Hilda Andersdatter og gården Vold i Solum

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
Tom Richard Wold
Innlegg: 115
Registrert: 30. desember 2010 kl. 18.53
Sted: Åndalsnes

Hilda Andersdatter og gården Vold i Solum

Legg inn av Tom Richard Wold » 17. februar 2014 kl. 5.32

Hei, har en vesentlig mangel i mitt slektstre og det er dato for bortgang til min tippoldemor Hilda Andersdatter. Tror jeg har letet meg blind nå og håper noen med mer lokalkunnskap kan hjelpe meg her inne da jeg er veldig lite kjent i telemarks området.

Saken gjelder som sagt min tippoldemor Hilda/Hille Andersdatter som ble født i gamle Eid Kommune i Romsdal i 1876. Hun har benyttet både etternavnet Samset og Engen til hun ble gift i 1912 med Nils Svenning Sørseth fra Eide på Nordmøre.
Like etter giftemålet flytter de to til Solum i Telemark og slår seg ned der på gården "Vold"
De får 3 barn i Solum/Kilebygd og den sistefødte Kirsten Matilde blir født i 1917.

www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051003031034.jpg

Etter dette finner jeg ingen opplysninger om hva som skjer bortsett fra at Nils flytter tilbake til Eide på Nordmøre og gifter seg på nytt i 1924. Så da er spørsmålet, hva skjer med Hilda/Hille? Har indikasjoner på at hun døde i 1923 uten at jeg har noen håndfaste bevis på dette. Har letet opp og ned i kirkebøker for Telemark uten å finne noe om dette. Vet at Solum kommune var under reorganisering og at deler av kommunen ble flyttet til andre kommuner noe som gjør at letingen blir litt vanskeliggjort.

Er det noen som har kjennskap til denne gården og kanskje kan fortelle meg nøyaktig hvor den ligger og er det noen som er flinkere til å lete som kan fortelle meg om Hildas skjebne?

dn21993
Innlegg: 1933
Registrert: 17. november 2007 kl. 12.17
Sted: TOLVSRØD

Re: Hilda Andersdatter og gården Vold i Solum

Legg inn av dn21993 » 23. februar 2014 kl. 18.01

hei

Nå har jeg gått gjennom hver eneste KB i Telemark, hun er rett og slett ikke begravet der :(

Hilsen
Grethe Aud

Brukeravatar
Tom Richard Wold
Innlegg: 115
Registrert: 30. desember 2010 kl. 18.53
Sted: Åndalsnes

Re: Hilda Andersdatter og gården Vold i Solum

Legg inn av Tom Richard Wold » 23. februar 2014 kl. 19.17

Takker så mye for innsatsen Grethe:)
Ser ut til at dette blir en vanskelig nøtt å knekke. Kan selvfølgelig være mulig at de flyttet på seg mellom 1917(da eldstedatteren blir født) og 1923 da hun visstnok skulle gått bort.
Har vært i kontakt med noen som har 1923 som dødsår og Solum Kommune som sted uten at de kunne fremvise kildene på dette.

Vet at Nils og Hille fikk 4 barn hvor to ble med Nils til Eide på Nordmøre og at de to andre barna ble igjen i Vestfoldtraktene uten at jeg vet grunnen bak dette. Dette står i Bygdeboka for Eide. Bygdeboka har også nevnt 1923 som dødsår på Hilda/Hille.

Har kanskje en mistanke om at Nils og Hille flyttet tilbake til Eide før Hille døde, men det er noe som skurrer i og med at to av barna ble igjen(hvis jeg skal stole på bygdeboka på dette). Kirkebøker for Eide er heller ikke lagt ut for perioden slik at jeg får sjekket dette.
Hadde jo også vært greit med et innflytter/utflytter register. Kanskje en dag.....

dn21993
Innlegg: 1933
Registrert: 17. november 2007 kl. 12.17
Sted: TOLVSRØD

Re: Hilda Andersdatter og gården Vold i Solum

Legg inn av dn21993 » 28. februar 2014 kl. 17.23

Hei

Nå har jeg sett i alle KB i Telemark-Vestfold og Møre og Romsdal fra tidspunkt 1922-1924. Finner ikke denne damen.
Er du sikker på at hun døde på dette tidspunkt? kanskje skilte de seg og giftet seg på hver sin kant?????

Hilsen
Grethe Aud

Brukeravatar
Tom Richard Wold
Innlegg: 115
Registrert: 30. desember 2010 kl. 18.53
Sted: Åndalsnes

Re: Hilda Andersdatter og gården Vold i Solum

Legg inn av Tom Richard Wold » 1. mars 2014 kl. 15.36

Det at vi ikke kan finne henne noe sted kan tyde på en av to ting.

Enten så har dødsfallet ikke blitt oppført i kirkeboka, eller så er hun oppført i en kirkebok som ikke ligger ute enda. Enten i telemarksområdet, Grytten/Eid/Voll(hvor hun ble født) eller kanskje mest trolig på Eide på Nordmøre hvor denne boken definitivt mangler.

Eller så har årstallet 1923 blitt feil oppført i bygdeboka for Eide og videre i de andre kildene jeg har tatt denne informasjonen fra. Kan jo selvfølgelig være at de flyttet fra hverandre selv om jeg anser dette som lite trolig da skilsmisser var sjeldent på denne tiden.

Legger ved link til giftemålet til Hilda og Nils i Grytten 1912, etter dette får de fire barn. Et mens de bor på Nordmøre og tre mens de bor i Solum. Sporene etter Hilda slutter som tidligere nevnt i 1917 da den siste datteren blir født. Så et eller annet må ha skjedd i perioden mellom 1917 og 1924 da Nils gifter seg på nytt og flytter tilbake til Nordmøre.

www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050413030614.jpg

Kan det da være at Nils og Hilda flyttet tilbake før 1924 og at Hilda døde der? Håper noen inn/utflytter protokoller blir lagt ut for områdene som er aktuelle og at Kirkebøker for Eide på Nordmøre blir tilgjengelige for denne tiden. Det er heller ingen av andre etterkommere som har kunnet gi meg info på dette så langt.

dn21993
Innlegg: 1933
Registrert: 17. november 2007 kl. 12.17
Sted: TOLVSRØD

Re: Hilda Andersdatter og gården Vold i Solum

Legg inn av dn21993 » 1. mars 2014 kl. 15.51

Hei

Dette var virkelig ei nøtt, men det var faktisk ikke så utrolig sjelden med skilsmisser på den tiden har jeg sett.
Men vi får bare lete videre, kan jo ikke gi oss vettu. :)

Hilsen
Grethe Aud

Svar

Gå tilbake til «Skien-Porsgrunn-distriktet - ukjent kommune»