samt se om de hadde barn som ble døpt. Her kan det være ledetråder.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 166
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 24. januar 2013 kl. 17.11

Kristian skrev:Er ikke det en vel rask slutning? Ola kan ha vært innflytter til Austre Moland og Tromøy, akkurat som han siden ble innflytter til Sandar.

Jo, enig det. Litt utålmodig, vet du :)

Hilsen Per Jørgen

Brukeravatar
Benn Bolt
Innlegg: 216
Registrert: 12. mai 2015 kl. 14.20
Sted: ELVERUM

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av Benn Bolt » 17. januar 2017 kl. 19.20

Hei! Fungerer det å henge seg på denne diskusjonen fire år senere? Prøver meg siden dere vet hva og hvem dere snakker om.
Eimar Evensen (1856-1926) i Sandefjord er min oldefar og jeg går hans aner litt etter i sømmene. Siden Ola Christenssøn og Christine Marie Hansdatter er Eimars besteforeldre er jo Oles opphav interessant også for meg.

Det jeg først og fremst er ute etter er hvilke barn Ole og Christine Marie fikk? Finner ingen oversikt over det. Lorens Berg nevner de heller ikke under brukere på Hjelmby. Jeg vet bare at Maren Sophie Olsdatter (13.4.1822 - 1901) er en av dem.

Jeg lurer også på hvem som eide Natholmen etter Hans Jacobssøns død i 1822 siden Ole/Ola Christenssøn (fra Tromøya!) overtok først tre år etter i 1825 - for så å selge tre år etter det igjen. Hadde staten overtatt i 1822?

Glad for svar.

Mvh B.Bolt

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 166
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 17. januar 2017 kl. 23.07

Hei!
Fire år etter er lite i slektsgransking. :-)

Benn skrev:Det jeg først og fremst er ute etter er hvilke barn Ole og Christine Marie fikk? Finner ingen oversikt over det. Lorens Berg nevner de heller ikke under brukere på Hjelmby. Jeg vet bare at Maren Sophie Olsdatter (13.4.1822 - 1901) er en av dem.


Jeg har notert sju barn: Gunnhild Marie (f 1814), Elen Maria (f 1816), Else Kristine (f 1818), Maren Sophie (f 1820 - døde som barn?), Maren Sophia (f 1822), Hans (f 1825) og Nils (f 1829 d 1855). Kilder er her ministerial- og klokkerbøker fra Sandeherred (Sandar).

Ola og Kristine Marie er mine tipptippoldeforeldre, og yngstesønnen Nils er min tippoldefar.

Benn skrev:Jeg lurer også på hvem som eide Natholmen etter Hans Jacobssøns død i 1822 siden Ole/Ola Christenssøn (fra Tromøya!) overtok først tre år etter i 1825 - for så å selge tre år etter det igjen. Hadde staten overtatt i 1822?


Dette har jeg ingen gode opplysninger om. Ola og Kristine Marie slo seg jo ned på hennes hjemsted Natholmen, etter hennes fars død. Kanskje det bare var snakk om formell forsinkelse før Ola fikk overta Natholmen. Han var åpenbart ingen velhavende mann, og ekteparet endte tydeligvis sine dager som fattiglemmer på Hjelmby i Sandeherred.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av gj00026 » 17. januar 2017 kl. 23.42

Per skrev:
Benn skrev:Jeg lurer også på hvem som eide Natholmen etter Hans Jacobssøns død i 1822 siden Ole/Ola Christenssøn (fra Tromøya!) overtok først tre år etter i 1825 - for så å selge tre år etter det igjen. Hadde staten overtatt i 1822?


Dette har jeg ingen gode opplysninger om. Ola og Kristine Marie slo seg jo ned på hennes hjemsted Natholmen, etter hennes fars død. Kanskje det bare var snakk om formell forsinkelse før Ola fikk overta Natholmen. Han var åpenbart ingen velhavende mann, og ekteparet endte tydeligvis sine dager som fattiglemmer på Hjelmby i Sandeherred.


