Rohde slekten

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Telemark

Svar
dn27309
Innlegg: 16
Registrert: 27. juli 2011 kl. 15.17
Sted: DRAMMEN

Rohde slekten

Legg inn av dn27309 » 5. august 2013 kl. 16.22

Hei.

Etter mange år, og mye arkivjobbing og søking sender jeg ut en forespørsel her:

1. Min tippoldefar Erling Rohde, født i Kragerø av Theodora f. Bader og Urmaker Fredrik Carl Anton Rohde. Min Tippoldefar var en "bortskjemt, festglad, pikeglad, uansvarlig sjømann" som dro fra kone og 3 barn i 1915. Han giftet seg igjen i Manchester. Er det noen som kjenner til dokumentasjon/historier eller bilder? Man kan si at familien ikke var så opptatt av å ta vare på bilder av ham... Om noen kjenner til noe som helst er jeg takknemlig for det!

2.Urmaker Fredrik Carl Anton Rhode, f. 19.08.1854 i Skien, av handelsagent Constantius Rohde, Brevik, og Karoline Dahl, Solum. Fredrik giftet seg med skjønnheten Theodora Bader(datter av postmester Bader) i Kragerø og fikk 4 barn, men det virker som om de bodde fra hverandre minst de siste 15 år før Theodoras død. Fredrik bodde med en urmakersvend og en tjenestepike, men Theodora bodde hos faren, med yngstesønnen Peder Anker Falkenberg Rohde. Har mange bilder av Theodora og døtrene, men ingen av Fredrik. Hvordan gikk urforretningen hans? Vet noen hvor i Kragerø den lå? Kjenner noen til skiftet?

3. Constantius Rohde, f 24.04.1821 i Skien, av Jens Christian Jensen Rohde og Birthe Olsdatter. Noen informasjon?

4. Jens Christian Jensen Rohde.
Hans meritter, utdannelse, ekteskap, barn og dødsannonse motsier det som må være hans dåpsinntreden/fødselsdato.
Moren, Mette Worchum døper gutten Jens Christian Rohde den 8.mai 1798 i Skien.
Faren, Jens Rohde er død i 1797. I FT for Skien 1801, oppgis gutten å være 3 år.
Den neste opptegnelsen er at Jens Jensen Rohde tar styrmannseksamen 2.okt 1811 i Grimstad som 25 åring. Han gifter seg i 1812 med Birthe og setter til verden en rekke barn. Han tar Borgerbrev som skipper i 1823, men er ikke å finne i Borgerregistrene fra 1830, 1837
"Brevik gjennom tidene": Jens Jensen Rode, som førte Andres Jensens slupp, var en kraftkar av de sjeldne. Han ble 102 år, for til sjøs til han var over 70, var aldri syk, og kunne endog i sine siste år gå omkring på gata i Skien hvor han bodde på slutten. -under krigen gjorde han tjeneste som signalmann i nærheten av langesund, var senere til sjøs, ble fanget av engelskmennene og satt flere år i prisonen" nekrolog i Morgenbladet 23. mars 1880

Hvem er Jens Rohde 3 år i 1801? Han finner jeg ikke igjen, og den dette livet passer på, storebroren Jaye Worchum Rohde, f 1781- dør visstnok i Kristiansand i 1807...
Noen som har en forklaring som henger på greip?

Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Innlegg: 2128
Registrert: 19. februar 2009 kl. 22.47
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Re: Rohde slekten

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 9. august 2013 kl. 1.58

Dette har du kanskje funnet før, men siden du ikke nevner det legger jeg det inn her.

Skal til New Jersey, Brooklyn og svogeren A Lindkvist. Er første gang han drar til Amerika.

New York, Passenger Lists, 1820-1957 about Erling Rode
Name: Erling Rode
Arrival Date: 26 Apr 1911
Birth Date: abt 1887
Birth Location: Norway
Birth Location Other: knageno
Age: 24
Gender: Male
Ethnicity/ Nationality: Scandinavian
Port of Departure: Christiania
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: C F Tietgen
Sist redigert av Gunhild-Juliane Kåsene den 9. august 2013 kl. 2.00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Innlegg: 2128
Registrert: 19. februar 2009 kl. 22.47
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Re: Rohde slekten

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 9. august 2013 kl. 1.59

England & Wales, Death Index, 1916-2007 about Erling Rode
Name: Erling Rode
Birth Date: abt 1887
Date of Registration: Dec 1936
Age at Death: 49
Registration District: South Manchester
Inferred County: Lancashire
Volume: 8d
Page: 140

dn27309
Innlegg: 16
Registrert: 27. juli 2011 kl. 15.17
Sted: DRAMMEN

Re: Rohde slekten

Legg inn av dn27309 » 9. februar 2014 kl. 17.25

Endelig en løsning. Jens Rohde fikk i 1786 sønnen Jens Rohde utenfor ekteskap, i Kvitseid, Telemark. Barnets mor het Maria Steensdatter. Om noen vet noe om henne/hennes familie taes det imot med takk:)
Tolker fortsatt kirkebokteksten. Men det skrives om den gifte mannen Jens Rohde fra Skien. Da stemmer endelig datoene.

dn27309
Innlegg: 16
Registrert: 27. juli 2011 kl. 15.17
Sted: DRAMMEN

Re: Rohde slekten

Legg inn av dn27309 » 9. februar 2014 kl. 17.55

Hører med til historien at Erling Rode ikke helt så poenget med å dra tilbake til kone og barn når det var tid for det. Han ble i New York i 3 år, før han tilfeldigvis møtte svogerne(2x Lindqvist som jobbet på lekterne), som visstnok "håndfast og kontant" sørget for at mannen ble satt på en båt til Norge igjen. Rakk så vidt å sette tilverden yngstemann Leif Rode, før han igjen dro ut.
Han gikk i land i England 1915, og dro aldri ut på sjøen mer. Han ble offisielt beskyldt for desertering, da han ikke dukket opp til påmønstret hyre.

Han giftet seg igjen i Manchester, med en Lily Buxton-
Sist redigert av dn27309 den 9. februar 2014 kl. 18.17, redigert 1 gang totalt.

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Rohde slekten

Legg inn av dn24337 » 9. februar 2014 kl. 18.02

Hei Brita :)

Litt utenfor sporet.
Søster til min mor,Birgit ( døpt Solveig Birgit, fra Borge i Fr.)
var gift med en Berdon Rohde, som var avd.leder ved Union Compani.i Skien.
De bodde i en gate som begynte på K...... (Klostergt? ), rett v/ Union og elva......
Jeg var på besøk hos dem sommeren 1957.................
Er du i slekt med ham ?



Han hadde vært gift før og hadde 2-3 barn.......
Mvh. Annette

Svar

Gå tilbake til «Skien-Porsgrunn-distriktet - ukjent kommune»