Jakten på Talleif f.1886 og Hjørdis Bernadine i Mo

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Telemark

Svar
dn27094
Innlegg: 40
Registrert: 18. mai 2011 kl. 13.26
Sted: ÅMOT

Jakten på Talleif f.1886 og Hjørdis Bernadine i Mo

Legg inn av dn27094 » 18. mai 2011 kl. 17.50

Jeg er på jakt etter en Talleif Sandland, født ca 1886, fra Omdalsverk i Telemark.
Han kalte seg også Olsen, og det er vel en overhengende fare for at han ikke er registrert som Sandland i arkivene.
Han var gift med Hjørdis Bernadine Sandland og de hadde følgende kjente barn: Tolleif (ca1910), Erna (1918), Ruth (1919), Olaf Johan, Liv (1924), Sverre Christian og Solveig.
Jeg vet også at Talleif mistet faren sin ganske tidlig.

Det er to treff i digitalarkivet som er spesielt interessante - derfor søker jeg etter mer informasjon om Barstad/Barstuga (arbeiderbolig under gnr 65 - Gåstjønn) og Kaasa eller Kaasen gård, gnr 3, bnr 4 i Mo.
Dessverre så står ikke Kaasa gård på listen over gårder i Mo bygdebok.

Dette er mitt første forsøk på å gå til kildene selv. Foreløpig har jeg kun brukt tid på å dokumentere andres arbeid (bygdesoger og slektsforskingsbøker) på Geni :).
Jeg tar derfor mer enn gjerne imot innspill fra erfarne slektsforskere på metodikk og teknikk!
Håper jeg har postet i rett forum.

Jeg startet med å søke i digitalarkivet på Talleif, født mellom 1880 og 1900, og fikk tre relevante Telemarks-treff:

1) 1885 Talleif Olafs Moen Plads 1900-telling for 0831 Fyresdals
2) 1886 Talleif Ols Barstuga Barstuga Arbeid 1900-telling for 0832 Mo
3) 1885 Talleif Halvorsen Gjerd Fælland Østre Folketellingen 1891 for Mo herred
4) 1886 Talleiv Olavsen Kåsen Folketellingen 1891 for Mo herred


Alt. 4) kom til etterhvert når jeg utvidet søket til å omfatte alternative skrivemåter. Derfor startet jeg først å lete etter informasjon på alternativ 2), siden dette stemte med fødselsår og fordi "Omdalsverk" lignet på "Aamdals Verk".

Alt 2)

Dette er husstanden fra 1900-tellingen i Mo:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =1393#ovre

Et søk i Kirkebøkene for Mo/Skafså gir meg følgende:

Tallef, f.17.02.1887, døpt 13.03, ægte barn av Værksarbeider Olaf Kittelsen Barstad og Hustru Birgit Thorjusdat.
Eline, f.26.02.1890, døpt 20.04, ægte barn av Verksarbeider Olav Kittilsen Barstad og Hustru Birgit Thorjusdatter.

Det jeg ikke helt forstår, er hvorfor Talleif har "Ols." som sitt mellomnavn. Hans far er ført som Olav i samme telling. Det kan se ut som Olav og Olaf skrives om hverandre? Uansett så stusser jeg litt på "Ols.", men samtidig kan det være relevant til at han kalte seg for Olsen.

Så er det etternavnet. Hvorfor har Barstad blitt til Barstuga (fra 1886/1890 til 1900-tellingen).
Kittilsen/Kittelsen er vel gjenstand for samme "problem" som Olav/Olaf, og har en tredje omskriving til "Kjetils." i 1900-tellingen.
Hva er det mest korrekte å bruke i registeringsøyemed?



Alt 4) Tallef Ols. Kaasa/Talleiv Olavsen Kaasen

Kaasa gård i 1900-tellingen
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 53&merk=53
Tallef Ols., f.1886

Kaasen gård 1891-tellingen
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =376#nedre
Talleiv Olavsen, f.1886

I kirkebok for Mo/Mo finner jeg Tallef, f.24.09.1886, døpt 7.11, sønn av Olaf Tarjeson Haugo/Hauga og Ingeborg Knudsdtr.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-35

Jeg har lagt ved utklippet fra kirkeboka, da jeg ikke helt forstår om Tallef er ektefødt eller ikke. Kan det være en repetisjonshieroglyf? :)
Jeg skulle veldig gjerne også hatt hjelp med å tolke etternavnet til moren.


Jeg er litt usikker på hva jeg kan gjøre for å komme videre med dette. Alt 4) virker mest sannsynlig all den tid faren til Talleif gikk bort tidlig.
Det kan være at jeg får mer informasjon fra slekten som utelukker en av disse to, men jeg er veldig interessert i å høre hva andre ville gjort som neste steg.

På forhånd takk!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dn27094 den 18. mai 2011 kl. 21.38, redigert 2 ganger totalt.

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Jakten på Talleif f.1886 - Barstad/Barstuga eller Kaasa

Legg inn av dn20182 » 18. mai 2011 kl. 18.19

Det er ingen tvil om at Tallef var ægtefødt, det står "do" i rubrikken og dette er ingen hieroglyf, men en vanlig forkortelse som betyr "ditto", altså det samme som foregående.

