Amund Hansen fra Tjeldsund-flyttet han til Troms?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Troms

Svar
Guttorm Flygel
Innlegg: 95
Registrert: 31. juli 2005 kl. 18.05
Sted: NARVIK

Amund Hansen fra Tjeldsund-flyttet han til Troms?

Legg inn av Guttorm Flygel » 29. november 2014 kl. 11.08

Hei.

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med ei slekts-gåte. Det gjelder Amund Hansen født 18 juli 1879 i Breivik i Tjeldsund, Nordland.

Dette er hva jeg vet om han: I kirkebok for Lødingen finner man at Amund er født 18.7.1789 og døpt i Hol kirke som sønn av Hans Amundsen og hustru Berit Svendsdatter på Brevig. Dette var deres første barn. De fikk senere barna Ingeborg Leth, Elen og Berit Margrethe.

I manntallet 8.7.1817 er det ikke nevnt en eneste Amund Hansen i hele Ofoten. Men i forrige års manntall, datert 28.5.1816 finner man en Amund Hansen i Ofoten, på Lille Bjerkevik i Ankenes. Han er oppgitt å være 27 år gl og født på Lasletta. I 1815 sies han å være 26 år og født i Lødingen. I manntallet 14.11.1814 oppgis han å være 20 år og født på Brejvigen. I alle manntallene har han beskrivelsen "middelmådig". Og i manntallet 28.5.1814 nevnes han ikke i Ofoten i det hele tatt, heller ikke i 1813.

Jeg sjekket det militære manntallet for Lødingen prestegjeld 1823, uten å finne noen Amund Hansen i det hele tatt i hele prestegjeldet. Så han har tydeligvis forlatt også sin hjembygd, i tillegg til Ofoten, senest 1817.

Amund Hansen har ikke giftet seg i Ofoten 1817-24, heller ikke i Lødingen 1817-39. Han har derfor neppe giftet seg med Kari Eriksdatter, mor til Ane Katrine Amundsdatter.

Og ifølge folketellinga 1801 er det bare én Amund Hansen i hele Ofoten, Trondenes og Lødingen/Tjeldsund, nemlig Amund Hansen fra Breivig i Tjeldsund. Så min konklusjon blir at Amund Hansen, far til Ane Katrine Amundsdatter, er identisk med Amund Hansen fra Breivig, sønn av Hans Amundsen og Berit Svendsdatter!

Det jeg håper at noen kan hjelpe meg med, er om han kanskje flyttet en eller annen plass etter 1817 til et sted i Troms eller Finnmark. Kanskje døde han også et sted i Troms eller Finnmark, og da finnes det kanskje et skifte etter ham også? Håper dere kan hjelpe meg med denne gåta hvor Amund Hansen ble av!

Mvh
Guttorm

gj03809
Innlegg: 1943
Registrert: 17. mars 2007 kl. 8.31
Sted: HAMMERFEST

Re: Amund Hansen fra Tjeldsund-flyttet han til Troms?

Legg inn av gj03809 » 29. november 2014 kl. 11.29

Tror du bør rette årstallet i første linje, det må vel være feil?

Kjell

Guttorm Flygel
Innlegg: 95
Registrert: 31. juli 2005 kl. 18.05
Sted: NARVIK

Re: Amund Hansen fra Tjeldsund-flyttet han til Troms?

Legg inn av Guttorm Flygel » 29. november 2014 kl. 14.44

Det skal selvfølgelig være 1789 i første linje! :-)

Guttorm

Svar

Gå tilbake til «Troms - ukjent sted»