Panteregisteret viser at Ole Kristensen fikk kongelig skjøte datert 16. desember 1825. Natholmen hadde vært benefisert gods, dvs. at det hadde tilhørt en kirkelig institusjon. I dette tilfellet var det Nøtterøy prestebord som hadde vært eier, og som hadde vært eier så lenge vi kan følge eierhistorikken. Dvs. at Hans Jakobsen og hans forgjengere på gården var leilendinger og ikke selveiere.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
Benn Bolt
Innlegg: 216
Registrert: 12. mai 2015 kl. 14.20
Sted: ELVERUM

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av Benn Bolt » 18. januar 2017 kl. 10.55

Takk skal dere ha begge to – Slektsforum er uvurderlig! Veldig glad for raske og verdifulle svar.

Ja, det var nok fattigslige forhold i familien, helt siden Rasmus Hanssøn slo seg ned på Natholmen og drakk seg fra gård og grunn. "Hans etling, oberstløytnant Sofus Christensen, sier i en opptegnelse om slekten at han eide gård og grunn men måtte gå fra det hele; “for han var svær til å seile, men også svær til å drikke” – som Lorens Berg skriver.

Apropos Natholmen, en liten digresjon til slutt: Ser i Aftenposten i dag under Jubilanter at en tidl. tollinspektør Odd Iversen er 95 år, født på Natholmen! og har drevet slektsforskning siden 1970-tallet. Hans database inneholder mer enn 15.000 personer. Han vet nok mye om Natholm-slektene skulle jeg tro.

Mvh Benn

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av gj00026 » 18. januar 2017 kl. 12.52

Benn skrev:Ja, det var nok fattigslige forhold i familien, helt siden Rasmus Hanssøn slo seg ned på Natholmen og drakk seg fra gård og grunn. "Hans etling, oberstløytnant Sofus Christensen, sier i en opptegnelse om slekten at han eide gård og grunn men måtte gå fra det hele; “for han var svær til å seile, men også svær til å drikke” – som Lorens Berg skriver.


Det er ganske enkelt ikke riktig at Rasmus Hansen eide gården; han var leilending. At han var god til å drikke, kan vel hende, men det er ikke grunn til å tro at drikkfeldighet var årsaken til at han flyttet fra Natholmen. I sitt tredje ekteskap ektet han ei enke som satt på en husmannsplass under Prestegården. Han var blitt omkring 60 år, så han flyttet til husmannsplassen og overlot bruksretten til Natholmen til svigersønnen Hans Jakobsen. Det framstår som hans eget valg.

Trange kår var det sikkert, men det var det jo for de fleste på den tida.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 166
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 18. januar 2017 kl. 13.13

Benn skrev:Apropos Natholmen, en liten digresjon til slutt: Ser i Aftenposten i dag under Jubilanter ..

Litt usikker på om nålevende bør omtales i dette forumet, men digresjoner er alltid morsomt. - Jubilanten er min avdøde mors fetter. En god del av den omtalte basen er nok gjengitt i heftet "Slekten efter Jens Larsen Ødegaarden og Mari Pedersdatter", som jubilanten utarbeidet til et slektsstevne i 1991. Jens og Mari bodde i Brunlanes, men etterkommerne har spredt seg over store deler av søndre Vestfold.

Jubilanten er såvidt jeg kan se ikke i slekt med Ola Kristensson. Ola er imidlertid oldefar til hustru av jubilantens onkel.

Brukeravatar
Benn Bolt
Innlegg: 216
Registrert: 12. mai 2015 kl. 14.20
Sted: ELVERUM

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av Benn Bolt » 18. januar 2017 kl. 18.48

Beklager, du har sikkert helt rett i at nålevende ikke bør omtales her. Likevel, jeg nevnte kun utdrag av teksten som allerede var offentliggjort i Afteposten, sansynligvis satt inn med jubilantens godkjennelse. Jubilerende slektsforskere er jo ikke helt irrelevant og har fortjent oppmerksomhet. Skal skjerpe meg.

Mvh BB

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Anene til Ola Kristenssøn, f cirka 1790, kanskje fra Tjø

Legg inn av gj00026 » 18. januar 2017 kl. 20.33

Benn skrev:Beklager, du har sikkert helt rett i at nålevende ikke bør omtales her. Likevel, jeg nevnte kun utdrag av teksten som allerede var offentliggjort i Afteposten, sansynligvis satt inn med jubilantens godkjennelse. Jubilerende slektsforskere er jo ikke helt irrelevant og har fortjent oppmerksomhet. Skal skjerpe meg.


Jeg kan ikke se at denne typen omtale av nålevende er problematisk.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Svar

Gå tilbake til «Vestfold - ukjent sted»