Etter moren Ingeborg Knudsdtr.s navn, står det ikke noe "etternavn", kun at ekteparet var "Gaardfolk", hvilket betyr at de eide den gården de bodde på, og den het nok Haugo, slik det er angitt etter farens navn.
Venleg helsing Kjetil

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Jakten på Talleif f.1886 - Barstad/Barstuga eller Kaasa

Legg inn av dn20182 » 18. mai 2011 kl. 18.47

Jeg tror det er lurt, om du har mulighet til det, å fortelle om de nyeste opplysningene du har om Talleif og Hjørdis Bernadine.

Hvor og når døde de?
Hvor og når giftet de seg?
Har du funnet noen av dem i folketellingen for 1910 - var de gift da?
Hvor ble deres barn født/døpt?

Vanligvis er det slik at man må begynne med en analyse av de nyeste opplysningene for så å finne ut hvor man skal begi seg bakover.

Forøvrig: Velkommen til Slektsforum, jeg ser du ble registrert idag!
Venleg helsing Kjetil

dn27094
Innlegg: 40
Registrert: 18. mai 2011 kl. 13.26
Sted: ÅMOT

Re: Jakten på Talleif f.1886 - Barstad/Barstuga eller Kaasa

Legg inn av dn27094 » 18. mai 2011 kl. 18.48

Kjetil skrev:Det er ingen tvil om at Tallef var ægtefødt, det står "do" i rubrikken og dette er ingen hieroglyf, men en vanlig forkortelse som betyr "ditto", altså det samme som foregående.

Etter moren Ingeborg Knudsdtr.s navn, står det ikke noe "etternavn", kun at ekteparet var "Gaardfolk", hvilket betyr at de eide den gården de bodde på, og den het nok Haugo, slik det er angitt etter farens navn.

Hei, og takk for kjapp tilbakemelding. Hva som er vanlig innen slektsforsking tar litt tid å lære.
Hva tror du om sannsynligheten for at jeg er inne på rett spor?

Når jeg søker på dokpro etter gårdsnavn så finner jeg dette:

Gnr 3 Mo/Mo/Bratsberg amt: Loftsgaarden, Huso og Kaasen
Gnr 6 Mo/Mo/Bratsberg amt: Haugo og Tveiten

Når ikke Mo bygdebok omtaler disse gårdene, hvor kan jeg lete opp mer informasjon?
Kan man lese noe ut av det at et gårdsnavn er lavt?
på Gnr 3 ser Loftsgaarden ut til å være hovedgården, da den ikke har noe bruksnummer?

I og med at Olaf døde tidlig, så kan det være at Haugo tilfalt en bror, og at Ingeborg tok over en annen gård i slekta?

dn27094
Innlegg: 40
Registrert: 18. mai 2011 kl. 13.26
Sted: ÅMOT

Re: Jakten på Talleif f.1886 - Barstad/Barstuga eller Kaasa

Legg inn av dn27094 » 18. mai 2011 kl. 18.56

Kjetil skrev:Jeg tror det er lurt, om du har mulighet til det, å fortelle om de nyeste opplysningene du har om Talleif og Hjørdis Bernadine.

Hvor og når døde de?
Hvor og når giftet de seg?
Har du funnet noen av dem i folketellingen for 1910 - var de gift da?
Hvor ble deres barn født/døpt?

Vanligvis er det slik at man må begynne med en analyse av de nyeste opplysningene for så å finne ut hvor man skal begi seg bakover.

Forøvrig: Velkommen til Slektsforum, jeg ser du ble registrert idag!

Takk, jeg har smugtittet her en stund, men fant ut at det var på tide å melde seg inn.

Takk for gode tips til videre søken, dette bør være informasjon nålevende slektninger kan klare å innhente.

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Jakten på Talleif f.1886 - Barstad/Barstuga eller Kaasa

Legg inn av dn20182 » 18. mai 2011 kl. 19.05

Hvis du får vite hvor og når de giftet seg, kan det hende at lysningsinnførselen i kirkeboken vil gi nyttige opplysninger om foreldre og fødested.
Venleg helsing Kjetil

dn27094
Innlegg: 40
Registrert: 18. mai 2011 kl. 13.26
Sted: ÅMOT

Re: Jakten på Talleif f.1886 - Barstad/Barstuga eller Kaasa

Legg inn av dn27094 » 18. mai 2011 kl. 20.44

Beklager at jeg går litt baklengs her, men jeg lover å lete etter informasjon fra nyere tid også :)
Jeg vet jo ikke enda om dette er slektsleddet jeg leter etter, men det er god trening for meg og kanskje noen andre kan dra nytte av det en gang.

Jeg fant Olaf Tarjes. på Haugo og Aamsberg gård, der han bor sammen med sin kone - som IKKE er Ingebjørg Knutsd, men Anne Jensd.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=853#ovre

De giftet seg 29.juni 1865, og her trenger jeg noen erfarne øyne.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-154
Innskrivning nr 5.

Ungkarl Olaf Tarjes. Hougo, født Mo, alder 25 år, far: Tarje Olsen
Pige Anne Jensd. Utabjaa (??), født Mo, alder 22, far: Jens ???

Anne dør i julen 1876, blir begravet i januar 1877.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-202
Nederst på siden, nr1 1877. Her står det en kommentar, men den er helt uleselig for meg.

Olaf gifter seg på nytt i 1880 med Ingeborg
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-174
Innskrivning nr 13.

Enkem. Grdm.(??) Olaf er født 14.4.1840
Pige Ingeborg Knutsd. Loflogaarden(????) er født 12(??).7.1854

I siste kolonne står det noe om de har vært gift før. Uleselig for meg, men sikkert enda en vanlig setning?

Svar

Gå tilbake til «Vest-Telemark - ukjent kommune»